Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktledare ?

Featured Replies

Publicerat

Har blivit tillfrågad att ta över jaktledarrollen i laget och undrar lite vad det är som gäller.

- Ansvar?

-Bestämmande rätt?

osv

Tala gärna om hur det funkar hos er :thumbsup:

Publicerat

Fritt ur minnet och med reservation för kasst dito..

Du har två tvingande ansvar.. tillse att det finns fungerande kommunikation mellan jägarna när ni är ute tillsammans samt att underrätta grannar i händelse av skadskjutning som går över gräns..

Sen finns det väl en del annat som man bör ha koll på..

Publicerat

Man skall väl kunna en del juridiska saker om lagar och regler som har med jakt att göra nartuligvis

Kunna ta beslut och inte vara konflikträdd 

Bästa är väl att gå en jaktledare utbildning.

Publicerat

Jag gick SJFs jaktledarutbildning i våras. Rätt ok utbildning men jag hade förväntat lite mer faktiskt. Det var mycket snack om vilket ansvar man har för ordning och reda, eftersök, kontakt med grannlagen etc. Det var en hel del fokus på att kunna hantera olika viljor och konflikter i jaktlaget, och det är nog inte så dumt att tänka över de aspekterna.

Tänk själv vad du har för upplevelser av olika jaktledare och vilka förväntningar du har. Det är rätt lätt att ställa stora krav på jaktledaren, eller hur?

Publicerat

Om jag inte minns fel skrev svensk jakt om just jaktledarens roll och funktion. Tidningen gavs ut någon gång i höstas, fanns även en checklista. Ska se om jag kan gräva fram den här hemma

Publicerat

Finns 2 sorters jaktledare  bra o dåliga,

Bra är den jaktledare är den som är en eldsjäl  o brinner för att det funkar i jaktlaget o håller sig uppdaterad vad om gäller i jaktlagtiftning/vapen lag m,m

O kan Respentera jaktlaget o prata för jaktlaget på möten samt ta fullt ansvar,,

Dålig jaktledare är den som inte tar sitt anvar o smiter undan o orsakar konflikter i laget   ock icke engaerar sig ,m,m

Publicerat

Viktigt att notera är att om du är jaktledare så har du det juridiska ansvaret för jakten. Så allt vanligare är att man delar ut ett papper där det står att man förutsätter att alla har ordning på alla papper som licenser och jaktkort osv. för att lyfta lite av det juridiska från jaktledarens axlar ifall det är någon som tummar på sådant.

Publicerat
  • Författare

Ni är för bra boys, det va just det här jag ville veta fyll gärna på. Jag ska jobba på att bli den bra jaktledaren.

Publicerat

En jaktledare ska ha ungar, fru, villa och vovve klart!

Så han har tid att sitta på Hall! Så brukar vi säga.

Skämt o sido tror du blir kanon i den rollen!

S

Publicerat

Ni är för bra boys, det va just det här jag ville veta fyll gärna på. Jag ska jobba på att bli den bra jaktledaren.

Vad vill du veta mer`?

Publicerat
  • Författare

Har nog fått svar på det mesta. Tack för alla bra svar :thumbsup:

Publicerat

Har just avverkat mitt första år som jaktledare. Gick SJF utbildning innan men tyckte inte den gav mig så mycket tyvärr. Var mest diskussioner och lite praktiskt. Men tycker det rullat på bra. Har haft en del incidenter som jag tagit hand om och det har löst sig. Handlat mest om eftersök på annans mark, någon som lämnat under pågående jakt, ej klarat av älgbanan, konflikter mellan vissa individer, dålig radiokommunikation och diskussion om hur ofta vi ska jaga osv

Jag tror det är bra att vara lyhörd men tämligen bestämd. Har man torrt på fötterna så underlättar det. 16 viljor i ett jaktlag är svårt. Jag har nu jobbat massor och skött det mesta på marken och varit väldigt engagerad vilket jag tror uppskattats. Ingen kan anklaga mig för att vara oengagerad i alla fall.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Blev tillfrågad för några år sen och varit det sen dess, det jag försökt styra upp är att de vi säger på mötet gäller i skogen, sen har jag flyttat pass som varit vedervärdiga ur säkerhetssynpunkt, jag sätter ingen på ett sånt pass.

