Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppstartskostnad, första hunden?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte börja lägga undan lite pengar till inköp av en hund och började fundera på hur mycket man bör ha sparat innan inköp?

Om vi räknar bort själva kostnaden för hunden och inriktar oss på utrustning m.m.

vad anser ni man måste ha redan från börja och vad är helt onödigt att köpa?

Publicerat

Beroende vad för hund men koppel å en pejl är väl det enda du behöver för en hund som ska jaga. Sen finns 1000 saker som kan vara bra å ha

Publicerat

Det är svårt att säga en summa eftersom det finns många olika prisklasser på hundgrejer. Det som absolut behövs är väl koppel, mat-/vattenskål och ev. hundbur till bilen. Där är det väl egentligen hundburen som behöver kosta något. Sedan är det ju träningsgrejer som behövs och det beror ju på vad det är för hund och vad du ska ha den till.

Ett tips kan ju vara att köpa budgetprylar till en början så du får hem det du behöver och sedan byta ut det mot kvalité allt eftersom plånboken tillåter eller grejerna går sönder.

Vad ska du köpa för ras och vad ska du ha den till?

Publicerat

Förde bok första året på min förra gråhund. Vill minnas att hon kostade 12000kr i mat, vaccination samt försäkring. De prylar man behöver kommer inte upp i en bråkdel av den summan. Egentligen räcker der med ett koppel, samt en hemtilverkad hundbur.

/Urban

Publicerat
  • Författare

Vad ska du köpa för ras och vad ska du ha den till?

Det blir troligen en spets till älg/gris

Publicerat

Mat 7280:-

Försäkring 3700:-

Vetrinär 1500:-

Hundbur 3000:- men kolla blocket.

Koppel 150:-

Hundtäcke 500:- tycker jag man absolut ska ha.

Skålar 200:-

Pejl 6500:-

Skyddsväst 3000:-

Var lite kvitton jag hade liggande för förra året.

S.

Publicerat
  • Författare

@hs_merkel

Tackar

Publicerat

Bra sammanställningar hittills. Vill slå ett slag för att inte snåla på en sån sak som hundbur (eller grindar) till bilen. Skallrande burar driver en till vansinne när man är ute på långstyrningar. Men om du nu har tid så är ju blocket ett jättebra tips. Själv har jag Artfex grindar. Helt skrammelfria och jag njuter varje gång. Gav 2 000 för beggade på blocket.

Till älg och gris är väl sen pejl och ev skyddsväst de stora kostnaderna. Ska du ha hunden ute i gård så kostar det också ett par tusen (om man köper färdiga sektioner - bygger man själv blir det väl lite billigare). I övrigt så är det ju inga stora kostnader. Valpkurs rekommenderas men det brukar inte vara alltför dyrt.

Bra att ha koll på ekonomin men det är ju sen inte så att alla kostnader behöver komma direkt utan snarare sprids de ut under kanske ett år eller så. Bilbur behöver man ju inte direkt. Förmodligen inte pejl och väst heller. Men folk är ju olika. En del vill har saker fixt och färdiga redan direkt, andra bygger på allteftersom hunden utvecklas.

Publicerat

Dom första 6 mån behöver du inte mer än:

Valp 10-12 000 kr

Matplats 2-300 kr 

Valpkoppel 100-150 kr

Hundfoder 6-700 kr beroende på kvalitet /säck

Liggplats till valpen inne 500- kr el. mer 

Liggplats bilen bur Vet ej. Har bara lastgaller själv

Försäkring 3-4000 kr.

Publicerat

Får jag säga min mening är det inte krångligare än att du köper hunden och betalar maten.

Som pank student hade jag en hundbädd av kartong ihopfixad med tejp som jag drog igenom ett påslakan och fyllde med ett gammalt täcke. 2 matskålar kostar 10spänn i någon diverselåda på maxi. Ett koppel kan du ta ett snöre till men ett växahalsband för en femtiolapp är bra.

Krångla inte till det, det enda som behövs är mat o kärlek.

Publicerat

Glömde säga det men glöm för tusan inte att försäkra hunden. Visst kan det kosta en slant varje månad/kvartal/år men det är nödvändigt.

Jag är nog ett lysande fall av dubbelmoral då ingen av mina är försäkrade...

Publicerat

Glömde säga det men glöm för tusan inte att försäkra hunden. Visst kan det kosta en slant varje månad/kvartal/år men det är nödvändigt.

Jag är nog ett lysande fall av dubbelmoral då ingen av mina är försäkrade...

en på mitt jobb glömde se till att hans försäkringdatum överlappade när han bytte bolag, var 1 vecka emellan den ena slutade och andra startade.

givetvis blev det tarmvred på ena hunden och han blev 53.000kr fattigare.

så ha försäkring 

Publicerat

en på mitt jobb glömde se till att hans försäkringdatum överlappade när han bytte bolag, var 1 vecka emellan den ena slutade och andra startade.

givetvis blev det tarmvred på ena hunden och han blev 53.000kr fattigare.

så ha försäkring 

Tyvärr så kan det ju bli  så, jag får dock en premie på 7800kr per månad på alla mina hundar så det är nog tusan billigare att ta smällen när den väl kommer kan jag känna.

Publicerat

Du glömde 12v vaccination, plåster till ägare, silvertejp till söndriga soffor och lugnande :)

Så sant. Valptiden kan bjuda på rejäla prövningar. Ska själv ta en ny valp i sommar, skräckblandad förtjusning. Sist så bet valpen sönder nästan alla kläder för min sambo, och eftersom det var jag som propsat på hund blev det lite extra kostnader för mig. Möbler etc har dock klarat sig bra men det beror ju på hur noga man är samt valpens preferenser.

