Publicerat Juni 24, 201411 yr Har just ägnat mig åt litet trädgårdsarbete ;-)... bra att bo på landet! Tänkte jag kunde lägga en slaskbild här, för att se om någon är sugen på att gissa märke på kulorna?
Publicerat Juni 24, 201411 yr Från vänster till höger Hornady GMX Lapua naturalis Norma Oryx (dom sista två gissar jag) Hornady SP (alt Winchester PP) S&B SP
Publicerat Juni 24, 201411 yr Författare 2 rätt, så långt. Skjutna ur .308 Win på 50 m, in i plastback (tunn ganska seg plast) fylld med blöta telefonkataloger borde jag nog ha skrivit tidigare. Väntar en stund till innan jag lägger ut svaren.
Publicerat Juni 24, 201411 yr Från vä. Barnes TSX Lapua Naturalis Norma Oryx Nosler Partition Nosler BallisticTip
Publicerat Juni 24, 201411 yr Provar väll jag också då, Från vänster; Barnes Tsx/Ttsx naturalis Oryx Vulkan A-MAX
Publicerat Juni 24, 201411 yr Författare Litet elakt, det skall erkännas, med tanke på att en nog inte saluförs som laddad patron i Sverige och en annan inte gjort det på länge. Facit: Nosler E-tip (handladdad) Lapua Naturalis Norma Oryx Lapua Mega Norma Silverblixt
Publicerat Juni 25, 201411 yr Författare Det är den jag använder normalt, Ozzian. Kan konstatera att Norma måste gjort ngt bra/bättre med Oryx; så såg de inte ut tidigare. Jag har expansionsskjutit mycket Oryx, och de brukar alltid bli asymmetriska så att en "flik" blir större och sticker ut mer (men håller ihop) Sköt även Fail Safe, TSX, Oryx och Interlock i .375, och där såg Oryxen ut som den brukar. Samt bisarr penetration av Fail Safe, som tappade vingarna...
Publicerat Juni 25, 201411 yr Fail Safe är en grym jävel (har skjutit en del i 280rem, men bara i blöta telefonkataloger) och ryktena som jag hört säger att effekten ska vara god i vilt - har länge varit sugen på att prova i 308:an :-)
Publicerat Juni 25, 201411 yr Fail Safe är en grym jävel (har skjutit en del i 280rem, men bara i blöta telefonkataloger) och ryktena som jag hört säger att effekten ska vara god i vilt - har länge varit sugen på att prova i 308:an :-) Annars kunde man ju tro att den är stenhård och helt oduglig för allt utom bogskott på buffel?
Publicerat Juni 26, 201411 yr Annars kunde man ju tro att den är stenhård och helt oduglig för allt utom bogskott på buffel? Jag trodde det också tills att jag fick höra det motsatta från en man med god inblick i terminalballistiken med just failsafe vid främst jakt efter kronhjort I Skottland. Tänker man efter så fungerar den ju lite som en Partition eller en Kallahari? Släpper sin främre del och den bakre fortsätter (i all oändlighet vad gäller failsafe) ;-)
Publicerat Juni 26, 201411 yr Ok, där ser man. Jag har bara sett den i genomskärning och den ser ut att svampa mindre än gamla Barnes X. Men faktiska erfarenheter är givetvis det som gäller
Publicerat Juni 26, 201411 yr Författare Vingarna går av lättare än TSX/TTSX, och om det sker får man en liten cylinder som penetrerar till månen... penetrerade dubbelt jämfört med en intakt TSX i mitt test härom dagen. Mkt liten jaktlig erfarenhet av den, men tror mer på den nyare XP3 designen, där blyet inte är inkapslat i stål.
Publicerat Juni 26, 201411 yr Skit i snack om vingar som lossnar eller sitter kvar. ut å skjut några mer kulor å lägg upp. håll på svaret någon dag så fler hinner gissa Det var ett trevligt avbryt från lönerapporter och fönster uppställningar
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Jag tar mig friheten att postai denna tråd istället för att starta en ny (O-man får ta bort posten annars) Denna har expanderats i vilt. Gissa: Vilken kula, vilken kaliber och vilken restvikt
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Jag gissar 6,5x55 och Speer TNT 90 grain med 65 grain restvikt. Gissar på att du skjutit en bock med kulan och god effekt i maskinrummet.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Otroligt nära fredde. Rätt kaliber, nästan rätt på restvikten men fel kula.