Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pejl eller Beeper?

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att skaffa mej ett jakt hjälpmedel för min vorsteh. Hr i många år hävdat att det inte behövs och att om hunden är borta så skall den väl rapportera, men när det nu börjar finnas mer fågel i skogen och orrarna sitter inne i tätningar så har jag börjat svänga i åsikt.

Så frågan är skall man skaffa pejl eller beeper? Pejlens förel är att den är TYST och beeperns fördel att den är "snabbare" men slipper pejlande och så.

Vad har ni för erfarenheter?

Publicerat

Personligen skulle jag föredra pejl!

Av den enkla anledningen att den är tyst o påverkar inte hunden på ngt sätt. Dvs om du använder den rätt!!!

Men ekonomiskt e det rejäl skilnad!

Publicerat

Helt klart Beeper.

Jag har kört med Beeper på min äldre hund i nu 4 säsonger och det fungerar klockrent.

Att ljudet skulle påverka hundarna håller jag inte med om, det finns säkert någon hund som inte tål ljudet och då stöter fågeln, men hitills har jag aldrig hört talas om detta.

På Erax ( som dog ) testade jag beepern ett få antal gånger och det gick hur bra som helst, hundar som står bra håller även för beeperljudet så är det.

Jaktligt har också beepern en stor fördel, du hittar hunden snabbt vid fågelkontakt och slipper alla störningar som en rapportering innebär.

Har också märkt att fågeln har en tendens att trycka lite extra om beepern ljuder, jag har en canibeep där man kan byta ljud och har då märkt att hökljudet är det bästa för skygga fåglar.

Nackdelen med beeper är att hunden tappar sin förmåga att rapportera och kanske utökar söket något i skogen, för hunden vet att du kommer när han hittat fågel.

Du blir även själv ganska oaktiv och går mest och väntar på "upptaget" som kommer när hunden hittat fågel.

Viktigt är också att inte använda beepern på en unghund, utan bara på färdiga jakthundar.

Så vore jag du skulle jag göra som nästan alla ståendefågelhundsägare och skaffa en beeper ;)

Publicerat

OK Seger.

Måhända påverkar inte beepern hund/-arna men jag som är extremt ljudkänslig påverkas åt de negativa av ljudet.

Huruvida man ska o inte ska ha beeper till unghundar låter jag var och en tycka som de själv vill.

Jag använder åtm. på min (JA jag har beeper pga de ekonomiska men skulle gärna byta till pejl),men endast där de e så snårigt att sikten är mindre än 30m.

ORSAK...  han stöter skogsfågeln (både med o utan beeper) o e de stånd vill jag snabbt kunna vara där!!!

Vist skulle jag kunna utveckla mina tankar runt detta men det är en annan tråd  ;)

På fjäll kör jag utan.

Sen beror de ju på vad man vill med sin STÅNDINDIKATOR.

Jag vill enbart veta OM hunden står, inte vart!

De vill jag ha ungefärlig koll på utan varkens pejl eller beeper.

Men smaken e som baken o prisskilnaden ca:4000kr  ;)

Publicerat
  • Författare

Ja det är ju inte några problem med ståndegenskaperna på Essie heller  ;)  så en beeper skall nog funka. Angående det där med ljudet (som verkligen är störande) så finns det en variant av Canibeep som man kan stänga av ljudet på svtånd med en fjärrkontroll. Är det nån som har erfarenhet av det? kostat 1000 spänn mer, men det kan ju vara skönt att det låter när fågeln står och sedan kunna stänga av när men vet var man har hunden.

Publicerat

Beeper är bra men har de nackdelar som Seger skriver. Jag skulle även vilja påstå att hunden hör dig mindre och dina visslingar kan flyta ihop med pipet från beepern. Så därför har jag den inställd så att den enbart piper när hunden står och inte då och då under söket också. I övrigt stör inte ljudet hunden nått. Vi tycker dock den låter för högt så vi har tejpat igen halva "hålet" ;D

Det kan som Jimbolo säger vara fördel att hinna fram till unghunden när den står, men detta att du hinner fram kan även vara en väldig nackdel. Hunden vet att husse/matte är snabbt framme och då får man gå på, den håller inte samma kontakt med dig och kan söka ojämt för du hittar den ju ändå alltid. Så går man då alltid snabbt fram till hunden så får det sina negativa följder de också. Hunden  lär sig inte hantera skogsfågel så mycket bättre för de. Skogsfåglar är speciella och särskillt då gammelfågel som är livserfarna. Dom kan vara riktigt svåra att tas med och det gäller att hundarna lär sig detta. Men givetvis är det bra att komma nära hunden om den skulle vara på väg att förbryta sig så att man kan korrigera.

