Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

suv eller bara 4hjulsdrift?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska införskaffa ny bil, och min trevliga amarok ska säljas, då jag kör 99% landsväg.

en ny audi,bmw,merca drar strax över halvlitern(0,60-0,65)

Är det någon praktisk skillnad att välja tex en mercedes 2 kombi mot en q5a när det gäller framkomlighet?

jag fattar givet att mercan kommer att ev slå i nån sten nån gång pgav frigången men tar en sub sig fram bättre i 1 dm snö/ på en åker mm?

ös på med tips dock ej vw eller subaru (subarun pgav service intervallen)

ej heller ford, opel.

ca pris 400k

Publicerat

Varför köpa ny bil? Bättre köpa begagnad och lägga mellanskillnaden på att amortera eller någon indexfond. Bilar är verkligen uppeldning av pengar som Gudrun men men... On-topic så har ju subaru legacy outback väldigt bra omdömen av sina ägare och bra på bilprovningens statistik. Den är både lite höjd och 4x4. Troligen bra totalekonomi. Själv kör jag en äldre a6 quattro som man inte behöver vara för rädd om. Visst saknar man markfri gång men 4x4 är definitivt viktigare tycker jag. Dessutom är det skönt med premiumkänsla i kupén och den är riktigt tyst och fin på motorvägen.

Publicerat
  • Författare

Jo men subarun har väl service intervall utan guds nåde om man kör +5000 mil per år!

Jag tittar på q5 , allroad  a6, mercedes e klass, bmw 3 grand turismo

Publicerat

Utan allt för mycket erfarenhet av suvar, men i alla fall från några 4wd, skulle jag säga att för framkomligheten spelar det inte så stor roll, däremot vad som händer när det inte går. 

Vissa tillverkare tänker på vad som är lägsta punkten, och vad som ska ge med sig. T.ex. hade suburban hanbromsvajern som lägsta punkt ett tag.. Daccia-suven har jag inte kört, men de verkar inte ha tänkt på att man ska kunna tucha stenar och köra vidare. Så frågan vågar man köra offroad kan man enkelt svara på om man lägger sig och tittar under bilen. 

Andra frågan är vilken fyrhjulsdrift har bilen? Vissa har "permanent" och andra inte, vissa har diff och andra inte. Permanent med diff är nog ganska ovanligt, men ger en obeskrivligt bra framkomlighet..

Med +5000 mil per år och 99% landsväg skulle inte jag heller köpt outback.. Då skulle jag prioriterat mer framkomligheten och valt något med låssasfyrhjulsdrift och bra komfort.

Publicerat
  • Författare

Funderar mellan mercedes e-klass kombi med 4hjulsdrift o automat eller en audi a6 allroad, med samma spec!

Publicerat

Kan rekommendera E klassen.

Landsvägs lok med driv på 4.

Eftersom man så få ggr behöver höjden och "riktig" 4 hjulsdtift så skulle jag lagt krutet på bränsleekonomi och komfort.

//

Stavar som en kråka även utan Iphonen..

Publicerat

Bmw520d xdrive?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Bmw520d xdrive?

då är 320 gt med x drive ett mycket intressantare alternativ.

men a6 allroad är skitfin!

Publicerat

Får min BMW 520d xdrive i mitten av juni. Blir 3:e i rad men första med xdrive. En helt suverän landsvägsmaskin och med gott om plats.

Publicerat

Mitsubishi outlander. Låsbar fyrhjulsdrift och de nya dieslarna är relativt snåla. Nissan x-trail jar tydligen också blivit trevliga bilar. Något mindre suvar som crv och rav4 är ju också trevliga. Dock är nya crv lägre jämfört med tidigare men snåla och trevliga att köra.

En bil som ser trevlig ut är nya fiat freemont. Dock en jänkebil ( dodge journey) men välutrustad, rolig att köra och riktigt stort bagage.

Jag gillar suv som du ser och kommer fortsätta med dem. Men jag kan inte förneka att outback är mycket trevlig. Grym fyrhjulsdrift och ca 20cm hög. Slår många suvar i framkomlighet, särskilt dem med fuskfyrhjulsdrift. Trots det fin som vilken kombi som helst på landsvägen.

Publicerat

Det är generellt klokt att vara misstänksam mot bilar som utlovar långa serviceintervall. Är de av andra, mer hållbara material? Knappast troligt. Har de bättre, märkesunika oljor? Nope. Har de konstruktioner som utmärks av vidimerat lång livslängd? Icke alls.

Är serviceintervallen till för att ge tjänstebilsföraren en bra kalkyl? Definitivt. Struntar tillverkaren i hur bilen mår efter att garantin går ut? Det kan du ge dig fan på.

En bil vars serviceintervall är relativt tätt för oljebyten i motorn och där olja i differentialer och växellådor också skall bytas med kanske 6.000 mils mellanrum ger högsta betyg i alla kunnigas bok. Det är pengar man har igen i längden, samt att man ändå kan byta själv till betydligt lägre kostnad när bilen passerat det miltal där tillverkarens garanti upphör.

Se täta serviceintervall som en filosofi hos tillverkaren att bilen skall ha ett långt liv.

