Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar runt halvautomat

Featured Replies

Publicerat

Jag har, efter hagelpumpstråden, kommit fram till att det är en halvautomat jag ska ha som nästa vapen. Det är ju inte aktuellt än på ett tag men jag tänkte försöka räta ut lite frågetecken så jag kan börja leta lite och slå till om jag hittar ett fynd.

Först och främst vilka märken/modeller ska jag titta efter? Jag vet om Benelli men det finns ju fler. Det jag ska ha den till är framför allt fågeljakt från gömsle, typ kråkjakt. Sedan kommer jag förstås att öva på bana med den men ska jag tävla kommer jag att ta bocken.

Sedan funderar jag på det här med omladdning av övningsammunition. Som jag tolkade det i pumptråden så klara de flesta att ladda om 28g skott men 24g kan vara svårare. Men det går att öva med 28g och det är bara på tävling man var tvungen att använda 24g. Har jag förstått det rätt?

Till sist har jag lite funderingar runt detta med gas-/rekylomladdning. Vad är egentligen skillnaden och hur stor roll spelar det? Är någon mer pålitlig än den andra varianten? Vilka märken finns med de olika omladdningssätten?

• Svar 64
  • Visningar 9,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ungar i hundbur? Jag förstår inte problemet!!!!!

• Sun Flower
    Sun Flower

The greatest automatic shotgun ever made: Vilken underbar reklam, komplett med John Wayne-rösten och två "Elmer Fudd" typer på jakt på slutet med den tröttaste engelska setter jag nånsin sett...

• Både A och B fanns ju där, men nån skuren remington 1100 har jag aldrig sett trots värre skötsel.

Publicerat

24 g som i steelmax trasslar nog oftare än grejor med lite mer drag i. Förstår inte resonemanget man ständigt läser om att välja bort en bössa för 15000 för att den inte laddar om med det allra billigaste. 28g övningstål kostar väl kanske 30 öre mer stycket. Med 1500 skott om året alltså 450kr. I relation till värdeminskning och alla andra kostnader inte en jättesumma.

Sedan bör noteras att man kan vara en lycklig fågeljägare även utan en automat. Vinsten är nog rätt mycket på marginalen även om det är kul. Skulle först lagt pengarna på alla plastfåglar man behöver, ett bra liggömsle om man jagar gås osv.

Publicerat
  • Författare

24 g som i steelmax trasslar nog oftare än grejor med lite mer drag i. Förstår inte resonemanget man ständigt läser om att välja bort en bössa för 15000 för att den inte laddar om med det allra billigaste. 28g övningstål kostar väl kanske 30 öre mer stycket. Med 1500 skott om året alltså 450kr. I relation till värdeminskning och alla andra kostnader inte en jättesumma.

Bra förklarat, även om jag kanske letar efter en bössa för 2000kr snarare än en för 15000kr.

Sedan bör noteras att man kan vara en lycklig fågeljägare även utan en automat. Vinsten är nog rätt mycket på marginalen även om det är kul. Skulle först lagt pengarna på alla plastfåglar man behöver, ett bra liggömsle om man jagar gås osv.

Så är det ju förstås, men det är ju kul att leta efter bössor också. Sedan kommer jag att skaffa bulvaner och gömslen innan det blir något nytt gevär.
Publicerat

Jag menade bara att resonemanget är lustigt och att det nog ofta räcker med att köpa lite mer premium 24-grammare så är den saken biff. Det där har blivit en sådan där forumsanning där resonemang från sportskytte och t.o.m. bänkskytte letar sig in och förvirrar saker för vanliga bonnjägare som undertecknad.

Visst är det kul att leta bössor! Har själv en halvautomat på ingång faktiskt, ska bli kul att få erfarenhet av vapentypen.

Publicerat
  • Författare

Kul, vad blir det för gevär och varför valde du det?

Publicerat

Benelli Vinci. Jag vet inte, någon slags tvångstanke? Kjells vapen sålde ut nya till halva priset. Fick nöja mig med en beige, hade tänkt all in på amerikansk hängbuksjägarlook med kamouflage men de var slut. Tanken var väl mest att jag ville ha rekylomladdad. Gillar balansen i Comfort men nu dök den här upp. Vem vet, det kanske slutar med att jag säljer bocken... Kommer ha hagelpipor på fyra av sex vapen nu.

