Publicerat April 23, 201412 yr Jag har tänkt skrota min gamla Suhl sida/sida i kaliber 12 inom en snar framtid och skaffa något jag kan leva med. - Länge. Då jag inte är miljonär varken i engelska pund eller thailändska baht så får den gärna vara begagnad och kosta under 10.000:- Jag är totalt kass på hagelvapen. När jag fick med min Suhl på köpet utan kostnad när jag köpte studsaren trodde jag att jag gjort ett kap, men nu vet jag att föregående ägare skrattade hånfullt åt mig bakom ryggen då han slapp besväret med resan till polisstationen för att skrota den. Jag har alltid velat ha en halvautomat. När jag tog jägarexamen på 90-talet sköt jag upp med en halvauto och Jocke Smålänning som instruktör. Det kändes som om man prickade allt. Bössan var som en förlängning av armen, och anläggningen var mjuk och naturlig som tusan. -Naturligtvis har jag glömt fabrikatet på bössan... Ett vapen är ju högst personligt, och vad som passar mig passar inte alls någon annan, men det måste väl gå att begränsa sökområdet genom att välja ut några få fabrikat och modeller som håller bättre kvalitet än andra, förhållande till prislappen. 10.000:-, ni vet... Jag antar att jag i alla fall inte ska börja leta på XXL? Min jakt kommer främst att ske ensam, på en egen liten markplätt, sökandes efter hare, rådjur och fågel. Väldigt allround, alltså. -Eller ska jag som jag var inne på när jag suktar efter en klass-2 studsare, använda min Merkel-drilling, 12/12-5,6x52R istället för att köpa ett till vapen? (Eller två...) Min garderob idag består av: Anschutz .22 long Ovan nämnda drilling, -inget kikarmontage på den. Winchester 94 30-30 CG1900 30-06 Samt den förhatliga Suhl S/S i kaliber 12
Publicerat April 23, 201412 yr Jag har en suhl hagelbock som jag är skitnöjd med, värde 2000kr! automat nej. köp en kombi, kaliber 20 och 56x52r, den hoppas jag inte kostar 10 000, annars vet jag en drilling 12/5,6x52r för ca 8000kr!
Publicerat April 23, 201412 yr Författare Jag har en suhl hagelbock som jag är skitnöjd med, värde 2000kr! automat nej. köp en kombi, kaliber 20 och 56x52r, den hoppas jag inte kostar 10 000, annars vet jag en drilling 12/5,6x52r för ca 8000kr! Har redan exakt en sådan drilling. -Jag redigerade mitt inlägg medan du svarade. Varför inte automat?
Publicerat April 23, 201412 yr jag kontrar , varför automat? jag hade ioförsig en som dom glömt att det var 5 skott i , då kan jag förstå pointen! en automat är ju av naturen längre, och enda fördelen är att du kan skjuta tre skott ,,,väl? dessutom är dom svårare o ladda. nä då blir det relylen som den vinner på och då tar jag hellre en kaliber 20 eller 16!
Publicerat April 23, 201412 yr kom på det nu, det kan ju vara så att du skjuter bättre med lång pipa som i automaten, men då köper du en lång bock eller s/s! jag TROR det finns bössor med 75cm långa pipor!
Publicerat April 23, 201412 yr Min jakt kommer främst att ske ensam, på en egen liten markplätt, sökandes efter hare, rådjur och fågel. Väldigt allround, alltså. /quote] Låter perfekt med ett kombivapen, antar att det är utan hund? Men det beror på hur stor fågeljakten blir och om du kommet skjuta mycket duvor på bana också?
Publicerat April 23, 201412 yr Författare Vet inte varför jag snöat in mig på automat. Jag får liksom den där euforiska känslan varje gång jag tänker tillbaka pendeln där uppskjutningen... Min Suhl är så långt ifrån det som man kan komma. Längre pipor? Ja, kanske. Faan... Jag måste skaffa mig mera erfarenhet. Jag har skjutit med tre hagelgevär i hela mitt liv, två identiska Suhl sida/sida och hagelauton på jägarexamen. Jag har ju faktiskt ingen aning om vad jag skulle skjuta bäst med. Kanske man skulle prova med drillingen ändå. Men många vapen är kul. Suget efter klass 2-studsare är stort, liksom efter ett nytt hagelgevär. -Ja, det är i första hand jakt utan hund som avses.
Publicerat April 23, 201412 yr Författare Var kan jag provköra olika bössor för att hitta mitt perfekta vapen? Torrsvinga i butiken kan man ju göra, men det säger ju ingenting om hur man skjuter med pangen.
Publicerat April 23, 201412 yr Jag startade ju den här tråden för några dagar sedan http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/47492-funderingar-runt-halvautomat/#entry781401 där finns det en del tips. Sedan fick jag också en del erbjudanden av folk på forumet att få testa deras bössor. Så det kan ju vara ett tips att lägga ut en blänkare här att du vill prova olika bössor i närheten av där du bor.
