Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

funderar lite löst. browning bar match

Featured Replies

Publicerat

Sitter o funderar lite allmänt såhär. Browning bar har alltid tilltalat mig som vapen. Gillar dess uppbyggnad o enkelheten med den.

har nu snöat in lite på browning bar match i kal 308win ( tyvärr finns den ej i roligare kalibrar som 6.5 eller 7mm ) nu är den ju lite militärisk av sig men funnit en del plastfilm som har trämönster o de går ju o klistra på plastdelarna så den ser mer civil ut.

en sådan bössa med ett 4-16 sikte samt ett aimpoint på, låter det som ett vettigt val för lite diverse? Både jakt och skytte.

är det någon här som har en dylik? Någon som har testat en sådan? Samt framförallt om någon har fått på en dämpsre på en browning bar och fått det att fungera? Annars finns rekylbromsar som fungerar på ett ypperligt tillfredsställande sätt med att hålla bort från skjutplatsen närmast en!

mvh vapenbytaridioten.

Publicerat

Det stod i nån jakttidning nu senast, att stalon fixar detta med ljuddämpare på automater!

Publicerat

Det kommer nog aldrig mer någon stalon in i Turbo-skåpet.  :biggrin:

Publicerat

Det är så den ser ut.

Publicerat

Jisses... Den kan inte vara direkt vanlig här i Sverige?

Publicerat
  • Författare

Den har sålts i ett antal exemplar i södra delarna av landet iaf så visst går det att få licens utan problem. Skulle dom mot all förmodan va kinkiga så kan man byta ut kolven mot en träditto då det är samma infästning på alla browning bar kolvar.

OM med verklig betoning på om jag tänker köpa en dylik så skulle jag hellre köpa plastfilm som man lindar in kolven med som har trämönster istället för att få den o se lite mer civil ut :)

Publicerat

Skulle dom mot all förmodan va kinkiga så kan man byta ut kolven mot en träditto då det är samma infästning på alla browning bar kolvar.

Detsamma gäller alltså tvärtom? Att man kan köpa en match-kolv till en vanlig Browning Bar?

Det torde väl bli billigare, då en begagnad Browning Bar går för småpengar på Blocket?

Att klä in den i träimitation tror jag är en bra idé, den kan nog höja några ögonbryn på skjutbanan och i jaktlaget annars... :P

Publicerat
  • Författare

Japp de funkqr utan problem. Dock får du inte den tjockare pipan o förstocken med det redan fixade lampfästet då. Men visst går det allt om de är modell nyare browning :)

Ja de lär ju få någon o fundera lite iaf. Ta film som ser ut som en snuskigt dyr turkisk valnötsbit o klistra på :D

Publicerat

Det var bland det fulaste jag någonsin skådat. Annars är det ett intressant koncept med fet pipa och "taktisk" kolv på en bar. Dom kunde dock gett fan i det fula greppet i min mening.

Publicerat

Skönhet ligger i betraktarens ögon :wink:

Det finns en anledning till att man valt att utrusta vapen med denna typ av pistolgrepp, för det ger en helt annan känsla och vapenkontroll än det klassiska och således går funktion före utseende här,

Mitt senaste bygge som jag ska hämta på torsdag har även det separat pistolgrepp,helt annan känsla i avfyrningskontrollen.

/Mike

Publicerat

Som en ren reflektion, Ola mfl som huserar här inne avstyrker ansökningar på sagda vapen, dvs om det kommer till handläggarens kännedom att pangen har pistolgrepp är det no, no, bara så ni vet, förövrigt skjuter den så otroligt mycket sämre än motsvarande med normal stock, den blir rent som ett militärt närstridsvapen och det är en överhängande risk för avslag om det söks på den i nämnda skick,

för egen del hade jag sökt på en sådan men där stocken inte är monterad,  den hade jag köpt separat. /CHristian

Publicerat

Skönhet ligger i betraktarens ögon :wink:

Det finns en anledning till att man valt att utrusta vapen med denna typ av pistolgrepp, för det ger en helt annan känsla och vapenkontroll än det klassiska och således går funktion före utseende här,

Mitt senaste bygge som jag ska hämta på torsdag har även det separat pistolgrepp,helt annan känsla i avfyrningskontrollen.

/Mike

Jo jo, givetvis är det så att "skönheten ligger i betraktarens ögon". Din nya kolv kan dock inte jämföras med denna enligt mig, här är ett onaturligt långt och smalt pistolgrepp på denna tycker jag - gräsligt ful helt enkelt.

Så missförstå mig gärna rätt, jag tycker att Sauer 205 "phantom" och liknande vapen är tilltalande - dock inte denna.

Publicerat
  • Författare

Tur att jag skiter i utseendet o vill åt funktionen om jag skulle köpa en sådan bössa. Ja dom har ju sin syn på saken o den tänker jag inte gå in närmre på då vi tycker olika. Jag betalar ju inte heller medlemsavgiften till deras organisation så.

skjuter den sämre bevisat eller är det på rykten? I så fall varför skjuter bössan så mkt sämre? Finns det några tester som jag inte hittat på den tänkte jag. Eller någon annan förklaring till den sämre precisionen?

