Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vorsteh

Featured Replies

Publicerat

Hur är denna hund ? hur funkar den att jaga med ! Fågel ? Rådjur ?  älg ?`drev tid ? jag vet att det är en kortdrivande och en fågelhund ..  ge mig all information snabbast möjligt .. !!

• Svar 61
  • Visningar 13,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Vorsteh är ingen kortdrivare. Det är en kontinental stående fågelhund. I grunden en allroundhund: stå för tryckande vilt, apportering av allt som går att bära, eftersök klövvilt, stöt av klövvilt, ställande på grävling m.m.

Som kortdrivare brukar wachtel och tysk jaktterrier räknas. Sen är det klart att det finns vorsteh:s som driver med skall (min gör det inte).

Publicerat

Det är en trevlig stående fågelhund, men du får inte tro att den driver mm.

Vår vorsteh stod för fågel och hare och brydde sig inte om resten av djuren i skogen! Det är som sagt en väldigt utpräglad fågelhund!

Publicerat

Vorstehn är en allroundhund, åtminstone så var den det förr. På dom tyska fullbruksproven så ses det som ett plus om hunden stöter klövvilt med skall.

Tyvärr så är den svenska vorstehn lite förstörd eftersom det avlas mest på fågelmeriter. Dom har mer och mer utvecklats till en slags pointerkopia, både vad gäller kroppsform och skärpa.

Publicerat

Jag håller inte riktigt med om att vorsteh är en pointerkopia. Tycker inte alls dom är så jättelik i varken kroppsform eller skärpa. 

Publicerat

Vorstehn  jag har driver hare typ så länge den ser haren och har ställt älg en gång.

Publicerat
Jag håller inte riktigt med om att vorsteh är en pointerkopia. Tycker inte alls dom är så jättelik i varken kroppsform eller skärpa. 

Men samtidigt så säger du att vorstehn är en utpräglad fågelhund vilket den inte är....

Publicerat

Jag var tvungen gå in på Vorstehklubbens hemsida och kolla historien för hundarna för jag har aldrig hört att dom används som drivande hundar, men man ska aldrig sluta förvånas........dock hittade jag detta när det gäller historia om rasen och står fortfarande fast vid mina tidigare åsikter  ;)

KORTHÅIG VORSTEH:

År 1805 fick den tyska medelklassen möjlighet till småviltjakt. Det ökande behovet av fågelhundar ledde till att från Spanien hemvändande tyska officerare tog med sig hundar av rasen Perdiguero de Burgos som utgör en mycket viktig del av stommen i uppbyggnaden av den moderna korthåriga vorstehn.

I en artikel 1813 skrev friherre Borch att: En tysk hönshund skulle vara outtröttlig, duktig vid vattenarbete, tåla kyla, fatta stånd för samt apportera alla slag av mindre vilt, vara uppmärksam, lugn och tjänstvillig och lätt lära sig spårning av sårat vilt.

Det skulle dröja till 1870 innan man tog tag i avelsarbetet på allvar. För att förbättra de tyska fågelhundarnas dåliga näsa samt ge dem arbetsduglighet, dvs. lättare kroppsbyggnad, gjordes vissa inkorsningar av pointer. År 1879 gick representanter för olika tyska avelsföreningar samman och enades om en rasbeskrivning för korthårig vorsteh vilken ligger till grund för den rastyp vi har i dag.

STRÄVHÅRIG VORSTEH:

Den strävhåriga vorstehhunden är givetvis släkt med flera andra hundraser. En ras som måste finnas i botten av den strävhåriga vorstehhundens historia är italienska hönshunden Spinone som liksom 1700-talets strävhåriga vorstehhund saknade fart och på grund av sin tyngd tog sig fram i trav. Man lär ha korsade pudel med korthårig hönshund och därmed fått den strävhåriga varianten. Den blev troligen färdig i typ under senare delen av 1700-talet. Under 1800-talet blandade man troligen in pointerblod för att få fram bättre fart och näsa för vilt.

