Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga om Jaktbil

Featured Replies

Publicerat

Jag har funderingar på en bil som är bra att använda vid jakt och naturvägar. Den bil jag är oerhört intresserad av att köpa framöver är en Toyota Hilux. Jag tänkte då fråga om någon av er här har en Toyota Hilux och fungerar den bra, är den bra efter skogsvägar, bra plats och sånt vid jakt och sånt? Har ni märkt av saker med bilen som är en nackdel? Är ni nöjda med bilen annars? Tacksam för svar :)

Publicerat

Lite offside,men testade allihop för tre år sedan och den jag tyckte var helt klart bäst var amaroken, men då var det mest låndgörningar den var helt bäst å¨som en personbil.

de andra hade mycket mer motorljud o trafikljud, dom en ren jakttbil i terräng så TROR jag hiluxen är lika bra!

Publicerat
  • Författare

Lite offside,men testade allihop för tre år sedan och den jag tyckte var helt klart bäst var amaroken, men då var det mest låndgörningar den var helt bäst å¨som en personbil.

de andra hade mycket mer motorljud o trafikljud, dom en ren jakttbil i terräng så TROR jag hiluxen är lika bra!

Okej ja det är en bil som går bra i terräng och liknande som jag vill ha. Så Hiluxen verkar bra av det jag har läst om den och hört av andra få bekanta.

Publicerat

Vad snackar vi för årsmodeller?

Har en Taro -95. Dvs en vw byggd hilux.

Jag håller den generationen ca -92 tom -97 och 1½hyttare(Taro, Hilux, L200 möjligtvis även s10) som de bästa jaktpickisarna.

Nyare dubbelhyttar tar för mycket utrymme från flaket. Sen känns dom större och längre, bredare och klumpigare också. De amerikanska pickisarna är iof potenta men drar mycket bränsle och är otympligt stora för små och dåliga skogsvägar.

Dock är den gen av pickisar inga långfärdsbilar. Utan bilar som ska gå på skogsvägar och lastas och slitas på.

Jag har inga tveksamheter att ge mig ut i skogen med min Taro och dra fram timmer/ved. (om det är en aning plant och stenfritt)

Har kört på oplogade vintervägar som blivit omgjorda till "skoterled". Bra pålitliga i motorer och drivlinor. Inte så mycket el och lull lull som kan krångla. Rostar dock sönder i karossen snabbare än en konservburk i syra....

Publicerat
  • Författare

Vad snackar vi för årsmodeller?

Har en Taro -95. Dvs en vw byggd hilux.

Jag håller den generationen ca -92 tom -97 och 1½hyttare(Taro, Hilux, L200 möjligtvis även s10) som de bästa jaktpickisarna.

Nyare dubbelhyttar tar för mycket utrymme från flaket. Sen känns dom större och längre, bredare och klumpigare också. De amerikanska pickisarna är iof potenta men drar mycket bränsle och är otympligt stora för små och dåliga skogsvägar.

Dock är den gen av pickisar inga långfärdsbilar. Utan bilar som ska gå på skogsvägar och lastas och slitas på.

Jag har inga tveksamheter att ge mig ut i skogen med min Taro och dra fram timmer/ved. (om det är en aning plant och stenfritt)

Har kört på oplogade vintervägar som blivit omgjorda till "skoterled". Bra pålitliga i motorer och drivlinor. Inte så mycket el och lull lull som kan krångla. Rostar dock sönder i karossen snabbare än en konservburk i syra....

Ja får jag möjligheten så vill jag självklart ha en sprillans ny hilux. Men så ny som möjligt helst är jag ute efter i nuläget.Vägarna som jag förmodligen kommer att stöta på är kanske inte de värsta skicket men att köra i snö, något sämre vägar som jag kan komma på just nu, fält/åkrar och till och från min skola om det blir aktuellt innan jag slutar.
Publicerat

Om jag skulle hitta en riktigt tjock sedelbunt och skulle spendera den på en helt ny pickis. Då skulle mitt val falla på en ny Ford Ranger 2,2 l diesel.

Nu har jag inte provkört någon helt ny Hilux så jag kan eg inte jämföra så. Men Rangern var en mycket trevlig bil......

Publicerat

forden blev nr 4 i min test....

endast isuzun var efter.

ford kan göra bra bilar men då kostar dom macho.

Publicerat

Köp med manuell växellåda. En klar fördel om du ska dra loss någon, bogsera, m. m.

Köp inte en L200 för dom nya har problem med rost i sparklådan.

Jag har en bekant som har fått byta bägge sparklådorna efter 2,5 år fast han skött bilen bra o den är körd Norrbottenskörd bara.

Det gick på rostskyddsgarantin men det är ju skit om dom inte håller längre.

Publicerat

Jag skulle säga som IsJonsson fast tvärt om. Köp med automatlåda. Mycket enklare om du behöver dra något tungt.

Publicerat

Kompisen som har en Ford Ranger fick dra upp en bil i brant uppförsbacke ur diket när han skulle backa in på en p-plats under älgjakten o då var han glad att han hade manuell låda. :thumbsup:

Publicerat

Kompisen som har en Ford Ranger fick dra upp en bil i brant uppförsbacke ur diket när han skulle backa in på en p-plats under älgjakten o då var han glad att han hade manuell låda. :thumbsup:

Varför?

Åker du automat behöver du aldrig leta dragläge, du kan om du ger lite gas samtidigt som du bromsar bygga upp vridmoment för att kunna rulla igång mjukt men ändå med kraft ifall man behöver dra upp nån som har kört åt fanders.

Jag åkte Navara automat i ett antal år och kör nu en Rav4 automat och skulle inte för allt smör i Småland gå tillbaka till manuellväxlat

Publicerat

Jag har en Ford Ranger 2.2.

