Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktlagsutredningen

Featured Replies

Publicerat

MKJ

Nu blandar du friskt. Vi tar det långsamt. Den Tyska forskningen du talar om. Handlar den om utfodring i avledande syfte under tiden strax före skörd?

Som förklaring av mitt blandande. Jag menar alltså att LRF är lika oresonliga i sina ställningstaganden som vissa kramare är i vargfrågan. Och vissa skogsbolagsrepresentanter i älgfrågan. KKK får man nog se som ytterligare lite extrema även om bristen på förståelse för andras synsätt är ett gemensamt karaktärsdrag.

• Svar 56
  • Visningar 6,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Suck, här har vi alltså ett förslag som i vissa delar (förbjud att utfodra nu och någon månad framåt) riskerar att motverka sitt syfte. Det finns så vitt jag vet ingen forskning som visar på att utfod

• På tal om att kännas sisådär så måste man väl idag kstegorisera LRF som en av de extremare organisationerna i miljöfrågor. Dvs de har mycket ringa förståelse eller sympati för andra gruppers syn på sa

• Vad skiljer LRFs roll som lobbyist för en intressegrupp i jämförelse med exempelvis SJF och JRFs? Vi har aldrig haft så täta klövviltsstammar som vi har idag mycket tack vare jaktlobbyismen, maten til

Posted Images

Publicerat

Gustaf4000,

varken LRF:s stämmobeslut enligt motionen, beslutad vildsvins-/viltpolicy eller utredningen skiljer mellan ensilage och annat foder.

Enligt LRF:s beslut och policy ska utfodring bara få ske i undantagsfall vid för området extrema väderförhållanden.

Skulle eländet bli beslutat får man därmed sätta sitt hopp till att länsstyrelserna gör detaljregleringar och tillåter vissa typer av utfodring. Någon som tror de är sugna på att åka runt och kolla vad folk fodrar med? Eller hur stor givan är per dag?

Publicerat
  • Författare

Man får innerligt hoppas att Hr Erlandsson för en gångs skull gör rätt och förpassar utredningen rätt ner i runda arkivet... Visserligen kommer väl inte beslutet att vara hans, sannolikt blir det något ännu sämre för jägarna som ska bestämma efter riksdagsvalet.  :sad:

Publicerat

MKJ

Nu blandar du friskt. Vi tar det långsamt. Den Tyska forskningen du talar om. Handlar den om utfodring i avledande syfte under tiden strax före skörd?

Som förklaring av mitt blandande. Jag menar alltså att LRF är lika oresonliga i sina ställningstaganden som vissa kramare är i vargfrågan. Och vissa skogsbolagsrepresentanter i älgfrågan. KKK får man nog se som ytterligare lite extrema även om bristen på förståelse för andras synsätt är ett gemensamt karaktärsdrag.

Vi måste på samma sett se oss i spegeln som LRF, relationerna mellan de markägande och jägarna är nog på en rekordlåg nivå i samhället generellt.

Inget åtelfoder i världen kan matcha en ärtåker eller majsfält, tro mig har snart hållt på i 15 år här hemma och mina kusiner i 40 år i tyskland. För att en avledande utfodring skall ha någon praktiskt effekt så får det inte funnits anledningar att grisen tidigare att ha besökt åkern. Grisar är oerhört intelligenta, samma grisar som plockar utsäde är tillbaka när det mognar 3-4 månader senare.

Således är inte nyckeln att förbjuda foder egentligen. Däremot att förbjuda utfodring i jordbrukslandskapets närhet, undantaget om du har så stora egna arealer att du kalkylerar risken. Problemet jag har är 20ha marker som åtlar mitt i vår åkermark om 100-tals hektar. Bönderna som upplåter detta är grundlurade och skulle aldrig ha dessa skador om deras egna jägare lockade till sig grisarna, inte heller grannarna. Har provat att polisanmäla men det finns endast rekommendationer på minst 200m till rågång, inga lagkrav vilket jag eftersträvar.

Publicerat

Satt nyss och ägande lite tid åt denna intelligenta utredning - för mig baserad på en hel del okunskap och inte minst fel fokus.

1. Reproduktionen är i mycket liten vad beroende av fodertillgång, där vissa tror att grisarna i likhet med oss är beroende av snabbköp för att överleva. I flertalet hägn har man, ex jägaryeförbundets egna, sett att fodertillgången föga styr reproduktionen - mat hittar grisarna i alla fall.

