Publicerat Oktober 3, 200619 yr Som nybliven ägare av en 6PPC så börjar jag nu så smått att "ladda upp" inför toppjakten, frågan är bara vilken kula som gör jobbet bäst? Har sett att de flesta förordar Hornadys FMJ som jag också har bra erfarenheter ifrån sedan tidigare då jag har skjutit 10-15 tjädrar per säsong de senaste vintrarna med min 243:a utan nämnvärd köttförstöring eller skadskjutning. Av andra har jag dock hört att Hornady inte har match-kvalitet med ojämna partier samt att BC inte är den allra bästa. Nu när man har satsat på en vad jag hoppas på "hål-i-hål"-maskin så vill man ju försöka skruva ut så mycket ur bössan som det bara är möjligt men det får ju alltid bli en kompromiss mellan precision och "jaktlämplighet" eller finns den optimala lösningen? Kulor jag har tittat på är: Norma FMJ 80grain Sierra Match King 70grain Berger VLD Match 95grain Lapua Scenar 105grain Hålspetskulor är väl i allmänhet den bästa lösningen vad gäller precision men då gäller det ju också att de är hårda och inte svampar upp för mycket. Scenar används rätt så flitigt av mina kompisar i 6,5x55 men jag är tveksam till om bössan klarar en kula på 105grain. Har även läst tips om att lägga en limklick på hålspetsar för att förhindra uppsvampning men kan det verkligen fungera? Jag bör kanske tillägga att Sakon har en räffelstigning på 1-10”. Om ni kommer med förslag/synpunkter så får ni mer än gärna bifoga laddata.
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Norma FMJ 80grain = hornady FMJ 80 grain Norma gör inga egna kulor Jag vet inte men jag skulle nog inte våga mig på att skjuta tjäder med hålspets. Eller vågar man sig på det? .. Hört att man kan skeda ihop toppen så blir det mer likt en helmantel.
Publicerat Oktober 3, 200619 yr huvudsaken att du inte använder Sierra matchking...den är lite väl våldsam...du behöver inte gå å hämta fågeln efter skottet...det blir så mycket att hämta isf ;D...den hamnar överallt ;D....har testat på en kråka, å det blev inte mycket kvar av den . annars kan jag rekomendera Hornady´s 80grains FMJ...eller så den som Lapua laddar med, vet inte vad den heter, men det är en FMJBT...alltså en helmantel med s.k "boattail" och så är den spetsig...har för mig den att den väger 90grains. /Fredde
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Lapuas 90-grainare är omöjlig att få tag i. Har försökt i flera månader :-
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Lapuas 90-grainare är omöjlig att få tag i. Har försökt i flera månader :- gjorde lite research på nätet och hittade den...Sierra Gameking FMJ 90grains....ser då iaf ut som den som Lapua laddar...finns ingen annan FMJBT 90gr på nätet...inte som jag hittade iaf finns att köpa här: http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=151716
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Författare Jag fick med några kulor när jag köpte bössan: Sierra Varminter 75grain - Har jag uteslutit ur resonemanget av naturliga skäl... Sierra MatchKing 70grain - Tydligen för mkt sprängverkan... Barnes Solid 75grain Sako Full Jacket 90grain Lapua 5gram G490 "mörk"/behandlad hålspets Lapua 5.8gram GB493 liknande den ovan Lapua S342 5.8gram Av dessa verkar Barnes-, Lapua S342 och Sakokulan mest lämpade, annars så får jag väl ta mig en funderare över om jag inte ska lägga en beställning på Hornadys kulor trots allt.
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Författare Jag såg precis att de "mörka" Lapuakulorna är molybdenbehandlade Silver Jackets så de går väl också bort eftersom jag skjuter med Nosler Ballistic Tip för rådjuren och det är väl ingen höjdare att blanda? Lapua S342 liknar förövrigt Lock Base som Lapua visar på sin sida.
Publicerat Oktober 3, 200619 yr sakos FMJ skjuter iaf skit i de 2st 243win jag testat. Jag skulle testa barnes solid av dom kulor du räknar upp. sierras 90 grains FMJBT har jag hemma men det ska inte vara samma kula som lapuas... ??? ???... Ferrobull har en solid kopparkula som kan funka till toppfågel. Den är dock ganska lätt (65 grains)..
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Författare Fasen också, man hade ju hoppats på att det fanns någon match-kula som är tillräckligt hård för att använda på toppjakten. Är det ingen som har testat Scenar? Jag har ju flera kompisar som använder den i större kalibrar och då fungerar den bra men blir effekten en annan när kulan blir mindre och därmed lättare?
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Författare Kunde inte hålla mig längre så jag la en beställning både på Hornady och Scenar. Började leka lite med kulorna i Rob's reloading organizer och insåg snabbt att Scenars höga BC gör underverk även för vinddriften så det vore mumma om jag kunde få den att gå bra i PPC:n samtidigt som den inte är alltför stygg mot viltet. Framtiden får utvisa vad som blir bäst...
Publicerat Maj 9, 200718 yr Hur gick det med hornady`n och scenaren . Är nyfken för att jag har köpt en 6ppc och väntar snart hem den,skall mest använda den till rävlock och rådjur
Publicerat Maj 9, 200718 yr Författare Det blev lite ont om tid för testande så det blev så att jag körde med Scenar hela vintern. Jag vet andra som inte alls är nöjd med den men i min bössa så kan jag då inte klaga på resultatet. Tänkte försöka hitta en laddning för Hornadyn i sommar så får den visa vad den kan till vintern. Vad har du för räffelstigning i din? Jag har 1-10 så jag kan skjuta kulor upp mot 100gr men vad jag förstår så är det inte så vanligt med den räffelstigningen i en PPC så det är svårt att hitta laddata till tyngre kulor. Till bockjakten så kör jag med 95gr NBT och till helgens stundande bäversafari så har jag laddat upp Sierra Vamint 75gr. Än så länge så är jag riktigt riktigt nöjd med bössan och kalibern!