Har man bara ett inprogrammerat "stanna/sitt" i hunden så att hunden inte hejvilt jagar fåglarna när den är ensam så lär den sig ganska snabbt att det är roligare att vara försiktigare och stå kvar och få husse/matte med sig så får man kanske hem fåglarna. Detta kräver ju givetvis att hunden är ståndfast på ripa och gör fina arbeten där. Är hunden inte ståndfast är väl kanske inte skogsfågel det bästa att träna på (Säger hon som mestadels jagar in hundarna i skog ::)) Försöker dock jaga in i skog/myrområden där det är större chans att träffa på ripa än tjäder!!!

Kontentan är i alla fall att skogsfåglar är svårare för hunden och hunden behöver få erfarenhet av dem och deras sätt att vara. Jag ser ju bara på min 6åriga tik hur mycket erfarenhet hon har fått i bagaget. Hon beteer sig olika med ripa och skogsfågel och även beroende av vilket luktförhållanden det för dagen är.

Jag har dock funderat på att skaffa mig en peijl. Inte för att jag tänkt mig behöva använda den så mycket vid jakten, utan som säkerhet om hunden skulle försvinna, bli skadad och liggande, slagen av nått djur.....mm. Har blivit lite nojjig.......vore ju det värsta som kunde hända om man inte skulle hitta hunden!!! Då är det bättre att hitta den än vara ovetande!

Publicerat

Ett Xtremt mkt billigare alternativ e ju bjällra.

Men den låter hela tiden o själv skulle jag förmodligen va så irriterad vid stånd att jag skulle njuta av tytsnaden o glömma bort att de faktiskt e då de gäller!  ;D ;D ;D

Men å andra sidan skulle man kanske få en Xtremt fast stånd på sin hund  ;)

Nån som har erfarenheter av bjällra/skälla?

Funka ju fint för folk förr!

Kanske ska prova ändå. Man kan ju börja med en kattbjällra som knappt hörs???

Publicerat
  • Författare

Jo jag använder bjällra själv just nu och det funkar riktigt bra, men jag inbillar mig att hunden kan få problem med hörseln om jag anänder det för ofta. Det är ju en del ojlud väldigt nära öronen. HELA tiden också! Det är därför jag funderar på nya hjälpmedel. Man hör när hunden står för då tysnar ljudet. Det blir som beeper fast tvärtom  :- Nackdelen är ju också att den inte hörs när hunden står och man skall smyga dit.

Fördelen är att man efter lite träning börjar kunna läsa vad som är på gång beroende på ljudet från bjällran. "Hackande" pingel = reder ut tjäderlöpa  ;D Flog + våldsamt pinglande = EFTERGÅNG. Även om det naturligtvis inte har hänt min hund...

Publicerat

Har också prövat pingla och håller med i de Johan skriver.

Har den som reserv ifall beepern skulle gå sönder. ;)

Publicerat

Jo jag förstår. De va därför en beeper köptes här  med!

Men hade inte pejlarna gått på närmre 6000:- hade jag inte funderat en sekund.

Helt tyst o lite vibrationer i fickan då de e stånd (från mottagaren alltså  :D )

Dessutom i värsta nödfall kan den ju va bra att återfinna försvunna hundar me.

VILKET JAG HOPPAS alla får slippa   :-[

Publicerat

Har också kört med bjällra / pingla ett tag på den första hunden och visst fungerar det så länga man är skärpt och verkligen lyssnar.

Men efter något timme eller så har du inte den skärpan ( inte jag iaf ) och när det väl är tyst från pinglan har du ingen aning om var hunden är hur som helst :-

Jag upplevde också att hundens hörsel fick en del stryk av allt ding dong, pling plong + att det var ibland rent omöjligt att kalla in hunden eftersom den inte hörde annat är pling plonget.

En beeper som man kan stänga av ljudet med på håll måste vara det absolut bästa för jakten, hunden och ekonomin  :)

Det blir nog en sådan när Qipper är färdig som jakthund  :D

• 3 weeks later...
Publicerat

Så här ser min prototyp på utvecklingsstadiet till ny elektronik i min hemmagjorda hundpip ut.

post-59-1161168906_thumb.jpg

Publicerat

Intressant! Hur kommer den att fungera? Som de beepers som finns på marknaden, eller har du kommit på något ännu mer anvädbart?

Publicerat

Den bygger på den gamla tekniken och startar 19 sekunder efter att hunden stannat. Min bror håller på att lära sig pic programmering och där finns det helt andra möjligheter.

