Publicerat April 1, 201412 yr Jag spanar utan stress efter jaktvapen, kollar både nytt och beg men helst beg. Ingen brådska. Men en detalj som är lite svår när man inte är erfaren är att veta vilka tillverkare man kan "lita på". Sako och Tikka behöver knappast nämnas. Andra som verkar riktigt bra oberoende av modell(?) är Brno/CZ, Krico och Anschütz. Winchester 70 har tydligen bra rykte också. Howa och Thompson Center är 2 andra som jag snappat upp Jag pratar alltså cylinderrepeter nu. Det blir en del "jobb" att kolla Blocket/nätbutiker och sedan googla som en idiot för att man inte vet något om tillverkaren. Det skulle vara trevligt att veta vilka tillverkare man kan lita på... Skulle ni kunna tänka er att rapa upp några fler vapentillverkare som generellt släpper ifrån sig bra vapen?
Publicerat April 1, 201412 yr Någon speciell prisklass eller spelar det ingen roll? Sauer är väl aldrig fel. Finns även under lite olika namn. Carl Gustaf 3000 = Sauer 90, Carl Gustaf 4000 = Sauer 200. Nytt så är väl sauer 202 bra men den kostar en slant, budgetmodellen 101 har jag ingen uppfattning om. Modell 200 & 202 har lite korkad lösning på framstocken så där får man ha lite koll så den inte ligger an mot pipan. Dessa modeller är även pipbytare.
Publicerat April 1, 201412 yr Författare Tack, just sånt som är bra att veta Prisklass, tja... jo det spelar roll, 25.000-30.000 känns för mycket att lägga ut på ett vapen. Men det mesta går ju att hitta begagnat.
Publicerat April 1, 201412 yr Stor fråga - vem gör bra bilar? Sako och Tikka har väl varit bra en gång - i dag är jag nog mer besviken och tycker nog inte att "kvalitetsvapen" är riktigt där. Bra bruksvapen, men inte kvalitetsvapen. Jag tycker att Sako 85an är en ganska stor besvikelse faktiskt. Winchester gjorde kvalitetsvapen en gång - på 50-talet, i dag är det mer primitivt grovsmide och definitivt INTE ett kvalitetsvapen. Krico/Anschutz är liksom Sauer, Heym och Blaser väl närmast de man kan kalla kvalitetsvapen. CZ (både BRNO och Udersky Brod - två olika firmor som båda heter CZ om vi ska vara petiga, brukar skiljas genom att den ena kallas Brno eller Brünner och den andra CZUB) är bruksvapen, inte kvalitetsvapen normalt sett. /T
Publicerat April 1, 201412 yr "Äldre" modeller av märkena Heym, BRNO, Husqvarna/Carl Gustaf, Sako, Tikka och Anschutz tycker jag är bra pang för en hyfsat billig peng. Visserligen kan man få ge 5-20 tusen för dessa "gamla" bössor, men ett flertal av dessa modeller är då tillverkade/producerade på ett sådant vis som inte görs idag, till skillnad från de dussinvaror som säljs nya idag för runt 5-20 tusen. Dussinvaror räknar jag, utan att vilja uppröra någon, bössor av modell: Ruger 10/22, Tikka T3, Remington 700, Classic-serierna, Sako 85, med flera... När det kommer till gevär så gäller inte principen "A penny saved is a penny earned" om man ämnar att kunna ge bort det i fullgott skick till sitt barn eller barnbarn i framtiden. /PW
Publicerat April 1, 201412 yr Författare Okej förlåt, det finns inga kvalitetsvapen. Jag tycker att exempelvis Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen, SAAB generellt är bra bilar. Man skulle tex kunna tycka att Volvo är bra men att just XC70 dras med för många vanligt förekommande problem. Många gillar Toyota och tycker den funkar väldigt bra, men byter snabbt efter 10.000 mil. Inte ens jämförbar med en Audi men fortfarande en bra bil i sin klass. Bara ett par exempel och paralleller för att belysa vad jag var ute efter. Vilket jag tror de flesta förstår redan....