Konflikter det kommer alltid vara någon som tycker si eller så, ligg på förkant, det skvallras och pratas skit jag förstår inte hur en del orkar, men det är lika kul att styra upp, om någon slarvar med säkerheten blunda inte, stäm i bäcken, har ett PM som jag ger ut inför jaktstarten, det kan jag maila dig om du vill, luktar någon sprit så är det bra att ha någon som städar slakteriet :)

Dagisfröken för gamla senila gubbar=jaktledare

Exakt, var som den andra jaktledaren uttryckte det " ett jävla vuxendagis" när folk inte hittade sina pass mm.

Annars mest positivt man slipper reta sig på att det inte händer något vid typ skadskjutningar osv.

Publicerat

Satt med i arbetsgruppen i storlicenen här för nåt år sen där mer parten är jaktledare på mötena,,

Ställde vid ett tillfälle frågan till alla jaktledare om dom visste vad om gällde just vid ett eftersök/regler

Ca 80% visade sig ha fel dom som kunde detta var dom yngre jaktledarna på mötet som för övrigt verkar var fullt uppdaterade ang jakt/jaktledarskap,

Dom yngre jaktledare här som jag pratat med tyckte SJF utbildningen var bra, 

Inom nåt år så lär det bytas jaktledare i vårat lag här frågan har gått ut till laget , men ingen vill  för min del så har jag kravet att den som tar på sig-

Uppdraget går just SJF utbildning,,

Publicerat

Intressant läsning där jag instämmer med MKJs inlägg. Jag var medlem i ett jaktlag i två år där det var en riktigt dålig jakledare som gjorde alla fel som räknas upp i den här tråden. Detaljstyrde och förfördelade till vissa mm. Jag är även jaktledare själv. Nu är vi ett gäng kompisar så det är inte några konflikter och det är bra folk. I de andra två lagen jag är med har vi kanonbra jaktledare. Rättvisa, lämnar ut ansvar till folk, litar på folk samt inte minst trevliga och fattar sig även på hundar. 

Jag läste något om det här med jaktledarens juridiska ansvar. Jag tycker man blandar ihop ansvaret mot laget och det juridiska. Där är jag mycket frågande och det propageras mycket för att jaktledaren skulle ha det juridiska ansvaret. Gjordes så även i SJFs utbildning men det var svårt att få tydliga besked om vad det juridiska ansvaret bestod i. Utöver det som står i lagen menar jag om t ex rapportering av skjutna älgar etc. Om folk drullar till det är det alltid de som är ansvariga. Gäller även t ex vid eftersök. Om sedan jaktledaren ger fel instruktioner är det såklart en ansvarsfråga men det gäller alla i ett jaktlag i sådant fall.

Är det någon som har koll, jag menar verkligen koll, på vad det juridiska ansvaret inbegriper utöver det som faller över oss alla vanliga jägare/icke jaktledare?

Publicerat

Jaktledaren har det övergripande ansvaret ,,,

Men för att få  svar på dina frågor så ställ frågan på SJF  area här på jaktsidan  :thumbsup: Frågan i sig är intressant !

Publicerat

Det är väl eg inte i så mycket som du som jaktledare har juridiska befogenheter att styra/ta ansvar för mer än att rapportera in avskjutning.

Visst om du sätter ut passare på pass och säger det är ok att skjuta i en viss riktning och skytten gör så. Men träffar en passgranne, då lär du JL få stå till svars, eller om någon jaktdeltagare på annat sätt missköter sig mot  de lagar och föreskrifter som finns.

