Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var hittar jag choker?

Featured Replies

Publicerat

Då är nog det ett hetare tips! 

• Svar 85
  • Visningar 17,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag tänkte om angående att byta bössa eftersom jag började träffa rätt bra i slutet på lerduvesäsongen och jag lyckades ju dessutom få ner några änder i höstas. Så jag började gilla bössan igen. Jag k

• Sun Flower
    Sun Flower

Ny uppdatering i följetongen om Faustichoker: Igår ringde jag till xxl's kundservice och frågade om de kunde hjälpa men det kunde de inte för den som var ansvarig för vapen jobbade inte den dan... Dä

• Sun Flower
    Sun Flower

Var iväg till xxl idag och den tredje i personalen jag fick kontakt med kunde hjälpa mig. Jag förklarade mitt problem och han skruvade lite på sig och förklarade att de inte säljer Faustis choker lösa

Posted Images

Publicerat

Nja.. kollade Rizzini.. Såg inte ut att stämma längdmässigt.. 

Publicerat
  • Författare

Samtidigt, om jag minns pmt's faustiartikel i vt rätt, så finns det fyra vapentillverkare som heter rizzini. Varav fair är en av dem. R:et i F.A.I.R syår för rizzini tror jag... Tur att man ska vara nykter ikväll så jag kan reda ut det här. :woot:

Publicerat

Lycka till!  :yes:

Publicerat

Carlsson köpte jag av en finsk sida.

Har två sidor ska skicka dem till dig!

Hva 300 ser inte ut så.

S.

Publicerat

Samtidigt, om jag minns pmt's faustiartikel i vt rätt, så finns det fyra vapentillverkare som heter rizzini. Varav fair är en av dem. R:et i F.A.I.R syår för rizzini tror jag... Tur att man ska vara nykter ikväll så jag kan reda ut det här. :woot:

Läs igen. Det VAR ett samarbete mellan en av Rizzini och Fausti, men det är numera två helt olika firmor..... Och de har mig veterligen INTE samma choker.

Annars kan du ju maila Fausti och fråga, med en smula flyt i deras serviceavdelning så kan de ge dig mycket exakta svar.

T

Publicerat
  • Författare

Ok, sorry! Då mindes jag fel. Jag får prova att maila dem. Tyvärr är ju inte Italienare kända för sin goda engelska och det är ju inte jag heller för den delen. Men jag får ge det en chans.

Publicerat
  • Författare

Nu har både Fausti och Teague fått mailförfrågningar på knagglig men samtidigt högtravande skolengelska. Nu är det bars att hålla tummarna.

Publicerat
  • Författare

Jag fick ändra sista meningen i förra inlägget så att jag inte lurar nån. Nu på kvällen skulle jag prova att skruva i min nya silmachoke i min bössa och så passar inte eländet. :( Kan någon förklara hur det kommer sig att min choke passar i en highlander och silmas choke passar i en highlander men silmas choke inte passar i min bössa?

När man håller min choke och silmas choke bredvid varandra så känns det som de har exakt samma diameter utvändigt. Men när jag försöker stoppa in choken i pipan tar det stopp någon centimeter in. Det känns som att silmachoken inte kommer förbi gängningen i pipan. Kanske att man skulle kunna pressa förbi den men det vet jag inte om jag vågar. Kan man kleta på nåt fett e. dyl. för att få choken att gå i eller ska jag bara inse fakta och slänga choken?

Publicerat

Slänga? Varför inte lämna tillbaka?

Publicerat
  • Författare

Det vore ju det allra bästa men får man det om man har brutit förpackningen?

Publicerat

Ja, du borde få prova om den passar. Det får man ju göra med en skjorta också.

Publicerat
  • Författare

Ok, ska prova om jag får lämna tillbaka den. Kanske man kan få ett tillgodokvitto i alla fall.

Publicerat

XXL har 365 dagars öppet köp på sina pryttlar. Borde inte vara några konstigheter att lämna tillbaka tycker jag, de brukar vara snälla. Choker kanske är ett undantag beroende på om de levererades i förpackning eller ej. Värt ett försök iaf.

Skickat från telefonen.

Publicerat

BS! 

Choken är helt uppenbart inte använd, att förpackningen är bruten ska inte betyda ngt. Tar de inte tillbaka den så skulle jag bli mäkta överaskad..

Publicerat

Ja, då är det bara att prata med konsumentvägledaren/ARN.

Hade du skjutit med den är det en annan sak...

