Publicerat Maj 21, 201411 yr Rätta mig nu om jag har fel men jag fick lite smärre hicka när jag som nybörjare kontaktade min närmaste skjutbana för att börja övningsskjuta och inte minst skjuta in mitt gevär när jag får det. Kostnad inskjutning: 60:- per påbörjad 15 minuter och per vapen (vill man inte just vid inskjutningen kunna göra det i lugn och ro och vara ostressad, särskilt som nybörjare?) 25:- / helserie (12 skott) samt ammunition 6,5x55 12 skott 110:- Ovan gäller om man är medlen, annars kostar serierna det dubbla ungefär. http://www.jagareforbundet.com/stockholm/wermdo-nacka/Default.asp?path=6643%2C6672&pageid=8238 Är det bara jag, eller kostar det i regel såhär mycket? Jag är ju ute efter att kunna öva-öva-öva, särskilt första året då jag räknar med att förbruka minst 1000 kulor (1 gång per vecka och kanske 2 serier per gång). Räknar man lätt efter så blir det ju då alltså 2500:- enbart i avgiften för serierna, plus ammunitionen?? Är det verkligen rimligt?
Publicerat Maj 21, 201411 yr Vi har en egen inskjutningplats vid skjutbanan som går utanför älgbanan o berörs inte av älgbanan o den är öppen 365 dagar om året. Egen målskjutningstavla får medtagas o hållare för stolpe finns. 5 kr/serie o egen ammo. Då är det direktmarkerande tavla vid varje skott. Nytt fr o m förra året. Vet ej vad klubben tar för ammon vid köp därifrån.
Publicerat Maj 21, 201411 yr Verkar ju vara rätt olika det där. Där jag sköt under jägarexamen var inskjutningsbana fri för alla under förutsättning att utbildning ej pågick. Men då är det papptavlor och kikare eller raska ben som gäller. Hemma har vi en bana där det kostar 200 om året men då är det bara skjutvallar och en gammal domkraft omvandlad till skjutstöd. Allt vad målmaterial heter får man lösa själv. Fördelen är att jag aldrig träffat på någon där så man får hur mycket tid somhelst. Nackdelen är väl lite densamma, inte direkt nån social stimulans.
Publicerat Maj 21, 201411 yr Medlemskap i skytteklubben kostar 50kr/året om jag inte minns fel. Då har man fri tillgång till en 100, 200 och 300 metersbana mitt ute i skogen. Egna tavlor, egen ammo och 9 gånger av 10 är man helt själv. Underbart. Enda kravet är att man städar efter sig och inte lämnar kvar tavlor, annat skrot och en driva tomhylsor.
Publicerat Maj 21, 201411 yr 25kr/serien är nog ganska normalt på en självmarkerande älgbana, kanske lite i överkant om det är en självmarkerande 100-200-300m vall. Ammunitionen köper man själv, eller laddar själv. Men visst den kostar i klass 1 - räkna med från 5kr/smällen för köpeskotten. 60kr för inskjutningen gör mig förvånad dock, man brukar ju ha en inskjutningsbana med manuell markering som "kostar gratis för medlemmarna". Elektronisk markering så är det nog inte orimligt. Medlemsavgiften brukar ligga på 200-300 kr. /T
Publicerat Maj 21, 201411 yr Vi har inget krav på medlemsavgift mer än att man är ansluten till Jägarförbundet Kalix JVK. 100- 200- 300 m är Kalix skyttegille o den ligger en bit ifrån Kalix JVK. Ca 200-300 m o många nyttjar den också vid inskjutning.
Publicerat Maj 21, 201411 yr Priser kan nog variera rätt friskt beroende på anläggningens storlek, elektronisk markering eller manuell, hur många eldsjälar som sköter driften gratis eller om man köper in tjänster. Einar
Publicerat Maj 21, 201411 yr Är det verkligen rimligt? Ja: På nåt sätt måste utrustningen betalas och det kan man antingen ta ur medlemsavgifter eller av de som använder den mest. Ja: I stockholmstrakten är det ont om banor.