Publicerat

Färdig inmonterad i täcke. Summern sitter under läderhättan riktad bakåt för att skona hundens hörsel och ge mig en fingervisning hur hon står.

post-59-1161172135_thumb.jpg

Publicerat
Färdig inmonterad i täcke. Summern sitter under läderhättan riktad bakåt för att skona hundens hörsel och ge mig en fingervisning hur hon står.

Coolt Nisse, behöver du en testpilot så finns jag här  8) ;) 8)

Publicerat

Nils I:  Vad har du för elektronikmoj som ger signalen för vibration/rörelse? Har själv funderat på bygga mig en Beeper, men inte riktigt kommit till skott då jag inte klurat ut vad för sorts insignal som används.

/Henke

Publicerat

Jag har använt en tiltströmbrytare som finns i Elfa. Resten är cmos kretsar för att inte vara spänningsberoende. Välj kretsar som tål kyla bara. Den första jag gjorde var med en 755 timerkrets som har hållit i 6 år ungefär sedan gick en kondensator sönder. Nu har jag etsat kretskort och monterat ihop en ny digital variant som förhoppningsvis är ännu mera strömsnål. Den verkar då fungera klockrent. Jag har ingen strömbrytare utan tar lös batterikabeln då jag vill stänga av den. Håller på att kika på lite varianter med halleffekt brytare eller tungelement. Jag försöker att hålla ner vikt,ström och antal komponenter till ett minimum. Summern är från sonitron och är den dyraste komponenten. Ungefär 250kr styck. Den håller IP67 och ett rejält ljudtryck med spänningsområde från 3,5 - ca 12 volt. Samma som elektroniken vilket gör att batteriet går att köra helt tomt.

Publicerat

Okej! Har lixom inte kommit förbi tröskeln vad gäller vibrationsgivaren hittils. Tack för tipset!! Det är säkert nåt liknande som sitter i beepern man köper!

Vikten och strömförbrukningen är som sagt viktigast. Testade med logikkrets och 555:an för nåt år sen på labplatta, men det blev så känsligt för statisk elektricitet....å de är inge vidare utanpå pälsen på en hund.....hehe!

Blir det nåt mer bygge för min del så blir det microprocessorstyrt. Spänningsstabilisator, en transistor för utsignalen och nån konding är väl allt som borde behövas. Så storleken borde bli väldigt liten. Det är väl batteriet som tar störst plats! Jag gjorde en startanordning för blackrace tidigare baserat på en microprocessor, och storleken blev 1/4-dels tändssticksask för elektroniken. Problemet är väl att man måste ha spänning också..... Vore kanon om man lyckades med 2st R06 batterier. Men här behöver man 3-4st för att klara insignalen till spänningsstabilisatorn. Strömförbrukningen är ju bara summern, vilken är relativt obetydlig!

Kanske ska damma av projektet igen....man tjänar visserligen inte några mängder pengar, men det är väl som med allt annat, det är alltid roligt då man får nåt man gjort helt själv att funka!

/Henke

Publicerat

Den man köper sitter det en PIC i och utgången är kopplad via en liten trafo till summern för att höja spänningen. Den kopplingen är nog optimal då ett absolut minimum av yttre kretsar behövs. Jag ska försöka sätta mig in i programmeringen av dessa kretsar men tiden är begränsad. Dom som man kan slå av på distans borde gå att göra med en nrf 0433.

• 1 month later...
Publicerat

har någon provat Tracker Exakt fågel ? Den är ju lite billigare. Jag har funderat på att skaffa en både för min terrier och fågelhund som jag ska skaffa. Jag har använt beeper till min vorsteh men är sugen på att skaffa en pejl

Publicerat
  • Författare

Tänkte avlägga en kort rapport efter att mitt val blev att köpa en Beeper.

Bepeern funkar bra och man vänjer sig med ljudet då hunden står. Hunden tyckte däremot inte om ljudet i början utan när hon stog till för löpor och beepern började pipa så gick hon loss. Efter ett tiotal gånger så har hon vant sig och verkar inte bli störd. Den största fördelen mot att använda pingla är ju att det är tyst i skogen när hunden jobbar. Hunden hör ju också betydligt bättre vart jag är. Tyvärr så måste jag säga att jag har blivit mindre uppmärksam på hundens sök  :( På nått sätt så vet jag ju att när hunden hittar fågel så hör jag det och kan knata dit. Detta har gjort att jag inte koncentrerar mig lika mycket på hur jag rör mig och att hunden kommer in för direktkontakt mer sällan.

Jag tror nog att jag kommer att låta beepern vila så mycket som möjligt men vid jakt i riktigt tät skog så åker den på...

Publicerat

Då kan jag också säga vad jag tycker om Beeper :)

I början e de invänjning som gäller! Har samm erfarenheter som "Johan"

På fjället använder jag den endast om de e platser med mkt skymd sikt i större utsträckning. Helst inte alls.