Publicerat April 1, 201412 yr Detta är en populär post. @Fiskekeps förstår din frustration över vissa svar. Svaren man får är oftast välmenande men inte alltid så ödmjukt formulerade. Jag har själv inga tips att ge dig vad gäller vapen i sig men dock när det gäller trådar i den här stilen då jag startat några själv. Det jag upptäckt är att i princip alla tillverkare både hissas och dissas beroende på vem man frågar. Du kommer ofta få svar om att äldre modeller var bra eller att tillverkaren var bra mellan 19xx och 19xx osv. Tyvärr kommer du inte att få nån info om hur du vet när just bössan du tittade på är tillverkad... Generellt sett kommer de flesta svaren bygga på att dyrare är bättre men det har både du och jag redan räknat ut! Jag gillar ditt bilexempel. Jag själv till exempel skulle gärna köpa en Mercedes CLS shooting brake men då den lätt kommer upp i priser närmare miljonen så fick jag nöja mig med en begagnad SAAB 9-5 och förvånande nog så gör den samma jobb till ungefär en tiondel av priset och helt utan strul. Men jag har inga problem att erkänna att jag hellre tagit Mercedesen. Hade jag dock köpt Mercan och någon hävdat att SAAB:en var lika bra hade det varit väldigt jobbigt att erkänna. Troligtvis hade jag försvarat mitt beslut att kasta bort en massa pengar i "onödan" med massor med mer eller mindre hållbara argument. Samma sak verkar gälla även när det gäller vapen, kikarsikten mm. Det är väldigt jobbigt för den som har en Merkeldrilling för 160000 att erkänna att en Ruger American för 6000 också hade tagit kål på rådjuret... Jag resonerar såhär (då jag är i samma sits som du): Jag försöker att ta till mig så mycket information om möjligt och värdera den. Men i slutändan är det MIN bössa och jag måste ta beslutet. Det ska vara något som känns rätt för mig oavsett vad alla andra säger så råden blir som någon slags riskminiering för att undvika de värsta fällorna. Min förhoppning är att hitta vapenmotsvarigheten till min SAAB något som fungerar klanderfritt i alla lägen till ett pris som passar min plånbok. Lycka till med sökandet. Och ursäkta att jag skrev lite off-topic...
Publicerat April 1, 201412 yr Jag tycker att Tikka/Sako gör bra, funktionella vapen. Väljer du en sådan blir du nog inte besviken. Du kan välja på en mängd olika utföranden och prisklasser. Även om vissa tycker att dessa vapen är intetsägande spagettibössor så är det inget fel på utförandet eller funktionen. Tänk på hur din huvudsakliga jakt ser ut och välj sedan utförande, kaliber och optik efter det. Mvh/S
Publicerat April 1, 201412 yr Okej förlåt, det finns inga kvalitetsvapen. Jag tycker att exempelvis Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen, SAAB generellt är bra bilar. Man skulle tex kunna tycka att Volvo är bra men att just XC70 dras med för många vanligt förekommande problem. Många gillar Toyota och tycker den funkar väldigt bra, men byter snabbt efter 10.000 mil. Inte ens jämförbar med en Audi men fortfarande en bra bil i sin klass. Bara ett par exempel och paralleller för att belysa vad jag var ute efter. Vilket jag tror de flesta förstår redan.... Jodå, det finns det. Men då blir det tyskt om det ska vara nytt i dag, eller custom. Av de uppräknade som alla har lite hyss för sig hittar du i princip alla som på ett eller annat sätt har en svag punkt eller mindre bra koncept, men du kan utgå från att metall och finish håller en viss nivå. Går man under den in i de mer rena bruksvapnen blir finishen och materialet lidande förr eller senare - prispressen ger det resultatet. Det blir lite "billig asiat-bil" över det. Det funkar, det håller för det mesta men det är noll detaljfinish att snacka om. Annars är det pre 1990 du ska leta. Fram till 1990 var finnarna outstanding i kvalitet per krona. En gammal Tikka m/65 är fenomenalt välgjord tex. Inte helt felfri då man kan fundera om deras underbeslag är helt genomtänkt. Men finish och material är på topp. Eller så letar du upp en CZ från 50-talet........ Det mest prisvärda i dag om du frågar mig är en T3, vill man komma en smula billigare undan köper man en Howa. Vill man ha lite kvalitetsvapenkänsla så är Heym SR21 eller Sauers 202 två alternativ - inget av dem utan svaga sidor och man kan överväga ergonomin på 202an. /T
Publicerat April 1, 201412 yr ............ Samma sak verkar gälla även när det gäller vapen, kikarsikten mm. Det är väldigt jobbigt för den som har en Merkeldrilling för 160000 att erkänna att en Ruger American för 6000 också hade tagit kål på rådjuret... ...... Nu har jag iofs ingen merkeldrilling a 160 - men det är ju inte i det döda rådjuret man märker skillnaden mellan ett billigt junk och ett kvalitetsvapen. Liksom det knappast ligger i faktumet att SAABen tar dig till jobbet liksom Mercan skulle....... Det ligger i att man slipper äcklas när man gör det. /T - som bli illamående av slafsig tillverkning
Publicerat April 1, 201412 yr Jag förstår båda sidor men om jag ser till mig själv så tillåter inte plånboken några utsvävningar utan fokus får ligga på att få jobbet gjort på ett säkert sätt vare sig det gäller skytte eller bilkörning. Tillverkningen får vara hur slafsig som helst bara jag kan lita på slutprodukten (barnarbete och slavkontrakt undantaget). Kvalitetsvapen kanske skulle ersättas med "prisvärda vapen" men nu ska jag inte föra Fiskekepsens talan.