Publicerat
  • Författare

Nu har det gått en vecka och jag har fortfarande inte fått svar från varken teague, fausti eller xxl. Xxl har jag ju dels mailat och dels pratat med en säljare i butik som skulle ringa upp mig. Det känns lite tråkigt. Ni som har fått svar från teague hur har nu gjort för att få kontakt? Har ni mailat eller använt formuläret på hemsidan?

Ska till xxl i morrn och försöka få lämna tillbaka choken som inte passade.

Publicerat

Då jag mailade (visserligen kanske 6mån sen?) så svarade Nigel dagen efter. Mailade adressen som står på hemsidan och använde inget formulär. Dra iväg ett nytt mail, kanske det gamla har försvunnit någonstans i cyberrymden.

Skickat från telefonen.

Publicerat
  • Författare

Ok, följetongen fortsätter med goda och dåliga nyheter.

De goda: xxl tog tillbaka choken som inte passade och jag fick pengarna tillbaka, inte tillgodokvitto utan pengar på kontot. Sedan har teague svarat inte en men två gånger idag på morgonen.

De dåliga: teague tillverkar inte choker till fausti. Xxl kan inte ta in lösa choker till fausti "i nuläget".

Nu ligger hoppet i ett nytt mail till Fausti i Italien och sedan tänkte jag kontakta FaustiUSA och se om de kan hjälpa mig. Sista hoppet ligger hos en tillverkare i USA (ev. Briley) där man kunde skicka in sin choke och få en ny specialgjord utifrån sin egen. Nackdelen med det är ju att jag blir utan ena choken i ett par månader vilket leder till att jag har en enskottare.

Är det något jag lärt mig från detta så är det att inte köpa hagelgevär av ett märke som det tillverkats totalt sju stycken bössor av... I alla fall om man inte får med alla reservdelar man kan tänkas behöva. Nästa bössa får bli en beretta eller en remington 1100 där man i princip kan köpa choker på Ica. :(

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte att det var dags med en uppdatering här. Jag fick ju, som jag skrev tidigare, svar från Fausti i Italien att jag skulle skicka serienumret så skulle de hjälpa mig. Det har jag nu gjort....FEM GÅNGER :wallbash: utan svar från dem...

Skickade även ett mail till en jaktaffär i England som sålde en Fausti Elegant med choker begagnad och frågade vad chokerna kom ifrån. Fick svaret att han inte visste...

Via amerikanska forum har jag fått fram att det dels finns vissa brister i Faustis kundrelationsavdelning men även att några har lyckats få tag på choker via Kicks-ind och Trulock. Båda dessa har fått mail senaste dygnet. Inget svar än men det känns som det är lite tidigt än. Sedan hittade jag en norsk och en dansk affär som säljer Fausti så även de haft fått mail.

Men för att sammanfatta :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Publicerat

fyfan jobbigt när kundrelationerna är så pissiga

Publicerat
  • Författare

Ja, det är fan under all kritik. Först svarade de efter två veckor och en påminnelse och nu har det alltså gått två månader och fyra påminnelser. Har jag inte hört nåt efter semestern nästa vecka så får jag försöka mig på att ringa. Har dock inte så stora förhoppningar på det heller. Läste ett amerikanskt forum där en person ringt och först fått prata med nån som inte pratade engelska och sedan någon som pratade väldigt bruten engelska, sedan tillbaks till personen som fortfarande inte pratade engelska där han fick en ny mailadress att skriva till. Vilket han gjorde, utan svar... :wallbash:

Fick svar från Kicks att de inte har choker till fausti. Lite skillnad där, mailade dem igår kväll och fick svar idag. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Satt häromdagen och mailade alla choketillverkare jag kunde hitta. Och fick svar efter svar att de inte gjorde choker till fausti. Men idag verkar turen ha vänt. Fick svar dels från en italiensk tillverkare som skickade ärendet vidare till sin svenske återförsäljare som frågade om vad jag har för borrning. Nu är jag på semester så det kunde jag inte svara på men har lovat att återkomma då fort jag kommer hem.

Sedan fick jag svar från Carlson där de frågade lite om hur choken såg ut, om räfflingen började längst ut på choken eller en bit in. Om den började en bit in så skulle jag ha Franchis gamla choker. Jag skickade en bild på mina choker och fick till svar att det stämmer att det är Franchis choker. Då har jag helt plötsligt ett nytt problem. Vad ska jag välja? http://www.choketube.com/choke-tube-product-details.php?Franchi-Choke-Tubes&mf=11