Publicerat

Benelli, beretta, browning, winchester, remington, skb, fn.

Du har förstått helt rätt med ammunitionen. :)

Gas är alltid gas, systemet måste rensas från skit för att vara tillförlitligt. Rekyl är en renare funktion på det sättet men båda funkar om de sköts rätt.

Publicerat

Som sagt tycker jag att det är lite överdrivet med rengöringssnacket av gasbössor, 30 min om året i runda slängar är väl inget att bråka om?

Gas ger mindre rekyl än rekylopererade,mindre pipuppslag, således perfekt till jaktstig. Finns mängder av äldre  gasauto som laddar om 24g, ibland krävs lite fix, tex korting av returfjäder,justera gasport, men det är inga stora operationer. Skulle jag inte skjuta jaktstig med min skulle jag trots allt nog ha en Benelli Comfort då jag gillar dem, men då kostar det ju lite mer. Dock tycker jag de med korta pipor är lite svårskjutna och viftiga.

Publicerat
  • Författare

Benelli, beretta, browning, winchester, remington, skb, fn.

Tack, för tydligt svar! Är det några speciella modeller som dyker upp ofta eller är "extra prisvärda" som jag ska hålla utkik efter? Alla tips är intressanta såväl positiva som negativa.

Du har förstått helt rätt med ammunitionen. :)

plötsligt händer det :woot:

Gas är alltid gas, systemet måste rensas från skit för att vara tillförlitligt. Rekyl är en renare funktion på det sättet men båda funkar om de sköts rätt.

Skönt att höra då finns det ju lite mer att välja på.

Som sagt tycker jag att det är lite överdrivet med rengöringssnacket av gasbössor, 30 min om året i runda slängar är väl inget att bråka om?

Nä, det låter ju överkomligt :)

Gas ger mindre rekyl än rekylopererade,mindre pipuppslag, således perfekt till jaktstig. Finns mängder av äldre  gasauto som laddar om 24g, ibland krävs lite fix, tex korting av returfjäder,justera gasport, men det är inga stora operationer. Skulle jag inte skjuta jaktstig med min skulle jag trots allt nog ha en Benelli Comfort då jag gillar dem, men då kostar det ju lite mer. Dock tycker jag de med korta pipor är lite svårskjutna och viftiga.

Bra info, tack! Kommer nog inte att ge mig på dessa operationer själv i första taget men det ska nog lösa sig.
Publicerat

Akkar och Baikal ska du styra undan från.. hårt..

Fabarm kan vara något att kika på med.. tror jag.. varit lite försiktigt nyfiken på dem.

Publicerat

Har själv en 1100 som laddar om med allt förutom Gyttorps lågladdade. Det krävdes lite uppborrning av gaskanalerna sen va det bara att åka :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Akkar och Baikal ska du styra undan från.. hårt..

Check :thumbsup:

Fabarm kan vara något att kika på med.. tror jag.. varit lite försiktigt nyfiken på dem.

Ska kolla på dem, har dock inte sett några begagnade som jag kan påminna mig.

Har själv en 1100 som laddar om med allt förutom Gyttorps lågladdade. Det krävdes lite uppborrning av gaskanalerna sen va det bara att åka :thumbsup:

Den kanske man kan få provskjuta nångång om man ber riktigt snällt och bjuder på fika. ;)
Publicerat

Remington 1100 är rätt mycket arbetshäst i sammanhanget.. och då en tung och stark gammal nordsvensk. Den gör inte skyttet lättare på något sätt  :biggrin:

Att Mike och Ken1 kan skjuta med den ska du bara bortse ifrån, de kan skjuta med allt tror jag så det säger inte ett skit  :dry:  :biggrin:

Publicerat

Hade samma funderingar, efter många om o men.

Så blev det en beretta outlander. Kändes bäst för den pengen.

Finns nog bättre o sämre, men min första halvis.

Lite känna på om det är nåt för mig, därför ville jag inte lägga några större pengar

än 10,000kr. Väntar på licensen.

Publicerat

Ett tips Sun.. Ta dej till Tullgarn, finns alltid några olika automater att provskjuta där och har du skjutit innan en del så känner du ganska snabbt om automaten du testat är något för dej. Har för mej att jag hittade ngt skoj i en monter på mässan och lyckades få provskjuta den ute på lerduvorna med.. 

