Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bli av med envis hackspett...

Featured Replies

Publicerat

Hej allihop

Undrar om det finns något bra sätt att bli av med , skrämma bort en riktigt envis hackspett.

Anledningen är att den hackar sönder mitt hus vid nockkanten. Har nu ca 15 hål som är igenlaggda. Varje gång som ett hål läggs igen så spettar den upp ett nytt hål. Och detta alltid i ottan när man sover som bäst >:(

Då dessa är fridlysta så är ju ett blypiller inte att tänka på...

Är det nån som har nått bra knep att ta till?

MvH Göran

Publicerat
Hej allihop

Undrar om det finns något bra sätt att bli av med , skrämma bort en riktigt envis hackspett.

Anledningen är att den hackar sönder mitt hus vid nockkanten. Har nu ca 15 hål som är igenlaggda. Varje gång som ett hål läggs igen så spettar den upp ett nytt hål. Och detta alltid i ottan när man sover som bäst >:(

MvH Göran

Finns vitlackerad plåt som man kan skruva fast på befintlig vindskiva/nockbräda (visst kallas den så?)....borde klinga gott i hackes skalle om han hackar i plåt :D ;D

annars ligger min röst på blypillret....skit i att den är fridlyst, den sabbar ju ditt hem!...ingen behöver ju få veta nått ;)

Mvh Fredde

Publicerat

PANG!!

Publicerat
Hej allihop

MvH Göran

Har haft samma problem. Jag gjorde två fågelliknade plåtfigurer till stugan som jag hade i Småland och satte upp en på vadera gavel under nocken. Lyckat! ;D

Publicerat

Tror det har låtit PANG förr när detta problem har uppstått.

Publicerat

Ska prova ett par plåtpippin och en fet Uvbulvan, sen får S&B cal 16 slugs säga sitt.

Demokratin har talat...

Publicerat

Slug!?!? :o

Säg mig, hur stor är den där hackspetten egentligen? Nå't i stil med igelkotten Norman kanske?  ;)

Ärligt talat, prova du med uvbulvaner eller liknande först. Det brukar fungera en tid... Lite längre om du flyttar runt dom då och då. Men förr eller senare fattar herr Spette att det är bara mygel och båg. I övrigt är det nog bara plåt och nät som hjälper, om man skall hålla sig till lagliga medel.

Du kan ju prova med fyverkerier också...  :P

Pettson

Publicerat
Ska prova ett par plåtpippin och en fet Uvbulvan, sen får S&B cal 16 slugs säga sitt.

Demokratin har talat...

Min hackspett flyttade till ett annat hus när han såg att han hade fått konkurrens om huset. ;D

Är det lagligt att skjuta hackspett ???  

Publicerat

Jag skulle kolla om jag hade myror på vinden, hade ett liknande fall med en spillkråka som promt skulle in på vinden på sommarstugan. Jag kollade faktiskt efter myror eller liknande och hittade ett JÄTTEbo med björnmyror!!! Efter att Anticimex varit där och trollat så försvann både myror och spillkråkan ;D ;D.

Kolla först anledningen till att hackspetten är där innan du börjat tänka i banor som att vaccinera med bly. För övrigt är det olagligt så det förslår och det är onödigt att uppmana till dylika aktiviteter på Jaktsidan tycker jag. Många som läser här ser inte med blida ögon på vår verksamhet, mins ni inte kråkjaktsdebatten fär något tag sedan? :-

Publicerat

Men lägg av nu. Räcker det inte ens med tre smajlysar för att man ska begripa att inlägget ska föreställa humor?

Nå, jag ändrar länken i mitt första inlägg så att ingen stackars läsare ska behöva misuppfatta det, smajlysar eller inte.

Pettson

Publicerat

Ska upp och kolla om det bor nåra mindre kreatur på loftet som kan vara ätbart.

Har en terori om att den hackar för att det är tomt på spån längst upp efter väggen, då blir det som en ihålig trumma. Kan detta framkalla hackes mani att knacka hål på mitt bo?

Kan tillägga att jag försökt skrämma bort den hela sommaren med både kottar, skrik och hojt. Nu räcker det med att jag lyfter haspeln från fönstret så är den borta, men bara i ca 20 minuter.

Det där med sluggs fantiserar man gärna om kl 5:00 på morgonen, eller något stort från Bofors som briserar med spektakulär effekt. eller kärnvapen kanske...

Publicerat

Kärnvapen låter som en höjdare ;D Berätta gärna hur det gick ;)

Publicerat

det kan väl omöjligt vara olagligt att skjuta en hackspett som ger sej på huset? skydds jakt ???

Publicerat

::) ....näääääääää...jag säger inte nått....men det fungerar.....

Publicerat
det kan väl omöjligt vara olagligt att skjuta en hackspett som ger sej på huset? skydds jakt

Visst men då får du nog börja med att söka tillstånd hos länstyrelsen.

