Publicerat Augusti 17, 201411 yr Ni som har fällor för grävling? Va har ni för bete? vars placerar ni dom? styr ni grävlingen på nåt sätt in i fällan? Skriv gärna ner allt ni bara kan, har ute två grävlingsfällor men det går väldigt tungt me fångsten... Har fått en rävvalp i ena men me grävlingen gå de tungt... Har alltid ett par stycken grävlingar på grisåteln som äter majs men fast fällan stått bredvid så har det vägrat gå i. Flyttade fällan till en liten upptrampad stig som jag gissar på var grävlingars väg på till åteln tog några dagar så att det än där. Har testat det mesta som bete men nu kör jag på plommon och wienerbröd i alla fall plommon.
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Efter en resultatlös bockjaktsmorgon knallade jag och kompisen förbi åteln och stötte på herr och fru grävling. Nu vet vi vilka som ätit vår majs.
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Författare Lite uppdatering Blivit 2st till nu så de ramlar på Sköt en i måndags för min spets och en kompis ung karelare Sen sköt ja en igår kväll för mina hundar spetsen reste och ställde och foxhounden släpptes på skallen
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Och ytterliggare en som ej vart med på bild. Bra dag idag! jobbarkompisen fick skjuta sina 3 första grytdjur o han verka uppskatta jakten.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Har gått trögt så här långt. Mest pga att vi jagat mycket mindre. Sköt nr 7 i natt. Linas 231:a.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Skjöt tredje grävlingen (en sugga på 12 kg) för unghunden igårkväll. Var som vanligt ute bara någon timme... Rolig jakt som ger mersmak. http://lipoptena.blogspot.se/2014/08/essas-tredje-gravling.html
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Sköt en för Lina i natt. Var hennes femte, vi har skjutit tre för Funny också.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Har blivit tre grävlingar och en räv här. Går trögt som fan men ska testa en annan mark nästa vecka.
Publicerat Augusti 25, 201411 yr Författare Nu är vi på rätt spår 1km spårande innan vi kom ikapp sen ett bra ståndskall. Så släppte ja på kompetens foxhound när vi var inom rimligt håll för å kolla hur hon utvecklat sig och de ser lovande ut hon ä sten tuff
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Igår anslöt Foxtrott Echo och bloggaren Naturtratten (http://naturtratten.blogspot.se/) för lite grävlingjakt med vorstehn Essa. Båda ville se hur det gick till med ställande hund. Vi körde ett tvåtimmarspass och gick över tre olika områden. Först en veteåker som var heldöd, därefter en havreåker där jag grytade en grävling i förra veckan. Inget där heller. Slutligen ett område med många grävlinggryt och mycket havre. Där har jag tidigare skjutit två grävlingar. I går kväll blev det en tredje (vorstehns fjärde i år). Denna grävling var en aggressiv hanne som vägde in på 14 kg. Rätt bukfet. Konstaterade att Essa behöver ögonkontakt med bytet för att skälla. När denna grävling förskansade sig i rejält täta snår så såg inte hunn honom och slutade därför skälla. Essa var rätt närgången i början men fick ett nyp och ylade till, väl hemma hittade jag inga skador. Efter en stund hittade jag en bra vinkel och revolvern gjorde sitt. Tillägg: Här är Naturtrattens skildring av det hela http://naturtratten.blogspot.se/2014/08/gravlingsjakt-i-akermark.html
Publicerat September 17, 201411 yr Blev en för Lina och en för Funny i Ramnåsa i natt. Var 4:e för Funny och 6:e för Lina. Riktigt jävla dåligt, sämsta säsongen på 10år.
Publicerat September 17, 201411 yr Blev en för Lina och en för Funny i Ramnåsa i natt. Var 4:e för Funny och 6:e för Lina. Riktigt jävla dåligt, sämsta säsongen på 10år. 7 för min än så länge, men det känns trögt i år trots mer marker. Du brukar ju ligga på det trippla vanligtvis [emoji1]
Publicerat September 17, 201411 yr 7 för min än så länge, men det känns trögt i år trots mer marker. Du brukar ju ligga på det trippla vanligtvis [emoji1] Det mesta beror på att jag varit lat och jagat mindre. Men också mycket strul med upptag precis intill gryt och på fel marker.
Publicerat Oktober 5, 201411 yr Efter drevjakten igår så stannade jag och en person till kvar och satte oss på varsin åtel för korta vak. Blev en grävling per man och den stora var det det största jag skjutit tung som fan med. Sparade huvudet som jag skall koka framöver.
Publicerat Oktober 5, 201411 yr Efter drevjakten igår så stannade jag och en person till kvar och satte oss på varsin åtel för korta vak. Blev en grävling per man och den stora var det det största jag skjutit tung som fan med. Sparade huvudet som jag skall koka framöver. KG 012.JPG Hunnit mäta den om skallen är medalj? Den var stor!
Publicerat Oktober 5, 201411 yr Hunnit mäta den om skallen är medalj? Den var stor! Inte haft en tanke på det
Publicerat Oktober 5, 201411 yr Inte haft en tanke på detFlå den och mät men akta tänder för de medräknas[emoji57]
Publicerat Oktober 5, 201411 yr Flå den och mät men akta tänder för de medräknas[emoji57] Okej är det breden x längden?
Publicerat Oktober 5, 201411 yr Okej är det breden x längden? Jup inkl tänderna. Använd en tving, fotmätare eller så för att få rätt mått
Publicerat Oktober 6, 201411 yr Har blitt 2 grävlingar i fälla iår o en räv... Sista grävlingen tog jag igår o den vägde kring 12kg... Båda har vart honor. Men jävla va små huven dom har jämfört me kropp
Publicerat Oktober 20, 201411 yr Vart det någon medalj? Åkte och jobbade men kommer hem igen i veckan.Skall tina flå koka och mäta när jag kommer hem. Är dock lite osäker på just mätningen.
Publicerat Oktober 20, 201411 yr Aldrig gjort det innan men är det bara längden x gånger bredden + tänder så är saken biff eller grävling kanske ;-)