Publicerat

Hade oxå målet att köra budget när jag införskaffade min hagelpang för 5 årsen, köpte en Franchi 612 med medföljande choker och chims till skränkning. I budgetspannet hos handlaren fanns det Baikal, Remington och Franchi. Baikal hade alldels för lång kolv och framtung. Remington var kännbart tyngre än Franchi, därför blev det Franchi. Med det vill jag inte ha sagt att Remington skulle vara dåliga pangar utan det var så beslutet togs.

Ett par tusen skott senare beter den sig fortfarande som när den var ny, laddar om allt som väger 28g eller mer men enbart vissa rappa 24g. Eftersom jag inte tävlar har jag inga problem med att köpa på mig 28g stål till övning. Prisskillnaden är är 1,29/skott mot 1,34/skott där jag handlar idag. Jämfört med att göra modifieringar på fjädrar och gasportar så köper jag hellre 28g.

Jag skruvar av framstocken och lossar pipan efter ett par hundra skott och drar av sotet från gaskolv och magasinrör, smörjer in igen med tunn olja, detta tar ca 15 minuter. Skulle säkert gå att vänta längre (har inte upplevt ngt driftstopp) men så gör jag. En gång om året tar jag även ur slutstycket och underbeslaget ur lådan och gör rent dessa, ett extra arbete om ca 30 minuter. Hagelautomater är inte på ngt sätt komplexa konstruktioner, en kökslig espressoautomat är långt mer komplex och kräver långt mer arbete.

Min nersida är att jag köpt en Franchi som inte går att köpa reservdelar till längre för att den tillverkades innan Beretta tog över Franchi och de har ingen 'support' på ngt som tillverkades innan uppköpet. Lyckades ha sönder composithylsorna som håller sprintarna till underbeslaget när jag skulle göra vapenvård, hittade dock andra i alu från en skrotad Franchi 5xx och de har suttit där i 4år utan problem.

Skulle jag köra budget idag skulle köpa en Beretta ES100. Inte för att Franchin är dålig men Beretta ES100 är billigare.

Publicerat
  • Författare

Att Mike och Ken1 kan skjuta med den ska du bara bortse ifrån, de kan skjuta med allt tror jag så det säger inte ett skit  :dry:  :biggrin:

Jag tycker mig ha förstått att det är så... Får försöka prova flera innan jag bestämmer mig.

Hade samma funderingar, efter många om o men.

Så blev det en beretta outlander. Kändes bäst för den pengen.

Finns nog bättre o sämre, men min första halvis.

Lite känna på om det är nåt för mig, därför ville jag inte lägga några större pengar

än 10,000kr. Väntar på licensen.

Köpte du den ny? Skriv gärna mer om den när du fått hem den, om du vill och kommer ihåg. Jag har nog snarare 3000 än 10000 i budget... Så nytt är nog inte aktuellt.

Ett tips Sun.. Ta dej till Tullgarn, finns alltid några olika automater att provskjuta där och har du skjutit innan en del så känner du ganska snabbt om automaten du testat är något för dej. Har för mej att jag hittade ngt skoj i en monter på mässan och lyckades få provskjuta den ute på lerduvorna med..

Bra tips! Jag hade tänkt försöka åka dit i år, visste dock inte att det gick att provskjuta där. Får kolla att jag är ledig bara.
Publicerat

Hade en Benelli för några år sedan, köpte en Browning i år. Båda ganska kräsna med vilka övningsplugg man stoppar i för att ladda om, men så länge jag håller mig till de rappare sorterna, som NSI Due Steel, så har jag inte haft några problem.

Publicerat
  • Författare

Hade oxå målet att köra budget när jag införskaffade min hagelpang för 5 årsen, köpte en Franchi 612 med medföljande choker och chims till skränkning. I budgetspannet hos handlaren fanns det Baikal, Remington och Franchi. Baikal hade alldels för lång kolv och framtung. Remington var kännbart tyngre än Franchi, därför blev det Franchi. Med det vill jag inte ha sagt att Remington skulle vara dåliga pangar utan det var så beslutet togs.

Bra info, kul att höra hur du bestämde dig. Just Franchi har jag nog räknat bort lite grann, får kolla upp dem.