Publicerat April 23, 201412 yr Författare Jag startade ju den här tråden för några dagar sedan http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/47492-funderingar-runt-halvautomat/#entry781401 där finns det en del tips. Sedan fick jag också en del erbjudanden av folk på forumet att få testa deras bössor. Så det kan ju vara ett tips att lägga ut en blänkare här att du vill prova olika bössor i närheten av där du bor. Men vafaan... Jag tror jag läste lite fort i den tråden. Där står ju det mesta! Sorry! Men, nu när den här tråden ändå finns, är det här ett vettigt vapen? http://www.blocket.se/stockholm/Remington_11_87_SPS__TRUGLO_sikte_52745179.htm?ca=11&w=3 Jag blev riktigt sugen efter reklamfilmen i din tråd.
Publicerat April 23, 201412 yr Jag blev riktigt sugen efter reklamfilmen i din tråd. Visst är den grym Jag antar att du inte frågar mig om råd för då får du läsa tråden ännu noggrannare, jag kan ju inte sånt här nämligen. ville bara tipsa om tråden om du hade missat den.
Publicerat April 24, 201412 yr Författare Jag tror jag köpte en sprillans ny Benelli Comfort för 12.000:- idag. Ska åka och känna på den imorgon. Något speciellt jag ska tänka på när jag testar anläggning, osv? Visst har den justerbar kolvkam? Jag är egentligen allergisk mot komposit, men jag tänker att det får bli en slitvarg som stannar i skåpet ett bra tag, så då passar komposit bra så man slipper gnissla tänder över märken i träkolven.
Publicerat April 24, 201412 yr I fall du inte redan köpt, och är lite sugen på bock är det nog bara att åka upp till gärdebärget och fråga snällt. Men dör brukar inte vara många med automat.
Publicerat April 24, 201412 yr Ett mycket bra köp :thumbsup:Du kan skränka och höja och förlänga den Älskar min Var nog en Benelli Super 90 du sköt hos Jocke. S.
Publicerat April 25, 201412 yr Kolvkammen är typ justerbar på comforttechkolvarna iom att du kan byta och sätta dit en annan som är högre eller lägre. Inte steglös reglering till valfri höjd. Själv har jag en M2:a som jag trivs med. /Markus
Publicerat April 25, 201412 yr Författare Låter som att jag gjort att bra val. Men, en stilla undran, varför är en del lite anti-auto? Jag upplever att det är många som tittar lite snett på hagelautomater och deras ägare? Eller har fel?
Publicerat April 25, 201412 yr Men, en stilla undran, varför är en del lite anti-auto? Eller har fel? Hahaha, bra fråga! Finns färre bra svar, det handlar om åsikter. levererat av Televerket
Publicerat April 25, 201412 yr För att man sprider hylsor kring sig, det ser jag som ägare som ett bekymmer också och utöver det anför en del att det inte går att se när vapnet är säkert, det har omtalats tidigare här inne. Jag gillar halvautom, min det vill säga för att den är så okonstlat en ren skjutmaskin, Benelli Comfort är helt enkelt väldigt pekbar för att vara halvis och därtill så skjuter den väl. Kul köp helt enkelt. /Christian
Publicerat April 25, 201412 yr Författare Härligt! Nu är affären klar, handpenning betald, och jag är nöjd. Jag anser mig ha hittat en till ruggigt bra pris. http://www.blocket.se/vastmanland/Benelli_Comfort_12_76_53185457.htm?ca=4&w=3 Nu är det bara den där oliiiiidliga väntan kvar....
Publicerat April 25, 201412 yr Jag har en benelli comfort sen cirka 2 år tillbaka, den är fan den bästa bössan jag någonsin har skjutit med! Älskar den och den har aldrig sviktig mig en enda gång. Bra köp!
Publicerat April 25, 201412 yr Min har strulat 2 gånger. På Jägarduvan i Gnesta Med Gyttorp steelmax 12 gram. Jo de var 12 gram! För de övriga 12 satt kvar i pipan Annars har den gått som tåget 20gram till 52gram. Tänker inte göra något fören den inte laddar om. S.
Publicerat April 25, 201412 yr Min har strulat 2 gånger. På Jägarduvan i Gnesta Med Gyttorp steelmax 12 gram. Jo de var 12 gram! För de övriga 12 satt kvar i pipan Annars har den gått som tåget 20gram till 52gram. Tänker inte göra något fören den inte laddar om. S. nu får du allt förklara lite ?
Publicerat April 25, 201412 yr Finns ju en till salu här på forumet...............2000 spänn billigare..............
Publicerat April 25, 201412 yr Författare Finns ju en till salu här på forumet...............2000 spänn billigare.............. Men den är inte ny...