Publicerat April 25, 201412 yr nu vill jag få tag i något riktigt mjukt. syfte är att det ska öppna ordentligt i 290-300 m/s. för jakt helt enkelt. jag har sneglat på pistolkulor. kan man paperpatcha dessa från .312 till .323? finns det ngt annat sätt? kan man pressa ut en kula eller? mjuka blykulor funkar inte utan jag behöver ngt mantlat eller liknande. det gör inget om det är en lätt kula som stannar fort. förslag från eliten? /Kalle
Publicerat April 25, 201412 yr varför inte hårdare blykulor med en djupare hålighet för snabbare uppsvampning ?
Publicerat April 26, 201412 yr Författare Därför att de bryter sönder om de öppnar öht. De blir väldigt motståndsberende ist för impactberoende.
Publicerat April 26, 201412 yr Är inte gamla Alaska som var till 8x57 mjuka? Det finns säkert andra som är mjukare också. Vad är det till för vapen?
Publicerat April 26, 201412 yr Författare Har ingen erfarenhet av den? Kan du fylla in lite eller kanske du har två-tre st som man kunde prova?
Publicerat April 26, 201412 yr Här har du en fin kaliber för långdistansjakt +300 m. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/47521-ytterligare-en-8-mm-rem-mag-ute-t-s-hos-landbys-%C3%A5re/#entry782046 Jag har skjutit en kviga med min på +300 m här uppe. Tvärs över en myr men den stod stilla då. Fullt genomslag med 14.26 g Core-lokt (remingtons egna kula) anv. A-frame 14,26 g o ska prova 200 g till hösten också. Det är effekt i den o gör sitt jobb.
Publicerat April 26, 201412 yr Jonsson, wt har en 8 mm kurtz, en subsonic kaliber huvudsakligen, då inser de flesta krav spec och behov. Wt att papperslinda kulor verkar besvärligt. Christian
Publicerat April 26, 201412 yr Har ingen erfarenhet av den? Kan du fylla in lite eller kanske du har två-tre st som man kunde prova? Ordinär blyspets med ~0,85mm tjock mantel runtom förutom botten som är ~1,2mm, inga förstärkningar, rillar eller blylås. Kamraten använder 150grainaren till .308 och skjuter rådjur med. Det finns inga tveksamheter om att den hinner expandera rätt så ordentligt. Brukar vara den kulan som det är enklast att få till precisionen med. Har desvärre inga 8mm.
Publicerat April 26, 201412 yr Författare Snok, tackar! Ls: räv, grävling och sådant, men ibland vill man inte väsnas och heller inte skicka iväg saker långt. 50m är en vanlig skottdistans och hastighet på ca 300m/s
Publicerat April 26, 201412 yr Här har du en fin kaliber för långdistansjakt +300 m. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/47521-ytterligare-en-8-mm-rem-mag-ute-t-s-hos-landbys-%C3%A5re/#entry782046 Jag har skjutit en kviga med min på +300 m här uppe. Tvärs över en myr men den stod stilla då. Fullt genomslag med 14.26 g Core-lokt (remingtons egna kula) anv. A-frame 14,26 g o ska prova 200 g till hösten också. Det är effekt i den o gör sitt jobb. Varför är du så kåt på att få folk att köpa 8mm magnumbössor?
Publicerat April 26, 201412 yr Snok, tackar! Ls: räv, grävling och sådant, men ibland vill man inte väsnas och heller inte skicka iväg saker långt. 50m är en vanlig skottdistans och hastighet på ca 300m/s Ok! Det förklarar saken lite bättre.
Publicerat April 26, 201412 yr Varför är du så kåt på att få folk att köpa 8mm magnumbössor? Haha! Vi är ju några här i landet som har 8 mm rem mag, men vi är inte många. En flack o bra kulbana om du har den inskjuten på 250 m så slår den ungefär +1 dm på hundra o dippar ca 1dm på 300 m. Jag höll ungefär 10-15 sm över 5 på älgen när jag sköt kvigan o det var 4-5 i träffomr. när jag såg på älgen sedan.
Publicerat April 26, 201412 yr Författare Jag tror jag skall prova att kapa ett par blydaggar till wadcutters och se hur de skjuter. Ett instycke i formen som kortar kulan och kanske ger den hålspets han vara en vettig fortsättning när bleimann kommit åter från renne.
Publicerat April 26, 201412 yr Författare kapade ett par blykulor med sticksågen vad kan man förvänta sig av det .... vägde dem och de vägde mellan 80-95 gr så jag rundade av hörnen lite och smetade in dem i mitt hemmagjorda fett med fingrarna. puttade i en laddning med 6,5gr N32C och en med 4,5gr och passade mig noga för att göra "en Berg". kom ned till halva hylsan i fyllnad så det fick bli 4,5gr N32C. jag tyckte det kunde bli bra, det blev det INTE! Det small som satan rent ut sagt. sen sköt jag in i en kartong med torra tidningar, soktade på R:et i Recycle på 45m eller nåt... träffade R:et - jävla flyt. så jag tog ett 4,5 gr skott och lassade iväg det och det small som fan - siktade på de tre pilarna i återvinningsmärket. skottet satt mitt i märket - flyt!! subb-tankarna blev inte så bra, det är för mkt krut... så jag grävde ut kulorna som kommit ca 10cm in. rätt platta ändå. den övre är den snabbare av dem. sen tänkte jag att jag skjuter slut på det jag har kvar ändå. döm av min förvåning när jag märker att skott på skott tar inom en radie av 15 mm från det första, så jag blev noga. de 8 följande skotten hade en spridning på hälften mot tidigare subbade skott i bly, trots att dessa var i "mjukbly" vad i helvete hände här då? hittade en precisonsnod - nej, det var tre olika laddningar i skocken men de sköt lika bra för det. trots viktskillnad och allt annat halvsunkigt jag gjort med dem. jag har en mini-sluggbössa - Coolt!! man lär sig något nytt varje dag.
Publicerat April 26, 201412 yr Bara en dum fråga, istället för såga. Varför inte borra lite. Som en hålspetskula, då behåller man kulans form.
Publicerat April 26, 201412 yr Författare rätt bökigt att hålla i kulan när man borrar i mjukbly med rundnos. jag får inte till det iaf. har du förslag på hur man gör? Kalle
Publicerat April 26, 201412 yr Jag vet inte, men går det inte att fila till nosen lite. Mjukt bly är svårt att borra i. Erfarenhet från tiden jag jobbade på Husqvarna o fick byta battericeller med blyförbindningar mellan varven. Det nöp fast ordentligt ibland när man borrade.
Publicerat April 26, 201412 yr rätt bökigt att hålla i kulan när man borrar i mjukbly med rundnos. jag får inte till det iaf. har du förslag på hur man gör? Kalle Svarv? Borde funka. /Lars.
Publicerat April 26, 201412 yr Svarv? Borde funka. /Lars. Svarv har nämnts, men nån form av pelarborr, finns väl nån form av ställning man sätter i en vanlig borrmaskin. O sen ett litet skruvstycke. Inga direkta krafter vi pratar om, så det behövs inga grov doningar.
Publicerat April 26, 201412 yr Jag vet inte, men går det inte att fila till nosen lite. Mjukt bly är svårt att borra i. Erfarenhet från tiden jag jobbade på Husqvarna o fick byta battericeller med blyförbindningar mellan varven. Det nöp fast ordentligt ibland när man borrade. Jula, 249sek
Publicerat April 26, 201412 yr Jula, 249sek Ja, den kanske funkar om man inte dra åt för hårt om kulan, eller hur den nu funkar.