Publicerat April 24, 201411 yr Detta är en populär post. http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/04/63-miljoner-har-forsvunnit-ur-viltvardsfonden/ Tummen upp för agerandet Fredrik !
Publicerat April 24, 201411 yr Detta är en populär post. Skall bli intressant att se hur stort detta slås upp av olika media...
Publicerat April 24, 201411 yr Hm! Det ska bli intressant att se vars pengarna har hamnat om det kommer fram någon gång. Bra jobbat Fredrik!
Publicerat April 24, 201411 yr Daniel kommenterar det hela i Jaktjournalen http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=18874&avd1=0
Publicerat April 24, 201411 yr Se där ja, då fick man lite klarhet i det hela. Då är det väl bara att dom fakturerar Trafikverket på dessa pengar.
Publicerat April 24, 201411 yr I mycket är detta en brist hos Vitvårdsfonden, deras revisorer borde ha vrålat högt, redan 2 kvartalet år 2 av detta förfarande. För egen räkning undrar jag stilla varför ingen har anmält kammarkollegiets revisorer för förskingring och eller undandräkt, detta är inget som något departement har att "utreda" dvs begrava som en pinsamhet, detta är sådan bristfällig hantering uppsåtligt eller vårdslöst av fonderade medel att NVV och eller förbundet inte utan vidare kan gilla detta, "vi vill inte skapa osämja osv" är inte argument som ens kan tillåtas som ursäktar detta. Om en privatperson hade låtit ett annat bolag betala för kostnader som denna ådragit sig mot tredje person hade det inträffade omgående och utan eftertanke anmälts till polisen. /Christian
Publicerat April 24, 201411 yr Inte för att man blir förvånad. Det är som med smålandsvägarna, det är många "småvägar" utmed resan, det är lätt och försvinna i skogen. Skönt att Fredrik W. har både karta och kompass.
Publicerat April 24, 201411 yr Ett snabbt överslag med 200 000 jägare och 300 kr/år ger 60 miljoner /år. Sista året var det alltså halva fondens intäkter som "försvann" utan att någon reagerade på det. Låter inte det jättekonstigt?
Publicerat April 24, 201411 yr Detta är en populär post. Nja har väl hänt under tre års tid tror jag, man har betalat för eftersöken men inte blivit ersatt av trafikverket som tanken var. Men någon jävla revisor på kammarkollegiet ska ha en fet jävla spark i häcken!
Publicerat April 24, 201411 yr Jo då det har skett under tre år, men redan andra året var denna enskilda kostnadspost i storleksordningen 1/5-1/8 del av de totala intäkterna, det är ingen liten post man "glömmer" bort så där i redovisningen, spark?!, ansvarsutlösande slarvigt, låter som en bra beskrivning på det inträffade. /Christian
Publicerat April 24, 201411 yr Jag är även lite nyfiken på hur det kommer sig. Och eventuell laglighet. Att en myndighetsperson överhuvydtaget frågar en journalist om källor... Man får hoppas hon inte undersöker det närmare...
Publicerat April 24, 201411 yr Daniel kommenterar det hela i Jaktjournalen http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=18874&avd1=0 Så får även den tidningen vara med på ett hörn! Kan kanske inspirera dem att bedriva lite journalistik i framtiden...
Publicerat April 25, 201411 yr För egen räkning undrar jag stilla varför ingen har anmält kammarkollegiets revisorer för förskingring och eller undandräkt, detta är inget som något departement har att "utreda" dvs begrava som en pinsamhet, detta är sådan bristfällig hantering uppsåtligt eller vårdslöst av fonderade medel att NVV och eller förbundet inte utan vidare kan gilla detta, "vi vill inte skapa osämja osv" är inte argument som ens kan tillåtas som ursäktar detta. Jag jobbar i en stiftelse där stiftarna/huvudmännen vill ändra några av de grundläggande formuleringarna i stadgarna. För att göra detta måste vi enlgit stiftelselagstiftningen ha med kammarkollegiet på noterna. Maken till noggrannhet för att göra detta har jag nästan inte sett i det svenska samhället tidigare. Men det är väl ofta så att det är lättare att ställa krav på andra än på sig själv...
Publicerat April 30, 201411 yr Saxat från jaktjournalen 2014-04-28 Eftersökspengar betalas tillbaka "Stockholm (JJ) De 63 miljoner kronorna som saknas i Viltvårdsfonden eftersom Trafikverket inte ersatt eftersöksjägares kostnader kommer att betalas tillbaka. Landsbygdsdepartement erkänner att det skett ett misstag och byråkratin kring ersättningssystemet lett till att pengarna försvunnit.– 2010 skulle man i regleringsbrevet till kammarkollegiet ha skrivit att kollegiet skulle rekvirera pengar från Trafikverket för de här kostnaderna, det här glömts bort. Ett rent misstag. Vi försöker rätta till det nu. Viltvårdsfonden ska inte lida någon skada, säger Tomas Dahlman, chef för Jakt-, fiske- och sameenheten till Svensk Jakt.För att pengarna ska komma till rätta krävs en ändring i regleringsbrevet." Nice
Publicerat Maj 1, 201411 yr Fredrik W: s förtjänst. Ja, jag vet det Lena! Du läste JJ o fick reda på det där o klistrade in artikeln.