Följande saxat från http://www.ac.lst.se/jakt/skyddsjakt

Skyddsjakt

Skyddsjakt är ett sätt att förebygga skador som viltet kan orsaka. Sådan jakt kan bli aktuellt trots att jakt inte annars är tillåten på den aktuella djurarten eller den tid på året när skador uppstår.

Skyddsjakt är den viltskadeförebyggande metod som vanligen ska tillämpas när det inte är ett fredat eller särskilt skyddsvärt vilt som orsakar skada.

Syftet med skyddsjakt

Skyddsjakt går ibland ut på att ta bort någon enstaka individ som är särskilt besvärlig. Andra gånger syftar skyddsjakten främst till att skrämma och splittra anhopningar av vilt. Tyvärr ger skyddsjakt många gånger endast begränsad och tillfällig effekt som skadeförebyggande metod. Därför är det viktigt att också försöka hitta andra lösningar.

Skyddsjakt utan särskilt tillstånd

Ibland kan du bedriva skyddsjakt utan särskilt tillstånd. Det gäller bara när de förutsättningar som anges i jaktförordningens bilaga 4 är uppfyllda. I andra fall kan Länsstyrelsen ge tillstånd till skyddsjakt. Om det är fråga om arterna björn, varg, järv, lo, säl eller rovfåglar och ugglor är det dock Naturvårdsverket som får ge tillstånd.

Krav på återrappportering

I tillstånd till skyddsjakt ställs vanligtvis krav på viss återrapportering av jaktens genomförande och resultat. Detta är viktigt för att vi ska kunna ta vara på vunna kunskaper och erfarenheter. På så sätt kan vi ge bättre råd och tips i framtiden om när skyddsjakt verkligen är en verksam metod.

• 4 weeks later...
Publicerat

Det är väl inte olagligt om ingen får veta det?

Publicerat

Skjut fågeglhelvete och tig sen som muren !!

Publicerat

Den sista kommentaren var rent olämplig. Även om jag tog det med en klackspark så är det inte alla som gör det.

Skulle undersöka loftet å se så att du inte har "SpettDonalds" däruppe. Plåtfigurer har jag hört dem som haft god nytta av, dock i kombination med att undanröja alla tänkbara läckerheter för Hacke.

Publicerat

Kontakta miljö & hälsoskydd i den kommun du bor i.

De har tillgång till skyddsjägare.

Ni måste dock sökatillstånd hos polisen för att avlossa skott i tätbebyggt område.

En del skyddsjägare kan ha tillstånd att avliva vilt med kraftiga luftgevär, något som bör passa ypperligt i detta fall.

MVH B

Publicerat
Jag skulle kolla om jag hade myror på vinden, hade ett liknande fall med en spillkråka som promt skulle in på vinden på sommarstugan. Jag kollade faktiskt efter myror eller liknande och hittade ett JÄTTEbo med björnmyror!!! Efter att Anticimex varit där och trollat så försvann både myror och spillkråkan ;D ;D.

Kolla först anledningen till att hackspetten är där innan du börjat tänka i banor som att vaccinera med bly. För övrigt är det olagligt så det förslår och det är onödigt att uppmana till dylika aktiviteter på Jaktsidan tycker jag. Många som läser här ser inte med blida ögon på vår verksamhet, mins ni inte kråkjaktsdebatten fär något tag sedan? :-

Det var innan min tid här,vad var det för debatt om kråkorna?

Publicerat
Kontakta miljö & hälsoskydd i den kommun du bor i.

De har tillgång till skyddsjägare.

Ni måste dock sökatillstånd hos polisen för att avlossa skott i tätbebyggt område.

En del skyddsjägare kan ha tillstånd att avliva vilt med kraftiga luftgevär, något som bör passa ypperligt i detta fall.

MVH B

Börja med att söka tillstånd hos Lst. Ta ngr bilder, dokumentera dina tidigare lagningar och så en bild av den skyldige. Är det en vanlig större hackspett så torde det inte vara ngr problem. När du fått ditt tillstånd så kontaktar du kommun som kan tillhandahålla skyttar som har nödvändiga tillstånd. Hackspetten får man inte skjuta utan speciellt tillstånd från Lst men fixar du det så torde det inte vara ngr problem.

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat

55 gr Ballistic Tip i 1120 m/s gör susen.

• 10 months later...
Publicerat

Jag letade fram en bild på en uv med tydlig profil på internet gjorde den svart o tryckte ut den på ett A3, klippte en mall o gjorde en uvprofil i plåt som fick ögon bestående av oranga knappar. Angreppen upphörde på detta hus. Tyvärr finns det 8 hus till att hacka på så jag får nog göra 8st till. Men det vill väl inte någon betala för.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.