Publicerat
  • Författare

Det är generellt klokt att vara misstänksam mot bilar som utlovar långa serviceintervall. Är de av andra, mer hållbara material? Knappast troligt. Har de bättre, märkesunika oljor? Nope. Har de konstruktioner som utmärks av vidimerat lång livslängd? Icke alls.

Är serviceintervallen till för att ge tjänstebilsföraren en bra kalkyl? Definitivt. Struntar tillverkaren i hur bilen mår efter att garantin går ut? Det kan du ge dig fan på.

En bil vars serviceintervall är relativt tätt för oljebyten i motorn och där olja i differentialer och växellådor också skall bytas med kanske 6.000 mils mellanrum ger högsta betyg i alla kunnigas bok. Det är pengar man har igen i längden, samt att man ändå kan byta själv till betydligt lägre kostnad när bilen passerat det miltal där tillverkarens garanti upphör.

Se täta serviceintervall som en filosofi hos tillverkaren att bilen skall ha ett långt liv.

Absolut, jag kollar vad det kostar med serviceavtal, där var subarun mycket dyrare pgav sina täta servicar, tror det var 2500mil / jag har för mig att det var runt 25000 på tre år, audin kostar 15000!

Jag byter ju bil efter tre år.

Publicerat
  • Författare

Får min BMW 520d xdrive i mitten av juni. Blir 3:e i rad men första med xdrive. En helt suverän landsvägsmaskin och med gott om plats.

Jag kommer inte ihåg varför inte 520xd, finns den kanske inte med automatlåda i den versionen?

Men som jag skrev innan audi merca eller bmw är en smaksak.

alla ligger på halvlitern blandad körning(0,52-0,56) så jag kanske kör på 0,65.

Det som stack ut på audin var luftfjädringen, den går att höja 6-8cm om man kör under 50km/h.

Publicerat

Har precis beställt en passat alltrack. Jag provade runt lite grann och då jag också kör mycket landsväg och en del markväg, men rätt sällan riktig terräng, så valde jag bort suv. Sen finns det en uppsjö av olika modeller att välja mellan.. Men passaten passade mig bra, xc70 kändes klumpig, BMW kan jag inte förlika mig med, Audi är ju bara en upphottad Volkswagen med sportigare känsla. Så det blev tråkalternativet Passat..

Publicerat

Absolut, jag kollar vad det kostar med serviceavtal, där var subarun mycket dyrare pgav sina täta servicar, tror det var 2500mil / jag har för mig att det var runt 25000 på tre år, audin kostar 15000!

Jag byter ju bil efter tre år.

Tiotusen skillnad i service, vad är skillnaden i värdeminskning?

Publicerat

2500mil tätt mellan service?? :ohmy: Du skämtar, det är alldeles för långt, max 1500 om inte oftare för att bilen ska leva och må väl efter några år!!

Publicerat
  • Författare

Det beror väl på utrustning mm, en bil för 450k sjunker ju mer än en för 300k!

Publicerat
  • Författare

2500mil tätt mellan service?? :ohmy: Du skämtar, det är alldeles för långt, max 1500 om inte oftare för att bilen ska leva och må väl efter några år!!

Var tredje månad tar tid och det har jag inte...

Publicerat
  • Författare

Har precis beställt en passat alltrack. Jag provade runt lite grann och då jag också kör mycket landsväg och en del markväg, men rätt sällan riktig terräng, så valde jag bort suv. Sen finns det en uppsjö av olika modeller att välja mellan.. Men passaten passade mig bra, xc70 kändes klumpig, BMW kan jag inte förlika mig med, Audi är ju bara en upphottad Volkswagen med sportigare känsla. Så det blev tråkalternativet Passat..

Kollegan har kört passat i tre omgångar, nuvarande är 4motion, men inte alltrack, han har tröttnat på passat nu, kommer att byta till bmw troligen 320 gt!

Publicerat

Du får väl ta fruns bil en dag i kvartalet.. :tongue:

Publicerat
  • Författare

Kan rekommendera E klassen.

Landsvägs lok med driv på 4.

Eftersom man så få ggr behöver höjden och "riktig" 4 hjulsdtift så skulle jag lagt krutet på bränsleekonomi och komfort.

//

Stavar som en kråka även utan Iphonen..

Jämför du med audi a6 allroad ?

Publicerat
  • Författare

Du får väl ta fruns bil en dag i kvartalet.. :tongue:

en saab, nä du!

Publicerat

Jag kommer inte ihåg varför inte 520xd, finns den kanske inte med automatlåda i den versionen?

Men som jag skrev innan audi merca eller bmw är en smaksak.

alla ligger på halvlitern blandad körning(0,52-0,56) så jag kanske kör på 0,65.

Det som stack ut på audin var luftfjädringen, den går att höja 6-8cm om man kör under 50km/h.

Jo jag har beställt automat.

Publicerat
  • Författare

Hmm

Det blir nog allroaden.

Den är ju rabatterad duktigt just nu.

Publicerat

Nu får ni förklara varför långa service intervaller är av ondo....

O vad är långt?

//