I början av 1870-talet började en holländare som hette Frans Korthals bosatt i Tyskland, att söka uppnå en enhetlig typ av strävhår. Han började sitt avelsarbete med hjälp av sju hundar som alla var av enhetlig typ och med mer eller mindre likartat strävhårig päls.

Friherre von Zedlitz tog initiativet till en gemensam klubb som fick namnet Verein Deutsch Draathaar. Klubben hade som mål att skapa den mest fullkomliga och mångsidigt användbara brukshunden med strävt hårlag. Alla vägar som kunde leda till målet var tillåtna. Föreningen hade stor framgång men blev skamlöst bemött av den tyska kynologiska världen. Det skulle dröja ända till 1928, alltså 26 år efter dess grundande, innan föreningen blev upptagen i den Tyska kennelklubben.

Publicerat

så en Wachtel är kanske ett bättre allternativ som en allround hund ??

Publicerat

Min strävhåriga anser att allt som är större än att det går att bära är statister. Dumma djur utan värde. Hon apporterar bäver, står för fågel både dom som sitter i träd och på backen. Ren, älg och rådjur bevärdigar hon inte med en blick ens om hon springer rakt på dom. En viss rovviltsskärpa finns dock kvar och katter har dåliga odds om dom inte kan klättra det har varit väldigt nära några gånger trots att hon är uppvuxen med dom. Mentalt är dom oftast väldigt stabila robusta hundar som jag inte är det minsta rädd för att släppa ihop med småbarn. Enda risken är att ungarna blir ikullknuffade då vorsteh hundarna är ganska glada krävande hundar.

En vorsteh kräver enormt med aktivering även utanför jaktsäsong för att inte bli odräglig hemma och den som inte har tid för detta ska inte heller köpa en. Det ska gå att dressera vorsteh till nästan allt man kan begära av den men den gör sig bäst som stående i skog och på fjäll.

Publicerat
så en Wachtel är kanske ett bättre allternativ som en allround hund ??

Beror på. Vill du ha en som driver (allt) vilt med skall eller en stående fågelhund? Det är kärnfrågan.

Båda hundtyperna likvärdiga apportörer (kanske till vorsteh:s fördel :o ???) och eftersök (kanske till wachteln:s fördel  :o ???)

Publicerat

en vorsteh är en allround hund så det är ingen fågelspeciallist det är ingen jätte bra stöthund som en spaniel men den ska kunna allt. det är abslut ingen kortdrivande hund. felet med vorsteh hundarna i sverige är att dom har blivet en pointer dom har ingen skärpa. Rasen har blivet förstörd .

Publicerat

Jag tycker att att alla som säger att Vorsteh rasen i Sverige är förstörd överdriver rejält. DÄREMOT så finns det linjer som avlas som stående fågelhundar med mycket lite tanke till att använda hunden till något annat så som rasstandarden påvisar. Vill man skaffa en allsidig stående fågelhund så finns det många sådana linjer kvar i Sverige och det finns många som jobbar för att bevara den inriktningen.

Om man lägger lite tid på att göra undersökningar om föräldrahundarna (pratar med avelsrådet) så har du goda möjligheter att få en mycket bra stående allround hund.

Publicerat

För mig är vorsteh en fågelhund med mycket goda egenskaper för eftersök och apport. Jag tycker inte att dom ska användas som stöthundar då dom oftast är för skarpa och snabba. Dock har jag märkt att de individer som inte släpps på klövvilt under de första levnadsåren blir ngt lugnare vid stötjakt. Vill man ha en allroundhund finns det bättre alternativ.

Erik

Publicerat

Som en Wachtelhund ???

Publicerat
För mig är vorsteh en fågelhund med mycket goda egenskaper för eftersök och apport. Jag tycker inte att dom ska användas som stöthundar då dom oftast är för skarpa och snabba. Dock har jag märkt att de individer som inte släpps på klövvilt under de första levnadsåren blir ngt lugnare vid stötjakt. Vill man ha en allroundhund finns det bättre alternativ.

