Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsikte, avståndsmätare och kulbanekompensator i ett. Kan det funka?

Featured Replies

Publicerat

Jag hittade ett kikarsikte med inbyggd avståndsmätare och automatisk korrigering av kulbanan.

Efter att ha sett ett par filmer på youtube så blev jag blixtförälskad.

Det här siktet är ju magiskt!

Men... -Funkar det?

Är det någon som har erfarenhet av detta kikarsikte med inbyggd avståndsmätare och automatisk korrigering av kulbanan?

Det är ju ett Burris, så helt kass kan det väl inte vara?

http://www.handladigitalt.se/burris-eliminator-iii-laserscope-416x50-kikarsikte-p-6624.html

Publicerat
  • Författare
Publicerat

Burris håller genomgående god brukskvalitet och säkert denna också.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att testa denna.

/Mike

Publicerat

Vid närmare eftertanke så skulle jag inte lägga ut 15000 innan jag fått testa den ordentligt under varierande förutsättningar.

Vad jag menar är att många billiga lasermätare fungerar dåligt i starkt solsken,soldis,dimma,gryning...inge kul att köpa ett kikarsikte som bara fungerar i klart dagsljus.

Det hela kokar ner till hur bra laser tuben är försedd med och någon stackare måste ut med 15000 papp innan vi får veta :wink:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Det hela kokar ner till hur bra laser tuben är försedd med och någon stackare måste ut med 15000 papp innan vi får veta :wink:

/Mike

Jag är mer än sugen på den där manicken! :P

Publicerat
  • Författare

Ja, vist fan... Det var två saker man var tvungen att göra.

Skjuta in den på 100 yards, och sedan skjuta ett skott på 500 yards, och mäta hur mycket kulan dalar.

En 450-metersbana är väl inte direkt något som alla har på baksidan av huset?

Publicerat

Ett skott på 457m lär väl inte vara vad affären står och faller med?

Vad som är lätt att glömma bort i sammanhanget med häftiga reklamklipp är att det är bara inte att köpa en kikare med inbyggd lasermätare och tro att man kan nita drömtjuren på 600m utan vidare,man måste kunna läsa vind riktigt bra och framförallt måste man behärska skyttet.

Om ett skott på 457m är problem så är det ingenting mot hur mycket du måste träna skytte upp till ditt maxavstånd :wink:

/Mike

Publicerat

Just vad jag tänkte när jag såg filmen.

Bara köp, mät o skjut. Djuren ramlar som käglor för det svåra i skytte på långa håll är o mäta avståndet och klicka på kikarn.... Eller...?

Kul pryl dock. har för mig att MKJ har ett liknande fast Zeiss.

//

Publicerat
  • Författare

Ett skott på 457m lär väl inte vara vad affären står och faller med?

Vad som är lätt att glömma bort i sammanhanget med häftiga reklamklipp är att det är bara inte att köpa en kikare med inbyggd lasermätare och tro att man kan nita drömtjuren på 600m utan vidare,man måste kunna läsa vind riktigt bra och framförallt måste man behärska skyttet.

Om ett skott på 457m är problem så är det ingenting mot hur mycket du måste träna skytte upp till ditt maxavstånd :wink:

/Mike

Nja... Nog träffar jag en stoooor tavla på 457 meter.

Men problemet i sammanhanget är ju att hitta en bana som är så lång.

Och jag har dessutom på intet vis tänkt använda siktet som någon form av trolleritub på 600 meter.

Det jag är ute efter är att inte behöva bry mig om ifall pippisen sitter på 75 eller 150 meter.

Jag köper inte kikaren för att ta längre skott, utan för att slippa kompensera själv vid dom kortare avstånden. :)

Publicerat
  • Författare

Just vad jag tänkte när jag såg filmen.

Bara köp, mät o skjut. Djuren ramlar som käglor för det svåra i skytte på långa håll är o mäta avståndet och klicka på kikarn.... Eller...?

Kul pryl dock. har för mig att MKJ har ett liknande fast Zeiss.

//

Nu var det ju inte riktigt så jag trodde heller... ;)

Publicerat

Jag tycker det är lite bondfångeri i filmerna detta sikte gör inget man inte kan göra med en handhållen avståndsmätare.

Men visst kan det vara en finnes med mätare i siktet då det kan vara svårt att träffa små mål med en handhållen. Fast kommer på minst lika många nackdelar med att mätaren sitter i siktet så jag känner inget sug att köpa ;)

Publicerat
  • Författare

Jag tycker det är lite bondfångeri i filmerna detta sikte gör inget man inte kan göra med en handhållen avståndsmätare.

Men visst kan det vara en finnes med mätare i siktet då det kan vara svårt att träffa små mål med en handhållen. Fast kommer på minst lika många nackdelar med att mätaren sitter i siktet så jag känner inget sug att köpa ;)

Det jag verkligen föll för var att pricken flyttade sig i höjdled beroende på avståndet till målet.

Publicerat

Jag har Zeiss diarange, Zeiss variant på denna.

