Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Andrahandsvärdet på kikarsikte som lackerats om.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Varför skulle man betala lika mycket för en PMII då?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

• Svar 51
  • Visningar 5,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jag skulle köpa ett sikte och såg att det var omlackat så skulle jag misstänka att det hade fått in i helvete med stryk och att detta var anledningen till ny lack. Men om du nu ändå ska lacka om de

• Enkel problemlösning i två steg: 1) Låt Zeiss'en ligga utomhus en månad så mattas den 2) Lacka om din bil, mattsvart   Sen kommer du att kunna njuta av två prylar som tillfredsställer dina estetis

• Christian N
    Christian N

Plastidip suger något så oerhört att det är svårt att beskriva i text. /Christian

Posted Images

Publicerat

För att det är så. Finns egentligen ingen vettigare förklaring på det än den christian redan sagt längre bak i tråden.

jag hade även där varit skeptisk men inte på samma vis som mot en kikare av den mer civilare/jaktbetonade marknaden.

Publicerat
  • Författare

Men om kikarservice/kontroll utförts och jag får zeiss att ge ett intyg över varför den lackerats?

Publicerat
  • Författare

Jo... jag vill verkligen ha den mattsvart för hela bössan ska blästras och målas till mattsvart när jag byter pipa och kanske blueprintat lådan.

Publicerat

Nej ändå! Men kör på det du vill då du redan bestämt dig... men värdeminskning får du oavsett om du vill eller ej.

nu lägger jag ner för denna tråden.

Publicerat

Högst antagligen kan den minska lite i värde, det tror jag! Men jag förstår inte varför en bil som blivit putsad med grus i en biltvätt rejält skulle vara mer värd så än med ny lack? I mina öron låter det konstigt. Jag antar att jag lackar och säljer hela bössan om jag nu säljer så folk ser varför jag lackat kikaren!

En bil putsad med grus är inte mer värd än en nylackad, så länge en eventuell köpare kan veta att den varit just putsad med grus och därefter åtgärdad med en profesionell lackering. Du drar felaktiga slutsatser av resonemangen.

Vi resonerar lite:

Som köpare vill man i så stor utsträckning som möjligt veta vad det är man betalar för. Ett redan omlackat sikte (eller bil, cykel, gitarr, gunghäst etc) döljer ju något, som jag inte haft chansen att bedöma själv. Då räcker inte före-foton, man vill klämma och känna för att kunna bilda sig en rimlig uppfattning om varans kondition då det rör sig om en hel del pengar (ok, kanske inte för gunghästen...). Får man som köpare se siktet innan åtgärd och därefter få möjlighet till omlackering så kan jag se en viss värdehöjning beroende på hur jobbet utförs. Är lackningen redan gjord så måste jag lita på säljarens ord, och det beror helt på hur väl jag känner denne eller vilken uppfattning jag fått, kanske genom hur denne framstår på ett internetforum.

Har köpt flera varor och betalat i förskott enbart baserat på forumerfarenhet av vederbörande säljare och hittills har det gått väldigt bra. Upp till mig som köpare dock.

I detta fall rör det sig tydligen om "en liten repa" och i min värld så låter man det vara så vid en försäljning och man får vackert pruta lite på priset. Att lacka om medför en ännu större prutmån, men ska man inte sälja det så är det bara att köra på och lacka.

Det hela kokar iaf ner till VARFÖR siktet lackas om och HUR lackjobbet utförs, det är trots allt inte en normalåtgärd för ett hyfsat nytt dyrt icke-taktiskt premiumsikte...

Publicerat

Skit i det här nu Filip du vill ha din kikare om lackad då lackar du om den o före så dokumenterar du vad som har gjorts o varför o jag personligen skulle inte ha not problem med det bara det finns dokumenterat :)

Mvh.

Publicerat

Om omlackering görs i samband med en service hos Zeiss, och det finns ett riktigt protokoll på alla åtgärder som har gjorts.  Ja, då kan värdet bestå.

Sen vet jag inte om Zeiss går med på att färga om siktet i onödan.  Det är inte gjort i en handvändning...

Om du inte tänker kosta på ovanstående:  Sluta fundera och använd siktet som det är.

Publicerat

Ska man lacka om en kikartub så tarvar det i min värld att kiikarröret töms på innehåll först, lackas sedan och skruvas ihop efteråt. Annars kommer det att se ammaörmässigt ut hur proffesionell man än är som lackerare.

Då blir ju frågan vem som skruvat ihop och justerat den efteråt. Och varför den lackerades?

