Publicerat Oktober 17, 200619 yr Igår kom den min licens ska nu hämta den idag så jag får hämta ut den och gravera in nummer på den.Äntligen ;D Grattis!
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Författare Var precis och hämtade orginal licensen på ljuddämparen så nu är man en jägare med ljuddämpare ;D Dom sa att jag får använda samma dämpare på alla mina klass 1 och 2 vapen Synd, den passar bara på min 300a.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Var precis och hämtade orginal licensen på ljuddämparen så nu är man en jägare med ljuddämpare ;DDom sa att jag får använda samma dämpare på alla mina klass 1 och 2 vapen Synd, den passar bara på min 300a. Hur låter skottet nu efter Du har fått dit ljuddämparen? Är det stor skillnad?
Publicerat Oktober 19, 200619 yr Författare Jo det är skillnad men inte skjuter jag utan hörselskydd på banan smällen är hög nog för att man vill använda skydd. Farsan och brosan var ute med mig när jag testade den, Var ca 500m ifrån dom när jag skött dom sa att det lät som en 22mag eller som ett hagelskott på långt håll. Så helt tyst är det inte men betydligt lägre smäll vid bössan. Sköt kalven med den och då tyckte jag att det inte lät nå, typ som en 22.
Publicerat Oktober 19, 200619 yr Jo det är skillnad men inte skjuter jag utan hörselskydd på banan smällen är hög nog för att man vill använda skydd. Farsan och brosan var ute med mig när jag testade den, Var ca 500m ifrån dom när jag skött dom sa att det lät som en 22mag eller som ett hagelskott på långt håll. Så helt tyst är det inte men betydligt lägre smäll vid bössan. Sköt kalven med den och då tyckte jag att det inte lät nå, typ som en 22. Okej! Det låter ju bra. En fråga Janne. Vet Du om det finns Barneskulor i Kemi? Det var en som frågade mig om det i länken nedan. http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=4435.15
Publicerat Oktober 19, 200619 yr Författare Okej! Det låter ju bra. En fråga Janne. Vet Du om det finns Barneskulor i Kemi? Det var en som frågade mig om det i länken nedan. Ingen aning men det är ju bara att fråga dom när man är dit. Dom kan beställa det mest som man behöver. Dom har en försäljare som kan snacka så bli inte lurad av honom han kan sälja din kalsonger åt dig en gång till om du lyssnar för länge på honom ;D Dom är bra att göra affärer med så länge du vet vad du vill ha, och inte köper det han försöker sälja åt dig ;D
Publicerat Oktober 19, 200619 yr Ingen aning men det är ju bara att fråga dom när man är dit.Dom kan beställa det mest som man behöver. Dom har en försäljare som kan snacka så bli inte lurad av honom han kan sälja din kalsonger åt dig en gång till om du lyssnar för länge på honom ;D Dom är bra att göra affärer med så länge du vet vad du vill ha, och inte köper det han försöker sälja åt dig ;D Okej! ;D
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Författare Nu är allt färdigt rekyldämparen monterad på pipan. ljuddämparen monteras på rekyldämparen.
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Har du testat den ännu...funderar starkt på att också skaffa en till min Tikka 308.
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Författare Japp har testat den funkar bra, ändrar inte träffläge om den är monterad eller inte. Den är köpt via Sako och den är från en TRG21 den gamla modelen av TRG
Publicerat December 3, 200619 yr Nu är allt färdigt rekyldämparen monterad på pipan.ljuddämparen monteras på rekyldämparen. Vad är det för fabrikat och vad fick Du bet. för den? Hittade annons från jaktcenter på bloket nyss när jag satt och snurrade där. http://www.blocket.se/vi/10234788.htm?ca=1_7_s
Publicerat December 3, 200619 yr Det ser ju intressant ut, skulle behöva en sådan doning på min 9,3x62, Om jag minns rätt så gällde tidigare att man först tvungen var tvungen att skjuta utan höselskydd så att man skulle få hörselskador, därefter skulle man låta en läkare bekräfta (med intyg) att man hade fått nedsatt hörsel. Då gick det bra att få licens och skaffa ljuddämpare. Hur är bestämmelserna för att få licens på ljuddämpare nu ?
