Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Frågorna gäller två gamla bössor 

Carl Gustaf 1900 6.5x55

HVA 468 8x57

1. Var får man tag på syntetstock/komposit  eller laminat kolv till ovanstående bössor? (det gör inget om de är prisvärda) Gärna www. länk. 

2 Är det svårt att byta själv? Passning mm. 

Tilläggas bör att jag inte är världens händigaste gubbe men jag kan följa instruktioner och är hyfsat snabblärd. :)

Tack på förhand 

/Mob 

DSC_4390.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

-Tack sidelock! 

Googlade lite på förkortningarna. GRS och KKC. Var inte riktigt det jag är ute efter..

Det är mer detta https://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/sa-blir-husqvarna-640-en-modern-bossa/

.. som ä min melodi :) för båda bössorna.

 Du är den andra som inom kort tid  rekommenderat mig Dansken :) Vilket måste betyda att han är riktigt bra. :)

Provsköt bla en. 308 Tikka T3X med dämpare  igår. Som jag iaf gillar utseendemässigt.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller 1900:an är det lite lurigt att hitta kolvar. Den enda förutom GRS och KKC som har kolvar är Poff-tech, men de kostar 6700kr (se bilden!).

Antonio Zoli säljer ju en nytillverkad 1900 som finns i både laminat och syntet, men jag vet inte om det går att köpa deras kolvar lösa:

http://www.zoli.it/index_2.php?pagina=zoli_model/carabine.html

Vad gäller 640-bössan har du redan fått bra svar av Dansken i den andra tråden.

Du kan också googla efter hur Håkan Spuhr modifierat originalkolvarna på sina 1640 och tillämpa samma princip på 640:n, om du känner något som är lite kompetent inom träbearbetning. Vill du ha ett fräckt utseende är det bara att googla på hydrodip! B)

 

IMG_2103.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Schyssta tips,  Pongu!  Nu har jag lite googlande att göra framför datorn. :D Riktigt snygga de där från Poff tech. 

Hittade ett företag i Karlstad som sysslade med hydrodip. :)

Känner nog en som är duktig på snide. 

Man lever så länge man lär. :)

 

_20170603_230807.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hans Englund i Klippan gör custompaket till 1900. 

www.bossmakaren.com

Stod om det i VT i höstas, tror jag.

 

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-06-04 at 09:48 charlie sa:

Hans Englund i Klippan gör custompaket till 1900. 

www.bossmakaren.com

Stod om det i VT i höstas, tror jag.

 

/M

Verkar verkligen proffsig.  Smakar det så kostar det.. Vad är det för skillnad på strykblånering och kokblånering?  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade denna kolv i Kalix. 

Tror ni att den passar HVA 648 med 98 säkring. Och är det svårt att fixa bra själv? 

Förstår att det finns olika typer av fästning till kolv vad är skillnaden tex Pelarbäddad och plastbäddning? 

 

DSC_4468.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago MOB sa:

Vad är det för skillnad på strykblånering och kokblånering?  

Kokblåneringen kokas, är aggressivare och går lite fortare. Löser dock lod så lödade saker är no-no.

Strykblånering är den ursprungliga blåneringen, den stryks på i lager och tar tid i klimatkammare. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago pmt sa:

Kokblåneringen kokas, är aggressivare och går lite fortare. Löser dock lod så lödade saker är no-no.

Strykblånering är den ursprungliga blåneringen, den stryks på i lager och tar tid i klimatkammare. 

T

Tack. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dvs hagelbössor med lödda pipor/spänger stryks, medan studsare oftast kokas.

Du kan vänta med omblånering. Se bara till att hålla metallen lätt inoljad eller vaxad.

Ta en skarp träkant, t ex en eklist, och lite olja och skrapa bort den värsta rosten. Ta därefter stålull (inte Svinto!) av finaste sorten (finns på färgaffären och heter 0000, t ex Trollull) och gnid vidare med tussen fuktad med olja tills allt är borta.

Skippa den sladdriga gummistocken från Hogue, tycker jag (men du bestämmer). Bygg istället om den befintliga och spraya den mattsvart eller hydrodippa den om trä är ocoolt. Eller be någon anpassa en Boyds-kolv.