2. Kameraövervakning har fått mkt stor plats i utredningen - sjukt enligt mig! Vi jägare använde kameror, vissa av oss, som hjälpmedel för att veta vad som rör sig och när viltet oftast kommer. I inventeringshänseende är kamerorna mycket OSÄKRA. Det jag skulle vilja att man snabbt och enkelt föreslog är att kameror i detta avseende helt ska tillåtas - utan förbehåll. Tillsammans med detta ska, ännu viktigare för en rätt och balanserad avskjutning, bildförstärkande riktmedel tillåtas utan förbehåll etc.. Detta gör att vi får en mycket bättre kontroll över vad som skjuts - vi kan undvika att skjuta suggor etc. De som okontrollerat skjuter hondjur tror sig få mindre skador - erfarenheten visar tydligt att suggorna behövs för att styra flykten till områden som ej är odlade. Skjuts suggorna är risken överhängande att grisarna stannar i fälten hela grödo-/uppväxttiden.

3. Det absolut bästa är att fodra i skog under grödosäsong, främst då grödorna är som känsligast, samtidigt som vi jagar flitigt i grödorna - hit kommer grisarna oavsett men inte alls lika ofta om de störs..

4. LRF borde visa hur mycket markägarnas intäkter för jakt ökat iom grisarnas etablering - denna inkomst verkar starkt förringad! Samtidigt har jägarna fått ett stör ansvar för skyddsjakt mm. Det är inte alltid de bäst betalande jaktarrebdatorerna som visar sig vara bäst lämpade när det kommer till skyddsjakt. Själv jagar jag i grödorna minst 3 ggr/vecka - maj-aug, skulle kunna vara på lats betydligt oftare om bara tid fanns...

Sorgligt!

RG

Publicerat

Ledande aktörer med stora marker visar att avledande utfodring funkar i Sverige. Funkar det på stora marker funkar det på sammanlagda små marker; grisarna vet inte vem som äger marken. Men vi behöver samverkan, ja...

Publicerat

MKJ

Det är just gör att vi är så beroende av samverkan som det är så tråkigt att LRF antagit en så extremistisk attityd.

Sedan kan du lova och bedyra precis hur mycket du vill. Men du lär inte kunna visa på någon seriös undersökning som visar att avledande utfodring ökar skadorna. Det längsta du kan komma är forskning som inte kan påvisa någon förbättring.

Publicerat

MKJ

Det är just gör att vi är så beroende av samverkan som det är så tråkigt att LRF antagit en så extremistisk attityd.

Sedan kan du lova och bedyra precis hur mycket du vill. Men du lär inte kunna visa på någon seriös undersökning som visar att avledande utfodring ökar skadorna. Det längsta du kan komma är forskning som inte kan påvisa någon förbättring.

Det låter som du har stor erfarenhet i ämnet? Som RG skriver bygger avledande utfodring på att du verkligen leder av dem, i svinens geografiska hemvist är markerna på många håll splittrade. Så länge du har ett ruttet äpple som inte kan låta bli att vräka ut bröd på sina 10ha åkermark får heller inte avledningen någon effekt.

Skulle välkomna en storskalig undersökning under svenska förhållanden där större områden inte utfodrades och jämfördes med lika stora områden som fodrades, tror att skillnaderna i faktisk reproduktion skulle bli oerhört stora i områden som småländska höglandet, Uppland, Västmanland mfl områden. Med färre grisar får du mindre skador, eller har LRF fel där med?

Sen till RG, att grisens födointag har direkt effekt på reproduktionen torde inte vara nyheter för någon? Ollonåren slår igenom oerhört på kontinenten i historisk statistik. Idag ser man inte lika tydliga peakar vid ollonår utan en mer jämn och ökande tillväxt. Det beror på all majs, närmare 1 miljon hektar odlas bara i tyskland vilket är 2ggr sveriges odlade areal där vi idag har ca 20.000 ha majs. I Sverige finns faktorer som tydligare styr svinens reproduktionstakt nämligen årsmån dvs antal månader med tjälad mark.

Självklart vet LRF att vi har mer gris än vad vi skulle behöva och också egentligen mer gris än vad vårt klimat bär. Anledningen är utfodringen därav skjuter man in sig på denna.

Publicerat
  • Författare

Självklart vet LRF att vi har mer gris än vad vi skulle behöva och också egentligen mer gris än vad vårt klimat bär. Anledningen är utfodringen därav skjuter man in sig på denna.

Så, det är därför deras medlemmar i vissa fall inte skäms för att ta ohemult betalt för att, om möjligt försöka åtgärda deras problem...