Sedan om priset stiger eller sjunker beror väl på köparen och på hur pass bra man dokumeterar jobbet. Om köparen söker en matt Zeiss så kanske priset stiger, och köparen söker en rosa Zeiss måste kikaren först lackas rosa...... Man kan ju få en liten hint om värde gemom att se om tillverkaren för en modell i önskad färg/finish i sitt vanliga utbud. Gör de inte det kanske marknaden inte "är där" om man ska formulera det lite snyggt.

Själv förstår jag inte problemet - kikarsikten är fula. Desto större desto fulare. Jag ser inte att det skuille bli mindre fult om skrället var mattlackat. Man sätter på kikarsiktet när man behöver det - därutöver låter man det ligga i fodralet/fickan. När det inte behövs längre tar man av det.

/T

Publicerat
  • Författare

Jag lackar den inte om det är som pmt säger. 

Stenroos har bössan och ska svarva in lite i lådan så optilocks rekylstopp kommer in. Plastbäddning och ljuddämpare för den som var intresserad. F.ö var pipan 66cm från början i .308 vilket förvånade mig skapligt!

Publicerat

Instick.

Jag har 66 pipa på min 308 och den ger skapligt mycket högre hastigheter än vad Normas laddata säger.

Ville bara säga det :-)

Publicerat
  • Författare

Jo, det är nog ganska bra att dom kommer så långa och dom får nog säkert finare hastigheter men jag visste inte att dom kom så långa. Kapade till 55cm då det är en ganska rejäl dämp.

Publicerat

Det enda som är fulare än kikarsikte är plastkolvar och dämpare......

Hade det inte varit så FÖRBJUDET hade det inte varit denna stolliga religion om dämpare på fan och hans moster. Hade de gått att köpa över disk som vilken sketen rembygel (apfult det med men inte lika komplett meningslöst som en dämpare, en rembygel man man faktisk ha användning för någon gång om året eller så) så hade folk inte fått fnatt för att få tag i en.

Då hade foilk inte kapat pipor så in i bänken heller och haft betydligt mer harmoniska studsare.

Plastkolv är väl fö vapenvärdens motsvarighet till hammarlack och roller.

/T

Publicerat
  • Författare

Det blir ingen dämpare när jag pipat om i 6XC om det gör dig gladare! :)

Det är snyggare utan dämp. Men så enkelt med en. Ingen rekyl och hörselskydden behövs inte. Man stör inte grannarna osv

Och enda gången jag skulle kunna tänka mig plastkolv är när jag springer runt bland stenarna vid vettaskyttet. Väldigt enkelt att "oj hoppsan, det var den framstocken"

Publicerat

..............

Det är snyggare utan dämp.

.............

Ja

..............

.....Men så enkelt med en. Ingen rekyl och hörselskydden behövs inte. Man stör inte grannarna osv

.............

NEJ!

Rekyl är aldrig ett problem om man kan skjuta. Behöver man en dämpare för att träffa ska man inte köpa en dämpare - man ska lära sig skjuta.

Hört talats om SoundScope?

Därtill är det extremt sällan jag skjuter kula i trädgården........

/T
Publicerat

Det enda som är fulare än kikarsikte är plastkolvar och dämpare......

/T

så sant så sant, men ack så praktiskt.. :smile:

Publicerat
  • Författare

Jag har nog inte problem med rekylen, känner inte mycket av den. Efter 12 serier med 12 skott i varje uppdelat på 2 sträck med en .30-06 så tröttnar jag! Men det är nog mest för ljudets skull. Lite skönt är det när rekylen är noll också. Ligger i samma läge osv

Publicerat

Bara du är på det klara med att du får lägga på 8000 på lackeringspriset när du funderar på om du har råd, för det är vad du behöver pruta om/när du säljer. Ingen har gluggar för evigt.

Publicerat
  • Författare

Zeiss rekommenderar inte en omlackering. Men som vissa sagt är värdeförändringen antingen på - eller 0.

Jag håller dock kvar vid att om man har en bil med skitlack och lackar om den på proffslackering blir bilen värd mer än om man hade kvar samma gamla skitlack med eventuella lacksläpp och repor  :yes:  :biggrin:

Publicerat

Ja, kikaren är en helt annan grej. Bilen var ett exempel. hade jag inte tagit bilen men bara en vanlig plåt som man lackade hade vi sluppit det här antar jag

Filip konversationen gick bra tills du nämnde att du hade en Zeiss 6-24x72 sen är det bara avundsjuka :)

Mvh.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.