Publicerat September 28, 200619 yr Har en vixen som jag inte får nå bra träffbilder med. Har inte provat så många ammunitons-fabrikat ännu. Provade senast i eftermiddag Norma Jaktmatch 3,2g och då blev det träffbilder på ca 10 cm :S På skjutbanan så pratade vi med en kille och han sa att vi skulle prova Lapua och Sako istället, han hade tydligen en likadan vixen och det funkade inte med norma för honom heller.. Har börjat fundra på att byta pipa till den, en lite tyngre. Vad är priset på pipor och vilket fabrikat bör man välja? Bössan skall för övrigt användas till toppjakt. Några tips?
Publicerat September 28, 200619 yr Jag skulle nog ha pipat om till 6mm ppc eller norma br. Om nu bössan inte skjuter bra... Tycker du ska prova lite fler varianter
Publicerat September 29, 200619 yr Hej, för det första så är ju frågan om du känner dig nöjd med prestandan på din 222rem då är det ju en sådan du skall ha fast en ny pipa. Det enklaste är givetvis att pröva andra typer av ammunition eller kanske allra helst att börja handladda ;D om du fortfarande inte är nöjd med precisionen då återstår det bara att pipa om bössan. Annars skulle jag rekommendera 223, 6x45 eller 6mm PPC som lämpliga kalibrar. Om du väljer 223 eller 6x45 behöver du bara en ny pipa men om du väljer 6mm PPC är det lite mer jobb för smeden, då behövs slutstycket öppnas upp och magasinet fixas till. När det gäller 6mmBR så är det tekniskt möjligt att pressa ner en sådan patron i en vixen men de vapensmeder som jag har förtroende för avråder starkt från en sådan operation (av flera olika skäl). Priset på en ompipning är nog från 5000 kr och uppåt i runda slängar och vilket pipfabrikat du bör välja beror på plånbok, precisionskrav och om det skall var rostfritt eller CrMO pipa. Desstutom handlar det om vilken smed du väljer, smederna har precis som vi andra sina egna preferenser. Hoppas detta hjälpte något, Henrik
Publicerat September 29, 200619 yr Har en vixen som jag inte får nå bra träffbilder med. Har inte provat så många ammunitons-fabrikat ännu. Provade senast i eftermiddag Norma Jaktmatch 3,2g och då blev det träffbilder på ca 10 cm :S På skjutbanan så pratade vi med en kille och han sa att vi skulle prova Lapua och Sako istället, han hade tydligen en likadan vixen och det funkade inte med norma för honom heller.. Har börjat fundra på att byta pipa till den, en lite tyngre. Vad är priset på pipor och vilket fabrikat bör man välja? Bössan skall för övrigt användas till toppjakt. Några tips? En ordentlig rengörning av pipan med tombak lösare är första steget om du inte gjort det, kolla kikaren, fästen, locktighta alla skruvar. En vixen bör lägga 3 skott inom 15-20mm på 100m, klämmer stocken pipan? om så är fallet kan du relativt enkelt lyfta upp systemet och pipan genom att lägga en tunn mässings plåt under rekylklacken.
Publicerat September 29, 200619 yr Tack för alla svar! Har kollat igenom bössan och har inte hittat något fel, allt sitter där det ska. Har funderat på att plastbädda den, kan det hjälpa? Tycker i övrigt att kalibern verkar passande, det sägs att dent blir mycket köttförstöring, stämmer det?
Publicerat September 29, 200619 yr Se till att rengöra pipan rejält, använd en bra kopparlösare och ge di inte förrän alla lappar är ofärgade. Att plastbädda och se till att allt sitter spänningsfritt bör vara steg nummer två. Har du gjort ovanstående så kan du ju prova att laborera lite med olika kulor och laddningar, funkar inte det så är det nog dags att fundera på pipbyte eller byte av bössa? En av mina våta drömmar inkluderar just en Sako Vixen, då i kaliber 221 Fireball :P
Publicerat Oktober 1, 200619 yr Provade Sako 3,2 g igår, och träffbilden var helt oacceptabel. Den var nog lite bättre än med Norma Jatkmatch men ändå nästan 10 cm på 80 m :/ Fick hem ett 100 pack med Sako 3,2 g från Finland igår och första jag såg när jag öppnade paketet var att en kula var "uppochner". Inte så övertygande kvalité direkt. Vad har Sako's vapen för ryckte bland jägare? Tidigare ansågs det väl var hög-kvalitativa vapen.?
