Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finns det ett vettigt kikarsikte i ca 4-16x42 eller däromkring med justerbar parallax?

Featured Replies

Publicerat

Jag hade änka lura in sonen i en rolig hobby nu när han fyller 15, så jag letar efter ett riktigt vettigt kikarsikte att sätta på .22:an.

Det bör vara variabel förstoring, 4-16x42 eller där omkring, skulle det vara 6-20x50 eller 2,5-10x40, eller vad det nu kan vara så må väl det vara hänt...

Helst vill jag att det ska vara belyst, men det är inget absolut krav, men ett krav är justerbar parallax ner till högst 50 meter, hemskt gärna kortare.

Jag vill hemskt gärna gråta bara en gång, och siktet ska sitta kvar på bössan under överskådlig framtid, så priset är inte så vansinnigt viktigt, men det spelar i allra högsta grad in, så låt oss hålla oss runt 5,000:-, + - någon tusenlapp, kanske liiite mer om det skulle betyda att man fick ett riktigt bra sikte.

Det är ju en hel djungel att hitta rätt.

Det finns ju ett femtontal olika märken på sikten, och alla märken har flera olika modeller.

Hur ska man hitta det rätta?

Nytt eller begagnat spelar ingen roll, men det ska vara i toppskick.

Publicerat

En leupold är väl aldrig fel :)

Publicerat

Det är inte ett sådant här du beskriver?

http://natur.astrosweden.se/vortex-viper-pa-65-20x44/19740-0

Hade ett på min 17hmr/22LR tidigare. Det funkade väldigt bra. Men jag bytte då jag ville ha något mer all-round.

Publicerat

Jag har ett Sightron sll big sky 4-16x42 mildot med justerbar paralax till 10m. Fin optik o skärpa, kort tub. Kan ev va till salu om jag kan bestämma va jag ska ha istället....

Publicerat

Har du sett att turbohunter har ett swarovski 4-16 till salu? Kanske redan är sålt men annars är det nog inte så tokigt.

Publicerat
  • Författare

Det är inte ett sådant här du beskriver?

http://natur.astrosweden.se/vortex-viper-pa-65-20x44/19740-0

Hade ett på min 17hmr/22LR tidigare. Det funkade väldigt bra. Men jag bytte då jag ville ha något mer all-round.

Jo, eller i alla fall väldigt nära. :)

Publicerat
  • Författare

Ja nästan, den skall finnas med SF också, du tjänar en hel del på att beställa en över pölen om du inte hittar en begagnad här hemma.

Vill du ha bra optik så får du en hel del för pengarna om du väljer ett Elite.

Raggarö

Jag försökte beställa ett kikarsikte från Cabella's nyligen, men det är tydligen restriktioner på optik också förutom vapendelar.

Dom tror visst att Osama Bin Laden's onda ande sitter i Sverige och beställer kikarsikten.

Någon som lyckats beställa från USA på senaste tiden?

Publicerat
  • Författare

Ja nästan, den skall finnas med SF också, du tjänar en hel del på att beställa en över pölen om du inte hittar en begagnad här hemma.

Vill du ha bra optik så får du en hel del för pengarna om du väljer ett Elite.

Raggarö

Ok... Är det sidofokus på den här då? http://www.ebay.com/itm/Bushnell-Elite-4-16x40-Rifle-Scope-Multi-X-Reticle-E4164-/190675564262?pt=Binocular&hash=item2c652636e6

Det står att det är parallaxfritt från 20 meter.

Publicerat

Nope- framtill, det ser du på numreringen av objektivet på siktet. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Ahaaaaa... Nu börjar jag fatta. Tror jag. :)

Sidofocus är om ratten sitter på tuben på samma sätt som höjd- och sidojusteringen, och parallaxjustering är att framsidan på objektivet har en justerbar del?

Men båda varianterna är en lösning på samma problem, så i praktiken är det bara en smaksak vad man väljer, huvudsaken är att siktet är parallaxjusterbart till så kort avstånd som möjligt?

Publicerat

www.theopticzone.com samt www.4optics.com funkar klanderfritt. Glöm cabelas o opticsplanet, de nekar allt över 100$ är min erfarenhet.

