Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Andrahandsvärdet på kikarsikte som lackerats om.

Featured Replies

Publicerat

Jag har en fråga gällande andrahandsvärdet på ett kikarsikte som lackerats om. Jag har blank svart just nu och skulle verkligen föredra mattsvart. Skulle det dra ner värdet att lacka om siktet med duracoat eller annan ytterst hållbar färg. Alla siffror, text och märken skulle behållas bara det att det byter från blank till matt istället

• Svar 51
  • Visningar 5,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jag skulle köpa ett sikte och såg att det var omlackat så skulle jag misstänka att det hade fått in i helvete med stryk och att detta var anledningen till ny lack. Men om du nu ändå ska lacka om de

• Enkel problemlösning i två steg: 1) Låt Zeiss'en ligga utomhus en månad så mattas den 2) Lacka om din bil, mattsvart   Sen kommer du att kunna njuta av två prylar som tillfredsställer dina estetis

• Christian N
    Christian N

Plastidip suger något så oerhört att det är svårt att beskriva i text. /Christian

Posted Images

Publicerat

Ja det skulle det. Beroende på vad för kikare vi snackar om så skulle det högst sannolikt bli en del svårare att sälja det oxå.

Publicerat

Klart du ska 'ful-lacka'...ett bra sikte går att sälja ändå...go for it ;-)

Publicerat

Det är väl lite som att lacka om bilen. Gör du det med hammarlack och roller sjunker värdet sannolikt rätt saftigt... Går du till en duktig billackerare kan priset bli högre än om du sålt den med den något solblekta originallacken. Jag ska nog duracoata en gammal repig Zeiss vid tillfälle. Är siktet snyggt idag sjunker nog värdet lite oavsett resultatet.

Publicerat

En PMII som någon fått coatad i någon RAR färg är inget som tappar i värde, om Filip lägger på ett lager matt färg på en redan lite sliten tub tja det gör nog inget för värdet det heller åt något håll. /Christian

Publicerat

Håller med. Numera skiter jag i andrahandsvärdet ändå. Huvudsaken är att JAG kan får ut 100% av produkten under mitt ägande och va nöjd och inte tänka på vad nästkommande köpare ska tycka. Men det finns väl färg som lägger sig som en film och går att dra bort sen tror jag? Plasti dip lr biltema gummifärg tror jag är sådana färger?

Publicerat

Snålröven kommer pruta pga lacken även om han tycker den är snygg.

Jag hade bara lackat om jag tänkt behålla tuben inom överskådlig framtid.

Publicerat
  • Författare

Det handlar om Zeiss 6-24x72an. Tuben är nog i helt bra skick ytligt. Liten repa! Men frågan är varför skulle värdet sjunka om jag la samma lack på den igen? Det är insidan som räknas precis som på en bil. Är bilen svart men skitig så tvättar jag den. Har bilen fått en repa lackar jag om den. Sjunker värdet? Nää, jag skulle säga att det stiger om jag köpte en nylackad bil. Någon som varit med om att det försökt sälja en lackad kikare?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Publicerat

Jasså!? Har inte testat själv men det låter ju osannolikt bra i produktbeskrivningen. Duger det inte ens på en kikare tror du?

Publicerat

Ok. Då skippar jag det, en sprayburk kostar iaf lika mycket som redig 2k lack på sprayburk. Bättre att göra det ordentligt om man ska görat  :smile:

Publicerat
  • Författare

Med lackning innebär proffslackering på verkstad. Inte hemmafix med biltemafärg eller tidigare nämnda plastidipp

Publicerat

Klart du ska lacka Zeissen. Deras orginalfinish är ju så j-la ful så man kräks :tongue::wink:

Publicerat

att kikaren/bilen skulle öka i värde efter en omlackering är lite dumt att tro mer att eventuella köpare kommer ställa väldigt ingående frågor om varför den har fått en ny lack och kan du ge bra svar så kommer du få ungefär samma peng som en annars felfri vara men troligtvis kommer du få pruta på priset tyvärr

Publicerat
  • Författare

Då får lackverkstaden ta bilder och bekräfta giltighet på att tuben var fin tidigare.

Publicerat

Man får massa jobbiga frågor och folk som prutar på priset om man har en omlackad kikare. Värdet sjunker mao! Om man inte som Christian skrivet typ en PM IIa som är lackad i rätt färg. Utöver detta så sjunker de i regel i pris efter lackering.

lacka på om du vill...

Publicerat
  • Författare

Skulle ni betala samma pris för min zeiss 72a lackad av proffs som om den var standardlacken? Vill få ett slut på diskussionen med diverse bilar osv.

Publicerat

Nej.

Publicerat

Nej det skulle jag inte. Verkar lurt precis som skrevs tidigare i tråden.

Publicerat

Aldrig!

Publicerat

Nope.

Publicerat

Nope

Publicerat

nix

skala

nytt

gammalt i nyskick

gammalt men sletet

sist ommålat

ett ommålat sikte vet man inte vad som hänt med, därför är det lägst värderat

undantag, om jag Vet hur det var innan ommålningen, ex genom att jag personligen kollat på den innan

mellanläge, att den är målad för att passa ihop med någon bössa, då med känt förflutet

samma sak gäller i stort sett bil

inte vill jag ha en relativt ny bil som är ommålad, det tyder på att något har hänt

en riktigt gammal bil som är totalrenoverad där man dokumenterat renoveringen är ok, men samma bil i perfekt originalskick smäller hundra gånger högre

Publicerat

Inte heller jag skulle köpa ditt omlackerade sikte - men jag precis som en del andra misstänker att mitt svar varken gör till eller från - dagsformen avgör nog mer om du bestämt dig för omlackering eller inte, oavsett vad folk här säger.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.