Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

För ni statistik?

Featured Replies

Publicerat

Morfar började skriva upp vad vi sköt säsongen 90-91.

När han hastigt gick bort -03 tog jag över boken o skriver fortfarande vad jag skjuter och vad som är skjutet för hundarna

Publicerat

Sparkar liv i en gammal tråd :rolleyes:

Har jagat i ett år nu och fört lite "dagbok" över min jakt, men bara när vilt nedlagts.

Har använt mig av jaktjournalens jaktdagbok men skulle vilja ha tag i något liknande men som är men användarvänligt och som samtidigt kan föra lite statistik. Har funderat på en blogg men där saknas ju statistik delen. Har även försökt mig på ett Excel ark men får inte till det som jag vill ha det. Kan ju bero på att jag aldrig lyckats lära mig hur Excel det fungerar.

Planerar nu inför kommande säsong att även notera de dagar jag "bara får frisk luft" och vill därför att det ska va enkelt att skriva in att man jagat, är det för krångligt så blir det inta av.

kör ni fortfarande på kolegieblocksmetoden eller hur gör ni??

Skriver ner allt till pappers. Då riskerar man aldrig att hårddisken pajar eller nåt annat. + att det är mysigare att ligga i sängen o läsa jaktdagböcker till pappers om några år hur dum man varit och hur synen på allt ändrar med åldern. :)

mvh

Publicerat

Sparkar liv i en gammal tråd :rolleyes:

Har jagat i ett år nu och fört lite "dagbok" över min jakt, men bara när vilt nedlagts.

Har använt mig av jaktjournalens jaktdagbok men skulle vilja ha tag i något liknande men som är men användarvänligt och som samtidigt kan föra lite statistik. Har funderat på en blogg men där saknas ju statistik delen. Har även försökt mig på ett Excel ark men får inte till det som jag vill ha det. Kan ju bero på att jag aldrig lyckats lära mig hur Excel det fungerar.

Planerar nu inför kommande säsong att även notera de dagar jag "bara får frisk luft" och vill därför att det ska va enkelt att skriva in att man jagat, är det för krångligt så blir det inta av.

kör ni fortfarande på kolegieblocksmetoden eller hur gör ni??

Tjena

Kör en jaktdagbok i excel om du vill prova min. Lite kunskaper i dator och excel kan vara bra att ha. Skicka ett PM om du vill prova min variant. Gäller alla andra också i och för sig.

Ha de

Publicerat

Ångrar att jag inte fört statistik från början! :angry:

Lätt att tappa räkningen när de olika viltslagen överstiger några hundra..

• 5 years later...
Publicerat

Bygger på här i stället för att skapa en ny tråd!

Det jaktlag jag är med i har avskjutningsstatistik för varje år från det att laget bildades -71, mao finns det en mängd data att använda. Har börjat så smått att göra lite fina grafer och likanande i excel för de senaste 10 åren då de är digitaliserade men jag har insett att jag inte riktigt vet vad jag vill få ut! Borde det inte vara ett fantastisk hjälpmedel för att bedöma stammars välmående?

Visst är det roligt att bara se hur mycket som skjutit (antal på alla vilt som fällts och även kön på klövvilt) men jag skulle vilja använda det till lite djupare analyser. Har funderat på att sätta avskjutning av räv och rådjur i ett linjediagram för att se om det går att hitta mönster även könsfördelningen på klövvilt kanske kan vara intressant.

Någon annan som använders sig av denna typ at statistik för planering? Någon som har ni tips och idéer på lämpliga analyser tar jag tacksamt emot det!

Kanske kan vara lämpligt att lägga ut grafer på avskjutningen å sen får forumet komma med sina analyser!!

Publicerat

Edit: Öööö.... såg nu att det var ett gammalt tråd. Oh well....

Roligt att du slänger ut frågan. 

Jag stövlade in till vår analytiker på jobbet häromdagen och sade att jag ville veta hur jag bäst skulle kunna analysera resultaten av eftersöken som vi utför. Finns massor av intressant att utläsa. Vilka vilt skjuts det oftast bom på vilka marker?  Vem av oss har bäst success rate? Om ett eftersök misslyckas, vilken faktor är det som felade? Är det flera skador på hundar från grisar på viss mark? Korrelera det till antalet jaktdagar med hund på drabbad mark? Under vilka förutsättningar presterar min hund bäst? 

Han byggde en ganska enkel variant där man för in en jädra massa info och sen plockar ut det som är intressant mha pivottabell på ett annat blad. Jag är ingen expert på excel med detta kommer nog funka finfint. Behöver fyllapå m flera rader nu. 

Han tyckte det var kalasroligt. "Here you go my dear. Your death list" :rolleyes:

Publicerat

Jag som trodde jag var ett föredöme som använde sökfunktionen innan jag gjorde en ny tråd! :P

Det låter ju fantastiskt smidigt men en analytiker på jobbet! Om du vill får du gärna dela med dig av exceldokumentet, alltid bra med nya infallsvinklar!

Lite förvånad över att intresset för statistik verkar vara rätt lågt, någon mer måste det finnas som använder det för avskjutningsreglering?

Publicerat

Eftersom statisk för mig är så förknippat med jobb så avstår jag allting sånt, mest bara för att få ut så mycket avkoppling och njutning  som möjligt :)

Publicerat

Du, vetgirig, jag var mest j-ligt trött när jag svarade. Bara för trådstarten var gammal .... :P .... men har sovit ikapp sedan dess och är nu åter lika skarp som vanligt ;) :D 

Skicka din epost på pm så kan jag dra över mallen vid tillfälle

Publicerat

Skrivit statistik sedan 1996.. missat lite då och då.. Antecknat betet vid fällfångst... och väder vid vakjakt.. och arter och antal..

Publicerat
På 2006-11-14 at 18:38 MKJ sa:

Vad skall man ha statistik till kan man undra ibland? Hade lite tråkigt nu på kvällen och bestämde mig för att samanställa lite statistik från mina 17år som älgjägare. Se det som statistik och inte som nåt jäkla skryt för det är det inte :)

Det visade sig att jag jagat älg 238 dagar (bara älg) sedan jag första gången satte mig i skogen för den sysslan. Det gör i snitt 14 renodlade dagar per år. Under dessa 238 dagar har jag lyckats fälla 36 älgar, dvs det tar hitills 6,61 jaktdagar för mig att skjuta en älg. Det är bra med tanke på att jag aldrig ägt en älghund utan alltid varit passkytt.

Det finns dock ett mörkertal i detta då vissa älgar blivit skjutna på kombijakter. Statistiken har förbättras dramatiskt dom senaste 3 åren då jag haft riktig röta med älgskyttet. Inte heller har jag räknat älgar där jag bara spelat andra eller tredje fiol på älgarna.

Mer statistik:

Skottmånad Sep. 6 stycken 17%, Okt, 22 st 61%, Nov 5 st 14%, Dec 2 st 5%, Jan 1 st 3%

SortTjur 11 stycken 31%, medelvikt 174 kg (106-301 kg) Ko/kviga 7 stycken 19%, medelvikt 156kg (119-192kg) Kalv 18 st 50%, K 11 T 7 medelvikt 66kg. (42-85 kg)

Antal skott exklusive ev. fångskott, 71 stycken = 1,97 per älg.

Kalibrar .308W 23 st (64%) 9,3x62 9 st (25%) 7x57R 2 st (6%) 30-06 1 st (3%) 9,3x74R 1 st (3%)

Flest per år, 2004&2006 5 st.

Minst per år 1994&1999 0 st

Snitt per år  2,1

Skottplats:Uppland 19st (52%) Ångermanland 7st (19%) Dalarna 7st (19%) Sörmland 2st (6%) Småland 1 st (3%)

Hur har dom skjutits: Pass/Purch 21 st, Folkdrev 8 st, Stånd/gångstånd 7 st.

Statistik kan pågå för evigt men nu tröttnar till och med jag på detta. En anekdot är att min farfar sköt 108 älgar under sitt liv (också statistik freak) och sköt sin sista som 75åring. Skall jag slå honom på de 42 år jag har kvar till 75 kan jag gå ner i tempo till 1,75 älgar om året. Då når jag 109 till min 75 års dag, man måste sätta mål ;D ;D

Har nästan lika ingående statistik på rådjur, gris, dov, kron och räv. Kul att ha när benen inte bär iskogen längre.

Över 10 år sedan man skrev detta. Har fortsatt min statistik och har förbättrat årssnittet då jag sedan sist i princip jagat med egna hundar, nu är mest älg en bifångst till grisjakten här men det blir ändock runt 3 egenskjutna om året i snitt.

Har nu skjutit 64 älgar dvs 28 till sedan ovan anteckning och i princip samtliga för hund. Bara 44 kvar till farfar.:lol:

Har även skjutit 179 vildsvin, 243 rådjur, 25 dov, 19 kron, 7 vitsvanshjort, 1 gems och 1 mufflon. Totalt 539 klövvilt.

Publicerat

Jag har aldrig fört statistik över antalet fällda vilt mer än under pågående jakt så man kan rapportera om så krävs. När jag började jaga så var det pinsamt att kunna räkna upp antalet fällda älgar på en hand och ha över till kommande år när många man jagade med hade passerat tresiffrigt och sen började jag aldrig. Det är inget jag lider av men ett par troféer hade jag kanske sparat såhär i efterhand? Min morbror tog reda på min första pinntjur och fick den monterad och gav till mig. Det är jag väldigt glad över eftersom det är ett av mina bästa jaktminnen, men hur många djur jag har fällt har jag faktiskt ingen aning om alls? 

För mig har jakten alltid handlat om kött. Givetvis tycker jag jakten är skitkul men jag kan ha kul i skogen utan bössa också - men visst är det spännande när det brakar i skogen eller en hare som drar iväg på fältet eller en grupp fasaner som kommer på riktigt hög höjd!!!

Det hade varit kul i dag att ha statistik över hur många vilt man hade fällt i sina dar och kunna jämföra olika år och hur aktiv man var, men i slutändan har det alltid handlat om kött för mig och jag jagade så länge det fanns plats i frysarna om man säger så. Jag har alltid ätit gott och det får vara min statistik helt enkelt ;) 

Är dock både imponerad, och i efterhand en smula avundsjuk, på jägare som MKJ t ex som har fört korrekt statistik och kan dra både lärdom och nytta av resultatet, men hade jag börjat i dag hade jag nog inte gjort annorlunda. Det jag är mer stolt över är att aldrig ha behövt göra många eftersök. Har inget misslyckat eftersök i bagaget i alla fall! Har haft riktigt bra disciplin på kula! Hagel har jag varit betydligt mer "aggressiv" med - men också fått gå genom våtmarker och vadat för att avliva och bärga skammade fåglar... Det står jag för och varje sådan incident minns man efteråt i förhoppning om att avstå ett eventuellt marginellt skott i framtiden. Man blir aldrig fullärd och så länge man tar ansvar för sitt handlande så kan man bara bli en bättre jägare i slutändan! Det kanske man skulle ha fört statistik över i stället?

Publicerat

Häftig statistik MKJ!! :thumbsup:

Publicerat
1 hour ago BollnäsViktor sa:

Häftig statistik MKJ!! :thumbsup:

Tack, tror du har god chans att hinna i kapp med ditt flyt.:)

Det är 30 år sedan jag sköt mitt första rådjur nu, 28 år sedan jag sköt mitt första svin i tyskland (samma månad som muren föll) 

1994 sköt jag 35 rådjur, på 6 år 92-97 116 stycken på i huvudsak 650ha bonnmark. Vi hade fruktansvärda skador på skogen här då utan lo och med rävskabb. Var rådjur överallt, slåttern (och jag) var de enda fienden de hade. Under studie/boendetiden i skåne 97-02 jagade jag mer fågel och hare med hagel än klövvilt. Men 2004 sköt jag återigen 44 klöv då jag hade fina marker för rå, gris och hjort i östergötland utöver de jag hade hemma.

Ligger nu senaste 10 åren på mellan 20 och 30 klöv årligen, mest gris. 2016 blev lite fler (33)  pga en resa till spanien där jag sköt 9 kron.

Mest pinsamt är egentligen att jag bara har skjutit drygt 50 rävar totalt. Borde bli 3 siffrig på grävling i år iaf.

539 klöv tar pfrep knappt 10 år att få ihop.;)

Publicerat
På 2017-02-05 at 20:35 BollnäsViktor sa:

Istället för att gå runt med blöja och lukta kräks :lol:

Straffspark Viktor!:P

Publicerat

En gång i tiden förde jag statistik på toppfågeljakten. Blev lagom många skott tillfällen att registrera...