Publicerat
  • Författare

Tack! :-)

Publicerat
  • Författare

Nu börjar det bli brådis! :)

Grabben fyller 15 om en vecka, och jag tänkte ge honom .22:an, fri att nyttja när han vill under min övervakan, och vapnet ägs formellt naturligtvis av mig, och ett riktigt hyggligt sikte i födelsedagspresent.

Då får vi se hur intresserad av skytte han är.

Vi var på skjutbanan idag, på hans förfrågan, och jag satte upp en Biltema-skjutsnurra med en anka och en gris på 80 meter.

Pojkvaskern satte runt 80% av alla skott, sittande med stöd, på grisen! På 80 meter! Med en 3-9x40 Tasco-kopia från Kina...

Det är fan inte kattpiss av en 14-åring som skjutit Max 10 gånger i hela sitt liv.

Så för att uppmuntra honom så ska han "få" vapen, kikarsikte, och ett medlemskap i en skytteklubb i födelsedagspresent. :)

Var i Sverige hittar jag ett BELYST kikarsikte i storleken ?-16x40 eller ?-20x42 eller liknande.

Jag vill beställa ikväll så han hinner få det på födelsedagen.

Min son ska få det som inte jag fick.

-Att få vara med, och inte ha föräldrar som bajsade på sig så fort vapen, jakt, skytte och liknande kom på tal.

Trots att farsan faktiskt jagade, och morsan växte upp på bondgård...

Nu blev det OT igen... Det brukar bli det när jag kommer in på det här ämnet.

Nejdå, jag är inte alls bitter. :(

Publicerat
  • Författare

Tack! :)

Ja, då står det mellan det och det här: http://www.handladigitalt.se/bushnell-elite-416x40-ao-multix-kikarsikte-matt-p-5577.html

Vilket skulle ni ha valt?

Jag uppskattar enkla, rena riktmedel i siktena, inte BDC eller Mil Dot, Boone & Crockett, och allt vad dom nu heter. :)

Publicerat

Jag hade valt bushnell elite eftersom jag ägt crossfires storebror diamondback och var inte helt impad medan bushnell elite ofta får bra kritik. Men är belyst viktigt så faller eliten men det tror jag grabben klarar sig fint utan på en 22a så jag står fast vid eliten :-)

telefonskrivet

Publicerat
  • Författare

Jag hade valt bushnell elite eftersom jag ägt crossfires storebror diamondback och var inte helt impad medan bushnell elite ofta får bra kritik. Men är belyst viktigt så faller eliten men det tror jag grabben klarar sig fint utan på en 22a så jag står fast vid eliten :-)

telefonskrivet

Fasen... Missade att det inte var belyst.

Finns det inget sikte som bara har en belyst punkt, och inget annat?

Publicerat
  • Författare

Ok... Låt oss höja priset till max 8-9,000:- men då ska det vara ett riktigt bra sikte som jag skulle kunna flytta över på någon av mina andra studsare som reservkikarsikte. :)

Publicerat

Behöver han verkligen belyst då? Jag inbillar mig att det kanske mest blir pappdjur samt mindre fåglar som kommer skjutas och jag hade prioriterat skarpare optik över belysning alla dagar. Det är trevligt att kunna se sina träffar i siktet på banan och hålen är väldigt små efter 22-kalibrar :-) med så hög förstoring kanske även lägre optik fixar det iofs.

Finns gör det nog men kan inte minnas att jag sett något med det tyvärr. Skulle tro att de dyrare européerna kan ha sådana riktmedel

telefonskrivet

Publicerat

Vad tänker du att han ska ha bössan till? 22lr anses väl tappa ganska kraftigt efter 50m och även en skata måste vara ganska rejäl på 50m i x20 förstoring. Tror nog 3-12 duger fint om optiken är bra vilket väl docter får anses ha.

telefonskrivet

Publicerat
  • Författare

Grabben har ett synfel, och att just bara ha en enda prick, som dessutom lyser, skulle hjälpa honom något enormt.

Ja, det blir ju bara pappfigurer och skräpfågel med den bössan.