Publicerat April 29, 201412 yr Om jag köper ett vapen som nyligen blivit gängad för en viss ljuddämpare, och jag vill ha en annan ljuddämpare, måste jag gänga om pipan eller är det standard? Det sitter idag något för mig okänt på den, men om jag exempelvis vill sätta på en stalon whisper, blir det en tur till vapenhandlaren då med lite ingrepp?
Publicerat April 29, 201412 yr Så länge du vet vilken sorts gängning det är så är det ingen fara, alla gängor görs efter standard mått utifrån pipans tjocklek, så borde inte vara någon fara att hitta en ny med den gängan!
Publicerat April 29, 201412 yr Benke har rätt, att mäta gängan är en enkel sak för en smed och han skall därefter kunna ge dig rätt dimensioner att beställa från dämptillverkaren, ibland kan det dock vara så att vissa dämpare enbart tillverkas i vissa dimensioner och då har du valet att välja annan dämp eller att dra om gängan. I vilket fall som helst är början den att du tar reda på dimensionen för gängan idag. /Christian
Publicerat April 29, 201412 yr Men, du vill inte sätta dit en Stalon dämpare. Jag har aldrig provat något sämre. Titta på tex en Aimzonic om du vill ha en i lägre prisklass.
Publicerat April 29, 201412 yr Författare Jaså? Jag tog Stalon whisper bara som exempel för att jag läste i forumet att det var en fin dämpare. Jag är totalt newbie på det här området så jag lär mig allteftersom Sitter visst en Schultz & Larsen TMD35 på den idag och läste att den var asful enligt många på forumet?
Publicerat April 29, 201412 yr Stalon nämns ibland men översvallande positiva omdömen, och ibland sågas den såpass lågt under fotknölarna att man måste flå trampdynorna... Önskvärt med mer konkreta synpunkter, är det t ex ljuddämpningen totalt, i förhållande till vikt/storlek, toleranser på gänga, bygglängd, ytbehandling, hållbarhet, rengöringsmöjligheter? Frågar för jag är själv på gång med att skaffa en dämpare till en kort 308 och försöker sondera terrängen. Har iofs hyfsat klart för mig vad jag tänker välja men mer info skadar inte, och fler än jag och TS vill säkert också höra vad i detalj som är bra eller mindre bra med olika dämpare.
Publicerat April 29, 201412 yr Usel dämpning i förhållande till storleken. En stor dämpare är helt ok i min bok, om den dämpar riktigt bra. Likaså är en sämre dämpning helt ok, men då ska dämparen vara liten. Stalon ger likt fjällkon det sämsta från två världar, varken kött eller mjölk.
Publicerat April 29, 201412 yr Författare Ok, så vad rekommenderar ni istället. Du nämnde Aimzonic på lågpris/mellan(?)pris fronten, men vad är ljuddämparnas motsvarighet till Svarowski och Zeiss?
Publicerat April 29, 201412 yr Ska följa tråden med intresse. Har haft samma funderingar/frågeställningar som TS. Micke
Publicerat April 29, 201412 yr Beror ju lite på vad du är ute efter? Lätt dämpare eller mycket dämpning? Stål eller alu eller kolfiber? Hur ser jakten ut? vilken Kaliber har du?
Publicerat April 29, 201412 yr Författare Mmja....det är lite svårt för mig att svara på idag, förutom kalibern eftersom jag tog jägarexamen för bara ett par veckor sen och jaktframtiden är hemskt luddig än så länge Till den vill jag i första hand ha en dämpare för att jag helt enkelt märkte att jag sköt betydligt bättre med den dämpade bössan än de andra (några varianter av Tikka). Skulle tro att det helt enkelt gav mig lite stabilitet i pipan när jag sköt, mer än att det dämpade rekylen, för den är ju mild som den är i den kalibern. Vad är fördelar med Stål/Alu/kolfiber? Har tittat på en 6.5x55 som första bössa, en Tikka M690.