Publicerat Maj 21, 201411 yr De banor som tar betalt per serie är utan tvekan de som har varit sämst sett till utrustning och skick. Jag tycker det är ett jävla otyg så jag undviker de banorna. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Maj 21, 201411 yr På banan i Nykvarn tar vi 35:- per serie men man kan köpa ett årskort för 300:- och ammon kostar 84:- per serie om 12 skott men jag skulle rekommendera att spendera tid och pengar på 22l banan en serie om tio skott kostar 15:- och ger samma träning som stora älgen men du sliper rekylen , och att bli fattig. skjuter ca 2000 2500 skott om året på 22l banan ger bra träning till låg kostnad inskjutning gratis
Publicerat Maj 21, 201411 yr Låter mest som om man inte vill ha en massa skyttar sittande hela dagen och fippla med laddningar mm och ta upp plats för dom som ska skjuta in bössan? Kanske så många besökare att man vill ha rotation och att ta betalt brukar lösa det... /Markus
Publicerat Maj 21, 201411 yr Ja i stockholm brukar det gå ett par hundra per gång man är förutom om man enbart varit på inskjutningsbana (om den är tillåten för ickemedlemmar) telefonskrivet
Publicerat Maj 21, 201411 yr betalar medlemsavgift 300 kr, sen är det bara att skjuta så mycket älg (elektronisk) och gris (papp) jag vill. Friliggande inskjutningsbana. Med hagelbrakaren betalar man för lerduvorna. Och självklart får man själv se till att man har skott eller köpa av klubben.
Publicerat Maj 21, 201411 yr 350:- som nyckelmedlem då betalar man bara för lerduvor och skott om man köper det som vanlig medlem får man vackert betala för älgserierna med tror det är en 5 krona per serie är både självmarkerande gris och älg som också extraknäcker som självmarkerande inskjutningstavlor om tid och plats finnes jag sugen att få till en egen självmarkerande system på inskjutningsbanan skulle spara tid och öka säkerheten när älgen går
Publicerat Maj 21, 201411 yr Inskjutningbanan är gratis. 20 kr per kulserie (1 serie = 4 skott på 80m, 10 skott på 50m miniälg) självmarkerande mål 10kr per klass 1-skott. 1kr per .22-skott 50m-banan är väldans populär, man får mycket träning för pengarna + gratis instruktör.
Publicerat Maj 22, 201411 yr 50 meter viltmålsbanan kostar 0:-i dom klubbar jag är med i annars kunde dom sälja rälsen till skrot;-) likaså älgbanan är gratis för medlemmar och i allmänhet 5:-/serien för icke medlem,inskjutning det vill medlemmarna här i snålDalarna ha betalt för att utnyttja skött är ju dyrt och dom köper man styckevis!Lerduvor 20-25:-/serien.
Publicerat Maj 22, 201411 yr I våran förening betalar man 50;- i medlemsavgift. Då får man skjuta så mycket man vill med egna skott, men de brukar löna sej att köpa av klubben. Tror man betalar 35;- för åtta skott i 6,5x55, vi har pappälg. 40;- för en 25 serie på trappbanan, då ingår skott och duvor. Inga hutlösa priser i mina ögon :-) Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat Maj 22, 201411 yr Betalar medlemsavgift på 250kr/år Får Skjuta så mycket elektronälg man vill, inskjutningsbanan är öppen 365dagar om året. Inga avgifter förutom lerduvor eller om man köper ammo på banan, ny rådjursbana med elektronmarkering är på gång att byggas.
Publicerat Maj 22, 201411 yr Nu finns det historiska orsaker till varför man har så pass många bra utrustade skjutbanor i mellansverige och en bit norrut där man behöver i princip bara betala för driften. Söderut och runt knuglig huvudkommun är det så att allt (investering & drift) måste pröjsas av skyttarna från början till slut, och på relativt nya banor blir det dyrt. Lägg sedan på ett stort tryck på banorna så stiger kostnaderna då de används mycket. Trist men så är det. /T
Publicerat Maj 22, 201411 yr Författare Tolkar det som att denna bana är rätt dyr med andra ord. Alla ni som lämnat exempel, är det någon som ligger i en storstad? Ammunition kostar ju ja, men 9:- styck för 6,5x55 låter väldigt mycket, har räknat mer med runt 5:- som några nämner. Lite är det ju så att om man planerar att skjuta massor så tycker man att det borde gå att komma billigare undan och köpa årskort eller något och få panga fritt hur mycket man vill, men det verkar de inte vilja veta av på det här stället, känns mer som de vill tjäna så mycket pengar som går för de har inget behov av att lämna mängdrabatter, det blir fullt på banan ändå. Har någon en bana i östra/södra stockholm att rekommendera där det inte kostar skjortan att öva mycket?
