Publicerat Juli 20, 201412 yr Jag sköt ett 30 tal hjortar, rådjur och någon mindre gris med 150gr mega med mycket gott resultat i 30-06. Bra mix av expansion och restvikt enligt mig. mvh/Urban
Publicerat Juli 20, 201412 yr Författare Jag sköt ett 30 tal hjortar, rådjur och någon mindre gris med 150gr mega med mycket gott resultat i 30-06. Bra mix av expansion och restvikt enligt mig. Okej! Ja jag är sugen på den. Eller om jag ska köra 222an helt å hållet. mvh/Urban
Publicerat Juli 20, 201412 yr Är själv väldigt förtjust i 222rem. Har du ingen gris på marken skulle jag nog tagit den. Tänk dock på att 222an är väldigt känslig för hinder i kulbanan, där tom ett grässtrå kan påverka kulbanan. Oftast är inte det något problem, men jagar du mycket på hyggen eller träda, kan 308 vara att föredra. mvh/Urban
Publicerat Augusti 26, 201412 yr Jag lånar tråden lite. Jag har dom sista 5åren skjutet med 11,7grams oryx i min 308win. Jag är ganska nöjd med kulan,men nu är priset så högt jämfört med hammerhead och mega att en inbiten norma fan funderar på att byta. Vilken ska man välja om man vill ha en likvärdig kula eller är oryxen värd sin peng? Laddar inte själv än.
Publicerat Augusti 26, 201412 yr Ordentlig effekt? Försvinner halva djuret? Sätt kulan bakom bog så ska du få se på lung-mos! och oförstörda bogar.
Publicerat Augusti 26, 201412 yr Sako Hammerhead kan kanske vara något? Annars har aldrig Lapua Mega svikit! S
Publicerat Augusti 26, 201412 yr Hammerheaden är intressant,får köpa en kartong och prova. Skiljer ca250kr mellan hammerheaden och oryx:o
Publicerat Augusti 27, 201412 yr Har skjutit 2 brungrisar på omkring 40m med Hammerhead 11.7gr (det finns 13gr också). Båda med rejäl lungträff med ingångshål precis bakom ena bogen och ut lite i bakkant av bogen på motsatt sida. Den först lade sig ner på stället. Utgångshålet var stor men inte överdrivet. Den andra sprang 30-40m med ett rejält utgångshål och lungbitar på skottplatsen (se bilden). Konstigt att den gick överhuvudtaget. Något liknande borde ju hända med rådjur, kan återkomma i oktober när jag provat. Kommer att fortsätta med Hammerhead. Det fina är ju om man kan välja att sätta kulan i eller bakom bogen beroende på vilken effekt man behöver. Jaktcenter tar 340kr, ca 150 kr billigare än Jaktia och WB om jag inte minns fel. Dessutom rabatt om man köper flera askar. Om någon i Stockholm är intresserad av samköp så är jag på. Frakten m bussgods går på 125 eller 150.
Publicerat Augusti 27, 201412 yr Är det nån som vet om jaguargruppen säljer hammerhead? Hittar inget på torsbos sida.
Publicerat Augusti 27, 201412 yr Walter Borgs är ju Jaguargruppen men om alla i gruppen Sako vet jag inte
Publicerat Augusti 27, 201412 yr Ska till kjells vapen i helgen får kolla där. Tänker prova hammerhead i min vakbössa och mega i min drevbössa.
Publicerat September 9, 201411 yr Författare Nu tillbaka till början av denna tråd:-) De vart inge skjutit med 222an, skjöt 1bock med 308. Med oryx 11.7g å den sprang som vanligt:-( Men till nästa säsong blir det annan kula!! Lapua mega 150/185g! Vilken av dessa blir de mest förstört/chock av?
Publicerat September 9, 201411 yr Prova Sierra varmint;-) S. Sierra varmint kulan i cal .30 är restnoterad på de flesta ställen jag letat. Beställde från Tysklad i slutet maj och kulan är restnoterad till v38, när som helst så