Mvh

Publicerat
  • Författare

Som helt onödig fakta så hade jag gärna haft en dylik bössa fast med brownings tumhålskolv somm ska levereras ut snart. Träkolv så då ska väl inte fosiler kunna tycka illa om den trots halvauto funktionen tycker man ju.

Publicerat

Jag har själv en sådan bössa men använder i regel kolven från en Browning shorttrack istället för den med pistolgrepp.

Dels för att jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag dök upp med fritt pistolgrepp till en jakt samt att det faktiskt är olagligt att ha en kul-automat i det utförandet.

Vad gäller den försämrade precisionen med pistolgrepp så stämmer det också, pistolgreppet är bättre för snabba och instinktiva skott men du tappar stabiliteten i vapnet eftersom du förflyttar handen längre ned och inte har ett lika stabilt grepp.

Dessutom agerar pistolgreppet som en hävarm i sidled så det är lätt att kantra en bössa med pistolgrepp.

Annars är det en väldigt trevlig bössa att skjuta med, med rätt ammo håller den riktigt tätt.

Om du skaffar en kan jag rekommendera dig att justera gasblocket, finns en ställbar skruv där man kan justera hur mycket gas som skall släppas och den står allt för högt som standard, skruva ned trycket en bit så blir bössan mycket mjukare och behagligare att skjuta med.

• 1 year later...
Publicerat

Det är INTE olagligt att ha en "kulautomat" med pistolgrepp.

källa på det påståendet tack?

Publicerat

Det är INTE olagligt att ha en "kulautomat" med pistolgrepp.

källa på det påståendet tack?

SJF's vapenpolicy

/T

Publicerat

Nja NVV:s föreskrifter anger att för halvautomatiska gevär skall deras utseende vara efterliknande konventionella manuellt omladdade gevär, se 11 paragrafen, NFS 2002:18,

uppfyller inte geväret detta formkrav vid jakt är det troligen frågan om både jaktbrott och vapenbrott, har tillstånd erhållits på vapnet med fristående pistol grepp uppfyller det trots detta inte NVV s regler och man bör byta kolv för jakt, för att inte riskera något, tillståndsbärarens ansvar. Christian

Publicerat

Nja NVV:s föreskrifter anger att för halvautomatiska gevär skall deras utseende vara efterliknande konventionella manuellt omladdade gevär, se 11 paragrafen, NFS 2002:18,

uppfyller inte geväret detta formkrav vid jakt är det troligen frågan om både jaktbrott och vapenbrott, har tillstånd erhållits på vapnet med fristående pistol grepp uppfyller det trots detta inte NVV s regler och man bör byta kolv för jakt, för att inte riskera något, tillståndsbärarens ansvar. Christian

Ja, men det finns inget i sig som säger att ett fritt pistolgrepp inte är "konventionellt" - det är en tillämpning av "konventionella manuellt omladdade gevär" som att ett fritt pistolgrepp är No-No.

/T

Publicerat

? Nej det är förvisso helt riktigt, man kan se det som att, 1 saken inte behandlas/beskrivs, 2 att som du anger att fristående pistolgrepp är konventionella, men bekymret därvid är att NVV och Christer Pettersson inte anser det, samt att PM definitivt inte gör det.

Innebörden av detta är att PM inte meddelar tillstånd på vapen i det utseendet, inbyggda/slutna pistolgrepp är dock ok. Med PM:s rådande metodik är det otroligt ogenomtänkt att pröva att jaga med en halvis med annan kolv än den som tillstånd meddelades med, om det nu inte enbart är en färgfråga. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Alla Browning bar match som dyker upp i Sverige som inte är gråimport kommer framöver att ha "vanlig" montecarlokolv.

Har bössan pistolgrepp blir det troligtvis stopp i handläggningen oavsett hur man nu vill tolka lagen. Utan pistolgrepp så ska det inte finnas hinder, men inte alltid så det funkar i praktiken.

Vill man veta vad NVV tycker så vill jag minnas att de nämner kolven i deras yttrande om Browning bar match. Kommer inte ihåg men har ett vagt minne av att NVV skiter i vilken kolv det är, jag kan dock ha fel. Men det kan vara intressant att kolla upp.

Publicerat

Du får gärna ta reda på det, om NVV är oberörda av saken, dvs pistolgreppet är det intressant för mig. 

I övrigt har du helt rätt. /Christian

Publicerat

Du får gärna ta reda på det, om NVV är oberörda av saken, dvs pistolgreppet är det intressant för mig.

I övrigt har du helt rätt. /Christian

Tänkte göra det nu när minnet sviker. Kan även lägga upp yttrandet här eller maila det till dig när jag sitter vid datorn.