Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är J3_08

Featured Replies

Publicerat

Vem är jag? Jaa här kommer en kort presentation!

22 år och bor i Stockholm, alltid varit intresserad av jakt och alltid älskat natur men har aldrig haft jakt i familjen så jag gjorde slag i saken för 2 år sedan och tog jägarexamen och sedan dess har störta delen av livet kretsat runt jakten. När jag inte jagar så kör jag lastbil på dagarna och umgås med min bästa vän Sako (Alpländare på 10 månader) framtids planer är att flytta från skitHolm och flytta norrut! Drömmen hade vart ett timmerhus nån mil utanför Luleå bort från alla människor och närmre naturen. Tack för ordet :)

Publicerat

välkommen.

alpländare är det adb?

vad ska du jaga, och var?

Publicerat

Hej å välkommen  :smile:

Publicerat
  • Författare

Det är ADB ja :) jag hoppad väl mestadels på gris och det verkar han ha största intresset för nu också men jag försöker prägla honom så mycket det går nu på skadat vilt :) i framtiden hoppas jag kunna använda honom på Björn, han har luktat på skinn och visade starkt intresse så hoppet har inte lämnat mig än :)

Publicerat

jo du backade han inte på björn så har du ett ämne!

Var ska du jaga!

Publicerat
  • Författare

Just nu är det i Stockholm men förhoppningsvis kan jag omplacera mig i Luleå till nästa år och då hoppas jag det blir Björn också :) om man blir accepterad som 08 där uppe :D

Publicerat

Hej och välkommen hit

Publicerat

Välkommen 08.

Publicerat

Hej & välkommen hit! :smile:

Hur ska en 08:a klara 1 m snö & -30-35 som kallast om vintrarna??? :whistling:  :laugh:  :P

Välkommen till Norrbotten.  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack! Haha de e nog inga problem har hellre en riktig vinter än piss å slask som här nere :P

Publicerat

Varsågod! Ja visst är det bättre med en riktig vinter.

Vi har snö ännu på marken o isen ligger ännu på Kalix älv men den brukar gå i månadsskiftet April-Maj el. någon vecka in i Maj.

post-144-0-23298300-1398309855_thumb.jpg

Solen är morgonpigg den här årstiden o snart är det ljust dygnet om. :cool:

Publicerat
  • Författare

Har nere har vi näst intill sommar redan! Mitt på dagen ligger de mellan 15-20 grader! Eftersom vintern vägrade komma så kan det lika gärna bli sommar fort! I morron har jag semester så då tar jag me kvinnan upp till Luleå för en komma bort helg :D

Publicerat

Ja, jag vet det! Har du doppat tån ännu??? :wink: Om du tror att jag är avundsjuk på er så är jag det inte. :thumbsup:

Jag har ju själv emigrerat från Huskvarna/Aneby från skog till skog. :thumbsup:

Se där ja! Skönt att komma bort från stressen? Då får ni ha en skön helg ihop i Luleå. :smile:

Publicerat
  • Författare

Jaha där ser man! Hur kommer de sig att Norrland lyckades värva dig? :D Jaa Gud Jaa... Som lastbilsjon i Stockholm så blir det ett par timmar i kö varje dag -_- Luleå levererar som vanligt det är jag säker på :D hur vet jag inte men det lyckas alltid va bra väder när man är där :)

Å doppat mig har jag inte gjort än men man lär ju få dyka bäver inom snar framtid :P

Publicerat

Jag studerade i Luleå -89-90 o under tiden så träffade jag min blivande hustru o blev kvar i norr. :smile:

Hon kommer från en by efter Kalix älv o på dom markerna jagar jag också.

Ja, det är en fin årstid nu bara det inte kommer bakslag som det gjorde nu under påsken men som tur var så var det blötsnö o det är den snön som ska blöta upp den gamla snön och sätta fart på snösmältningen. :thumbsup:

Jag kan tro att det är lite kyligt ännu i vattnet.

Jag har inte behövt dyka bäver ännu. :yes:

Jonsson har gjort sig en bäverhuggkrok som nästan täcker hela bäckens bredd o då har jag skjutit mina 2 bävrar i vattnet o ingen på land. :thumbsup:

Se på första sidan i länken.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/46121-b%C3%A4verjakt/

Min bäverhuggkrok gjord av ett gammalt teleskopmetspö. :smile:

Publicerat
  • Författare

Det va ingen dålig uppfinning dock så är jag dålig på att ha med mig saker ut brukar mest bara bli bössan resten får ligga kvar i bilen :P sen har vi allt från bäckar till stora sjöar med bäver så bada är nog tyvärr oundvikligt :P kul att du hittade kärleken i norr! Min har pluggat där uppe å skulle lätt kunna tänka sig att flytta upp igen så lite tur har jag :D

Publicerat

Nej, det var det inte. Den har fungerat bra. :smile: Är bäcken ström så gäller det att vara snabb på att bärga bävern. :thumbsup:

Ja visst var det det och jag har aldrig ångrat flytten o att få gifta sig med en bondflicka. :wub: Länk till fruns hemby. http://bondersbyn.se/

Då så är det ju inte så mycket att tveka på. :thumbsup:

Nackdelen med Luleå är deras bostadspriser som nästan liknar S-holms. Det är en hård efterfrågan på lägenheter o villor.