Publicerat April 1, 201412 yr Författare Jodå, det finns det. Men då blir det tyskt om det ska vara nytt i dag, eller custom. Av de uppräknade som alla har lite hyss för sig hittar du i princip alla som på ett eller annat sätt har en svag punkt eller mindre bra koncept, men du kan utgå från att metall och finish håller en viss nivå. Går man under den in i de mer rena bruksvapnen blir finishen och materialet lidande förr eller senare - prispressen ger det resultatet. Det blir lite "billig asiat-bil" över det. Det funkar, det håller för det mesta men det är noll detaljfinish att snacka om. Annars är det pre 1990 du ska leta. Fram till 1990 var finnarna outstanding i kvalitet per krona. En gammal Tikka m/65 är fenomenalt välgjord tex. Inte helt felfri då man kan fundera om deras underbeslag är helt genomtänkt. Men finish och material är på topp. Eller så letar du upp en CZ från 50-talet........ Det mest prisvärda i dag om du frågar mig är en T3, vill man komma en smula billigare undan köper man en Howa. Vill man ha lite kvalitetsvapenkänsla så är Heym SR21 eller Sauers 202 två alternativ - inget av dem utan svaga sidor och man kan överväga ergonomin på 202an. /T *Noterar!* (OBS ingen ironi)
Publicerat April 1, 201412 yr Författare @Fiskekeps förstår din frustration över vissa svar. Svaren man får är oftast välmenande men inte alltid så ödmjukt formulerade. Jag har själv inga tips att ge dig vad gäller vapen i sig men dock när det gäller trådar i den här stilen då jag startat några själv. Det jag upptäckt är att i princip alla tillverkare både hissas och dissas beroende på vem man frågar. Du kommer ofta få svar om att äldre modeller var bra eller att tillverkaren var bra mellan 19xx och 19xx osv. Tyvärr kommer du inte att få nån info om hur du vet när just bössan du tittade på är tillverkad... Generellt sett kommer de flesta svaren bygga på att dyrare är bättre men det har både du och jag redan räknat ut! Jag gillar ditt bilexempel. Jag själv till exempel skulle gärna köpa en Mercedes CLS shooting brake men då den lätt kommer upp i priser närmare miljonen så fick jag nöja mig med en begagnad SAAB 9-5 och förvånande nog så gör den samma jobb till ungefär en tiondel av priset och helt utan strul. Men jag har inga problem att erkänna att jag hellre tagit Mercedesen. Hade jag dock köpt Mercan och någon hävdat att SAAB:en var lika bra hade det varit väldigt jobbigt att erkänna. Troligtvis hade jag försvarat mitt beslut att kasta bort en massa pengar i "onödan" med massor med mer eller mindre hållbara argument. Samma sak verkar gälla även när det gäller vapen, kikarsikten mm. Det är väldigt jobbigt för den som har en Merkeldrilling för 160000 att erkänna att en Ruger American för 6000 också hade tagit kål på rådjuret... Jag resonerar såhär (då jag är i samma sits som du): Jag försöker att ta till mig så mycket information om möjligt och värdera den. Men i slutändan är det MIN bössa och jag måste ta beslutet. Det ska vara något som känns rätt för mig oavsett vad alla andra säger så råden blir som någon slags riskminiering för att undvika de värsta fällorna. Min förhoppning är att hitta vapenmotsvarigheten till min SAAB något som fungerar klanderfritt i alla lägen till ett pris som passar min plånbok. Lycka till med sökandet. Och ursäkta att jag skrev lite off-topic... Nej det var ON topic så det stänkte om det
Publicerat April 1, 201412 yr Författare Jag förstår båda sidor men om jag ser till mig själv så tillåter inte plånboken några utsvävningar utan fokus får ligga på att få jobbet gjort på ett säkert sätt vare sig det gäller skytte eller bilkörning. Tillverkningen får vara hur slafsig som helst bara jag kan lita på slutprodukten (barnarbete och slavkontrakt undantaget). Kvalitetsvapen kanske skulle ersättas med "prisvärda vapen" men nu ska jag inte föra Fiskekepsens talan. ... och det är så jag menar, så jag har ändrat rubriken
Publicerat April 1, 201412 yr Författare Jag tycker att Tikka/Sako gör bra, funktionella vapen. Väljer du en sådan blir du nog inte besviken. Du kan välja på en mängd olika utföranden och prisklasser. Även om vissa tycker att dessa vapen är intetsägande spagettibössor så är det inget fel på utförandet eller funktionen. Tänk på hur din huvudsakliga jakt ser ut och välj sedan utförande, kaliber och optik efter det. Mvh/S Precis, egna preferenser har också stor betydelse givetvis, jag gillar tex inte hur T3 light känns att hantera.