Om någon luktar sprit så har du inte rätt att hindra den personen från att jaga, juridiskt. Det är inte olagligt att jaga om du är på "lyset". Det är först när du börjar uppträda vårdslöst/veva runt med bössan som det blir direkt olagligt. Dock kan du iof avråda/hindra från bilkörning iom att det inte är lagligt och om personen ändå kör bil så larma polis. Inte heller har du rätt att avkräva eller ansvar för att jaktdeltagarna har jaktkort, licens eller försäkring mer än på frivillig basis(för att få jaga i laget, om nu det inte är en jakträttsinnehavare som inte får hindras från att utföra sin lagrätt till att jaga...)

.

Om gemensamhetsjakten blir rörig/osäker och du som JL inte längre har kontroll över vad som händer.... Då kan du avbryta gemensamhetsjakten, men alla jakträttsinnehavare har rätt att bedriva jakt. Så om alla/någon väljer att fortsätta jaga så kan du som JL eg inte hindra detta iom att jaktlagen ger varje jakträttsinnehavare rätten att jaga.(Ingen har rätt att förhindra en jakträttsinnehavare från att jaga de vilt som är lovliga och finns tilldelning på.)

Sen finns det vägar runt lagar och paragrafer. De som inte inrättar sig efter vad som är bestämt inom laget mister helt enkelt jakträtten. (Om det nu inte är en markägare som ska uteslutas. Då kan det bli problem att utesluta denna och hans mark...)

Att vara JL kan vara kul och givande om det fungerar i laget och alla underkastar sig de regler laget ställer upp och vad jaktlagstiftningen säger. Men när det skorpar till sig och blir osämja så har JL små befogenheter att göra något åt problemet mer än att vara diplomatisk och ha karisma. 

Jag skulle se det som ett straff att behöva vara JL, lägger hellre tid och energi på att jaga, utveckla min jakt och jakthundar än att lägga tid på att ena folk kring regler och göromål som accepteras av alla. Dock kan det vara ok att vara JL vid enskilda jakter med folk som jag litar på, mest för att jakt med i sällskap annars inte skulle vara möjlig att genomföra.

Varje jaktdeltagare/jakträttinnehavare ansvarar själv för att följa lagar och bedriva säker jakt. Dock när du sitter som JL får du delvis ett medansvar utan befogenheter att tvinga folk att underkasta sig de regler JL/laget satt upp att följa.

Begår någon något fel tex skjuter stor älg fast det bara finns kalv kvar på tilldelningen... Ja som JL får du delvis ansvar för vad som hänt, utan att eg ha möjlighet att påverka vad den enskilde gör.

Summarum... Om något obra händer under jakt, då kommer JL att dela ansvar eller iaf bli väl utfrågad/ifrågasatt i händelsen. JL har dock mycket små juridiska påtryckningsmedel för att uppnå de krav som ställs. Det bygger på frivillighet från deltagarna och deras vilja att underkasta sig kollektiva regler.

En bra jaktledare är rättvis och håller på de bestämmelser som gjorts inom laget. Men är samtidigt en diplomat som får alla i laget att tro att det är "jag" som styr, utan att konflikter kan få grogrund. Viktigt är att alla känner sig delaktiga och hörda även de gånger det går emot. JL skapar respekt så att alla underkastar sig de regler som finns. JL får inte se till enskildas önskan utan ser till lagets bästa.

Publicerat

Summarum... Om något obra händer under jakt, då kommer JL att dela ansvar eller iaf bli väl utfrågad/ifrågasatt i händelsen. JL har dock mycket små juridiska påtryckningsmedel för att uppnå de krav som ställs. Det bygger på frivillighet från deltagarna och deras vilja att underkasta sig kollektiva regler.