Publicerat Maj 9, 200718 yr Tja tjäderslägga då är det väl klart du ska köra med hornady ;D Kan man bara begränsa sig till 200meter är det en oslagbar kula
Publicerat Maj 9, 200718 yr Jämförde lite på norma och ser att vid 5m/s rak sidvind skiljer det ~30mm i vindavdrift mellan 90g. Scenar och hornady 80g. på 150 meter. Jag har köpt en ask Scenar som ska testas men tror knappast jag vill byta bort Hornadyn har nu skaffat en varmint pipa som verkar skjuta riktigt bra med Hornadyn så det blir nog den som får KNOCKA ner tupparna även kommande vinter
Publicerat Maj 9, 200718 yr Såg att ngn skrev att det var uteslutet att blanda molybelagda kulor med icke belagda.. Varför ska man inte göra de? Jag skjuter Diamond Line på vintern och nu Oryx till bocken, vad kan det bli för problem...? I en tikka m65 kal 6,5 MVH
Publicerat Maj 9, 200718 yr Författare Jag antar att du syftar på min fundering som långt ifrån var ett uteslutande... Nåväl, jag läste någonstans att det kan leda till höjdspridning eftersom det tar tid att förbränna ev. molly som blir kvar i loppet när du byter tillbaka till Oryx i ditt fall. Huruvida det stämmer vet jag ärligt talat inte och det var därför jag ställde frågan men här kan säkert någon annan med erfarenhet i ämnet flika in och belysa frågan ytterligare.
Publicerat Maj 10, 200718 yr Dorro? Är det alltså oryxen som jag ska vara orolig för höjdspridning på alltså?... Vill helst inte sluta skjuta DL eftersom den går grymt bra i min bössa och är så billig. Finns det molybelagda blyspets? Ursäkta jag stjäl tråden Dorro... MVH
Publicerat Maj 23, 200718 yr LarsVem utförde pip bytet? Vad för märke på pipan? Stigning? Fick hjälp äv Stefan.K med pipbytet då den gamla satt som f-n. Det är en Sako orginal 14"
Publicerat Juni 13, 200718 yr Har nu fått hem Sakon 6ppc singleshot efter en del licens bök,sjätte vapnet + en FX cyklone för skyddsjakt. Den förre ägaren har jagat med 80 gr hornady och nosler ballistc tip Skjuter bäst med noslern. Har inte hunnit skjuta så mycket ännu,måste in och köpa nosler och ladda.Följde med 60st Hornady och några Scenar hålspets men inga Nosler. Kikaren är en Leupold vxIII 8,5-25 x50 med ett tunt kors,är rädd att det för tunt vid skymningen,får väl byta till ett med tjockare kors då jaktkontot har hämtat sej. Vilken kula använder ni till rävjakt
Publicerat Juni 13, 200718 yr Jag valde mellan v-max o speer tnt, på kråkfågel v-maxen sprängde inget blev ett hyffsat hål bara men tnt blev det censur)efekt inget utgångs hål på räv all kraft i djuret knall o fall perfekt. Mvh
Publicerat Juni 13, 200718 yr Jag antar att du syftar på min fundering som långt ifrån var ett uteslutande...Nåväl, jag läste någonstans att det kan leda till höjdspridning eftersom det tar tid att förbränna ev. molly som blir kvar i loppet när du byter tillbaka till Oryx i ditt fall. Huruvida det stämmer vet jag ärligt talat inte och det var därför jag ställde frågan men här kan säkert någon annan med erfarenhet i ämnet flika in och belysa frågan ytterligare. då jag blandade molybelagda kulor (diamond line) med vanliga i 6,5an fick jag svårt att hitta precisionen efter varje byte..gick väl ca 20-30 skott för mig med diamond line när jag skulle skjuta in för toppjakten..sen fick jag rengöra en massa och skjuta typ ett paket jaktmatch innan jag fick till det när jag bytte tillbaks till vanliga under våren..sen om det utgör nån fara för pipan under längre användande vet jag inte, är man noga med rengöringen så tror jag inte det..slarvar man med rengöringen efter användandet av moly tror jag man kan bygga upp svåra beläggningar då man bränner fast molyn när man skjuter vanliga kulor..
Publicerat Augusti 18, 200718 yr Har nu skjutit med kulorna som följde med och bestämt mej för att köra med 70gr norma bt och hornady 80 gr. Den förra ägaren använde norma 200 krut. Läst i forumet att det är pipbrännar krut. Vilket krut tycker ni är bäst. Gärna laddata.
Publicerat December 28, 200718 yr Hej Dorro ! Har prövat denna lösning på kulproblemet. 70 grs kulor går bra i min Sako varminter. Använder därför Hornady 80 grs fmj på korta håll max ca 150 m dvs alltid i loppet under jakten. Om hållet blir längre hinner man lätt att repetera in en Nosler Bal Tip 70 grs, ger grym presition i min bössa med N200 krut (26 grs) cci tändhatt & max 0,5 mm friflykt. På 100 m skjuter Noslern ca 30 mm högre & rätt i sida så man får lägga till 4 klick på Hornadyn jämfört med range card gjort för Noslern ! God jakt !