Publicerat December 3, 200619 yr Det ser ju intressant ut, skulle behöva en sådan doning på min 9,3x62,Om jag minns rätt så gällde tidigare att man först tvungen var tvungen att skjuta utan höselskydd så att man skulle få hörselskador, därefter skulle man låta en läkare bekräfta (med intyg) att man hade fått nedsatt hörsel. Då gick det bra att få licens och skaffa ljuddämpare. Hur är bestämmelserna för att få licens på ljuddämpare nu ? Dom är ändrade och det är lättare att få licens numera. Det är bara att fylla i licensansökan och lämna in den, för det var väl så HPDA Janne gjorde. Det tog några dagar längre bara om jag uppfattade honom rätt.
Publicerat December 3, 200619 yr Författare Vad är det för fabrikat och vad fick Du bet. för den? Hittade annons från jaktcenter på bloket nyss när jag satt och snurrade där.http://www.blocket.se/vi/10234788.htm?ca=1_7_s ca 4000:- märke Sako men den jaktcenter säljer kan man köpa i torneå för 179euro =ca 1650kr beroende på kursen man får till euro.
Publicerat December 3, 200619 yr Författare Lämna in ansöka för ljuddämpare och skriv att motivet för dämparen är förebyggande syfte
Publicerat December 3, 200619 yr ca 4000:- märke Sakomen den jaktcenter säljer kan man köpa i torneå för 179euro =ca 1650kr beroende på kursen man får till euro. Bet. Du med bet.kort så blir den billigare för då tar inte finnarna någon växelkurs och sedan får man den till den växelkursen som gäller här i Sverige när beloppet dras från ens konto. Halva priset är pga att den heter SAKO.
Publicerat December 4, 200619 yr den ser ut att bara bygga framåt, stämmer det? jag har siktat in mig på en Pofftech som endast förlänger bössan ca. 8 cm. ,men det var ett bra pris på denna
Publicerat December 4, 200619 yr Författare Halva priset är pga att den heter SAKO. Nej men jag behåller precisionen omonterat och monterad spelar inte nån roll om den sitter på. Och den är lättare än en sån vanlig ljuddämpare och rekyldämparen gick på 1500 och dämparen 2500 ca priser. Sen hehövs ingen gänga på pipan.
Publicerat December 4, 200619 yr Författare den ser ut att bara bygga framåt, stämmer det?jag har siktat in mig på en Pofftech som endast förlänger bössan ca. 8 cm. ,men det var ett bra pris på denna Ja den bygger framåt. På Citysoprt i kemi får du samma dämpare som pofftech säljer för 199euro monterat och klart ca 1850:-
Publicerat December 4, 200619 yr Ja den bygger framåt.På Citysoprt i kemi får du samma dämpare som pofftech säljer för 199euro monterat och klart ca 1850:- -tackar för tipset, då har jag något vettigt att göra medan hon jag delar kudde dräller runt på IKEA i Happis
Publicerat December 4, 200619 yr Författare -tackar för tipset, då har jag något vettigt att göra medan hon jag delar kudde dräller runt på IKEA i Happis Jo det finns mycket att göra här men vi har ingen riktig jaktbutik ännu
Publicerat December 4, 200619 yr Ja den bygger framåt.På Citysoprt i kemi får du samma dämpare som pofftech säljer för 199euro monterat och klart ca 1850:- Skriver dom citysport likadant som Du eller heter det annorlunda i Finland. Jag har sett en del stavningar och det är ju nästan så att man bryter av sig tungan när man ska försöka uttala ett finskt ord. Jag sökte på www.viamichelin.com men fick ingen träff.