Publicerat Oktober 1, 200619 yr Tjena! Vad har du för stöd när du skjuter?....sandsäckar är att rekomendera...blir j*vligt stabilt...sen hur är trycket, avfyrningsteknik, andning osv....kan det helt enkelt vara så att bössan inte är problemet (om du ursäktar uttrycket)...inte min mening att klaga på dig som skytt, om det uppfattas så ber jag om ursäkt, men jag måste iaf fråga....så du inte lägger ut en massa tusenlappar på att fixa en bössa som det igentligen inte är något fel på...be någon annan testa bössan...kolla om träffbilderna blir likandana. sen kan en plastbäddning göra underverk på en bössas precision!...så det är ju något som du borde testa innan du pipar om den...om det visar sig att göra susen så är det ju ordentligt mycket billigare än att pipa om den. Nästa steg är att handladda...gör också underverk för precisionen! att pipan skulle vara utskjuten är möjligt, men inte särskillt vanligt på ett jaktvapen....men det borde nog någon som har en piptolk kunna kolla upp (rätta mig om jag har fel)? Mvh Fredde
Publicerat Oktober 1, 200619 yr Verkar som om du undviker att svara på om du har rengjort pipan ordentligt? *skojar lite*
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Tjena! Det känns iaf som att jag skjuter bättre och bättre med den men träffbilderna blir inte bättre(samma gäller för farsan).. Stödet är kanske inte helt optimalt, men det är helt ok. Ska och prova skjuta igen inom några dagar och ska då prova lite olika skjutställningar och även ta med min bror, han är kanske aningen bättre skytt. Med tanke på att bössan ser ut att vara så lite använd så tror jag nog inte att den är utskjuten. Ska börja med handladdning så snart som möjligt. Vad är en piptolk? och hur fungerar den? ??? p.s Pipan är ren MVH T.S
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Verkar som om du undviker att svara på om du har rengjort pipan ordentligt? *skojar lite* Blir bössan renare om brorsan skjuter med den? ;) *skojar lite jag också* MVH! /HerrBerg
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Vad är en piptolk? och hur fungerar den? ??? Det är en...lite svårt att förklara :-[...en grej som du kollar hur det ser ut på insidan av pipan med...ser ut som en läskstång ungefär, fast med en "lupp" för ögat istället för ett handtag...var länge sedan jag såg en så minnet är lite vagt...men en vapensmed borde ha en sån...kan man tycka :
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Haha, den ÄR rengjord Det här med att rengöra bössan är kanske inte alltid som man tror. Många drar pipan med lite 5-56 och en bronsborste innan man torr-drar pipan med en lapp och är glada med det. ÄR pipan ren så skulle jag rekomendera plastbäddning av lådan om du nu eliminerat felkällor som ej friliggande pipa, kikarsikte, kikarfästen, avtryckare, stöd eller skytt. Här är i alla fall en länk till hur man rengör pipan på "riktigt" http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=18352 Ber om ursäkt för att jag länkar till ett annat forum men beskrivningen är så bra så att jag tillåter mig själv att göra det
Publicerat Oktober 4, 200619 yr hehe, Nu när jag läser det här så måste jag erkänna att den inte regelrätt rengjord.
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Sedär :D Det är bara att fixa riktiga grejor, kavla upp ärmarna och börja gnida och gno så att du kan eliminera en felkälla till......
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Men kan det göra så stor skilldnad som flera cm? Men det kan ju ändå göra det bättre.. : )
Publicerat Oktober 6, 200619 yr T.S, har du provat att dra en 20kr sedel mellan stocken och pipan? Min 270win spred runt 100-120mm med 9.7gr S&B blyspets när stocken låg an mot pipan. Provade lossa skruvarna och dra dom så jämnt som möjligt, frilade pipan och rengjorde pipan med forrest. Därefter provades bössan igen med Norma jaktmatch och oryx, viola serierna låg under 40-50mm utan problem, går säkert tätare men det är svårt att skjuta så mycket tätare med aimpoint
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Då är det värre.. Bössan är ju väldigt fin så en ny pipa är kanske det vettigaste? En flutad matchpipa kanske kan vara nått, eller en vanlig fet pipa? Snyggt om inte annat Fast du kanske kan prova låna siktet från nån annan bössa? Det är ju inte helt omöjligt att felet sitter där.
Publicerat Oktober 11, 200619 yr Farsan hade vart och provat bössan med långsammare skott i förrgår, 850 m/s. Men träffbilden blev ännu sämre :S Har tidigare skjutit med snabbare som 975 m/s osv mvh T.S
Publicerat Oktober 11, 200619 yr Känner igen problematiken o gjorde ALLT utom att byta sikte på min 222:a. Till slut ble jag less o bytte bort bössan. Nya bössan jä..ades lia mkt o då bytte ja kikare. Vipps va problemet borta. Gissa om jag saknar bössan? :'( :'( :'( :'( Ett av de mest svåreliminerade fel eftersom kikarbyte är oftast de sista man gör!
Publicerat Oktober 11, 200619 yr Tack för svaret! Måste snarast byta till någon annan kikare. mvh T.S