En bra jaktledare är rättvis och håller på de bestämmelser som gjorts inom laget. Men är samtidigt en diplomat som får alla i laget att tro att det är "jag" som styr, utan att konflikter kan få grogrund. Viktigt är att alla känner sig delaktiga och hörda även de gånger det går emot. JL skapar respekt så att alla underkastar sig de regler som finns. JL får inte se till enskildas önskan utan ser till lagets bästa.

Instämmer i ditt inlägg beträffande Common sense, även om det inte riktigt kanske svarar på vad det juridiska ansvaret är utöver inrapportering av fällt vilt. Ta t ex den tragiska händelsen då en skidåkare blev skjuten. Jaktledaren stod bredvid skytten men var aldrig anklagad vad jag förstått. Klart är att säger man åt folk att begå fel så får man stå till svars, men det gäller ju alla i ett jaktlag. 

Publicerat

Instämmer i ditt inlägg beträffande Common sense, även om det inte riktigt kanske svarar på vad det juridiska ansvaret är utöver inrapportering av fällt vilt. Ta t ex den tragiska händelsen då en skidåkare blev skjuten. Jaktledaren stod bredvid skytten men var aldrig anklagad vad jag förstått. Klart är att säger man åt folk att begå fel så får man stå till svars, men det gäller ju alla i ett jaktlag. 

Kanske var otydlig i allt svammel...  :sleep:  Men som JL har du en form av övergripande ansvar för vad som händer i jaktskogen. Du har få/mycket få möjligheter att tvinga in deltagare i beslutade regler inom laget eller de regler som du som JL sätter upp. Polis har befogenhet att tvinga människor att inrätta sig i de regler som finns. Men som JL har du små möjligheter att tvinga någon att inrätta sig. Särskilt om lagets/JLs egna regler går stick i stäv med jaktlagstiftningen. Då bygger det mesta på en frivillighet att inrätta sig efter regler inom laget.

Vad gäller ansvar om det händer något.... Som JL får du ett medansvar om något obra händer och du inte själv har följt/gjort allt i din makt för att få övriga att förstå, vilka jaktlagar som skall följas och vilka säkerhetsaspekter som gäller.

Har du gjort allt rätt och något ändå går fel, räkna med att bli ifrågasatt av åklagare/polis och var beredd att lägga tid i förhör.

Har en dödsskjutning för något år sedan i min närhet.

(Vet väl vilka passare som var inblandad, även om jag inte känner dessa mer än till utseende och växlat enstaka ord när vi möts och är ytligt bekant med aktuell JL)

(Edit: En av passarna är far till en gammal klasskompis, den andre var far till en tjej jag strulade med under några månader. JL är jag bekant med bla för att min fru och hans fru jobbat tillsammans under några år och åtminstone träffades och snackade jakt när det var företagsfester osv....)

2 passare där båda klev ner ur sina torn och gick ca 5-10m från tornen. En älg kommer upp på vägen i en kurva som ligger mellan passen.(Skyttarna kan inte se varandra). Båda skjuter på älgen, men en av passarna avlider efter att träffats av den andre passarens kula.

Passarna straffas för sina misstag att lämna angivet pass(om än med endast några m). En får "dödsstraffet" den andre blir vållande till annans död. JL blir ansatt i förhör under några veckor/månader. Men kan inte andas ut helt innan dom fallit ca 1 år senare. JL hade inget ansvar iom han hade gjort vad som krävdes gällande utsättning av passare mm. Det var 2 enskilda beslut från 2 olika jägare som orsakade olyckan. Men JL kände ändå tvivel och osäkerhet om vilket ansvar som ev skulle kunna avkrävas honom, ända fram tills att domen föll. Men även senare så finns funderingarna om det "kunnat gjorts på ett annat sätt". Visst juridisk är JL helt friad, men de egna funderingarna om han gjort allt som som är möjligt för att undvika olyckan, kommer förmodligen mala tills prästen lägger första skopan jord över honom.

Publicerat

Intressant men stöder snarare att jaktledaren inte har något juridiskt ansvar alls för andras fel som begås i skogen. 

Publicerat

?