Publicerat Mars 9, 201412 yr Har mer eller mindre bestämt mig för att införskaffa en 6,5x55 med syntetkolv. Har hittat en Tikka 695 allweather för 5-6000 men vad finns det mer att välja på som håller samma pris och kvalitet? Kan nämna att jag inte har något behov av någon prestige vad gäller märke, bara det går att träffa en tjäder vid framtida toppfågeljakt när skytten är redo för det... För att det inte ska bli en diskussion trä vs syntet vill jag bara klargöra att jag inte direkt är pedantiskt lagd och kan jag slippa tänka på att trä sväller vid fukt och behöver oljas ibland så blir jag glad. Ja det är snyggare om det är bra trä men nu gäller funktion före estetik.
Publicerat Mars 10, 201412 yr Våga vara annorlunda http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2892
Publicerat Mars 10, 201412 yr AJ, måste bara inflika. Träkolv kräver förmodligen mindre jobb än du kanske tror, jag oljar in min en gång om året. Givetvis 100% mer än ingen gång alls men det krävs inga pedantiska anlag, tro mig för såna har inte jag heller.
Publicerat Mars 10, 201412 yr Författare Jag känner att för min del så är det lite allt eller inget vad gäller trä. Helst vill jag ha en helstock men då 99% av alla tillfråga avråder och jag själv inser att det kanske inte är optimalt för kommande användningsområden så tänker jag "fuck it" då får det bli helplast istället :-) Men jag kan nog bli tvungen att tänka om då utbudet av trä är lite större. Att det passar/känns rätt är trots allt viktigare än materialet.
Publicerat Mars 10, 201412 yr Tänk på att en del plaststockar kan vara mjuka och ställa till det med benstöd osv. Hur det är med Tikkan vet jag inte. En mjuk plaststock kan därför vara sämre ur precisionshänseende än en trädito.
Publicerat Mars 10, 201412 yr Håller helt med Upptag71 i denna fråga. Dessutom kan plaststockarna va kniviga att plastbädda eftersom massan har svårt att fästa i den feta plasten jämfört med tr/laminat eller glasfiber. Då blir det problem om inpassningen inte är riktigt bra, och det brukar den inte vara i fabriksstockarna. Toppfågeljakt ställer höga krav på ditt vapen om du nu vill träffa när du väl får skottchans. Jag är personligen förtjust i laminat. Hårt, vridstyvt och snyggt. Med en bra lack står det emot väderförändringar lika bra som en bra syntetstock. Trästockar som är väl inoljade står också emot bra men det är ändå lite kritiskt när det pendlar mellan luftfuktighet och +5 -5 grader. Då händer det grejer i trät.