Gick igenom marknaden i vintras när det var dags att byta ut min gamla trötta L200 och de två bilarna jag valde mellan till slut var Ranger och ny L200.

Hiluxen föll på att den är för stor och klumpig,20cm längre än ford och 10cm bredare typ kommer inte ihåg exakt,dom där centimetrarna är guld värda på smala,sliriga skogsvägar med stubbar och stammar överallt.

Att inte välja automatlåda är att göra sig själv världens otjänst,allt blir enklare.

Nöjd så här långt även om jag saknar min gamla L200 som hade mycket bättre bottenvrid än Forden,å andra sidan har Forden mycket bättre toppvrid än L200 så det jämnar ut sig....nästan.

/Mike

Publicerat

Varför?

Åker du automat behöver du aldrig leta dragläge, du kan om du ger lite gas samtidigt som du bromsar bygga upp vridmoment för att kunna rulla igång mjukt men ändå med kraft ifall man behöver dra upp nån som har kört åt fanders.

Jag åkte Navara automat i ett antal år och kör nu en Rav4 automat och skulle inte för allt smör i Småland gå tillbaka till manuellväxlat

Nej, det behöver man inte. Jag ser en manuell låda som en bättre vinterbil här uppe med våra förhållanden om det skulle vara bogsering.

Dom flesta som har suv o pickup med el. utan kåpa har manuell låda. Jag vet inte varför. Det är väl dom som har nya Volvo XC-modeller o en del andra som kör automat.

Visst har automat blivit vanligare o vanligare på alla bilar det kan man inte komma ifrån.

Publicerat

Nej, det behöver man inte. Jag ser en manuell låda som en bättre vinterbil här uppe med våra förhållanden om det skulle vara bogsering.

Dom flesta som har suv o pickup med el. utan kåpa har manuell låda. Jag vet inte varför. Det är väl dom som har nya Volvo XC-modeller o en del andra som kör automat.

Visst har automat blivit vanligare o vanligare på alla bilar det kan man inte komma ifrån.

Jag är lite nyfiken på varför du tycker att det är enklare att bogsera med manuell låda?

Som jag ser det så är det hur bra som helst att slippa växla med koppling när man vill hålla linan sträckt

Publicerat

Jag är lite nyfiken på varför du tycker att det är enklare att bogsera med manuell låda?

Som jag ser det så är det hur bra som helst att slippa växla med koppling när man vill hålla linan sträckt

Jag vet inte hur automatlådorna är i dag jämfört med förut. Jag antar att dom har blivit betydligt bättre.

Ja, det gör man säkert men jag har aldrig haft problem med bogsering o manuell låda.

Publicerat

För att återgå till ämnet så går jag i liknande tankar som trådstartaren men funderar egentligen mellan Hilux och Caddyskåp med 4wd.

Stor kontrast men kraven i mitt fall är att jag ska få med all utrustning samt tre hundar och ändå ta mig fram på oplogade halvdåliga skogsvägar.

Svårt som f-n att komma fram till något vettigt.

Publicerat

Ja, det var verkligen svårt, men hon har ju fått några förslag så vi får väl se vad det blir.

Publicerat
  • Författare

Ja, det var verkligen svårt, men hon har ju fått några förslag så vi får väl se vad det blir.

Ja tack så jättemycket för tipsen de har hjälpt väldigt mycket! Men är fortfarande riktigt sugen på en sån men vi får se hur det blir. Tack igen för informationen. :)

Publicerat

I min bekantskapskrets finns rätt så många Hilux och jag har inte hört om någon nackdel med undantag för den nackdelen som finns med Toyota.

Man får söka utmaningar utanför bilägandet, Toyota bjuder ju inte på några överraskningar

Publicerat

Varsågod! :smile:

Köp den bil som du trivs bäst i. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

I min bekantskapskrets finns rätt så många Hilux och jag har inte hört om någon nackdel med undantag för den nackdelen som finns med Toyota.

Man får söka utmaningar utanför bilägandet, Toyota bjuder ju inte på några överraskningar

Vad är det för nackdel som finns hos toyota? Är inte direkt kunnig i bilar så måste fråga. :)

Publicerat

Att den aldrig går sönder. Det blir liksom inte spännande att köra bil.

Och skulle den faktiskt gå sönder så har man 8 års garanti eller 15 000 mil tyvärr gäller den bara om man handlat hos en Toyotahandlare.

Publicerat
  • Författare

Att den aldrig går sönder. Det blir liksom inte spännande att köra bil.

Och skulle den faktiskt gå sönder så har man 8 års garanti eller 15 000 mil tyvärr gäller den bara om man handlat hos en Toyotahandlare.

Aha det låter ju väldigt bra tycker jag och verkar vara en bra bil också!

Publicerat

Toyota Hilux är inga dåliga bilar. Även jag känner flera som har sådana som jakt- o arbetsbil. :smile:

Publicerat

Vad är det för nackdel som finns hos toyota? Är inte direkt kunnig i bilar så måste fråga. :)

Enda nackdelen är komforten om du ska köra lite med den och är van vid en hyfsad personbil. Sätena är som träbänkar och den är rejält bullrig i hytten när du passerar 100. Avseende detta är definitivt amaroken vassare men även både ranger och navara.

Är dock beredd att sätta en rejäl slant på att du kommer få besöka verkstan av annan anledning än årlig service med ovan tre än hiluxen. Min navara -11 skar motorn efter 400 mil och växellådan var slut efter 7000. Amarok -14 som jag har idag har oljelampan och servicelampan lyst om varandra sen jag passerade 100 mil men jag åker som en kung :)