Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vorsteh

Featured Replies

Publicerat

det är mkt Tjafs om hur en Vorsther är och så . det är bra .. men min fråga var egentligen .. g¨år denna hund att ha saom eftersökshund - stötande på klövilt (ca 10 min drev)- apportering- draghund-Familjehund med 2 katter !??????????

För vi ska ha våran huind till allt detta ,, säg gärna emot om ni har andra åsikter om det kommer funka eller ej !

• Svar 61
  • Visningar 13,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Är det nån hund som klarar av det så är det vorsteh! Lycka till!!!

Publicerat

Kolla upp strävhårsuppfödare. Jag garanterar däremot inte att du kan behålla katterna, Jaktinstinkten är enormt stark och en olycka händer fort. Det är inte säkert att hunden driver klövvilt, många gör det men inte alla. Apportering och eftersök garanterar jag. Det går nog galant att ha hunden till bandhund också med träning

men sök efter linjer som används till klövvilt. Lycka till med en ev vorsteh oavsett vilken modell det blir.

Publicerat

det är klart att vorstehn klarar det vi har två huskatter som både mina tyskar och vorstehn kan gå med men skulle det komma in en grannkatt så åker den jag jagar mycket klövvilt med min den driver inte den stöter

Publicerat

TjT hunter .. hur länge stöter den d å?  funkar det bra på både älg och rå ?

Publicerat

den går efter ungefär 50-100 m min använder jag till allt vilt älg rå kron dov gris även småvilt

Publicerat

Att korthår skulle vara mer agressiva än andra tror jag inte ett dugg på! Oftast beror agressiva beteenden hos hundar på hundägarnas beteenden. Vorsteh är generellt en tuff hund och kräver en fast uppfostran. De är oftast mycket samarbetsvilliga vilket man ska utnyttja i tidig ålder till grundläggande dressyr. En allroundhund som allt för sällan kommer på tal är jaktlabrador. Om man inte har för avsikt att jaga fågel med sin hund men vill ha en bra stöt- och eftersökshund på klövvilt borde dessa vara i det närmaste perfekta. Min uppfattning är att de är jämnare i mer likformade än wachtel som verkar kunna bli lika bra som dåliga jakthundar.

Erik

Publicerat
Att korthår skulle vara mer agressiva än andra tror jag inte ett dugg på! Oftast beror agressiva beteenden hos hundar på hundägarnas beteenden. Vorsteh är generellt en tuff hund och kräver en fast uppfostran. De är oftast mycket samarbetsvilliga vilket man ska utnyttja i tidig ålder till grundläggande dressyr. En allroundhund som allt för sällan kommer på tal är jaktlabrador. Om man inte har för avsikt att jaga fågel med sin hund men vill ha en bra stöt- och eftersökshund på klövvilt borde dessa vara i det närmaste perfekta. Min uppfattning är att de är jämnare i mer likformade än wachtel som verkar kunna bli lika bra som dåliga jakthundar.

Erik

Hur står sig en jaktlabbe som stöthund jmf. med vorsteh (eller Münsterländer kanske?!?)? Allmänt klövviltsintresse? Hur vanligt är det att en labbe skallar i löpan exempelvis?

/Mårten

Publicerat

Jag tycker precis som det nämns tidigare att ni målat upp korthårig Vorsteh som ett monster vilket jag absolut inte kan hålla med om. Visst är det mycke hund som bör aktiveras väldigt mycket för att stå med alla tassar på jorden, men hemsk är den inte. Att den kan ha enormt stor egen vilja och vara jobbig att dressera för den ovane dressören stämmer nog också, men där bör man också tänka på vilka linjer man väljer! För visst finns det "teflonpanneexemplar" där ute! ;D

Jag är uppfödd med Vorsteh som inte krökte ett hårstrå på mig eller mina kompisar när jag var liten. Hon hoppade aldrig på mig, sprang aldrig omkull mig, så fort jag tog i hennes leksaker släpte hon dem och lät mig ha dem, det var inga problem om jag ville ha hennes tuggben heller..... (dock minns jag att mina föräldrar blev arg när jag tog benet ifrån henne ::), men det gäller ju inte bara att uppfostra hunden hur den skall vara med barn utan även uppfostra barnen hur dem skall bete sig med hunden!) Som litet barn som inte var högre än hunden  ::) tog jag henne i koppel och sa fot och då gick hon snällt bredvid mig trots att vi mötte andra hundar, människor mm. Aldrig att hon skulle ha dragit omkull mig eller gjort någon människa nått ont. Nu kommer någon säkert att säga att detta var en vek hund så jag kan ju tillägga att när det gäller dressyr så hade hon enligt pappa en STOR egen vilja och exempelvis krävdes tvångsapport för att få henne till en väldigt god apportör. Hon var även en hund som på apportkommando sprang ikapp vingade tjädertuppar och hade inga problem att få tillbaka dem till oss trots att tuppen slogs för livet som tuppar kan göra.

