Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinstammen 2014

Featured Replies

Publicerat

Hej! vad tror ni om vildsvinstammen 2014? kommer den att öka mycket i samband med en mild vinter?. hur har ni det med gris på era marker? sj har vi inte så hemskt mycket vildsvin skulle gärna ha lite fler. Ni får gärna dela med er om hur era stammar ser ut? intressant att veta, spelar ingen roll var ni bor

Skitjakt!

Publicerat

Neh hemmavid i mellersta Halland är det väldigt gott om gris, dom är ganska duktiga på att gå på grannens gamla åkrar, senast jag satt på åteln var det en Sugga med ungefär 4-6 st årsgrisar med sig, har sett många andra grupper har även en grupp med 3st yngre galtar som var 5 från början. Har även en gigantisk galt gåendes runtomkring på ställena, inte ens grannens jaktgalna laika vågade sig på honom!

Publicerat

Tror på ett svårt år.

Blött och blåsigt brukar innebära hög dödlighet hos dom små, med påföljd att många brunstar om, och vi får smått i skogen till hösten..

Publicerat

Förra vintern (jan) 2013 så började det med en ensam galt sedan med gott med tjära och foder så blev det fler och fler. Olika grupper och som mest 8-10 grisar samtidigt på åteln. Detta höll i sig bra fram till sommaren då jag sköt första grisen i maj..Sedan har det vart lite olika grisar framme. Ensamma årsgrisar och suggor med kultingar. Men i det stora hela det har vart helt dött större delen av sommaren och spridarna har bara matat fågel och grävling och stängts av i perioder.

post-10839-0-86082300-1392715586_thumb.j

Nu (2014) är det på besök igen men det är väl framme 2-4 gånger på en vecka som kamerorna men det är färre nu 2-3 grisar på åtlarna. Den snö och kyla som kom i en 14dagars period ökade besöken rejält men nu med mildvädret är det inte alls så intresserade trots ny tjära varje vecka.

post-10839-0-34392900-1392715734_thumb.j

Ser en nedgång i år och det milda vintern gör väl sitt! Men det kanske är för tidigt att säga... Enligt jägare/markägare på grannmarker är det dött på gris i det område vi jagar.

Detta är i mellan Ullared och Varberg

Publicerat

Problemet är att det sitter för mycket folk och pangar vuxna grisar på åteln. Lika många tror att grisarna förökar sig som råttor, att det alltid finns en könsmogen galt i närheten och att skogen kryllar av vildsvin. Sällan tänker man på förvaltning och respekt åt ett vilt som förtjänar det.

Så - grisarna kommer öka uppåt landet där älgjägarna ställt in bössan och inväntar en ny säsong. På områden där hetsjakt bedrivs och där avståndet mellan åtlarna är mindre än 500m så kommer grisarna att fortsatt vara sönderskjutna.

En sak är då säker, du jobbar inte på LRF :biggrin:

Publicerat

Försöker inte ha med idioter att göra!

Publicerat
  • Författare

Ingen mer som har något att säga om grisarna? :smile:

Publicerat

Jorå. Vi har inte haft så lite gris sprungit på markerna sedan vi fick dem, detsamma säger kamrater som jagar häromkring. För en av dem växte åteln igen för under hösten. Förra vintern satte sina spår.

Nu har vi inga odlingar eller några stora megafoderplatser som drar, utan det blir skogsvin så att säga. Österut efter kusten ser det dock annorlunda ut och de ser ut att ha det bättre med gris.

Nu hoppas vi på en duktig rep. under våren och att kultingarna klarar sig :smile:

Publicerat
  • Författare

Det hoppas vi på! Det får gärna bli många kullar år 2014 :thumbsup:

Publicerat

Södra Sörmland och norra Östergötland upplever jag en bra föryngring och mycket gris nu. Men däremot så verkar många suggor lite senare än förra året med sina kullar. Har sett 3 randiga grupper på huvudmarken men flertalet feta Madamer.

Så pass mycket bök och aktivitet att jag bävar lite inför vårsådden.....och sommaren.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

kan bara hålla med MrBrowning   hade en fin stam i somras sen började alla stora suggor försvinna nu har vi bara en massa smågrupper som kommer å går har fått veta att en grannmark har börjat o jaga gris misstänker att suggorna har blivit skjutna där hade besök varje natt på åtlarna förut nu kommer dom nån gång i bland 

Publicerat

ajeqenuh.jpg

Såna här damer har vi några stycken nu....bra runda och goa :-)

Publicerat

Stor sugga skjuten på grannmarken kring Jul. Åtel ca 50m från vår gräns... Tydligen bättre att jaga där än nere vid åkrarna någon km bort. Sedan är frågan vad följden blir. De välväxta brungrisarna som följde henne verkar finnas kvar. Kanske tur att det är några km till närmaste åkrar.

Publicerat
  • Författare

Tråkigt när suggorna/de produktiva djuren försvinner speciellt om man inte har så mycket gris! Men vi får hoppas på hög reproduktion detta året, samt att man kanske ska hålla igen lite på avskjutningen och lägga större vikt på årsgrisarna. Det tänker i varje fall jag göra! Kul att ni delar med er lite! på min åtel är det helt dött just nu, tror det främst beror på att suggorna ska föda/har fött och att det är så milt

Skitjakt

Publicerat
  • Författare

Gris? någon?