Ett par tusen skott senare beter den sig fortfarande som när den var ny, laddar om allt som väger 28g eller mer men enbart vissa rappa 24g. Eftersom jag inte tävlar har jag inga problem med att köpa på mig 28g stål till övning. Prisskillnaden är är 1,29/skott mot 1,34/skott där jag handlar idag. Jämfört med att göra modifieringar på fjädrar och gasportar så köper jag hellre 28g.

Jag tänker lika som du, och är skillnaden bara 5 öre/skott så känns det överkomligt jämfört med att modifiera bössan, särskilt när man inte kan så mycket.

Jag skruvar av framstocken och lossar pipan efter ett par hundra skott och drar av sotet från gaskolv och magasinrör, smörjer in igen med tunn olja, detta tar ca 15 minuter. Skulle säkert gå att vänta längre (har inte upplevt ngt driftstopp) men så gör jag. En gång om året tar jag även ur slutstycket och underbeslaget ur lådan och gör rent dessa, ett extra arbete om ca 30 minuter. Hagelautomater är inte på ngt sätt komplexa konstruktioner, en kökslig espressoautomat är långt mer komplex och kräver långt mer arbete.

Det låter ju som en överkomlig arbetsinsats. Nu har jag förvisso ingen espressoautomat heller men det låter som att jag ska klara det ändå..

Min nersida är att jag köpt en Franchi som inte går att köpa reservdelar till längre för att den tillverkades innan Beretta tog över Franchi och de har ingen 'support' på ngt som tillverkades innan uppköpet. Lyckades ha sönder composithylsorna som håller sprintarna till underbeslaget när jag skulle göra vapenvård, hittade dock andra i alu från en skrotad Franchi 5xx och de har suttit där i 4år utan problem.

Det är ju bra att ha koll på, vet du ungefär när Beretta tog över Franchi? 

Skulle jag köra budget idag skulle köpa en Beretta ES100. Inte för att Franchin är dålig men Beretta ES100 är billigare.

Ok, får kolla upp den också. Tack för ditt utförliga svar.
Publicerat
  • Författare

Hade en Benelli för några år sedan, köpte en Browning i år. Båda ganska kräsna med vilka övningsplugg man stoppar i för att ladda om, men så länge jag håller mig till de rappare sorterna, som NSI Due Steel, så har jag inte haft några problem.

Ok, gäller det 24 eller 28grammare?

Publicerat

24g. Inga konstigheter med 28g eller jaktammo, där har de laddat om allt jag provat.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Eftersom du är ute efter en halvauto skulle jag vilja tipsa om amerikanska sajter. Jänkarna har stenkoll på sina halvauto. Finns också många tester på youtube.

Jag skulle också vilja tipsa om Hatsan, turkiskt märke som jag hört väldigt bra om och som ska vara väldigt prisvärd.

Välkommen till halvauto-klubben :smile:  Som sagt väldigt roliga vapen att ha att göra med.

Publicerat
  • Författare

Eftersom du är ute efter en halvauto skulle jag vilja tipsa om amerikanska sajter. Jänkarna har stenkoll på sina halvauto. Finns också många tester på youtube.

Det ska jag kika på, har du nåt tips på bra amerikanska forum?

Jag skulle också vilja tipsa om Hatsan, turkiskt märke som jag hört väldigt bra om och som ska vara väldigt prisvärd.

Ska kolla den också. Turkiska vapen har ju förvisso ett rätt skamfilat rykte men det kanske inte gäller alla märken?

Välkommen till halvauto-klubben :smile:  Som sagt väldigt roliga vapen att ha att göra med.

Man kanske kan få provskjuta din puffra också? Vad är det du har? Vi har ju en del kråkor att skjuta i slutet på sommarn... ;) så då kanske vi kan bytlånas lite. :yes:
Publicerat

Shotgunworld kan du kolla på. För övrigt skar slutstycket på kompisens hatsan så det fick lossas med slägga, den byttes bort.

Publicerat
  • Författare

Shotgunworld kan du kolla på. För övrigt skar slutstycket på kompisens hatsan så det fick lossas med slägga, den byttes bort.

Var det för att den missköttes eller att det var en dålig bössa eller lite från hög A och lite från hög B? Slägga blir ju för tungt att släpa med...

Ska kolla shotgunworld, tack för tipset.