Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovdjurens kostnader för samhället ska utredas

Featured Replies

Publicerat

På Jaktjournalens hemsida står det om att rovdjurens kostnad för samhället ska utredas. Nu hoppas jag att denna utredning för med sig nått bra och att den inte tar flera år på sig att bli färdig.

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=18904&avd1=0

Publicerat

På Jaktjournalens hemsida står det om att rovdjurens kostnad för samhället ska utredas. Nu hoppas jag att denna utredning för med sig nått bra och att den inte tar flera år på sig att bli färdig.

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=18904&avd1=0

Den har drygt 1 år på sig att bli klar. 31 Augusti 2015.

Positivt att dom tar tag i och ser över vad det kostar djurägarna att skydda sig mot rovdjur och vad en rovdjursattack kostar faktiskt kostar djurägaren innan "allt är som vanligt" innan attacken.

Jag saknar dock ett tillägg i utredningen om vad rovdjuren kostar skogsägare och jakträttsinnehavare, både direkt i form av skydd för hundar och ändring av jaktmetoder. Men även hur det jaktbara viltet påverkas och vilka konsekvenser det har för markägarna och jägarna.

Publicerat
  • Författare

Hoppas att det leder till nått gott och att den då sitande regering vi har då gör nått vetigt av den. Men då jag är pesimist av födseln så är jag livrädd att om vi har en regering med s,mp och v så spelar nog inga utredningar någon roll, för Mp och v vill ju typ avfolka landsbygden så vargen och andra rovdjur får bre ut sig.

Publicerat

Hoppas att det leder till nått gott och att den då sitande regering vi har då gör nått vetigt av den. Men då jag är pesimist av födseln så är jag livrädd att om vi har en regering med s,mp och v så spelar nog inga utredningar någon roll, för Mp och v vill ju typ avfolka landsbygden så vargen och andra rovdjur får bre ut sig.

Jag vill lägga till C,S och M till de partier som vill att folk flyttar från landsbygden och till städer.

Stordrift är ju bättre för ekonomin i alla lägen.....

MP driver folk från landsbygden pga dumhet och okunskap. Dom har en romantisk syn på naturen och att människan ej ska ha del i den, utan stå på sidan av och betrakta. Där alla våra förnödenheter bara vips finns i butikshyllorna. Vilket i praktiken leder till att naturen måste lida för att bygga storskaliga städer, med industrier, infrastruktur som kan hantera väldigt mycket folk på begränsad yta och väldigt industrialiserat jord/skogsbruk.

V är ju partiet för kolskottande industriarbetare som bor i dragiga arbetarlängor. Dom har inte riktigt hängt med i utvecklingen och politiken blir lite där efter också.

M och S är i princip samma parti idag. Skillnaden är att M vill ge bidrag och stöd till de som redan har. S vill ge sina bidrag och stöd till dom som har det sämst. Men gemensamt för dessa partier är att stordrift är det som lönar sig bäst. Då blir en glesbygdsbo en belastning för samhället jämfört med en stadsbo.

C anser jag vara det partiet som står längst till höger i Svensk politik idag(Förutom SD som är det mest högerextrema partiet vi har idag).

Sen finns det iof en del lokala politiker inom C som lever kvar i gamla bondeförbundets anda och vill "värna" bönder och landsbygd. Men centralt så är politiken glesbygdsfientlig. 

Men inte ens under bondeförbunds eran så var intresset genuint för att den enkla människan skulle kunna leva och verka i glesbygden. Dom ville göra det lättare för bönderna(Men pigorna och drängarna, sket dom högaktningsfullt i.) Det var bondens villkor som skulle vara bra, inte att tjänstehjonen och skogshuggarna skulle ha tillgång till ett värdigt liv...

Vad vi helt säker kan säga iaf, det är att nuvarande regering inte har lyckats med någonting vad gäller rovdjurspolitiken. Vi får fortfarande inte balansera alla våra viltstammar.

Inte heller har det blivit enklare och/eller billigare att bo i glesbygden, det är snarare så att inflyttningen till större städer bara ökar och jobben i glesbygden minskar.

Publicerat

Nåja Kias husse! var du står i Politiken har du skrivit i andra trådar och din analys av de andra partierna är din egen.

On topic igen !

Publicerat

Nåja Kias husse! var du står i Politiken har du skrivit i andra trådar och din analys av de andra partierna är din egen.

On topic igen !

Vart då?  :sleep:

Och det var Foffe "som började"... :wink:  Ett sånt fint bete är svårt att hugga på. :thumbsup: