Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mina vakkojor!

Featured Replies

Publicerat

Fick hem mina vakkojor idag!

Kommer väl lite mer bilder så småning om.

Vill ha lite tips på inredning.

Jag hade tänkt lägga sån där grön mjuk fuskgräsmatta på rulle som golv och på bordet, detta för att minska ljud, är det förståndigt eller kommer det att bli superskitigt/äckligt efter ett tag?

Sen funderar jag på hur jag mörklägger på ett smidigt sätt?

hur ska man kunna mörka fönstrena, med nån filt som man rullar upp/ner?

förslag?

Om jag hänger typ en filt runt om på fäggarna, tar det bort mycket ljud?

Ös på med ideer!

post-9792-0-04742200-1401378004_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Stol?

Ska man leta fåtölj som mössen kan äta upp?

Publicerat
  • Författare

post-9792-0-45029300-1401380557_thumb.jp

optimal?

Publicerat

mattor hit och dit... släng i en gammal matta så blir det nog bra. Det viktigaste är bilder och betar på döda svin inne i kojan.. sen lite sköna bilder på nakna tjejer som man kan vila ögonen på när åteln står tom. Och snuset då, om du använder sånt. Fönstret finns det massa lösningar på... testa dig fram

Publicerat
  • Författare

mattor hit och dit... släng i en gammal matta så blir det nog bra. Det viktigaste är bilder och betar på döda svin inne i kojan.. sen lite sköna bilder på nakna tjejer som man kan vila ögonen på när åteln står tom. Och snuset då, om du använder sånt. Fönstret finns det massa lösningar på... testa dig fram

Tänkte om jag kan mörklägga så kan jag surfa istället för att kolla på sunkna brudar som inget vett i huvet har!

Tänkte ta hem en KUDO trofé och montera , den borde väl duga :tongue:

Publicerat
  • Författare

Angåeende fönstrens så funderar jag på att sätta ett snöre ovanför och trä på en filt som går att skjuta bort efter snöret!

Ska ut o kolla lämpliga åtelplatser , vad är det optimala skjutavståndet?

vill inte ha mindre än 50m, tror jag luktar förmyckte på nära håll!

Publicerat

Grattis till ett bra köp! Jag köpte en av gubben i vintras till vakjakt på räv och kojan är välbyggd. Det enda som är ändrat är att vi bytte till kraftigare plexiglas fönster och att göra högre fönster på sidorna då dom satt för lågt för oss. Köpte en rulle med "hallmatta" och klippte till och häftade fast på golvet. På väggar och tak hängde vi upp filtar för att slippa strålnings kylan och på bordet klippte jag ut en bit liggunderlag och smörjde även fönstren med kopparpasta så att dom glider ljudlöst. Som stol har vi en trädgårds stol i plast med en dyna och stolsvärme kopplat till ett åkgräsklippare batteri och på utsidan har vi solceller.

Publicerat
  • Författare

Grattis till ett bra köp! Jag köpte en av gubben i vintras till vakjakt på räv och kojan är välbyggd. Det enda som är ändrat är att vi bytte till kraftigare plexiglas fönster och att göra högre fönster på sidorna då dom satt för lågt för oss. Köpte en rulle med "hallmatta" och klippte till och häftade fast på golvet. På väggar och tak hängde vi upp filtar för att slippa strålnings kylan och på bordet klippte jag ut en bit liggunderlag och smörjde även fönstren med kopparpasta så att dom glider ljudlöst. Som stol har vi en trädgårds stol i plast med en dyna och stolsvärme kopplat till ett åkgräsklippare batteri och på utsidan har vi solceller.

Detta vart intressant

Som stol har vi en trädgårds stol i plast med en dyna och stolsvärme kopplat till ett åkgräsklippare batteri och på utsidan har vi solceller

vad är det för elstolsdyna?

6 eller 12 volt

hur länge värmer den?

liggunderlag är ju en ide, jag tänkte fuskgräs pgav att då rullar inget iväg.

även kopparpasta var en klok ide, går de ljudlöst nu då?

Publicerat

Detta vart intressant

Som stol har vi en trädgårds stol i plast med en dyna och stolsvärme kopplat till ett åkgräsklippare batteri och på utsidan har vi solceller

vad är det för elstolsdyna?

6 eller 12 volt

hur länge värmer den?

liggunderlag är ju en ide, jag tänkte fuskgräs pgav att då rullar inget iväg.

även kopparpasta var en klok ide, går de ljudlöst nu då?

Dynan har vi köpt på Jula och den har två olika inställningar så att man kan välja hur varmt/länge den räcker, fick inte testat den så mycket då det knappt blev någon snö i år men den klarade allt att värma ett tag. Det är ett 12v batteri fast det väger bara runt hälften av ett bilbatteri då det var lättare att ta hem och ladda, det var inte tillräckligt mycket sol på vintern för att ladda upp det inför varje pass med solcellerna så vi fick ha med det hem och ladda.

Kopparpasta funkade fint då det innan gnisslande när man försökte smyga upp fönstret och det klarar många minus innan det fryser. Men jag har inte kollat till kojan och grejerna däri sedan i februari, kanske dags att se om det finns kvar, batteriet borde ha blivit laddat iaf! :tongue:

Publicerat
  • Författare

tack!

Publicerat

Angåeende fönstrens så funderar jag på att sätta ett snöre ovanför och trä på en filt som går att skjuta bort efter snöret!

Ska ut o kolla lämpliga åtelplatser , vad är det optimala skjutavståndet?

vill inte ha mindre än 50m, tror jag luktar förmyckte på nära håll!

Så har jag gjort snöre med en svart handuk ovanför som man ljudlöst kan skjuta åt sidan vid behov.

Publicerat

Brukar köra till tippen och hämta utrustning till slika projekt. Allsköns mattor och såna här luddiga överkast är bra, mattor på golvet och överkast/motsvarande över allt annars på väggar och tak. Tyg dämpar ljud väldigt bra och är av vikt om det ska jagas räv.

Publicerat
  • Författare

Den ena kojan blir en alljaktskoja, kråka,räv gris.

den andra sätter jag på en släpkärra för att jaga gris ifrån.

Publicerat
  • Författare

Dynan har vi köpt på Jula och den har två olika inställningar så att man kan välja hur varmt/länge den räcker, fick inte testat den så mycket då det knappt blev någon snö i år men den klarade allt att värma ett tag. Det är ett 12v batteri fast det väger bara runt hälften av ett bilbatteri då det var lättare att ta hem och ladda, det var inte tillräckligt mycket sol på vintern för att ladda upp det inför varje pass med solcellerna så vi fick ha med det hem och ladda.

Kopparpasta funkade fint då det innan gnisslande när man försökte smyga upp fönstret och det klarar många minus innan det fryser. Men jag har inte kollat till kojan och grejerna däri sedan i februari, kanske dags att se om det finns kvar, batteriet borde ha blivit laddat iaf! :tongue:

Det med solceller har väl mycket att göra med storleken?

vore ju fint att kunna ladda mobilen då min mobil är tom efter en dag på jobbet.

dessutom om man har gott om ström så kanske man kan ha en vattenkokare så man har nått att göra medans man väntar :wallbash:

Publicerat
  • Författare

Hur räknar man om värmedynan har 35w effekt och batteriet har 75ah?

det är ju äpplen o päron men nånsom vet hur länge dynan värmer?

Publicerat

Stolen bör vara av fast modell eftersom varje ändring i en stol hörs tydligt på natten.

Men snurrfåtöljen såg onekligen bekväm ut  :happy:

Publicerat

Hur räknar man om värmedynan har 35w effekt och batteriet har 75ah?

det är ju äpplen o päron men nånsom vet hur länge dynan värmer?

Om jag inte har helt fel ( mycket troligt! ) så borde den dra cirka 3ah. vilket ger dig en teoretisk tid på cirka ett telefonsamtal mellan två tonårstjejer, cirka 25 tim. 

Hur länge den håller i praktken, vet ej. beror ju på kondition på batteriet också.  Men på ett forum fullt med expertis så måste ju nån kunna svara bättre än mig!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hjälp!

Är det overkill att lägga liggunderlag under mattorna på golvet ,för värme och ljudisoleringens skull?

mattorna blir begagnad grön fuskgräsmatta!

Publicerat
  • Författare

Hjälp!

Är det overkill att lägga liggunderlag under mattorna på golvet ,för värme och ljudisoleringens skull?

mattorna blir begagnad grön fuskgräsmatta!

vad tror ni, overkill eller inte?

nån borde ha en åsikt även om ni ej bryr er?

Publicerat

Beroende på vilket liggunderlag det handlar om, upplever jag vissa som "prassliga". Och jag hade nöjt mig med en matta.

Publicerat
  • Författare

biltemas liggunderlag,, men det kanske är bättre att sätta dem på väggarna?

Publicerat

Övertygad om att mattor äter oljuden bättre än bubbelsyntetplast.

Publicerat

Jag hade tagit ett par trasmattor el liknande och lagt på golvet. Porösa material dämpar bättre än pressade.

Jag hade isolerat väggarna ordentligt och sen klätt dem med ett mörkare tyg eller dyl.

Är kojan som på bilden, gjord som en låda på plyfaskivor så är den en ganska bra resonanslåda.

Publicerat

Dubbelpost

Publicerat
  • Författare

ok då kör jag endast mattan på golvet och tar liggunderlagen till bordet.