Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför ska det vara så svårt att hitta jaktmark?

Featured Replies

Publicerat

Fattar inte att det ska vara så jävla svårt att hitta jaktmark? Antingen så tror markägarna att man är miljonär eller så är dom några extrema djurvänner och förstår sig inte på jakt och viltvård och ser en bara som en kallblodig mördare... Man blir så trött

Publicerat

Du bor geografiskt tokigt till bara, Skåne ligger för centralt.

Publicerat
  • Författare

Jo men man blir helt dumförklarad när man föreslår för sambon att man vill flytta mer än en mil ifrån där vi bor idag pga. jakten

Publicerat

Du för väll vända på det o söka bra jobba där du vet att det finns jaktmarker ;) Flytta för ett bättre jobb är nog mer accepterat än att flytta för bättre jakt :P

Publicerat
  • Författare

Hehe hon må vara blond men jag har testat det oxå men hon gick inte på det heller... Har fått henne lite sugen på att kanske flytta till Ingelstad i småland men det va innan hon fick fast jobb

Publicerat

JAg fick frun att flytta ut på landsbygden för några år sedan så att jag skulle få tillgång till jaktmarker. Var lite annat oxå som spelade in vi fick bakrutan på bilen krossad där vi bodde tidigare. Det blev dock bara en flytt på ca 2,5 mil nordväst från där vi bodde förr.

Publicerat

Fattar inte att det ska vara så jävla svårt att hitta jaktmark? Antingen så tror markägarna att man är miljonär eller så är dom några extrema djurvänner och förstår sig inte på jakt och viltvård och ser en bara som en kallblodig mördare... Man blir så trött

Det är väl bara att styra kärran >140 mil norr ut o köpa ett hemman på landet så har du jaktmark utanför dörren om du inte har väldigt höga krav på vad du vill jaga. :whistling:

LKAB söker ständigt folk till sina gruvor i norr. :whistling: Bra betalt också. :)

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/43039-h%C3%A4r-f%C3%A5r-man-jaga-p%C3%A5-10000-ha-f%C3%B6r-400-kr%C3%A5r/

Sedan har du hela fjällvärlden el. en stor del att jaga på också. :thumbsup:

Publicerat

Jag ska gå ur en mark vid Kristianstad kan förmedla nr till jaktledaren om du vill .

Publicerat
  • Författare

Jag ska gå ur en mark vid Kristianstad kan förmedla nr till jaktledaren om du vill .

Tack men är med i ett lag i Örkelljunga och är typ samma sträcka/tid att köra och det är i det längsta laget att köra...

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

Publicerat

Villtrika marker i närheten av befolkningstäta områden kombinerat med ovilja att betala mer eller lika mycket som andra kan nog vara tillräckligt för att göra det svårt.

vill du lyckas hitta mark så leta längre ifrån större tätorter och / eller betala mer än andra. Tror inte det är svårare än så. Det är inte så många som är så lyckliga att de kan lösa det både billigt och bra!

Publicerat

Är det vettigt att det är så? Det är nog en annan fråga. Jag är visserligen för marknadsekonomi. Men markägare som vill maximera intäkter från jakten kan nog få uppleva vissa nackdelar...

Publicerat

För mig är det viktigare att ha närhet till jakten än till arbetet, för de flesta är det nog tvärtom.

Det är lite som arbetsmarknaden, har du väl tagit dig in och visat duglighet så brukar det ena ge det andra. Inte läge att vara kräsen initialt i skåne således.

Publicerat
  • Författare

För mig är det viktigare att ha närhet till jakten än till arbetet, för de flesta är det nog tvärtom.

Det är lite som arbetsmarknaden, har du väl tagit dig in och visat duglighet så brukar det ena ge det andra. Inte läge att vara kräsen initialt i skåne således.

Jag vill oxå ha nära till marken inte bara för att det ska gå fort att ta sig dit och dräpa något mer att kunna köra dit flera ggr i veckan om man så vill för att hålla koll på åtlar och stödutfodringar utan att man ska bli ekonomiskt lidande så ca. 30-45 minuter enkel resa är lagom men över en timme så är det förlångt för att hålla igång en åtel eller liknande

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

Publicerat

Har ju flaxet att jag både har nära till arbetet och jaktmarken. till jobbet har jag väl ca 2 - 300 meter, lite längre tilljakten det beror på var jag ska jaga men 10 minuter med bil till vissa områden ibland 20 minuter. Jag är rätt så bortskämd på det sättet.