I skogen använder jag den alltid men har börjat ångra detta lite nu.

Blir lite nervig då hunden står för långt ut o vägrar komma in för kontakt. Vill ju inte att han ska tjuvresa o vad gör man då?

Jo går dit.

Har mer o mer börjat kalla honom av ståndet om de e för långt ut i skogen.

Däremot gör jag inga avkall på söket pga beepern.

Har han inte kommit in för kontakt på en lagom stund blir de vändsignal eller inkallning.

Många gånger befinner han sig inte längre bort än 50-100m o förmodligen utreder ngt.

Däremot behöver jag aldrig gå o leta för att se om han står, för de vet jag ju att han inte gör.

Tycker att man höjer effektiviteten på jämna kontakter.

Har en kompis som inte använder beeper eller pejl o de e svårt/omöjligt för han o unghunden i skogen!!!

Hunden kan ju som sagt söka förbi dig på 20m o ha full koll på dig men du vet inte vart hunden e.

Här ser jag en stor fördel med en pejl istället.

Då kan du följa hur hunden går o i skogen svänger vindarna snabbt vilket kan hjälpa dig också att se hundens sökmönster.

Då slipper man föra väsen i onödan om man ser att hunden finns nära.

Jag funderar skarpt på att byta till pejl då ekonomin tillåter men skulle gärna höra fler som har erfarenhet av pejlen.

Vet att de finns vissa på breton.se som använder pejl.

Kanske dags för ett inlägg där????

• 3 weeks later...
Publicerat

Har nu bestämt mig för att investera i en maxi advance pejl efter att ha använt en beeper ett antal år. Min äldre hund har nu mycket ned satt hörsel p.g.a beepern... :-. När jag kallar på henne så stannar hon upp och sedan kan hon springa i motsatt riktning i tron att jag finns där.... jag kallar igen hon stannar vänder 90 grader och springer dit.. Så nu går hon inte kalla in om hon inte ser mig. Hon är mycket ståndfast och har ett vackert fjällsök så när hon tar stånd i t.ex. skog eller tät terräng med beeper på ryggen kan det ändå ta ett bra tag tills man hittar henne. Tänk då på hur det ska kännas i öronen på hunden, aj, aj.. Det har också hänt att hundar har försvunnit på fjället med beeper och har återfunnits i vatten fyllda raviner bara ett stenkast från där man har sökt, men ändå har man inte hört beepern. Den hunden blev döv efter ett dygn med beeper :'(.

Jag kommer att investera i en pejl framförallt för säkerheten. Det är mycket billigare med pejl än att hyra en helikopter ett par dar om olyckan skulle vara framme... För jag lämnar inte en hund på fjället eller i skogen!!!

Så valet är enkelt, spar pengar använd pingla och investera i pejl när du har råd!

På min yngre hund har en ganska tyst pingla i tät terräng och försvinner ljudet kallar jag på henne så att hon inte börjar jaga för stort. Skulle det bli tyst och jag inte hittar henne tar jag fram pejlen som dessutom bekräftar att hon står och inte jagar stort.

Kontroll och säkerhet!  ;D

Publicerat

Jag tycker att en pingla som pinglar hela tiden förstör hörseln på hunden mer än en beeper som bara låter när hunden står. Och har man den ställd så man hör den var 10s så låter det ändå inte lika mycket i hundens öron som en pingla som pinglar nästan hela tiden vid öronen på hunden (har själv beeper på västen på hunden).

Sedan så har vi tejpat igen hålet där ljudet kommer ifrån och bara gjort några (3st tror jag) små hål så det är inte alls så starkt ljud som kommer ur beepern. Helt onödigt att ha full effekt ljudmässigt då hunden måste vara väldigt väldigt långt ifrån en för att man ska behöva använda den effekten + att det inte kan vara trevlig för hunden att ha ett så högt ljud så nära!

Håller helt klart med att en peijl är det ultimata och då hittar man hunden även om olyckan skulle vara framme. Nackdelen är just idag priset, men någon gång i framtiden kommer nog även jag att ur säkerhetssynpunkt gå över till peijl. För i grund och botten så skall du egentligen inte behöva något av det. Det är en liten "lyx/bekvämlighets pryl". Och även om jag har dessa elektroniska saker på min hund så är ju mitt mål att ha en hund som jag inte behöver använda dem på.

Skulle peijlen/beepern sluta fungera när vi är ute och jagar så ska inte den jaktturen vara förstörd utan hunden skall ha ett sådant sök att jag ändå kan jaga vidare med gott resultat och ha en trevlig jaktdag!