Publicerat

post-11057-13935346048362_thumb.jpg

post-11057-13935346175841_thumb.jpg

Full rulle över allt....,

iPad Tapatalk HD

• 1 month later...
Publicerat

Ren och skär domedagspropaganda. Trodde vi var förbi detta? Så man skäms över att ens vara medlem

edit: ännu en blunder. föreningen heter liknande det förbundet jag är med. när jag (tack vare en snäll vän som noterat mitt misstag) upptäckte vilka solveig representerar är jag inte längre förvånad. 

Publicerat

Håller inte med dig pfrep, handlar om jägarnytta vilket vi sannerligen behöver varje chans att berätta om. Måhända vet du och jag att det är överdrivet men det vet inte stockholmaren till vem det är riktat. Starkt gjort att ta sig in i svd på detta sett, många sitter idag och gnisslar tänder av ren avundsjuka, däri är jag övertygad.

Bra Solveig.

Publicerat

Håller inte med dig pfrep, handlar om jägarnytta vilket vi sannerligen behöver varje chans att berätta om. Måhända vet du och jag att det är överdrivet men det vet inte stockholmaren till vem det är riktat. Starkt gjort att ta sig in i svd på detta sett, många sitter idag och gnisslar tänder av ren avundsjuka, däri är jag övertygad.

Bra Solveig.

unskuld ovan - borde förtydliga vad som irriterar mig och inte bara slita håret som en unge.

Den unga kvinnans upplevelse är inget jag tar lätt på eller skrattar åt. Hur situationen upplevdes för henne är det bara hon som vet och inget jag förringar.

det jag reagerar på är ännu en gång skriverierna att vildsvinen ökar lavinartat och att det måste skjutas fler, fler, fler.

Att "vanligt folk" ska kunna röra sig i skogen utan att vara rädd är en självklarhet men när älgar skrämmer folk längs löparspår skrivs inga debattartiklar.

Publicerat

Hon har det inte lätt Solveig, dels är det tydligen svårt att jaga och lyckas man skjuta något blir man inte av med skiten.

Personligen tycker jag att allt vilt borde vara självlysande och med fördel befinna sig i stadskärnan, så man slipper ut i den där läskiga skogen och få barr i kalsongerna.

Publicerat

Håller nog med om att detta var en bra debattartikel....vänder sig till beslutsfattare framförallt och icke insatta. Min gamla mor, som inte brukar vara så jaktintresserad tipsade mig om denna, för henne mycket aha-upplevelse-betonade artikel. Inte baserat på hennes erfarenhet men jag tror definitivt att det är rätt väg att gå att förklara läget gällande jaktdilemman med belysningar, kameror och möjlighet att avyttra kött.....tycker också Solveig formulerade sig väl här.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Typiskt att jag ska behöva vara kärringen mot strömmen igen...

Jag tycker att det är tråkigt att Solveig väljer att utnyttja och förstärka allmänhetens obefogade rädsla för vildsvin. För det är faktiskt det Solveig gör, och det är också därför hon har fått utrymmet i tidningen. Istället tycker jag att hon borde tagit tillfället i akt att utbilda SvDs läsare, att förklara för dem att vildsvin inte är farligare för gemene man än något annat vilt vi har i skogen, att de är skygga och helst undviker kontakt med människor.

Den växande vildsvinsstammen, nu var det väl så att viltolyckorna gick ner med 15% från 2012 till 2013, men visst, sett över längre tidsperspektiv så har stammen ökat, eller kanske framförallt brett ut sig över större yta. Att jämföra Berlins relativt unika problem med Sthlm blir väl mest pinsamt.

Men det är inte Solveigs sätt att tolka statistiken som stör mig, det är när hon sätter oss jägare i någon form av offerroll som jag tycker att hon är fel ute. Enligt Solveig är det vi som ska ställa upp och offra nattsömn med bristfällig utrustning, det är vi som har problem att få det att gå ihop ekonomiskt när vi ska sälja köttet.

Jag tror inte att detta är rätt väg att gå, det är att idiotförklara oss själva och alla andra. Det är jägarna som har ett egenintresse i en livskraftig och beskattningsbar vildsvinsstam. Precis som med alla andra viltslag är det också vår skyldighet att hjälpa markägarna att begränsa skador på skog och åkrar och självklart kan åteljakt vara en del utav detta, såväl som det kan vara en spännande jaktform. Däremot tror jag inte att det är tekniska gadgets som är nyckeln till att begränsa vildsvinsskador, utan jag tror att nyckeln är att försöka hålla grisarna i skogen genom att minska jakten på foderplatserna och istället förlägga mer jakt på åkrar och vall.

Jag är inte på något sätt emot åtelkamror och ficklampor men jag tror inte att det är det som är nyckeln till en bra förvaltning.

Publicerat

Backe, du har en poäng här helt klart men jag tror att det handlar om att trycka på lite ömma tår och då kan man dra lite överdrivna paralleller med Berlin och Stockholm, folk i gemen vet inte helt enkelt. Jag tolkar enkom artikeln som ett försök att få vissa att inse att det krävs lättnad i jaktlagstiftningen för att underlätta för jägare att förvalta vildsvin. Den enda frågan som i min mening känns lite akut är just detta med viltkameror....i övrigt klarar vi oss rätt bra och avyttra vildsvin är ju inget stort problem :-)

iPad Tapatalk HD