Publicerat Juli 7, 201411 yr Har idag hört ett par av förslagen i den ny jaktlagsutredningen, ett gör mig glad, ett gör mig bekymrad... Att man med en enkel anmälan till LST kan göra sin åtelkamera laglig låter ju som en mycket bra idé. Däremot ett utfodringsförbud för vildsvin under den vegetativa perioden passar mig inte alls, visserligen framgår det ju inte i rapporterna om det gäller åtelförbud, alltså en lockande mängd foder där grisarna också vet att det emmelanåt smäller eller förbud mot matning för matandets skull. Är tanken att åtling ska förbjudas minst halva året kommer det att innebära att min mycket väl fungerande åtel inte kommer att generera ett lika stort antal skjutna vildsvin som idag, alltså de nya reglerna kommer för min del att vara kontraproduktiva, jag kommer att skjuta färre vildsvin än fler, helt tvärt emot vad man från myndighetshåll önskar. En åtel mitt i skogen med väldigt få omgivande åkerodlingar torde inte bidra till problemet för lantbrukare/djuruppfödare som det är idag, grisarna kommer dit och allt som oftast skjuts det vildsvin i reproduktiv ålder så i min värld gör min åtel mer nytta än skada men som sagt, får jag inte använda den under säg 6 månader årligen så kommer den sannolikt att sluta fungera effektivt i minst 7 månader årligen och bara tillåtas under årets 5 kallaste månader då det redan går bort jakttillfällen till följd av vädret. Så, om detta scenario ska bli verklighet kommer min jakt att bli än mer inskränkt och jag kan ju därför inte tycka att utredningen har gjort ett gott jobb hela vägen...
Publicerat Juli 7, 201411 yr Avledande utfodring blir enligt förslagen fortfarande tillåten, men inte stödjande. Det finns dock många problem... ingen utfodring kommer bara att vara avledande utan att vara stödjande, såvida man inte sätter fjantigt låga givor som krav. Och då kommer utfodringen inte heller fungera effektivt som avledande åtgärd. De kvantitativa definitionerna låter man dock Naturvårdsverket bestämma... och de gillar inte utfodring. Vidare kommer lst få möjligheten att förbjuda utfodring länsvis, även vintertid. För ALLT vilt... LRF har fått precis som de vill, trots att vi kämpat HÅRT med detta under det senaste året. Läser man LRF:s vilt/utfodringspolicy så anser det att utfodring bara ska få ske i undantagsfall, vid ovanligt extremt väderförhållanden. Om inte lst infört förbud, förstås. Rådjuren går nog en mörk tid till mötes, om vi inte lyckas stoppa detta... SJF anser inte att viltstammar ska svältas ned, utan att vi ska bedriva god viltvård och reglera stammen genom jakt. Utfodrar man och ökar överlevnaden så måste man jaga mer. Och det är redan så att de som utfodrar skjuter MYCKET mer vilt... faktiskt tre gånger så många vildsvin på samma areal, exempelvis. De positiva effekterna på stammen av utfodring är med säkerhet mindre.
Publicerat Juli 7, 201411 yr Om man vill minska trycket på tex majs och vete så är det väl nu och någon månad framåt man bör mata? Och kanske tom låta bli att skjuta där man matar?
Publicerat Juli 7, 201411 yr Yes. En del anser att det ger effekt, en del anser att det inte ger effekt. Även den vetenskapliga litteraturen visar att det fungerar ibland, men inte alltid. Sammantaget så får man ofta kombinera med jakt i gröda, skrämsel och kanske även stängsling för att få en garanterad effekt.
Publicerat Juli 7, 201411 yr Författare OMG, ska töntarna på Naturvårdsverket vara med och kladda i detta också... Ja, då fetfattar man vartåt det barkar! Det kan f.ö appliceras på LST också!
Publicerat Juli 7, 201411 yr Någon sa att det vore väldigt tyst i skogen om bara den fågeln sjöng som alla enades om sjöng vackrast. Jag säger inte att utfodring långt ifrån fälten löser problemet med förstörd gröda. Men du har väl knappast någon forskning som visar på att utfodring under grödornas mest känsliga period motverkar skrämsel åtgärder på fälten?
Publicerat Juli 7, 201411 yr Hm... va? Det finns de som visat att avledande utfodring funkar, men inte alla hittar någon effekt. Samma sak gäller jakt, och stängsling. Samt gissningsvis även skrämselåtgärder. Ju fler åtgärder man kombinerar desto större sannolikhet att man får en effekt. Och det saknas generellt riktigt bra studier med kontrollområden.
