Publicerat Februari 24, 201412 yr Författare Har aldrig varit i afrika och jagat men vad man hört har inte smidigheten varit högsta prio. Dvs jag hade valt 9,3 pipan med dämp.då får jag ju inte köpa nån ny.... får in priser på 375 och 300wm i veckan.
Publicerat Februari 24, 201412 yr då får jag ju inte köpa nån ny.... får in priser på 375 och 300wm i veckan. bättre att gå på en custom afrikabössa med varje detalj exakt för dig och den jakten. roligare än en pipa är ju en hel bössa. åker jag till afrika blir det nog en hel bössa tillverkad istället för en till pipa (dock gillar jag extrapipor då jag redan har 6 st), perfekt mental uppladdning inför drömjakten. fan bara några minuter att tänka på en dylik spec gav mig ökad feeling på afrika.
Publicerat Februari 25, 201412 yr Har en polare som var till afrikat ifjol, hade väl lite av samma problem som du. Det slutade med att han sket i o ta med sig bössa. Han lånade en där. 300 wm. Gick hur bra som helst. Sköt det han skulle utan problem.
Publicerat Februari 25, 201412 yr Författare Har en polare som var till afrikat ifjol, hade väl lite av samma problem som du. Det slutade med att han sket i o ta med sig bössa. Han lånade en där. 300 wm. Gick hur bra som helst. Sköt det han skulle utan problem. Jag har ju inga problem , eler jo kanske lite. Jag har ju dock en 308 och en 9,3 pipa i helixen, en 270wsm och en 9,3 pipa till blaser grs. En sunken 3006 pipa i helixen hade säkert blitt bra men 7mm rem låter roligare. Jag har läst en hel del bloggar från folk som varit ner och en hel del har 6,5x55, det har inte varit Eland eller vad jag såg Kudu på menyn då.
Publicerat Februari 25, 201412 yr En bekant som varit mycket i afrika kör med sin Blaser R93 300 win mag.
Publicerat Februari 25, 201412 yr Jag har ju dock en 308 och en 9,3 pipa i helixen, en 270wsm och en 9,3 pipa till blaser grs Fast du har ju redan kalibrar så att du gott och väl klarar en jaktresa... Men jag förstår om du vill ha något nytt. Det är halva nöjet när man planerar en jakt 30-06 tillför absolut inget. Då kan du lika gärna använda .308:an eller .270 som du redan har. Jag har också pratat med Afrikajägare som säger att 6,5X55 klarar sig förvånansvärt bra där nere. Eller kanske inte så "förvånansvärt". Egentligen...
Publicerat Februari 25, 201412 yr Hmm.. Du funderar över ifall det inte blir tungt med dämpad bössa om man ska spåra, men en semipipa kan nog gå bra? motsägelsefullt kan jag tycka
Publicerat Februari 25, 201412 yr Författare Hmm.. Du funderar över ifall det inte blir tungt med dämpad bössa om man ska spåra, men en semipipa kan nog gå bra? motsägelsefullt kan jag tycka En flutad semipipa väger väl inte mycket mer än en vanlig?
Publicerat Februari 25, 201412 yr Författare Jag kollar fortfarande på pipor, skulle en 56cm 9,3x62 vara ok, jämfört med 375 ruger,7mm rem, 300wm? sen kanske man ska välja vanlig profil och en liten dämpare istället?
Publicerat Februari 26, 201412 yr En flutad semipipa väger väl inte mycket mer än en vanlig? Aha, tänkte inte på flutningen:) nu har jag aldrig varit i afrika, och alla är vi väl olika men jag har absolut inga problem med o kånka runt på min tikka m55 med dämpare och vaksikte på ett par dagar. Som tidigare sagt är väl ryggsäcksrem att föredra! Sen ska man alltid hitta någon anledning till att smyga in en ny kaliber i skåpet, så jag förstår dig helt på den biten ;-) lycka till!
Publicerat Februari 26, 201412 yr Författare Skaffa en rem så du kan bära bössan som en ryggsäck, minimalt påfrestande och den extra vikten en dämpare ger när du ska ta skott är ju inte till en nackdel. Var hittar man ryggsäcksrem. Till bössan?
Publicerat Februari 26, 201412 yr Författare Och det blir nog inte skottår över 200m. Så tyvärr är nog 9,3an med dämpare det bästa valet. Kula 250grains Nf borde väl duga? Enda mobbade är väl 220grains naruralis, eller möjligtvis 232grains Rhino? Just d Nf är rätt hårt laddad, det funkar finfint i svensk sommar men kan trycket bli gör högt i Afrika?
Publicerat Februari 26, 201412 yr Hade in tvekat en dag i veckan på 300 win! Om rekylen är ett problem gänga och kör mynningsbroms. Med lätta kulor är den klart hanterbar. Hållen kan bli bra dryga där nere därför detta val. Angående rem så andvänder jag Niggeloh dubbelrem. Men ska du andvända dubbelrem ska den va fäst på sidan av kolven och liladant fram på bössan annars är de väldigt obekvämt. S.