Publicerat Maj 19, 201411 yr Såg ett nyhetsinslag om att kommunerna,lrf,länstyrelsen med flera hade beslutat att det inte ska få finnas grisar på Öland. Rätt intressant om man jämnför liknade situationer med vargen
Publicerat Maj 19, 201411 yr Detta är en populär post. Men vänta nu, viss skillnad mellan Öland och Gotland.
Publicerat Maj 19, 201411 yr öland -gotland, ok fel av mig. men samma skrot o korn. Men jag får väl sluta att köra dräktiga vildsvin till öland då! Vad kostar färjan till gotland,,,, med släp?
Publicerat Maj 19, 201411 yr De lär aldrig lyckas utrota grisen från Öland. Förutsättningarna är förvisso goda, Begränsad yta, mycket öppen mark, många vägar... lite spårsnö och några gubbar med bra hundar och att man får gå var man vill så är det snart löst. Men det kräver att samtliga markägare är med på tåget och tillåter jakt på sin mark. Vi har dessvärre en lagstiftning som gör att varje markägare har rätt att styra över sin plätt. Det omöjliggör utrotning.
Publicerat Maj 20, 201411 yr Det är väl ingen som vågar åka till Öland o campa i tält till midsommar el. övriga delen av sommaren om dom inte får bort vildsvinen därifrån.
Publicerat Maj 20, 201411 yr Men vänta lite nu! Är det ens förenligt med svensk lag att "utrota" vildsvinet från Öland?? //
Publicerat Maj 20, 201411 yr Men vänta lite nu! Är det ens förenligt med svensk lag att "utrota" vildsvinet från Öland?? // Tänk att du pratar om grisar nu, och det är nåt heeelt annorlunda.
Publicerat Maj 20, 201411 yr Tänk att du pratar om grisar nu, och det är nåt heeelt annorlunda.Visst ja, tänkte inte på det....//
Publicerat Maj 20, 201411 yr Ns skriver att vi tyvärr har en lagstiftning som gör att man får bestämma själv över mark man äger.... Kan du utveckla vad som inte e bra med Det? Vilka vilt ska staten eller någon intresseorganisation bestämma om vem som ska jaga på enskilt ägda marker
Publicerat Maj 20, 201411 yr Ns skriver att vi tyvärr har en lagstiftning som gör att man får bestämma själv över mark man äger.... Kan du utveckla vad som inte e bra med Det? Vilka vilt ska staten eller någon intresseorganisation bestämma om vem som ska jaga på enskilt ägda marker Missförstånd Klart det är bra ! Men om man nu vill utrota grisen på Öland är den lagstiftningen inte bra för den lösningen. Staten kan väl inte utse folk att utrota gris på privat ägd mark. Det ser lagen till, jakträtten är bunden till äganderätten. Markägaren bestämmer vem eller vilka som får bedriva jakt eller ingen jakt på egna marken. Utrotning kräver att viltet inte har en fristad någon stans. Vore alla markägare överens så går det. Men det är nog fan en utopi
Publicerat Maj 20, 201411 yr NS Finns det inte möjlighet för staten att kringå det där om man skulle vilja. Har fått för mig att staten mycket väl kan ställa sig över den regeln men att det krävs väldigt mycket för att de skall utnyttja den rätten. DVS mycket mer än några tjuriga ölandstokar. Mårdhunden börjar väl närma sig det läget. Skulle nog bli lite cirkus om en jakträttinnehavare ville stoppa Mårdhundsprojektet från att gå in och tömma ett gryt man pejlat in...
Publicerat Maj 20, 201411 yr NS Finns det inte möjlighet för staten att kringå det där om man skulle vilja. Har fått för mig att staten mycket väl kan ställa sig över den regeln men att det krävs väldigt mycket för att de skall utnyttja den rätten. DVS mycket mer än några tjuriga ölandstokar. Mårdhunden börjar väl närma sig det läget. Skulle nog bli lite cirkus om en jakträttinnehavare ville stoppa Mårdhundsprojektet från att gå in och tömma ett gryt man pejlat in... ja va fan... jag är inte jurist Men med tanke på mårdhundsprojektet så måste helt klart den möjligheten finnas, annars gör ju de ju sig skyldiga till brott. Skillnaden kanske har o göra med att mårdhunden inte tillhör faunan medan grisen gör det enl. regeringsbeslut.
Publicerat Maj 20, 201411 yr Jag är inte helt säker på att Mårdhundsprojekten eller hur det nu skall etiketteras är helt förenligt med rätt och ordning, kanske dags att sätta sig in i det. Angående Öland så kan det konstateras att ÖN varit utan Vildsvin i ett par 5-900 år och det är nog rätt bra för faunan där om ön hade fått behålla den statusen, det är det här med balansen mellan natur, bevarande och så vidare. /Christian
Publicerat Maj 20, 201411 yr NV har delegerad rätt att låta vem som helst jaga var som helst, men använder rätten extremt sällan. Återintroduktioner ska vägas mot samhällets kostnader, men om de sprider sig "naturligt" till gamla miljöer är jag tveksam till att man får utrota dem. Men väl jaga dem hårt...
Publicerat Maj 20, 201411 yr NV har delegerad rätt att låta vem som helst jaga var som helst, men använder rätten extremt sällan. Återintroduktioner ska vägas mot samhällets kostnader, men om de sprider sig "naturligt" till gamla miljöer är jag tveksam till att man får utrota dem. Men väl jaga dem hårt... O fan, jag trodde äganderätten va typ opåverkbar. Där ser man. Då lärde man sig nått nytt.
Publicerat Maj 20, 201411 yr Länsstyrelsen kan också beordra tvångsjakt på utpekad mark, och väljer vem som utför den. Har skett en gång på tio år, typ. Däremot kan de inte ge frikort oavsett var, vilket NV kan.