Publicerat April 29, 201412 yr Stål kan du panga mycket med utan att den tar skada av att den blir för varm, inte riktigt samma sak med Alu och kolfiber men däremot så vinner du med vikten på dom
Publicerat April 29, 201412 yr Författare Hur lätt är en i kolfiber? Stabiliserar den ändå något eller är den så lätt så den inte märks?
Publicerat April 29, 201412 yr Svårt att säga , sök på rcc carbon så kanske du blir lite mer klokare!
Publicerat April 29, 201412 yr 610g väger en carbon 44 S från rcc. Då är den förvisso 47cm lång oxå. Trevlig dämpare som är bra. Gillar aimzonic skarpt oxå! Dock mina högst privata uppfattningar o andra kan tycka annat.
Publicerat April 29, 201412 yr Är sugen på en Ace Utra SL5 till min nya bössa jag väntar på men den väger ju en del så vill gärna känna hur balansen blir. Någon här som har den som rekommenderar den?
Publicerat April 29, 201412 yr PeterC: Jag har en Stalon Compact. Ursprunget var i kal. 22 och jag hade den till 22lr i början. det blev helt fel. volymen var för stor. det blev en klanglåda eller "plinglåda". när jag tog upp hålet blev den lämplig till 260n och subsonic 8x33or. som 222 dämp fungerade den bra dessutom redan i kal. 22. när jag provat patroner med krutmängd över 45 gr så börjar den smälla igen, den klarar inte av att hantera gasvolymen tror jag. den flimrar snabbt, 2 skott så kommer det. /Kalle
Publicerat April 29, 201412 yr Testa och kör med Schultz&Larsen dämparen du får med så länge, du kanske blir nöjd! Kolla tester i Vapentidningen,väldigt utförliga! Går säkert att beställa äldre nr med tester från dem.
Publicerat April 30, 201412 yr Jaså? Jag tog Stalon whisper bara som exempel för att jag läste i forumet att det var en fin dämpare. Jag är totalt newbie på det här området så jag lär mig allteftersom Sitter visst en Schultz & Larsen TMD35 på den idag och läste att den var asful enligt många på forumet? Undrar om inte Holsten har just en sådan på sin 9.3 och den tycker jag dämpar riktigt bra. Ful? Möjligen men funktion före form tycker jag nog. Jag själv använder VMAC-8 och VMAC-4 på min 6.5'a och V8'an är grymt effektiv tycker jag. Upplevs inte så klumpig som den ser ut och som sagt, funktionen Skulle jag söka efter en lite dämpare så vore mitt val ASE Utra SL-5. Storlek som en läskburk och bra dämpning.
Publicerat April 30, 201412 yr Författare Fast grejen är att han vill ha 1000:- för Schultz&Larsen dämparen så den hänger inte med gratis. Är inte helt sugen på att köpa loss en asful dämpare om den inte är jättebra
Publicerat April 30, 201412 yr Om du inte tar den för 1000:- så lär du knappast hitta en bättre för mindre pengar som med lite oflyt även behöver passas in. Så, köp du den och panga på. Om du mot förmodan skulle vara missnöjd så kan jag köpa den för en tusing så kan du rota runt bland budgetdämparna efter nån annan
Publicerat April 30, 201412 yr Författare Glömde säga att jag är en estetiker ;-) Men visst, funktion är ju viktigtast såklart och är den lätt att göra av med om jag inte är nöjd och få de pengarna tillbaka så kan jag väl leva med att den är lite ful
Publicerat April 30, 201412 yr Några av mina val när det gällersmidigare compact dämpare: Hausken JD151, Vmac Havana 175bp, Jaki Forest Bra smidiga ståldämpare: Ase Utra SL5 eller Jaki RST ForestRiktigt effektiva std dämpare. Vmac V8, Jaki Super Classic, Hausken JD224, A-tec Maxim detta är några av mina personliga favoriter, sen finns det en hel del andra bra dämpare.