Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Miroku hagelbock - min första hagelbössa!

Featured Replies

Publicerat

ursäkta om jag kapar tråden lite men hur kollar man vilken borrning man har i bössan jag har en Hungaria 900E äldra ungersk hagelbock och jag är osäker på borrning på bössan

Läs pmts svar här:

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/20682-vad-har-jag-foer-traangborrning/

Skickat från min LT25i via Tapatalk

• Svar 227
  • Visningar 42,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag träffade jag bonden som har gården en bit bort. Kajor till förbannelse! Hjälp mej! Perfekt tillfälle att testa Lilla Mi 17 fåglar på 18 skott (en bättring) kan inte vara annat än nöjd.

• Råkade ramla över en Miroku 3000 i Lördags 2000kr ink koffert. Har inte sett den live ännu bara på bild men det ser ut som Att det hamnar en Beretta 682 gold på auktionen om ingen kommer med ett vetti

• Hade stoppat hagelbocken, ammo & inskjutningstavlor i bilen. Åkte ut till banan, men där var det fullt med skyttar... Det var elever som lade prov på jägarexamen. Så det var bara att lägga det

Posted Images

Publicerat

Så strypningen kan fungera olika bra i olika bössor?

Hur, eller rättare sagt, varför?

För att det inte finns två choker som är exakt lika........

/T

Publicerat

För att det inte finns två choker som är exakt lika........

/T

Simple as that..

:D

Publicerat

Simple as that..

Ja, så långt är det enkelt. Sedan varför det blir skillnader lite mer i detalj är en aning mer komplext........

/T

Publicerat
  • Författare

Tandpetare är underskattade hjälpmedel för att rensa gamla pangar.

/T

Förstocken är nu rensad... tog nog ca en halvtimma... var ett väldigt lirkande med att få ut allt...

Så det var skönt att det nu ser rent o fint ut där också.

Publicerat
  • Författare

ursäkta om jag kapar tråden lite

Hur lugnt som helst... :yes:

Publicerat
  • Författare

Sköt 3serier på trapbanan idag.

De två första hade vi kastaren ställd så vissa av duvorna gick väldigt högt också och sista serien så var det Nordisk trap.

17, 17, 21 blev det idag. En hel del vind på banan, men det var kul, och en hel del skyttar var och sköt.

Fick rek av en av skyttarna att inte skjuta så mycket med bössan när den har full trångborrning.

Så jag får väl snart lämna in den till brotschning.

Publicerat

Varför skulle du inte kunna skjuta så mycket med full borrning?

Publicerat

För då kommer han hem och konstaterar att "this is an ex shotgun"

Publicerat

Hade jag haft ett par tusenlappar över så hade jag köpa mig en bössa med sjuk trångborrning och drösavis med övningsstålpuppor. Bara för att visa hur ofarligt det är.

Träffbilderna är kanske inte roligast i stan, men bössan kommer hålla...

Publicerat

Hade jag haft ett par tusenlappar över så hade jag köpa mig en bössa med sjuk trångborrning och drösavis med övningsstålpuppor. Bara för att visa hur ofarligt det är.

Träffbilderna är kanske inte roligast i stan, men bössan kommer hålla...

Säkert vissa men långt ifrån alla.

Edit: läste övningsstål nu, visst de tenderar att inte ge samma risk för fel som följd men säker ska man inte vara.

Publicerat

Here we go again........ :wallbash:

Publicerat

Säkert vissa men långt ifrån alla.

Edit: läste övningsstål nu, visst de tenderar att inte ge samma risk för fel som följd men säker ska man inte vara.

Kan vara precis lika säker som med övningsblypuppor...

Det är en väldigt seglivad myt att det inte går att skjuta stål i en bössa utan lilja. Detta har avhandlats fruktansvärt många gånger här på sidan ;-)

Däremot så blir nog träffbilden lite sisådär med fullchoke..

Publicerat

Det är en väldigt seglivad myt att det inte går att skjuta stål i en bössa utan lilja. Detta har avhandlats fruktansvärt många gånger här på sidan ;-)

Jag har skjutit stål i massa bössor utan lilja, har aldrig nämnt att det inte skulle gå.

Har bara påpekat att det kan vara dumt att skjuta stål med fullchoke. Många gånger går det säkert bra! Dock har jag skjutit glapp med en äcklig beretta pga detta.

Publicerat

Så du sköt en Beretta glapp för att det var stål och inte bly du slungade iväg på banan?

Publicerat

japp

Publicerat

Ser att många pratar om att man kan få en bula i konan i diverse trådar. Det är nog en MYCKET större risk att man får det än att bössan blir glapp.

Publicerat
  • Författare

Är igång med lite vapenvård...

Har ju fått hem ett gäng vapenskruvmejslar så nu kan man få bort skruvarna utan risk för att skada dem.

Fick bort varbygeln... satt med två spårskruvar och sen fick man vrida den 90grader för att få bort den.

Skruven som sitter inne i stocken hade jag inte en mejsel som var tillräckligt lång för att nå in till så det får införskaffas.

post-12637-0-39015200-1409485637_thumb.j post-12637-0-08237400-1409485654_thumb.j

Föreningen fick förresten besök av pressen förra veckan, och de gjorde ett fint reportage!

Ligger här om någon har lust att se det:

http://www.smalanningen.se/artikel/112561/allt-fler-tar-jagarexamen-hos-falken

Publicerat

Köpt sån här expander till skruvdragaren, då når man in dit.

Publicerat
  • Författare

Köpt sån här expander till skruvdragaren, då når man in dit.

Tackar för tipset!

På Biltema?

Publicerat

Vet inte men de finns förmodligen där.. 

Publicerat
  • Författare

Fick tag på en... KWB... 30cm lång och några 8mm spårbits

492769_00_250.jpg

Tänkte åka till vapentekniker imorgon och be dem titta på trångborrningen.

Publicerat

Ja, och ändå så kommer det sånt här:

Jag har skjutit stål i massa bössor utan lilja, har aldrig nämnt att det inte skulle gå.

Har bara påpekat att det kan vara dumt att skjuta stål med fullchoke. Många gånger går det säkert bra! Dock har jag skjutit glapp med en äcklig beretta pga detta.

Ser att många pratar om att man kan få en bula i konan i diverse trådar. Det är nog en MYCKET större risk att man får det än att bössan blir glapp.

Så den eviga frågan förblir nog en evig fråga.......

T

Publicerat

Om någon har fakta som pekar på att jag har fel och att det uppstådda glappet kommit av annan orsak så är det tusen gånger trevligare att få ta del av än massa kryptiska gliringar som öppnar för missförstånd....

Publicerat

Jag vet en person som skjutit sin berettabock glapp. Han har dock skjutit ett sexsiffrig antal plugg på banan och vårdat bössan, kanske, en gång om året.

Notera att detta inte är en antydan till att du skulle ta dålig hand om din bössa Bulldog, eller på något annan sätt vara riktat mot dig, utan ska snarare ses som ett empiriskt konstaterande.