Även i byarna utanför stadskärnan. Då är det bättre i Boden 3,5 mil norr ut. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jaa tyvärr är det ju så priserna har ju gått upp rejält på bara nåt år också :( haha Jaa kan tänka mig att det är ju krut i Norrlands brudarna :D hoppas mig hitta nåt timrat hus vid nån liten insjö inom 5 mil från Luleå :) kan man stå på tomten naken å skjuta lerduvor utan att nån klagar så har man bra avstånd till närmaste granne :D

Publicerat
  • Författare

Vad jagar ni där uppe, har ni nå rådjur? Kommer jag lida av avsaknaden på gris? :P

Publicerat

Värsta 08strömmen till norr, Alex här på forat är oxå på väg till Lule. Rediga damer ni skaffat.

Publicerat

Vad jagar ni där uppe, har ni nå rådjur? Kommer jag lida av avsaknaden på gris? :P

Älg, björn, lite rådjur (inom vårat vvo så har vi beslutat om max 1 rådjur valfritt/jägare o år) bara för att vi ska kunna ha några kvar, bäver, jösse, mickel, mårdhund om man ser någon, mård o mink i fällor o skogsfågel. :smile: Du har ingen sönderbökad trädgård som du har i söder på många ställen.+++++ :thumbsup:

Renarna räknas som tamdjur. :thumbsup:

Publicerat

Jaa tyvärr är det ju så priserna har ju gått upp rejält på bara nåt år också :( haha Jaa kan tänka mig att det är ju krut i Norrlands brudarna :D hoppas mig hitta nåt timrat hus vid nån liten insjö inom 5 mil från Luleå :) kan man stå på tomten naken å skjuta lerduvor utan att nån klagar så har man bra avstånd till närmaste granne :D

Ja, dom har dragit iväg i norr också. Högt tryck i ett expansivt län. Jepp! :yes: Ja, det finns det säkert eller en Norrbottensgård med ett kök på ca 40kvm.

Ungefär ett sådant är min fru uppvuxen i men snäppet större och rymmer många barn. :thumbsup:  Finns olika storlekar.

https://www.google.se/search?q=norrbottensg%C3%A5rd&es_sm=93&biw=1600&bih=785&tbm=isch&imgil=aewDq5Q0-lAFIM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn3.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcRyKeBae5QFrUaNm5ldkdwfylgaCIhkKFv3KWbTbr4I1-Q23wCGWQ%253B320%253B213%253Bo20djIJeIfEcTM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fhavsviken.blogspot.com%25252F2009%25252F06%25252Fnorrbottensgard-saljes-lulea.html&source=iu&usg=__HiAcgrAsONrTHe8SkMGmajZPwQg%3D&sa=X&ei=GBFZU6TDG4yHyQOo2oCgDw&ved=0CDEQ9QEwAA#facrc=_&imgdii=_&imgrc=aewDq5Q0-lAFIM%253A%3Bo20djIJeIfEcTM%3Bhttp%253A%252F%252F1.bp.blogspot.com%252F__WpeLbh9NxQ%252FSjF7t2xeHMI%252FAAAAAAAAEYM%252Ff-YABnuDoNU%252Fs320%252F3386854.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fhavsviken.blogspot.com%252F2009%252F06%252Fnorrbottensgard-saljes-lulea.html%3B320%3B213

Hahaha! Jaja, bara du har nog långt till närmaste granne. :wink:

Publicerat
  • Författare

Du ser det finns en å annan skarp även här nerifrån ;) precis ett sånt där hus vill jag ha! Gammalt hedligt fint hus med det nödvändigaste :D Jaa ni har ju ändå lite djur där uppe å björnen väger tungt i mina ögon!

Publicerat

Du ser det finns en å annan skarp även här nerifrån ;) precis ett sånt där hus vill jag ha! Gammalt hedligt fint hus med det nödvändigaste :D Jaa ni har ju ändå lite djur där uppe å björnen väger tungt i mina ögon!

Dom är fina dom husen om dom är välskötta. Dom har en egen bakugn inne i köket o en gjutjärnsspis till matlagning. Bra vid strömavbrott m. m. Den kan man söka i flera dagar utan att se en skymt av den. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

De e väl lite det man strävar efter, ett hus man kan överleva i även om resten av världen försvinner :P