Erik

http://www.bjornfoten.se/traning/next.asp?ID=2

Kloka ord från en uppfödare av både vorsteh och wachtel  ;)

Publicerat

Är din primära jakt hjortdjur så skaffa wachtel. Ska du ha en stående som går att göra eftersök med skaffa vorsteh. Får Du tag i rätt sorts vorsteh så klarar den utan problem av att slita ikull en hjort som är skadskjuten men den modellen på vorsteh ska man inte ha i närheten av andra levande djur. Det är oftast korthår som har större dådkraft än strävhår även om jag har hört andra åsikter. Korthåren har även andra egenskaper som på gott och ont kan utnyttjas eller missbrukas. De korthår jag kommit i kontakt med har i många fall varit mer eller mindre tokiga och jag tror inte att det bara berott på ägaren/ägarinnan. Jag har fått vara med om att plåstra om sönderbitna fingrar på grund av korthår jag har sett delvis amputerade tummar pga korthår osv. Hundar som inte har gått att kommendera in i bilen utan att dom morrat och visat tänder.

Strävhåren är oftast lite mjukare i kynnet utan att för den skull vara veka. Man har avlat korthår som draghundar och det har skapat broilers som har en mankhöjd uppemot 76 centimeter. Dom hundarna är inte till någon större nytta som jakthundar då dom inte håller för de påfrestningar som blir på tassar och leder.

Vorstehn är en mångsidig hund och har en enorm arbetslust. Klarar du av att fokusera den på det du vill att den ska göra så gör den det med glädje oavsett om det är att släpa runt dig i ett skidspår eller att visa dig på tjäderlöpor i skogen.

Publicerat

Ja om du vill ha en hund som driver djuret som är framför så är en Wachtel bättre. Vorsten är (för) snabb och skallar inte så ofta på löpan utan mest vid synintryck.

Publicerat
Det är oftast korthår som har större dådkraft än strävhår även om jag har hört andra åsikter. Korthåren har även andra egenskaper som på gott och ont kan utnyttjas eller missbrukas. De korthår jag kommit i kontakt med har i många fall varit mer eller mindre tokiga och jag tror inte att det bara berott på ägaren/ägarinnan. Jag har fått vara med om att plåstra om sönderbitna fingrar på grund av korthår jag har sett delvis amputerade tummar pga korthår osv. Hundar som inte har gått att kommendera in i bilen utan att dom morrat och visat tänder.

Strävhåren är oftast lite mjukare i kynnet utan att för den skull vara veka. Man har avlat korthår som draghundar och det har skapat broilers som har en mankhöjd uppemot 76 centimeter. Dom hundarna är inte till någon större nytta som jakthundar då dom inte håller för de påfrestningar som blir på tassar och leder.

Jag visste inte att det skilde mellan raserna strh och kh. Trodde att man kan likställa dessa jaktmässigt, men att det givetvis finns individer som är på det ena eller det andra sättet ??? Min kh-hane är "bara" 63 cm för övrigt ;D

Publicerat

Det skiljer en hel del. Jag har själv en snart 9 årig tik som just nu är på topp vad gäller fågelhantering. Fysiskt börjar hon dala lite men fågelarbetena gör mig tårögd, Om man bara kunde stanna klockan och säga att nu får hon inte bli äldre skulle jag göra det. Det finns många fina korthår också men chansen att få en idiot är större. En av hundarna i kullen jag tog av fick avlivas på grund av aggression mot barn men dom andra är kanonfina familjehundar. Det var också skillnad på individerna i kullen vad gäller viltintresse. En av tikarna har tagit ihjäl ett antal får bland annat, min har varit i kontakt med ren idag utan att ta mer notis än att hon tog en annan väg runt dom för att slippa se eländena. Jag vet korthår som tagit ihjäl grävling på egen hand och som undantagslöst dödar katt om dom kommer åt.