När du har möjlighet och vet exakt vad du vill ha kan du blånera om och låta tillverka en custom-kolv, men det är ingen brådska.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på en custom-kolv till 1900 med fiddleback-struktur i träet. Pipan är en aning kort i mitt tycke. Den skulle göra sig bättre med 66cm pipa.

 

IMG_2110.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Pongu sa:

Här är ett exempel på en custom-kolv till 1900 med fiddleback-struktur i träet. Pipan är en aning kort i mitt tycke. Den skulle göra sig bättre med 66cm pipa.

 

IMG_2110.JPG

Vackert så det förslår :wub:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är inte så dum! :)

Ikväll ska jag flytta över kikarsiktet till Winchestern och förse den här med en S&B och en ståltubad Helia i vridmontage.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Pongu sa:

Här är ett exempel på en custom-kolv till 1900 med fiddleback-struktur i träet. Pipan är en aning kort i mitt tycke. Den skulle göra sig bättre med 66cm pipa.

 

IMG_2110.JPG

Vad får man betala för en custom-kolv egentligen? Alltså en så enkel som det bara går, behöver inte vara finaste valnöten i kolven liksom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan 10000k och 100000kr ungefär! :D

Med lite tur kanske man kan hitta någon som fixar till en grovfräst valnötskolv i lägre kvalitet för 5-6000kr.

Den här kolven är inte anpassad efter mig, utan följde med bössan och råkade bara passa mina mått och min smak (förutom att framstocken är en aning lång i förhållande till piplängden). När man bygger en custom-bössa får man nog sällan tillbaka pengarna. Av humanitära skäl kan jag inte berätta vad jag gav för bössan! Den var nog egentligen lite för billig...

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Pongu sa:

Dvs hagelbössor med lödda pipor/spänger stryks, medan studsare oftast kokas.

Du kan vänta med omblånering. Se bara till att hålla metallen lätt inoljad eller vaxad.

Ta en skarp träkant, t ex en eklist, och lite olja och skrapa bort den värsta rosten. Ta därefter stålull (inte Svinto!) av finaste sorten (finns på färgaffären och heter 0000, t ex Trollull) och gnid vidare med tussen fuktad med olja tills allt är borta.

Skippa den sladdriga gummistocken från Hogue, tycker jag (men du bestämmer). Bygg istället om den befintliga och spraya den mattsvart eller hydrodippa den om trä är ocoolt. Eller be någon anpassa en Boyds-kolv.

När du har möjlighet och vet exakt vad du vill ha kan du blånera om och låta tillverka en custom-kolv, men det är ingen brådska.

 

-TACK Pongu! Detta var sannerligen finfina råd till HVA'n 

Dock så har kolven på CG spruckit i både kappa och stock. Troligtvis har den tappats i betonggolv. Så där blir det nog ett byte vare sig jag vill eller inte. :/

Köpte aceton (utan olja)  och symaskinsolja på Ica idag. :) Får se om jag kan hitta en bit eklist på jobbet på onsdag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago Pongu sa:

Här är ett exempel på en custom-kolv till 1900 med fiddleback-struktur i träet. Pipan är en aning kort i mitt tycke. Den skulle göra sig bättre med 66cm pipa.

 

IMG_2110.JPG

SNYGG! Pipan ser perfekt ut tycker jag hur lång är den? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MOB sa:

Dock så har kolven på CG spruckit i både kappa och stock. Troligtvis har den tappats i betonggolv. Så där blir det nog ett byte vare sig jag vill eller inte. :/

Jag råkar veta att Dansken har en HVA 1900-kolv. Den passar även en CG 1900. Den är rak och inte i Monte Carlo-utförande, vilket är bra ur rekylupptagnings- och liggandeskyttesynpunkt. Träet är snyggt och den är i bra skick, förutom att den också är sprucken... :ph34r: :o

Men på ett bra ställe längst fram! :)

Lyckas du övertala honom att släppa den till ett gott ändamål kanske du också kan få honom att byta ut framänden på förstocken mot en bit ädelträ eller buffelhorn! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående 1900 kolv!

Det finns fina träkolvar både vänster och i höger utförande till salu på Blocket.se!

Sökord: 1900 . Jakt och Fiske. hela Sverige

Det finns även alternativ med färdiga vapen med GRS kolv!

Var inte mitt skåp fullt så...

Finn Inge Vidare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...