Publicerat Juli 7, 201411 yr Undrar vad dom stora godsen tycker om det. Dom tjänar ju miljoner på danskar och tyskar och svenskar. Här i västra götaland har rådjuren minskat hårda vintrar och lodjur,hjort finns men är sällsynt utom på kinnekulle. Älg finns hyfsat. Vad jag menar är vad ska dom jaga hare.
Publicerat Juli 7, 201411 yr Varken Jordägareförbundet eller vi gillar det... eller för den delen JRF. Fick en värvningspåringning härom veckan från LRF. De fick ingen ny medlem... men jag fick ett gott skratt. LRF har tryckt på stenhårt hela vägen. Vilket de förstås har stämmobeslut på att göra.
Publicerat Juli 7, 201411 yr Detta är en populär post. Suck, här har vi alltså ett förslag som i vissa delar (förbjud att utfodra nu och någon månad framåt) riskerar att motverka sitt syfte. Det finns så vitt jag vet ingen forskning som visar på att utfodring så här års ökar problemen. Däremot finns det flera som visar att det minskar problemen. Känns lite sådär...
Publicerat Juli 8, 201411 yr Detta är en populär post. På tal om att kännas sisådär så måste man väl idag kstegorisera LRF som en av de extremare organisationerna i miljöfrågor. Dvs de har mycket ringa förståelse eller sympati för andra gruppers syn på saker och ting.
Publicerat Juli 8, 201411 yr Författare På tal om att kännas sisådär så måste man väl idag kstegorisera LRF som en av de extremare organisationerna i miljöfrågor. Dvs de har mycket ringa förståelse eller sympati för andra gruppers syn på saker och ting. Precis, LRF har verkligen skygglapparna på i denna fråga!
Publicerat Juli 8, 201411 yr Det finns för mycket av precis allt i deras ögon. Älgar, vildsvin, kron, dov, gäss, svan, tranor... och de är intressant nog mot (eller åtminstone starkt ifrågasättande till) tanken att man som markägare själv ska få välja om och hur man vill viltanpassa sin markanvändning och satsa på viltbbruk. De går alltså mot sin egen grundprincip när det gäller äganderätten och rätten att besluta hur man brukar sin mark. Det är bara när det gäller vargen som vi möjligen tycker lika, men där vägrar de att göra gemensam sak. Så nej, där finns det inte mycket gott att hämta för närvarande... eftersom vi i ganska stor utsträckning har gemensamma medlemmar och även en stor potentiell gemensam medlemsgrupp som idag inte är medlemmar är jag onekligen ganska förvånad över att de driver en så hård linje. Eftersom de för närvarande har mycket goda ingångar till regeringen så kör de väl hårt medan de kan, men det kan ju ändras... och de lär inte tappa den viltfientliga och helt kompromisslösa stämpeln lika snabbt.
Publicerat Juli 8, 201411 yr Detta är en populär post. På tal om att kännas sisådär så måste man väl idag kstegorisera LRF som en av de extremare organisationerna i miljöfrågor. Dvs de har mycket ringa förståelse eller sympati för andra gruppers syn på saker och ting. Vad skiljer LRFs roll som lobbyist för en intressegrupp i jämförelse med exempelvis SJF och JRFs? Vi har aldrig haft så täta klövviltsstammar som vi har idag mycket tack vare jaktlobbyismen, maten till dessa står markägarna för. Utfodring på sommaren är olyckligt ur ett förvaltande perspektiv och direkt onödig, bemärk den termologiska skillnaden mellan åtel och utfodring. Vi tillverkar mer grisar än vad vi hinner skjuta. Är egentligen ingen förkämpe för förbud så skulle hellre önska att LRF tillsammans med jägarorganisationerna tog tag i frågan var folk fodrar/åtlar. Minst 500 meter till åkermark eller grannfastighet skulle lösa många problem för både bönder och kring grannsämja generellt. Som eftersöksjägare har jag för många gånger sett hur ett eftersök på gris automatiskt tar slut vi rågången 80 meter bort. Detta skulle också tvinga många småmarker att gå samman för att ens få sätta upp en åtel lagligt, det vore ett stort steg framåt för förvaltningen av våra klövvilt.
Publicerat Juli 8, 201411 yr Författare Detta skulle också tvinga många småmarker att gå samman Va? Är du allvarlig?