Jag har fått berättat för mig om korthårsvorsteh som kastat sig ur bilen när föraren klivit ur bilen för att pissa och dödat fullvuxen ren genom att bita sönder strupen och dra ikull renen. Allt innan ägaren hunnit göra något. Det finns säkert historier om strävhår också. Jag har själv fått leta ankor över hela norra sverige sedan vorstehn tagit saken i egna käkar. Man kan inte ens bli arg, hon gör som hon blivit dresserad. Ofta är det så att har det hänt något där tamdjur blivit skadade eller dödade av hund så är det någon typ av vorsteh inblandad. Men det ligger i hundens natur att vara så. Det är så en vorsteh ska arbeta stå för fågel, apportera pälsvilt och fjäderfä kunna ta hand om och hålla fast skadat vilt. Kunna allt men inte vara bäst på någonting. Vill man ha en hund som klarar av mycket då är inte vorstehn något dumt val. Bara man är medveten om att det är ingen vanlig stövelputsare man köpt utan en hund som löser mycket på egen hand och kanske inte alltid i linje med husses intresse plus att det finns raser som kanske är bättre anpassade för en viss uppgift.

Publicerat

jag har haft både sträv och korthår och det har inte varit någon skillnad. Att en korthår skulle vara aggressivare än en strävhår är bara ett jävla skit snack. det är klart att en vorsteh ska ta katter och försöka ta en grävlinga för så mycket rovilts skärpa ska det vara i dom annars skulle dom inte få kallas vorsteh. förr hade man ett katt prov i tyskland och då skulle en vorsteh ta en full vuxen vildkatt (dom riktiga vild katterna innan dom blev fridlysta) sen fick man byta till en vanlig katt som man fångade i fäller (men detta förbjöds sen)

Publicerat

Jag har en kompis som fick ta bort sitt korthår när den högg hans flickvän när hon skulle gå på toaletten och hon kom för nära hans hundkorg. En kvinna jag jagade mycket med förr var utan en del av sin tumme på grund av ett korthår. Ytterligare en kvinna jag jagat med fick ett rejält hugg i handen av sitt korthår för som hon tyckte: min hund kom för nära hennes valp och då högg den äldrre hunden. Ytterligare en episod när en av mina kompisar skulle tillrättavisa sitt korthår så blev det ett rejält slagsmål och hunden åkte till hundhimlen efter ett tag. Den hunden tog inte en skarp tillrättavisning. Jag har aldrig någonsin hört talas om strävhår som gjort något sådant. Det är vana hundmänniskor jag talar om och hundarna har i samtliga fall aldrig accepterat sin plats i hierarkin.

Publicerat

nils du snackar om fyra hundar av tusen jag jagar mycket med vorsteh folk och dom flesta har korthår dom har aldrig problem med sina och jag har aldrig haft problem med mina man ska skaffa en ras man klarar av. du beskriver dom som en ren pittbull

Publicerat

Som jag skrev så finns det fina korthår också. Jag har själv råkat ut för en korthårig som inte tålde att man kom för nära med ansiktet då varnade han. Vad jag säger är att korthåren är tuffare än strävhåren och i många fall inte helt stabila i psyket. Något jag skyller på att dom inte alltid används till jakt där kravet på samarbete är större Jag tycker om så gott som alla hundar stora som små och ser helst hundar som kommer och vill att man ska klia dom när jakten är över. Där är den hundras du företräder rätt fin. Ett vildjur i skogen och en kanonfin hund hemma i allafall dom jag sett.

Publicerat

Strävhåren härstammar från griffon korthals. En tung travande hund som är mera lämpad för hjort och annat klövvilt. För att få bättre fart och mera samarbetsvilliga hundar mera lämpade för fågel så avlade man in pudelpointer i det ursprungliga blodet. Jag tror att det har gjort strävhåren lite mjukare. Men nu har man ju knappt vorsteh till annat än fågel och i norge får dom ju kampas mot de engelska raserna i fågelhundsklasserna och det anser jag inte vara rätt. Låt vorstehn ha sin särart som 10 kampare. Vi som valt vorsteh har gjort så för att hunden ska jobba med det mesta.