Det är denna hund som jag än idag har som förebild när jag dresserar min hund även om det idag gäller en annan ras!

Det gäller helt enkelt att välja linjer med omsorg och göra rätt med dressyr och ledarskapsträning från första början. För en Vorsteh som tror den är flockledare är inget skoj att ha och göra med (men ingen hund, oavsett ras, är rolig när dom tar över och tror dom är ledare!!!).

Publicerat

en labbe går inte att jämnföra med en vorsteh för det första så är labben en ren apportör och ingen allroundhund och jag har jagat med mängder av labbar (för i skåne så har nästan alla jägare en labbe som första hund) och där ingen som jag kan komma ihåga som skallar på en löpa

Publicerat
en labbe går inte att jämnföra med en vorsteh för det första så är labben en ren apportör och ingen allroundhund och jag har jagat med mängder av labbar (för i skåne så har nästan alla jägare en labbe som första hund) och där ingen som jag kan komma ihåga som skallar på en löpa

vet 2 labbar som skäller gris och minst 1 som stöter driver klövvilt med skall

Publicerat

skäller på gris när den står stilla ja och den andra skallar väl bara när den har ögon kontakt eller skallar den på löpan

Publicerat

alla 3 driver precis som vilken drivande/kortdrivare som helst, brukar ligga runt 5 min drev.  skäller,driver,stöter gris, dock finns dessa 3 labbar hos pesonner som är yrkesverksamma inom jakt och jag vet att i alla fall 2 av hundarna används i princip dagligen året runt till diverse arbetsuppgifter...

Edit: dock är det vanligare att labben som ras bara följer 50-100 m

Publicerat

men det är inte vanlig det är en på tusen

Publicerat

tror det beror mycket på vad man gör dom till men klart det är ju säkrare att hunden driver med skall om föräldrarna gör det, och som sagt det är väldigt ovanligt på en labbe..

Publicerat

min vorsteh tog en räv idag som var på skjuten det kallar jag vorsteh

Publicerat

Vilka underbatra fördomar det finns om denna underbara ras !!!

arved det du söker är en stabil vorstehhund, antingen korthår eller strävhår. Detta med att den ena eller andra skulle vara ett monster är bara rent nonsens ! Sök upp en seriös uppfödare be att få titta föräldradjuren i ögonen.. En sund vorsteh vacklar inte med blicken utan tittar på dig med en lugn lite överseende uppsyn. En nervig vorsteh ( som ger rasen dåligt rykte ) vacklar med blicken och försöker slingra sig ! En stabil vorstehhund är en klok hund med förmågan att anpassa sig till det mesta i frågan om jaktsätt samt familjeförhållanden !!   

Publicerat

Jag står för mina åsikter om korthår. Människorna jag talar om har haft vorsteh i allt mellan 10 och 40 år och är vana hundmänniskor som behandlar hundarna väl. De hundar som har varit totala psykfall har till etthundra procent varit korthår. De här människorna har korthår nu också och det är normalt uppträdande korthår utan aggression men med stor jaktlust. Hundarna används till etthundra procent som jakthundar och under icke jakttid så tränas dom med antingen löpning vattenträning eller cykel. Men risken att få en idiot är större med korthår det står jag för. Jag har träffat mängder med otroligt fina korthår också hundar som arbetar med hundföraren och där man kan ta i hunden utan att få ett tandgrin tillbaka, hundar som söker kontakt och kommer fram för att få en vänlig klapp eller bli kliade bakom örat som en normalt behandlad normalt funtad hund ska göra. Blir matte/husse tvungen att korrigera med andra metoder än rösten så ska hunden inte gå till angrepp vilket jag sett hända med korthår.

Publicerat

Så här vill jag att hundar ska vara. Orädda trygga individer som älskar att umgås med folk. Det är en kompis på bilden som tagit rast efter ett antal timmar jakt. Hunden har sovit i famnen på honom i nästan en timme.  Hon är helt tillfreds och mår gott trots att hon är alldeles uppe i ansiktet på honom.

post-59-1160077979_thumb.jpg

Publicerat
Så här vill jag att hundar ska vara. Orädda trygga individer som älskar att umgås med folk. Det är en kompis på bilden som tagit rast efter ett antal timmar jakt. Hunden har sovit i famnen på honom i nästan en timme.  Hon är helt tillfreds och mår gott trots att hon är alldeles uppe i ansiktet på honom.