Publicerat Juli 8, 201411 yr Media har liksom missat att utredningen exakt enligt LRF:s linje även föreslår att länsstyrelserna ska få förbjuda utfodring även vintertid, vilket enligt LRF:s viltpolicy bara ska få ske i undantagsfall. Någon som tror att LRF kommer trycka på för sådana förbud om beslutet blir verklighet?
Publicerat Juli 8, 201411 yr MKJ, På vilket sätt är utfodring under sommaren olyckligt ur ett förvaltande perspektiv? /Håkan H
Publicerat Juli 8, 201411 yr MKJ Det som skiljer är förmågan att se och känna någon form av empati för människor med en avvikande uppfattning. Precis som de värsta extremisterna på varg frågan agerar och reslnerar där så vägrar man acceptera att det faktiskt finns de som vill ha gris och som kan tänka sig andra åtgärder än att minska älgstammen för att få ner betesskadorna. Och jag upprepar. Det finns ingen forskning som tyder på att utfodring nu och någon månad framåt ökar betesskadorna. Däremot finns det forskning som säger motsatsen. Dvs att det minskar skadorna. Skillnaden i kompromissvilja mot SJF är enorm. Menar du verkligen att du inte ser detta?
Publicerat Juli 8, 201411 yr Va? Är du allvarlig? I allra högsta grad. Är en stark förkämpe för såväl jaktetik som gemensam viltförvaltning över större arealer. Media har liksom missat att utredningen exakt enligt LRF:s linje även föreslår att länsstyrelserna ska få förbjuda utfodring även vintertid, vilket enligt LRF:s viltpolicy bara ska få ske i undantagsfall. Någon som tror att LRF kommer trycka på för sådana förbud om beslutet blir verklighet? Du tror för högt om LRF eller för lågt om dig själv och kollegor. En typisk VFD fråga, en röst i ett forum där man skall övertyga andra om att låta viltet svälta ihjäl, nä du. MKJ, På vilket sätt är utfodring under sommaren olyckligt ur ett förvaltande perspektiv? /Håkan H Åtel. Begränsad mängd mat som tar slut i samband med grisen/grisarnas besök varje dag. Primärt syfte är jakt således ok. Utfodring. Mat tippas i bulk i from av bröd, spannmål eller sockerbetor = fri tillgång. Varför skall grisarna ha fri tillgång på något de naturligt inte behöver på sommaren? Så hanterar vi inget annat vilt.. Bara misstanken att det påverkar grisens reproduktionstakt ger LRF vatten på kvarnen. Avledande utfodring kan ibland fungera, men långt ifrån överallt. Grisen är opportunist och iom många utfodringar tyvärr sker för nära åkermark så har man så att säga bjudit in problemet. Trots att processad mat redan nu är ansett som olämpligt att tippa i skogen fortsätter handlarna att skänka ut bröd till jägarna, förstår att allmänheten reagerar negativt på detta. MKJ Det som skiljer är förmågan att se och känna någon form av empati för människor med en avvikande uppfattning. Precis som de värsta extremisterna på varg frågan agerar och reslnerar där så vägrar man acceptera att det faktiskt finns de som vill ha gris och som kan tänka sig andra åtgärder än att minska älgstammen för att få ner betesskadorna. Och jag upprepar. Det finns ingen forskning som tyder på att utfodring nu och någon månad framåt ökar betesskadorna. Däremot finns det forskning som säger motsatsen. Dvs att det minskar skadorna. Skillnaden i kompromissvilja mot SJF är enorm. Menar du verkligen att du inte ser detta? Läser ditt inlägg om och om igen men? Du blandar grisar, vargar och älgar tillsammans med ku klux klan? Pudelns kärna är ju inte huruvida bröd till frukost ger ett behov av bondens vete till kvällsvard utan att utfodringen A skapar fler överlevare ur varje kull, B Håller suggor i bättre hull och således tar dom snabbare till ny brunst och C (finns tysk forskning) energirikt foder innan brunst ger fler ägg att befrukta. Således handlar detta om grisens R-tal, inget annat. Fler trynen fel utfodrat = Fler trynen = mer skador i LRFs karga verklighet. Grisstammen fortsätter att öka och även skadorna de för med sig likaså, det är inga fabler. Den som inte begriper att denna företeelse är konfliktfull är den som i sanning saknar empati. Och beträffande min inställning till gris Henke så sköt jag min första -89, tämligen många har det blivit bakefter i olika former. Precis som många andra håller jag jaktviltet vildsvin oerhört högt och vad mig anbelangar är deras antal egalt, så länge vi tar rätt förvaltande beslut för att hjälpa de som inte delar euforin vilket är resten av svenska folket. Att LRF efter påtryckningar från medlemmarna, demokratiska stämmobeslut och fakta agerar som den lobbyorganisation man är satt att vara på regeringsnivå är ju bara att applådera,vare sig vi gillar det eller inte.
