Hoppa till innehåll

Pbgv


Morris

Recommended Posts

Japp!

Efter två sjuka hundar avlivade och en aggressiv hund omplacerad på relativt kort tid måste jag säga att jag känner mej tillfreds med detta charmtroll.

Att han spårar bra vet jag redan, jakten är bara provad någon gång men det ser lovande ut.

Eftersom jag åker på en charterresa i helgen kommer tiden fram till 1/10 gå fort [emoji106]

Skickat från min E6553 via Tapatalk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är era petiter med maten? Min har varit lite kinkig med maten hela tiden. Men häromdagen så bytte jag till nordic spanmålsfritt färskfoder, och för första gången på länge så äter hon direkt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Och till er säger jag grattis till förstapriset på viltspår i öppenklass!!

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och vega gick vårat första öppna spår i dag. Trots svåra förhållanden så gick det bra. 5354f8b883817d44ad9df5e699d7092c.jpg

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Stort grattis till Vega :wub: . Tja, och du får ett grattis du också. :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag gick allt åt helvete, min underbara Hälge blev påkörd under drev och dog direkt.

Livet stannar upp...

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag gick allt åt helvete, min underbara Hälge blev påkörd under drev och dog direkt.

Livet stannar upp...

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Fy fan! Finns inte ord. Beklagar verkligen!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag gick allt åt helvete, min underbara Hälge blev påkörd under drev och dog direkt.

Livet stannar upp...

Skickat från min E6553 via Tapatalk

:sad:  :sad: Usch vad hemskt!! Livet är på tok för orättvist. Beklagar det djupaste din förlust :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jävla osis. Beklagar. Klen tröst men han hade säkert skitroligt hela vägen till slutet.

Hoppas du får glädje med valpen (om jag fattade det rätt).

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jävla osis. Beklagar. Klen tröst men han hade säkert skitroligt hela vägen till slutet.

Hoppas du får glädje med valpen (om jag fattade det rätt).

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Tack.

Du fattade rätt[emoji106]

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Morris, du som haft Fauve. Hur skiljer dom sig åt jaktligt mot en PBGV? Brukar jaga med en duktig PBGV. Han har enligt mig lagom drevtider på sällan över 1,5 h, rådjur framförallt buktar riktigt bra men han driver och mycket räv och hare. Han släpper gärna när det drar iväg bort. Fint och tätt skall. Hundföraren som jag jagar med är ofta ute ensam med hunden och får ganska ofta skottläge.

Hur skiljer sig Fauven mot en PBGV i jakten? Funkar dom lika bra att jaga ensamma med? Buktar det lika fint, antar att dom springer lite fortare? Hur långa drev, hur självständigt sök? Brukar dom gå att kalla av från drevet (delvis träningssak jag vet)?

Många av dessa saker är såklart individuella, men generellt, ser du några stora skillnader?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att det skiljer mer mellan individer än mellan raserna. Bfdb är väl där Pbgv var för många år sedan, fortfarande ojämn som ras. Men om du väljer valp efter duktiga (helst jaktmeriterade) föräldrar bör det gå bra. Min fauve drev lite fortare än vad jag önskade. Tyvärr vindade han lite med. Pbgv innebär dessutom ett jäkla borstade, kammande och trimmande. Men för mej var det ändå givet med en Pbgv igen.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att båda raserna passar alldeles utmärkt för jag med en eller ett par skyttar. Se bara till att lära hunden att söka ut ordentligt från början.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...