Publicerat Maj 20, 201411 yr Efter att ha läst på lite ktring fallet i Svärdsjö/Dalarna kan jag bara djupt beklaga det inträffade. Landshövdingens svar är beklämmande då jag ser, förstår hennes inställning till meddelandefrihet, dock finns det även krav på tjänsteutövning beträffande hur man hanterar information utåt. Att berörda jägare(i detta fallet) meddelas efter att intresseorganisationer meddelats sätter enskilda inblandade personer i stor fara - rådande sätt att hantera konflikter hos våra rovdjursföreningar.. Här vill jag att SJF JO-anmäler och får fallet prövat. Det räcker inte att läsa om liknande händelser på SJFs hemsida - vem når vi här utanför jägarkretsar och nyfikna läsare från rovdjursföreningar? Vi måste anmäla denna typ av händelser och få det prövat - tro mig när jag skriver att jag inte tror att landshövdingen är så pass juridiskt insatt. På detta vis når vi också en dokumentation av varje enskild händelse av liknande art. Anmäl mera! RG
Publicerat Maj 20, 201411 yr Författare http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/05/jagare-lansstyrelse-lackte-information-till-rovdjursforeningen/ Glömde artikeln. För övrigt tycker jag att inhibition, som gång på gång får sätta hinder för en aktiv förvaltning, bör prövas enligt ovan. Detta borde fungera vid första tillfället och sedan efter ytterligare prövning vara obrukbart ett antal år framöver. Annars innebär detta tillgrepp enligt mig ett hot mot såväl regional förvaltning som grundläggande demokratiska värderingar. Att dessa värderingar saknas hos många storstadsnära miljöfanatiker tycker jag är beklämmande - att de sedan befästs inom våra naturnära myndigheter är mycket allvarligt! RG
Publicerat Maj 20, 201411 yr Meddelande frihet? Är inte det begränsat till media? Är rovdjursföreningen att betrakta som media? Luktar unket!
Publicerat Maj 20, 201411 yr Meddelande frihet? Är inte det begränsat till media? Är rovdjursföreningen att betrakta som media? Luktar unket! De skulle mycket väl kunna sitta på ett utgivningsbevis och då är det helt ok.
Publicerat Maj 20, 201411 yr I så fall är det hur mycket jag än tycker drt luktar, helt rätt av henne att inte vidare efterforska. Men hon skulle kunna försöka upprätta lite förtroende ändå. Det var ju inte direkt någon avbön och ursäkt det hon framförde.
Publicerat Maj 20, 201411 yr Jag tänker bara på Marjasin och "persona non grata" när jag hör landshövding... Tröstpriset någon i regeringens tjänst får när man fuckat upp rejält! Meddelandefrihet eller ej, så tycker jag att ärendet inte hanterats korrekt i detta fall. Känns rent spontant att berörda, inblandade, parter först måste få information direkt av en myndighet, inte läsa om den på en Facebook-sida!