Publicerat Juli 8, 201411 yr Du tror för högt om LRF eller för lågt om dig själv och kollegor. En typisk VFD fråga, en röst i ett forum där man skall övertyga andra om att låta viltet svälta ihjäl, nä du. MKJ, självklart finns det en effekt på reproduktionen också, men det står helt klart att effekten av utfodring på populationstillväxten i normalfallet framför allt beror på ökad överlevnad. Man är därmed framför allt ute efter att motverka ökad överlevnad, och även om man vill påverka reproduktionen så kommer effekten på överlevnaden vara större. Dvs vi får minskad överlevnad. På allt vilt, märk väl... Såväl utredningen som LRF har efter mycket tjat tagit till sig detta, men verkar inte bry sig. Utredningens bakgrundsbeskrivning är i stora delar hyfsad nu, men förslagen på åtgärder följer inte vad jag tycker borde vara slutsatserna. Hade man inte tänkt kräva detta hade förstås inte LRF drivit frågan så hårt och kompromisslöst. Blir det beslut enligt förslaget så landar detta hos länsstyrelsen. Både att besluta och att kontrollera. Vad de än gör så tippar jag att de kommer landa på endera ytterligheten, dvs inga begränsningar eller helt förbjudet. Allt annat ger mera jobb. Och länsstyrelserna gillar inte utfodringen idag, mycket på grund av de avarter som förekommer. Men du har helt rätt i att jag inte tror att det kommer bli lätt eller kul att köra den retorik LRF valt...
Publicerat Juli 8, 201411 yr Författare I allra högsta grad. Är en stark förkämpe för såväl jaktetik som gemensam viltförvaltning över större arealer. Gärna det men tvinga... Känns lite väl Nord Korea! Trodde att upstairs/downstairs-tänket hade gått i graven!
Publicerat Juli 8, 201411 yr Intressant tråd att följa för oss uppe i norr, det enda vilt vi har som behöver utfodring vintertid är rådjuren, vi ser alltid till att det finns hö kvar i hästhagarna på kvällen när hästarna går in, några har automater med pellets ute under vintern så rå har något kraftigare att äta, men sen...... vem utfodrar älgen? Rävåtlar finns det en del av, men vad ska man mer "mata" här uppe i snön och kylan? Skulle länstyrelsen gå på vansinnet att förbjuda utfodring så skulle de få rådjur som inte kattjäveln ätit upp svälta ihjäl.Det är stora skillnader mellan norr och söder i vårt land.
Publicerat Juli 9, 201411 yr Intressant tråd att följa för oss uppe i norr, det enda vilt vi har som behöver utfodring vintertid är rådjuren, vi ser alltid till att det finns hö kvar i hästhagarna på kvällen när hästarna går in, några har automater med pellets ute under vintern så rå har något kraftigare att äta, men sen...... vem utfodrar älgen? Rävåtlar finns det en del av, men vad ska man mer "mata" här uppe i snön och kylan? Skulle länstyrelsen gå på vansinnet att förbjuda utfodring så skulle de få rådjur som inte kattjäveln ätit upp svälta ihjäl.Det är stora skillnader mellan norr och söder i vårt land. Älgarna utfodrar sig själva om det finns ensilagebalar i närheten. Dom sparkar hål på dom med framklövarna o utfordrar sig själva o ev. rådjur o renar. .
Publicerat Juli 9, 201411 yr Vill för mej att LRFs förslag innebar att man endast skulle stödutfodra med gräs under vinterhalvåret, inte stora lastbilsskjuts med betor, spannmål och potatis. Det var iaf vad den viltansvarig i länsförbundstyrelsen på LRF i Jkpg-län pratade om för två år sedan. Men sen vet jag inte om det blev så i slutändan. Personligen tycker jag att det är ett bra förslag att bara fodra med gräs. Men som MKJ redan klargjort så är det skillnad på att åtla och att utfodra! Skickat från min ST27i via Tapatalk 2