Publicerat Maj 22, 201411 yr Tolkar det som att denna bana är rätt dyr med andra ord. Alla ni som lämnat exempel, är det någon som ligger i en storstad? Som jag skrev - det finns historiska skäl till varför det ligger förhållandevis många banor i mellan och en bit upp i norra sverige, fällavgiften för älg gick förr tillbaka till att bla bygga banor. Den andra aspekten är att det är banor som legat ett bra tag, då är de betalda..... Bor man i skåne eller runt stockholm så är banorna ivägen för utbyggnaden av samhällena och de läggs ner på löpande band, det finns snart sagt bara nya banor. Och de kostar. ....... Ammunition kostar ju ja, men 9:- styck för 6,5x55 låter väldigt mycket, har räknat mer med runt 5:- som några nämner. .................. Vad gäller ammunition så är det vanligen så att klubbarna i sig inte vill sälja ammunition - det blir så gott som ALLTID billigare att köpa egen, billigast blir hemkört....... En ask Jaktmatch 6,5 kostar från 350kr, det blir från 7kr smällen. Sedan kan man köpa billigare pilar med - men mycket under 5kr kommer man inte om man inte köper kopiösa mängder. Lite är det ju så att om man planerar att skjuta massor så tycker man att det borde gå att komma billigare undan och köpa årskort eller något och få panga fritt hur mycket man vill, men det verkar de inte vilja veta av på det här stället, känns mer som de vill tjäna så mycket pengar som går för de har inget behov av att lämna mängdrabatter, det blir fullt på banan ändå. Det är en investering, klubben går inte med vinst. Men den måste täcka sina kostnader. Så kostar det att skjuta så beror det på att banorna kostar. Trist men så är det. Har någon en bana i östra/södra stockholm att rekommendera där det inte kostar skjortan att öva mycket? Då blir det nog till att åka en bra bit...... /T
Publicerat Maj 22, 201411 yr Tolkar det som att denna bana är rätt dyr med andra ord. Alla ni som lämnat exempel, är det någon som ligger i en storstad? Ammunition kostar ju ja, men 9:- styck för 6,5x55 låter väldigt mycket, har räknat mer med runt 5:- som några nämner. Lite är det ju så att om man planerar att skjuta massor så tycker man att det borde gå att komma billigare undan och köpa årskort eller något och få panga fritt hur mycket man vill, men det verkar de inte vilja veta av på det här stället, känns mer som de vill tjäna så mycket pengar som går för de har inget behov av att lämna mängdrabatter, det blir fullt på banan ändå. Har någon en bana i östra/södra stockholm att rekommendera där det inte kostar skjortan att öva mycket? Börja ladda egen ammo så kanske du får ner kostnaden el. om du har någon bekant. Det tar ett tag innan du har fått laddutrustningen bet.
Publicerat Maj 22, 201411 yr vi driver banan i landskrona med 8 kr per serie självmarkerande, 10 kr per skott du köper och 16kr per serie för icke medlemmar. den är relativt ny bana jmf många andra och väl omhändertagen. dyrare ska det nog inte behöva vara om man inte har vinstsyfte.
Publicerat Maj 22, 201411 yr Författare Tack för alla svar killar. Närmast är ju Wermdö skeppslags bana för mig helt klart, så jag får väl leva med att de verkar något dyrare än övriga banor i stor-stockholm. Får väl köpa ammunitionen själv så får man ju ner det litegrann iallafall. Får väl flytta ut i skogen om det blir för dyrt så jag kan ha en egen grusgrop att panga i ;-)
Publicerat Maj 23, 201411 yr Haninge Jaktskytteklubb (www.hjk.se) ! Grymt trevligt klubb med trevligt folk !