Publicerat

Ja ja, men under grödosäsong behövs ingen utfodring - inte ens i Småland... Grisarna hittar mat oavsett, vill påpeka att majsen i Sverige inte är i närheten av de ton ekollon naturen producerar. Grisarna går inte till åtlarna i sommartid pga de är i akut svält - utan ofta av vana och god smak..någon som seriöst tror att grisarna skulle minska i antal för att vi begränsar deras meny till enbart spannmål sommartid?

Jag jagar på mycket gristäta områden - än har jag inte sett några tomma vetefält.....

Beträffande din ollonstatistik. Man bör då väga in övriga parametrar, som att ollonår är starkt beroende av varm vår/sommar - vilket vi tydligt sett påverkar grisarnas produktion och när denna inträffar.

Mvh

RG

Publicerat

Kanske LRF skulle uppmana sina medlemmar att inte ta så in i helsike betalt för grisjakten utan fler skulle ha råd att komma och jaga, då kanske problemen skulle lösa sig själv. Samma gäller älgjakten, om skogsbolagen inte vore så giriga på att få in pengar från jägarna för att dessa ska skjuta bort bolagets "skadedjur" skulle det nog se lika dant ut där.

Publicerat

Det låter som du har stor erfarenhet i ämnet? Som RG skriver bygger avledande utfodring på att du verkligen leder av dem, i svinens geografiska hemvist är markerna på många håll splittrade. Så länge du har ett ruttet äpple som inte kan låta bli att vräka ut bröd på sina 10ha åkermark får heller inte avledningen någon effekt.

Skulle välkomna en storskalig undersökning under svenska förhållanden där större områden inte utfodrades och jämfördes med lika stora områden som fodrades, tror att skillnaderna i faktisk reproduktion skulle bli oerhört stora i områden som småländska höglandet, Uppland, Västmanland mfl områden. Med färre grisar får du mindre skador, eller har LRF fel där med?

Sen till RG, att grisens födointag har direkt effekt på reproduktionen torde inte vara nyheter för någon? Ollonåren slår igenom oerhört på kontinenten i historisk statistik. Idag ser man inte lika tydliga peakar vid ollonår utan en mer jämn och ökande tillväxt. Det beror på all majs, närmare 1 miljon hektar odlas bara i tyskland vilket är 2ggr sveriges odlade areal där vi idag har ca 20.000 ha majs. I Sverige finns faktorer som tydligare styr svinens reproduktionstakt nämligen årsmån dvs antal månader med tjälad mark.

MKJ,

jag håller helt med dig när det gäller en bra undersökning med kontrollområden. Det finns inte en enda sådan utförd, här eller på kontinenten.

Jag och de andra forskare jag diskuterat detta med tror att överlevnaden är viktigare än den ökade reproduktionen. Dock blir det med självklarhet fler som reproducerar sig om fler överlever, så självfallet spelar utfodringen roll. Annars hade vi inte utfodrat och betalat 340 miljoner för foder varje år. Detta gäller dock även för andra arter. Är det fel att försöka hålla en mer stabil rådjursstam genom utfodring, dels för att  minska lidande dels för att kunna skjuta fler rådjur?

Publicerat

MKJ

Jag har stor erfarenhet av att mislyckas med att hitta dyliks undersökningar. Någon egen personlig undersökning har jag inte gjort. Bla beroende på att jag inte hittat något område där man matar i avledande syfte utan att även mata, ofta i stora mängder, på vårvintern vilket borde vara det som ökar stammen mest... kanske dags för ytterligare förtydning. Jag är definitivt för att olika markägare och olika markutnyttjar intressen skall ta hänsyn till varandra. Och att lägga ut tonvis med sötsaker framåt vårkanten är inte att visa hänsyn. Men jag vill att man försöker hitta bättre balans och kompromisser. När, var och med vad skall man mata och jaga olika villebråd för att vi skall vinna så mycket som möjligt i båda ändar. Jag skulle även vilja se bredare fördök med avledande matning av älgar. Åtminstone i områden med mycket vandringsälg.

Publicerat

Kanske LRF skulle uppmana sina medlemmar att inte ta så in i helsike betalt för grisjakten utan fler skulle ha råd att komma och jaga, då kanske problemen skulle lösa sig själv. Samma gäller älgjakten, om skogsbolagen inte vore så giriga på att få in pengar från jägarna för att dessa ska skjuta bort bolagets "skadedjur" skulle det nog se lika dant ut där.

Det är precis vad LRF gör!

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Det är precis vad LRF gör!

Det märks väldigt dåligt...

Publicerat

Det märks väldigt dåligt...

Alla bönder är inte lätta att ändra på, och det är väl just dom bönderna du märker av..