Jag skrev upp lite allmän data typ plats klockslag, temp tillsammans med uppskattade siffror på avstånd, vind osv. Samt givetvis resultat. (Ofta bom i början) Ofta gjorde jag ytterligare en bedömning efter skottet. Ibland stagade jag tom avståndet. Reultatet var tyvärr ganska nedslående. Om jag lägger ihop mitt vingel (uppmätt på skjutbana) med taskig precision i avståndsbedömningen och total inkompetens i vindbedömning så blev det ganska tydligt varför jag hade så få träffar... Så därför slutade jag föra statistik!

(Och köpte avståndsmätare)

Publicerat

Kul att det rör lite på sig i tråden!

Satt igår och fixade lite med excel och fick fram några grafer, kastar upp dem här så jag får lite synpunkter. För tillfället har jag "bara" statistik från 1994-2014 digitalt men det ska uppdateras när tillfälle ges. Marken är ca1800ha i Östergötland, söder om Linköping.
Rådjur-räv: Tyvärr tycker jag inte det går att dra några direkta slutsatser, min förhoppning var att den tydligt skulle visa att skjuter vi mer räv skjuter vi även mer rådjur, jag vill påstå att det har jagats relativt lika under dessa år iaf tillräckligt lika för att en sådan jämförelse skulle vara möjlig. Ett sådant samband skulle vara riktigt bra att visa för gubbarna i laget för att sporra dem att jaga mer räv! 1996 kan man med lite fantasi "tydligt" se att vid minskad avskjutning på räv minskar även rådjursavskjutningen året efter. Samtidigt stämmer det absolut inte de siste 3 åren då avskjutningen på räv är låg men rådjuren ökar.

Hoppas vi till könsfördelningen för dovhjort anser jag att avskjutningen är ganska fel, magkänslan säger att andelen kalv borde vara betydligt högre, kanske 50%. Enligt den avskjutning som gjorts borde stammen vara ganska risig men den är relativt stark med en hel del större tjurar trots den höga avskjutningen. Någon som är dovexpert som kan rätta mig?

Kom gärna med synpunkter!

Rådjur-räv 94-15.PNG

Könsfördelning dov 94-15.PNG

Publicerat

Häftig tråd! väldigt kul att läsa!

Själv har jag endast en bok där jag skriver in de vilt jag skjuter. vikt, art, kön, datum, och plats. Skjuter inte så mycket klöv. Men räv blir det desto mer av. Och när man läser denna tråd så ångrar jag att jag inte fört bättre statistik över just rävarna, årstid, väder, vind och tidpunkt kan nog vara väldigt intressant när det gäller rävarna.
Någon som sitter på någon räv statistik och vill dela med sig?

Kråkjakt har jag ganska mycket statistik från, men den säger inte så mycket.. har prövat att läsa in den för ett tag sen men några riktiga slutsatser går fasen inte att dra från det. Lite som att lista ut den rätta lotto raden.. <_<  

Publicerat

Ingen statistik här. dock sparar jag alltid hylsan rengör och sätter en liten lapp i med datum och djur för varje ny art jag fäller :)

Publicerat

Intressant tråd!

Jag är på mitt första jaktår, och insåg att jag på  något sätt ville föra bok över jaktdagar och fällda vilt. För att börja på något sätt blev det en excelfil där jag sammanfattar jaktdagarna väldigt kort.

Rubrikerna är som följer (blir lite fult när man klipper in det på forat)

Jaktdagbok               Obsar                    
Datum Arrangör  Plats  Tid  Väder  Jakttyp  Pass  Vapen Älg Rådjur  Vildsvin  Räv  Grävling  Hare Fällda vilt  Fällda vilt Avlossade skot Ammunition Övrigt

Sen har jag också skapat en karta i Google maps där jag prickat in de vilt som jag har fällt med datum. Har även sparat hylsorna från de skott som fällt vilt och skrivit en liten notering på en lapp som jag rullat ihop och stuckit i hylsan. Får se vad jag hittar på med hylsorna, men någonting blir det. Sambon har förbjudit alla former av troféer, så man får skapa egna minnen i liten skala.

Publicerat

Skriver upp dag, mark, passnr, viltslag i en bok så jag har lite koll...