Köpte den av två anledningar

1 slippa ha med flera saker ut i naturen avståndsmätare o kikarsikte i ett. slipper rörelser framförallt när man lockar räv och den kommer över öppna fält

2 Fick den snorbilligt, under vad ett victory kostar??????? så jag kunde inte låta bli.

Bara för att jag har grejorna motiverar inte det skott på 475 m för det, det jag vet är avståndet till målet och antingen ta mej närmare eller invänta bättre läge.

skott på det avståndet kräver träning. förmodligen mer träning än vad många gör per år.

Skjuta ett skott på 475 m kan ALLA gör, Träffa målet på 475 m är inte många som gör.

Publicerat
  • Författare

Jag har Zeiss diarange, Zeiss variant på denna.

Köpte den av två anledningar

1 slippa ha med flera saker ut i naturen avståndsmätare o kikarsikte i ett. slipper rörelser framförallt när man lockar räv och den kommer över öppna fält

2 Fick den snorbilligt, under vad ett victory kostar??????? så jag kunde inte låta bli.

Bara för att jag har grejorna motiverar inte det skott på 475 m för det, det jag vet är avståndet till målet och antingen ta mej närmare eller invänta bättre läge.

skott på det avståndet kräver träning. förmodligen mer träning än vad många gör per år.

Skjuta ett skott på 475 m kan ALLA gör, Träffa målet på 475 m är inte många som gör.

Som sagt, jag var inte ute efter att kunna skjuta på längre avstånd än vad jag gör idag.

Bara att få bekräftat vilket avstånd målet är på, om det är 75 meter eller 150 meter, och att slippa ratta om en bdc och eventuellt skruva bort mig.

Men jag tror jag lägger ner tanken på en en sådan här mackapär, det verkar inte som om dom är tillräckligt tillförlitliga.

Publicerat

Om du tänkte ha den på 222:an så spelar 75 eller 150m mindre roll, tittar lite snabbt på Normas sida och mellan 75 och 170 diffar det typ 40mm. Gott å väl en orre.

Publicerat

Mycket klokt sagt här,det är först bortom 300m som den här typen av kikare börjar komma till sin rätt.

/Mike

Publicerat

Sen kommer man i nästa steg att vara oändligt snabbare för hand med en kunskap om kulbanan och ett rm som det går att hålla av med än med ett sikte där det krävs att man får en mätning på något litet eller i rörelse, för att därefter vänta tills siktet räknat färdigt och slutligen skjuta,

med en vettigt 222 laddning skottställd på 150 meter är man maximalt +25 mm vid 100 meter och -70 mm på 200 meter, det är ingen raketforskning och känner man att det är svårt att hantera, ja då skall man absolut inte lämna de begränsningar i avstånden som förbundet förmedlar, 80 meter på stillastående djur och halva det på rörligt vilt.

Som ett tips till TS kan anges att jag vid skytte på extremt korta håll (där förutsättningarna är de samma men av motsatta skäl) aktivt visualiserar var kulans tänkta banan är jmfr med den optiska riktlinjen och tar riktpunkt därefter.

Att ha en avståndsmätare är ett verktyg för att mäta avstånd, något som kan ersättas med en vettig karta och en kompass alternativt för den hög teknologiska av oss med google Earth och eller andra former av GPS system. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Jo, det var på .222:an jag tänkte ha den.

Men det känns som om själva syftet med den blir fel.

Jag är fullt bekväm med att skjuta ett rådjur på 100 meter om det står stilla eller rör sig väldigt sakta, och då känns det som om ett kikarsikte med BDC känns som ett bättre alternativ.

Då återstår frågan: Vad ska jag ha istället?

Jakten kommer att bli mest pürsch och vak på rådjur, lite fågel, och predatorer.

Det känns som om ett kikarsikte med variabel förstoring med hög högsta förstoring och grov tub skulle vara lämpligt?

Publicerat

Min Zeiss funkar klanderfritt och mej veterligen aldrig visat mer än 4,5m fel på drygt 200m men det kan lika gärna vara annat som spökar så det blir så stor mätfel.

Så avståndsmätaren fungerar klockrent.

Som jag skrev tidigare så är det bra att ha när man lockar räv på natten över snö då det är svårt att bedöma avståndet utan referenser.

har både skjutit räv på 17m när jag trott att det var 50-60m och 150m när jag bedömt avståndet till ca 80.då är det gott att kunna mäta när bössan ligger vid axeln och

man får rätt avstånd med en gång.

sen är det inte bara positivt, den är jäkligt tung och mörkeregenskaperna blir "lite" drabbade av display och annat men det är marginellt.  

Publicerat

Den mäter alltså bra i dåligt ljus? Min Leica är värdelös om det är mörker eller dimma.

Publicerat

vet inte om jag provat den "hårt" i dimma men mörker, snö, regn, låg sol ja det mesta, inga problem!

Har väl inte provat på jätteavstånd men 4-500 meter är inga problem, tror upp till 800 har det funkat=riktigt bra avståndsmätare.

Jo ett minus, om det är riktigt mörk så lyser siffrorna upp väl kraftigt. på gränsen till blända. 

Publicerat

Min Leica är värdelös i dimma och soldis,dock funkar den i mörker.

/Mike