Publicerat

Fast när det gäller älgen så finns det väl gott on forskning som tyder på att det viktigaste för att få ner skadorna på tallen handlar om att det skall finnas alternativ mat. Som tur är och till skillnad från grisen så föredrar älgen annan mat än den vi odlar. Och det skall vi vara glada för eftetsom vi inte har lika generösa möjligheter till skyddsjakt på älg i jan-Feb som på gris i Juli-Aug.

Publicerat
  • Författare

Alla bönder är inte lätta att ändra på, och det är väl just dom bönderna du märker av..

Förmodligen... Sannolikt är det de som gnäller värst också!

Publicerat

gazugaqe.jpg

här är en av anledningarna till varför utredningen är gjord ..

Valde medvetet en bild där man inte ser regnr men det är någonstans runt 500kg bröd i lösvikt.

Publicerat
  • Författare

gazugaqe.jpg

Valde medvetet en bild där man inte ser regnr men det är någonstans runt 500kg bröd i lösvikt.

Lagstiftning har ALDRIG fått bort dumhet!

Publicerat

MKJ,

jag håller helt med dig när det gäller en bra undersökning med kontrollområden. Det finns inte en enda sådan utförd, här eller på kontinenten.

Jag och de andra forskare jag diskuterat detta med tror att överlevnaden är viktigare än den ökade reproduktionen. Dock blir det med självklarhet fler som reproducerar sig om fler överlever, så självfallet spelar utfodringen roll. Annars hade vi inte utfodrat och betalat 340 miljoner för foder varje år. Detta gäller dock även för andra arter. Är det fel att försöka hålla en mer stabil rådjursstam genom utfodring, dels för att  minska lidande dels för att kunna skjuta fler rådjur?

Svårt att jämföra rådjur med svin. Rådjuren har helt andra r-tal, sannolikt är rovdjuren mer avgörande regulator än tillgång på vinterfoder i områdena som jag nämnde tidigare. Explosionen var primärt ett verk av skabb och inte utfodring.

Publicerat

MKJ

Jag har stor erfarenhet av att mislyckas med att hitta dyliks undersökningar. Någon egen personlig undersökning har jag inte gjort. Bla beroende på att jag inte hittat något område där man matar i avledande syfte utan att även mata, ofta i stora mängder, på vårvintern vilket borde vara det som ökar stammen mest... kanske dags för ytterligare förtydning. Jag är definitivt för att olika markägare och olika markutnyttjar intressen skall ta hänsyn till varandra. Och att lägga ut tonvis med sötsaker framåt vårkanten är inte att visa hänsyn. Men jag vill att man försöker hitta bättre balans och kompromisser. När, var och med vad skall man mata och jaga olika villebråd för att vi skall vinna så mycket som möjligt i båda ändar. Jag skulle även vilja se bredare fördök med avledande matning av älgar. Åtminstone i områden med mycket vandringsälg.

Jag är ingen expert på vandringsälg mer än att jag äger skog i vindelälvens/laisälvens dalgång som varje år drabbas hårt. Älgen har sina vandringsstråk, hur drabbade vi blir beror på när älvarna fryser. Blir älgarna stående så måste de ju äta.

Publicerat

Snart är vi tillbaka till socialdemokrati, hallelulja :pinch: 

Det finns ett illa dolt förakt mot ägande bland många arrenderande jägare, fan om de ska få bestämma över sin egen mark...borde dom ens få äga den?

Känner mycket bönder, många räds nya jägare då det i sanning är "grisen" i säcken. Sett jägare som ställer till värre skador än svinen. Men är enig så långt att folk borde inte gå marklösa förutsatt att man är en samarbetsvillig själ. Det som stör mig mest är gubbväldet i jaktlagen, gnälla på arrenden går bra men att ta in nytt och kanske yngre i jaktlaget är ju rent livsfarligt....

Publicerat

Jag har inga såna problem själv,jagar på egen mark, lyckligtvis finns ingen bolagsskog på vårt jaktvårdsområde. Problemet med att ta in nya jägare finns i vårt område oxå, gubbvälde finns även här men på ett annat sätt. Varför går det inte att få in några yngre jägare, jo för att de yngre har barn och dagis inte öppnar förrän halv sju och då får de yngre inte vara med förrän på eftermiddagen. Annars blir det så svårt att dela köttet.En yngre jägare i vårt lag har en riktigt bra älghund men fär bara gå med den på eftermiddagen i marker där det sällan eller aldrig finns nån älg, motivation är att den här äldre hundföraren har jagat med oss så många år, ja hunden är ganska kass men han måste få förtur ändå.

Publicerat

gazugaqe.jpg

Fallfrukt ifrån ett brödfruktsträd ? Eller så har han pallat.post-9336-0-67354100-1405139798_thumb.jp