För mig är det en självklarhet att hunden skall vara som du beskriver ovan  :o Och som sagt så var då vår Vorsteh också, men visst finns det säker rabiat tokiga exemplar också!

Nu ska jag komma med en annan infallsvinkel. Jag har hört från många håll att korthåren är bättre jakthundar än strävhåren. Givetvis finns det bra jakthundar inom båda sorterna, men väljer man korthår har man större chans att få en bra jakthund än om man väljer ett strävhår! Och nu pratar vi om egenskaper som inte går att dressera fram!

Publicerat

Det där är en fråga som inte är helt enkel att besvara. Strävhåret håller helt klart sämre fysiskt i värme då dom har mera päls. Korthåren fryser alltid och vattenapportering på senhösten kan rent av vara farlig för ett korthår. Jag har sett en del apportvägrande på grund av för kallt vatten. Jag tvingar aldrig ut en hund i vatten som bara är några plus. Det är ju så också att en del använder korthåren som enbart draghundar och där används inte de egenskaper som hunden är avsedd till i första hand. Avlar man då på sådana gener så förstör man dom primära egenskaper som en vorsteh är till för. Samma har hänt med irländsk setter där utställningsfolket avlat exteriört och fått fram översexuella, dreglande hjärndöda hundar med mycket hår och en vikt i klass med vorsteh. Där finns två linjer jakthundar och utställningshundar. Jag har haft förmånen att i början av min karriär som ståhundsjägare få jaga med mycket duktiga välmeriterade irländare. Sedan träffar man folk på stan med "irländare" och man frågar om dom jagar med hunden. Utan att ha fått svar så vet man på förhand för det syns både på uppträdande och utseende. Vilken av raserna sträv och kort som är bättre eller sämre på fågel låter jag vara osagt. Det borde gå att få fram statistik från prov på det där man tar hänsyn till andelen av de två olika raserna.

• 2 weeks later...
Publicerat
Jag står för mina åsikter om korthår. Människorna jag talar om har haft vorsteh i allt mellan 10 och 40 år och är vana hundmänniskor som behandlar hundarna väl. De hundar som har varit totala psykfall har till etthundra procent varit korthår. De här människorna har korthår nu också och det är normalt uppträdande korthår utan aggression men med stor jaktlust. Hundarna används till etthundra procent som jakthundar och under icke jakttid så tränas dom med antingen löpning vattenträning eller cykel. Men risken att få en idiot är större med korthår det står jag för. Jag har träffat mängder med otroligt fina korthår också hundar som arbetar med hundföraren och där man kan ta i hunden utan att få ett tandgrin tillbaka, hundar som söker kontakt och kommer fram för att få en vänlig klapp eller bli kliade bakom örat som en normalt behandlad normalt funtad hund ska göra. Blir matte/husse tvungen att korrigera med andra metoder än rösten så ska hunden inte gå till angrepp vilket jag sett hända med korthår.

Finns utmärkt statistik i form av mentaltest i vorstehklubbens regi. Enligt testen att dömma är det inga avgörande skillnader vad gäller mentalitet.

Sen kan man ju alltid disskutera hur väl dessa test speglar verkligheten men det är iaf det bästa instrument erfaret vorstehfolk har kunnat komma fram till.

• 2 months later...
Publicerat

En allround hund, min personliga favorit och då strävhåret. En het diskussion härligt med många åsikter.

Publicerat

Jag  har vuxit upp med Vorsteh och varit med om både sträv och korthåringar, under en mycket kort tid av den uppväxten så förgiftades tillvaron av en Pointer, efter den missen så återställdes ordningen och allt fungerar som sig bör.

Har själv bara varit husse till en strävhår men har ändå insett att det framgent kommer att bli strävhår för mig framöver, problemet är bara jobbet och frånvaro av sambo. Är det någon som har en lämplig sådan över som är utan hem och husse så kan ni höra av er :D ;D ;D

Publicerat

Om man nu ska ha en hund som är kortdrivare med skall samt står för fågel, skaffa en kleiner münsterländer.

Har själv en sån och han driver med skall på löpa, har drivit hare räv rå hjort och älg. Står för fågel, kanin och hare men eftergångar är ett litet problem om man vill gå på prov. Men på vanlig jakt gör det inte så mycket tycker jag.

Att dom dessutom fungerar bra som apportörer och till eftersök drar ju inte ner betyget. Men det gör ju i och för sig vorstehen också.

Jagar det som kommer framför näsan helt enkelt och tycker all jakt är kul precis som husse.

//Johan

http://medlem.spray.se/monsterkip/