Får jag säga min mening är det inte krångligare än att du köper hunden och betalar maten.

Som pank student hade jag en hundbädd av kartong ihopfixad med tejp som jag drog igenom ett påslakan och fyllde med ett gammalt täcke. 2 matskålar kostar 10spänn i någon diverselåda på maxi. Ett koppel kan du ta ett snöre till men ett växahalsband för en femtiolapp är bra.

Krångla inte till det, det enda som behövs är mat o kärlek.

Också helt sant. När jag pluggade var det mycket hemmapulande åt hunden, minns särskilt mina extremt fula och ganska dåliga dummies byggda av sittunderlag,sand och tubsockor med instuckna fjädrar. Hade sand i hela garderoben. Bädd hade jag ingen. Hunden låg bredvid mig i bäddsoffan.

Men nu när man är lite bättre stadd i kassan så skär sig en del av de där hemmalösningarna lite mycket mot övrig inredning (jo, jag vet, jag är pretto :-) och då gillar jag att ha en lite snyggare hundbädd. Men prylar kan aldrig ersätta mycket tid och gemensamma aktiviteter. Räkna därför också på vad ev extra ledighet, resor till skogen (om du inte bor i den) kommer kosta. Men, det är enligt mig alltid värt det. Att jaga med egen hund är svårslaget.

Publicerat

Du glömde 12v vaccination, plåster till ägare, silvertejp till söndriga soffor och lugnande :)

Tack! 12 v vaccination glömde jag. 

Alt. för lugnande på nyårsafton är att man tar bilen själv o en 20-30 mil i lugn fart så att man kommer hem efter 1-snåret på natten. :smile:

Inga efterräkningar dagen efter. :wink:  :tongue: Sönderbiten soffa har jag klarat mig ifrån men däremot en promenadsko som har rykt. :thumbsup:

Publicerat

Råd och tips rörande försäkring taget från mitt senaste förvärv av valp förra sommaren.

Se till att du har en gällande sjukvårdsförsäkring från uppfödaren för den du tecknar har oftast 20 dagar karens.

Upptäckte att valpen kunde inte kontrollera blåsan samt drack oproportionerligt mycket vatten efter någon vecka hemma. Veterinär konstaterade att han hade infektion i urinvägarna, njurbäckenbotten samt det var på väg in i ena njuren.

Medicinering och behandling slutade på 15-17 000 kr. 

Oturligt nog hade uppfödaren, som trodde att han hade full försäkring, endast försäkring för om valpen skulle avlida, ej sjukvårdsförsäkring efter leverans.

Detta skulle han ha behövt teckna separat (norsk uppfödare och hans första kull någonsin)

Eftersom jag försäkrade hunden per den dag jag hämtade honom så hade jag inte nått 20 dagars gränsen således ville försäkringsbolaget inte stå för kostnaderna samt ville friskriva sig för eventuella liknande saker i framtiden som kunde vara relaterade till denna händelse.

Efter lite turer med försäkringsbolaget så kom vi fram till en jämkning så båda blev vinnare/förlorare. Heder åt dem! 

Nu är killen ok, även om han har ett lite onormalt förhållande till att dricka vatten, han dricker mycket mer än någon av mina tidigare hundar någonsin gjort.

Dock finns inga komplikationer samt inga problem med njurarna eller urinvägarna. Alla värden ser bra ut.

Mvh,

// P

Publicerat

Pws vilket bolag?

S.

Publicerat

Ni har glömt vet-kostnad för besök då odågan käkat barnleksaker...

Publicerat

Ni som har skrivit försäkring 2500-4000 för ett år för en hund, jag måste bara fråga vilka bolag ni har. Jag betalar 1200 kr per år på ynglingen och då är det dubbel vetvård, dvs 50000kr. Jag tyckte bara att det lät så jäkla dyrt med flera tusen.

Pws, även intressant att veta ditt bolag. De flesta bolag har ju ingen karenstid för valpar.

Publicerat
  • Författare

Ni har glömt vet-kostnad för besök då odågan käkat barnleksaker...

samt inköp av nya leksaker :cool:

Publicerat
  • Författare

när vi ändå är inne på försäkringar. vilket bolag är bäst?

Publicerat

Jag kan ju skriva lite vad det kostar för mig men jag har stående hund så det skiljer sig lite.

Försäkring: 1200 (folksam 10000 liv 50000 vet 3000 rehab. Nöjd som tusan)

Mat: ca 6500

Koppel: ca 50 kr ( läderkoppel. Egen tillverkning)

Garmin astro: 6000

Skålar: 200

Hundbur:1000kr

Hundtäcke och markeringstäcke:700kr

Vet:17000 ( så kan det gå. Bägge armbågarna opererade)

Sedan har jag förstås utrustning som du inte behöver som sprättburar, startpistol mm Jag betalar visseligen inköpspris på mycket men det har nog dragit iväg 10000 i alla fall.

Så summa sumarum blir det med hundinköp ca 50000 bara i år. Och bara på unghunden... fasen vad hemskt det lät. Hoppas inte min sambo ser detta.

Publicerat

Kostnaden på hunden är ju en sak....sen ska det jagas också, med vad det innebär i förlorad arbets inkomst. Där ligger huvuddelen av mina "hundkostnader", tätt följt av bilkostnaden för att ta sig till och från jakten....;)

/Urban