Publicerat April 1, 201412 yr Begagnade kustomvapen kan man ibland hitta till extremt bra pris om handlaren inte vet vad det är eller av någon anledning inte tror på vapnet. Då blir det extremt mycket vapen för pengarna. Min hva 1900 är ett sådant vapen. Ombygd '01 av Normas vapensmed Albrektsson den hade då bland annat fått ny sporterpipa, apel vridmontage och nytt trycke. Samt en kolv som jag sedan sålde till en forumist då jag köpte en grs kolv. GRS kolven kostade mer än den begagnade bössan....
Publicerat April 1, 201412 yr Nja, Det där med begagnade custom vapen kan i och för sig funka bra. (Min DS är en sådan) Men jag tror inte att det är att rekomendera för en nybörjare om man inte får hjälp av mer erfarna. Ritningarna på kolvombyggnaden börjar förresten ta form. Tror jag har bestämt mig för hur det skall se ut. Nu återstår att ta mått på frugan...
Publicerat April 1, 201412 yr Typ a la sådana här bössor brukar ha hållt väldigt fint skick i 20-30 år, och säkerligen i ytterligare 20-30 år. Kikade på Blocket, Västerbotten: Carl Gustaf 1900: http://www.blocket.se/vasterbotten/Carl_Gustaf_308_52862607.htm?ca=2&w=1 Tikka M55/65(?): http://www.blocket.se/vasterbotten/Jaktgevar_52428903.htm?ca=2&w=1 Tja, du förstår nog vilken typ av gevär jag menar "Sådan som pappa/farfar köpte på sin tid" /PW
Publicerat April 1, 201412 yr hm cg är väl ändå en 3000/sauer 90 CG 1900 är svensktillverkade av FFV (Försvarets Fabriksverk) i Eskilstuna, om jag inte är helt ute och cyklar. CG 2000 & 3000 är däremot producerade utomlands. Serienumret samt stämpling på geväret avslöjar var en Husqvarna/Carl Gustaf är tillverkad.
Publicerat April 1, 201412 yr Hm. titta på bilden i länken, inte är det en 1900 oavsett vilket land den är tillverkat. (Lite mer rakt på sak förklarat)
Publicerat April 1, 201412 yr CG:n i länken är en 3000 - alltså tillverkad av Sauer. De kan skjuta bra och ha bra finish. Och dom är fulla av härliga detaljlösningar som kan börja jävlas precis när som helst... Precis som många andra tyska /österrikiska vapen. Men det finns "säkra kort" som beg. köp, som ger massor av bössa för pengarna. Och som är bättre än de flesta nytillverkade dessutom. Sako Hunter (AV) , Heym SR20 och Tikka 55/65 är några exempel.
Publicerat April 1, 201412 yr CG:n i länken är en 3000 - alltså tillverkad av Sauer. De kan skjuta bra och ha bra finish. Och dom är fulla av härliga detaljlösningar som kan börja jävlas precis när som helst... Precis som många andra tyska /österrikiska vapen. Men det finns "säkra kort" som beg. köp, som ger massor av bössa för pengarna. Och som är bättre än de flesta nytillverkade dessutom. Sako Hunter (AV) , Heym SR20 och Tikka 55/65 är några exempel. My bad. Trodde det var en 1900'a. Heym SR20 och Tikka M55/M65 som du nämnde är absolut två säkra kort. Åtminstone Heym SR20'n då jag har haft en sådan en gång i tiden och ångrar att jag sålde den till 'favör' för just en italientillverkad Husqvarna 1900 som bara krånglade innan jag slutligen bytte den mot en svensktillverkad CG 1900. /PW
Publicerat April 3, 201412 yr Författare Mycket att hålla reda på... det är väl så att om jag tex skulle köpa en CG så ser jag till att den är svensktillverkad osv. Men jag är rätt öppen och kan tänka mig en ny, billig men prisvärd bössa också, typ Howa med vetskap om att det är en Kia Ceed jag köper och troligtvis kommer att vilja byta senare .... bara man vet vad man gör och har valt det själv så att säga. Och tack för engagemanget.
Publicerat April 3, 201412 yr Det allra bästa vore väl om du fick med någon snäll och kunnig forumist till lämplig vapenbutik så ni kunde kika igenom hyllorna tillsammans i lugn och ro. Du kommer att läsa dig massor och med lite tur hittar ni ett bra och hyfsat prisvärt vapen som passar dig.