Publicerat

Bah, kan man inte göra Runars via hagelbrakaren från toafönstret är det långt till jaktmarken :wink:

Nog kan jag göra det brukar röra sig rådjur på baksidan brukar vara en del spår ibland. Men tror inte att grannarna skulle uppskatta att jag gjorde det :D Brukar studsa förbi en Hare någongång oxå men nu var det ett tag sen. Nä för allas bästa o grannsämjan så åker jag iväg en bit innan jag jagar. Brukar säga synd att man har grannar och att det är planlagt område. Om det bara va vi skulle sktorna ligga risigt till.

Publicerat

Har man krav att marken ska ligga inom en timmes bilfärd så kan jag förstå att det är vårt att hitta jaktmark,

Publicerat

Bah, kan man inte göra Runars via hagelbrakaren från toafönstret är det långt till jaktmarken :wink:

Det lustiga är att trots att man kan släppa från tomten tar man ändå bilen när man ska jaga.....;):huh:

mvh/Urban

Publicerat

Det lustiga är att trots att man kan släppa från tomten tar man ändå bilen när man ska jaga.....;):huh:

mvh/Urban

... För att hämta hunden eller? ;)

You draw first blood

• 4 weeks later...
Publicerat

Jagar på mark i Stockholm endast 10 min hemifrån med bil. 

MEN det har sina nackdelar.

Svampplockare, hundägare, friluftsmänniskor/orienterare och värst av allt........crossåkare!

Man får väga för och nackdelar. Marken är relativt billig med tanke på var den ligger. och som sagt, den är nära hem.

Vet inte om jag skulle vilja jaga allt för långt bort heller. Max 1 timme med bil. 

Så det är till att stå ut.

Publicerat

Jagar på mark i Stockholm endast 10 min hemifrån med bil. 

MEN det har sina nackdelar.

Svampplockare, hundägare, friluftsmänniskor/orienterare och värst av allt........crossåkare!

Man får väga för och nackdelar. Marken är relativt billig med tanke på var den ligger. och som sagt, den är nära hem.

Vet inte om jag skulle vilja jaga allt för långt bort heller. Max 1 timme med bil. 

Så det är till att stå ut.

lite nyfiken bara

Varför är crossåkarna värst?

Publicerat

När jag öppnar dörren är jag på jaktmarken, 3700ha, ganska smidigt. Tyvärr har vi en trafikerad väg och järnvägen inom 200m hemifrån så vill jag släppa hunden så måste jag åka ca 5km.

Publicerat

jag hade en offantlig tur faktiskt, svärmors arbetskamrat hade en plats i laget på en 500ha kanonmark. ibland är turen det viktigaste man har. 

fråga omkring, kasta ut lite frågot bland bekanta som kanske har jägare i kretsen osv, man vet aldrig när man har tur :)

Publicerat

lite nyfiken bara

Varför är crossåkarna värst?

Ganska enkelt!

1. Dom låter. Mycket! Förstör lite upplevelsen med att vara ute i naturen.

2. Dom förstör marken. Mycket! När spåren dom kör i blir för uppkörda så gör dom nya. Det är inte direkt en stig dom lämnar efter sig.

3. Dom bryter mot lagen.

4. Skrämmer viltet. (Se 1)....

Men nån kanske tycker en svampplockare är värre. Vad vet jag. Min ååsikt bara.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Kan även tillägga att jag själv kör cross på både bana och enduro. Men där det är preparerat och tillåtet.

Vh

Publicerat

Tackar för svar. 

Det är större skillnad på storstan och obygden än vad man kan tro.

Även jag kör Enduro och jagar, dock aldrig samtidigt bör väl tilläggas.

Att motorfordon låter håller jag med om. Att det stör jakten kan jag kanske hålla med om också, men då får det allt vara ett antal crossar på nära håll. Men att crossar stör dom vilda håller jag inte med om

Här ute på landet är det människor som stör dom vilda djuren mest. Det enklaste sättet här om man vill komma nära djur utan att dom ska bli störda är att närma sig med valfritt motorfordon (dock inte i jaktligt syfte då det är strängeligen förbjudet). Skulle man gå eller smyga flyr dom långt tidigare och även längre bort.

När jag höll på med Enduro som mest hade jag ett träningspår här på min jaktmark. Det hände flera gånger att jag hade närkontakt (mindre än en meter) med djur när man kom första varvet när man körde. Och dom allra flesta gångerna kunde man se djuren även varv två och tre. Ibland fortfarande i spåret och ibland gick dom 20 till 30 meter från spåret.

En annan fördel med Endurostigarna är att det finns inget som prasslar i dom när man är ute och pyrschar. Självklar får det inte vara sönderkört som typ GGN eller dom delar av novemberkåsan som tv visar utan mer vanliga stigar. Fanns inga löv eller pinnar i dom stigarna när jag körde som mest för 15 år sen. Idag kan jag knappt hitta stigarna.

Här ser jag hellre tio crossar som dånar genom marken än en söndagsflanör. Men det finns plats för alla.