Hoppa till innehåll

Mentor/coach sökes...


Anders Johannesson

Recommended Posts

Mitt namn är Anders är 35år gift och har två småbarn. Som titeln säger är jag på jakt efter(ursäkta uttrycket) en "mentor" som kan tipsa och guida lite på vägen mot att bli en god jägare. Kommer snart att vara klar med jägarexamen, uppskjutning i slutet på mars. Det som skulle behövas nu är lite praktik i naturen.

Jag skulle vara mycket intresserad av att få möjlighet att följa med någon rutinerad jägare på jakt eller med praktiskt viltvårdsarbete osv. Har inga förväntningar på att skjuta själv utan är i första hand ute efter att hjälpa till, röja pass, bygga torn se och lära.

Som nybörjare är jag naturligtvis nyfiken på de flesta jaktformer men efter att ha läst böcker och tidningar och tittat på mängder av tv-program etc. har jag kommit fram till att det som lockar allra mest är smyg/vaktjakt på rådjur och gris samt jakt på skogsfågel. Men ingen jaktform skall avskrivas innan den är testad.

Jag bor i Västerås men har inga problem med att åka en bit för en lärorik upplevelse. Om någon skulle känna att de vill föra vidare lite kunskap så skriv här i tråden eller skicka ett meddelande.

Gillar du smygjakten på rå så lär du givet gilla smygandet efter dov och kron :thumbsup: ..hiskeligt mkt värre vilt i den meningen  :tongue: välkommen till skogen typ o Lycka till :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig eftersom jag också är nybörjare. Mitt tips är att du hänger kvar på det här forumet och läser diskussioner och jaktdagböcker. Jag tror inte det finns ett enda jaktrelaterat ämne som inte har diskuterats här... Sedan är det lätt att ställa frågor, dels eftersom forumet är proppat med folk med enorma kunskaper och erfarenheter och dels eftersom det är en väldigt trevlig stämning så ingen säger att en fråga är dum (det är i alla fall ingen som skriver det ;) )

Sedan kommer det rätt mycket erbjudanden om prova-på-jakter och då är det bara att hänga på. En tråd du bör ha koll på är http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/13757-ungdomarnyboerjare-som-oenskar-foelja-med-ut-paa-jakt/

Lycka till! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

läsa den tråden som tipsades av sunflower och haka på alla erbjudansen som kommer är mitt tips också..

 

är själv nybörjare och försöker komma ut på allt som erbjuds.....

 

 

mvh kenneth

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar du smygjakten på rå så lär du givet gilla smygandet efter dov och kron :thumbsup: ..hiskeligt mkt värre vilt i den meningen  :tongue: välkommen till skogen typ o Lycka till :smile:

 

Ja i alla fall kron. De går jag bet på ofta :wallbash: kan dock tycka att dov är enklare än rå då de inte är lika spattiga fast det går inte att generalisera heller, det är en annan typ av smygjakt när det gäller dov bara.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anders du kan få hänga med på jakt hos mig också. Bor och jagar i Hallstahammars området så det är inte så långt bort.

Där i mot så jagar vi inte så mycket på vak eller liknande utan nästan bara med hundar.

Vanligen älg, hjort, rå och gris osv. Men även i mån av tid svartfågel, duva, gäss och ev and. Då är hundarna med då också som apportörer förstås.

Har väll snöat in på det där med hundar kan tro :tongue:

Verkar det vara något du kan tycka är kul så sänd ett PM med ditt tele nr.

 

MVH Thomas

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips jag kan ge dig som kan vara värt att testa är att kontakta Jägareförbundets krets på din ort.
http://jagareforbundet.se/mitt/vastmanlands-lan/jagareforbundet-vastmanland/vastmanlands-jaktvardskretsar/

 

De har mycket kontakter och kanske kan ge lite förslag och tips på hur du kan komma ut på jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...