Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blir gråtfärdig av inskjutningar!

Featured Replies

Publicerat

Varenda gång jag skjutit in min bössa har det varit strul! Första gången gick det 2 askar ammo och konsultation från vapenhandlaren som även han provsköt 1 ask innan vi upptäckte att baserna satt löst... (butiksmonterad).

andra gången var siktet paj, och skickades på garantireparation. Sen har vi då dagens inskjutning när ljuddämparen blivit monterad; provar utan dämp först, riktigt bra samlas bild, minimalt ändrat träffläge mot innan kapning/gängning av pipan. sen på med dämparen, OJ, spred utanför tavlan (100m) men riktades snabbt in, sköt 4:a serier som blev bättre och bättre men plötsligt ändrades träffläget igen, utan nå skruvning, 20 cm snett upp höger. Korrigera å skruva igen och klia i huvvet, vad fan händer? skjuta igen men fick inte till skiten! hittar inget löst eller annat, jag skulle lätt pröjsa för att bara kunna lämna bort skiten åt nån annan att fixa inskjutningen åt mig! nu blev hela dan rutten! känns kanske liiite bättre när jag fick skriva av mig.

nu ska jag demontera ALLT och börja om igen och köpa en inskjutningsbänk!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

• Svar 60
  • Visningar 12,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• ok, då har jag varit och testat idag igen, samma avstånd som sist, första serien om 4:a skott med jaktmatch. första, andra och fjärde skottet blev oerhört tighta, det 3:e hamnade liiite vid sidan o

• kalleanka70
    kalleanka70

Swecul, glöm inte kåpor bara, Urban pratar en del ;-) ha ha ha iPad Tapatalk HD

• Christian N
    Christian N

"Tror det är rekylklacken, som är klämd mellan pipa och låda. Denna är lite sned efter gängning. Dvs den går inte helt vertikalt ner, utan lutar en aning."   http://www.thediyhunter.com/images/journ

Posted Images

Publicerat

Vad är det för vapen, kaliber?

spontant låter det som siktet igen.

Publicerat
  • Författare

en x-bolt 308w. nikon monarch e 2,5-10x50 qr,ringar och en v-mac v8 dämpare...

Publicerat

Är inte nån expert på området.

Men kanske är varm skjutning av dämparen(värme flimmer) eller mirage som det så fint kallas.

Sköts alla serier efter varandra utan att vapen och dämpare fick svalna?

Publicerat

Ta som sagt ett moment i taget, skjut utan dämparen exvis, funkar det då som det gjorde efter ett tag så är det ju dämparen.

vore intressant att veta om den funkar så bra igen utan dämpare?

Jag GISSAR på fästena! två kikare kan väl inte krångla, nikon är ju iallafall ganska bra!

Publicerat
  • Författare

jag väntade och lät allt svalna mellan serierna.... jag tror inte det är nåt fel på dämparen, felpunkterna jag gissar på är dels också fästena, stock-montaget, eller nåt annat skit. *suck* skulle gladeligen leja ut inskjutningen mot ersättning!!

Publicerat

jag väntade och lät allt svalna mellan serierna.... jag tror inte det är nåt fel på dämparen, felpunkterna jag gissar på är dels också fästena, stock-montaget, eller nåt annat skit. *suck* skulle gladeligen leja ut inskjutningen mot ersättning!!

det får väl säljaren fixa?

Publicerat

Jag höll på att strula med en sån där spökinskjutning som bara inte ville. Då var det baserna som rörde sig så sen dess kör jag med epoxylimmade baser på ruggad yta, plastbäddar och grejar för löst eller glappande jox är SÅÅÅ tråkigt. Dessutom vill jag inte ha med bössan på jakt om jag inte är 100% säker på att den kommer leverera som den ska när det är dags. Finns osäkerheten där så går det inte helt enkelt.

Publicerat
  • Författare

det får väl säljaren fixa?

Säljaren av vaddå? näe, blir nog upp till mig själv. ja, blir till att dra åt allt igen helt enkelt för är inte bössan 100:a stannar hon hemma!

Publicerat

Varenda gång jag skjutit in min bössa har det varit strul! Första gången gick det 2 askar ammo och konsultation från vapenhandlaren som även han provsköt 1 ask innan vi upptäckte att baserna satt löst... (butiksmonterad).

andra gången var siktet paj, och skickades på garantireparation. Sen har vi då dagens inskjutning när ljuddämparen blivit monterad; provar utan dämp först, riktigt bra samlas bild, minimalt ändrat träffläge mot innan kapning/gängning av pipan. sen på med dämparen, OJ, spred utanför tavlan (100m) men riktades snabbt in, sköt 4:a serier som blev bättre och bättre men plötsligt ändrades träffläget igen, utan nå skruvning, 20 cm snett upp höger. Korrigera å skruva igen och klia i huvvet, vad fan händer? skjuta igen men fick inte till skiten! hittar inget löst eller annat, jag skulle lätt pröjsa för att bara kunna lämna bort skiten åt nån annan att fixa inskjutningen åt mig! nu blev hela dan rutten! känns kanske liiite bättre när jag fick skriva av mig.

nu ska jag demontera ALLT och börja om igen och köpa en inskjutningsbänk!

Tja,om den sköt bra innan du gängade på dämparen så ligger felet i gängen eller dämparen?

/Lars.

Publicerat

Har en T3 Super Varmint som köptes ny, med dämpare, för 4 år sen. Den spred över hela socknen, provade allt möjligt - men det var en dåligt gjord gänga/kröning som var problemet. Sen handlaren gjort om och gjort rätt har den skjutit som en dylik ska.

Publicerat

Mitt råd är att genast sluta skjuta om det sprider våldsamt eller ändrar träffläge!

Då bör man felsöka istället för att skjuta massa skott i onödan. Är allt i ordning ska man klara en inskjutning med max 10skott

Har man inte monterat sikten och fästen själv så börja med att kolla så allt sitter ordentligt innan man åker för att skjuta in och börja sedan med att grovrikta med att kolla genom pipan så man är inne på tavlan

Publicerat

Är jag inte helt ute och cyklar så har precis detta hänt på grannforat och det verkade inte va speciellt ovanligt, snea gängor (fabriksgänga) var boven.

Publicerat

Jag är mycket mycket pedantiskt noga med val av smed om jag ska ha gänga på pipan. Det e fan inget man vill ha halv dant och inget man vill ha färdigt från fabrik med dagens quality control. Det är faktiskt ett precisionsjobb som kräver maximal noggranhet även om ingreppet är relativt enkelt i sig. Men om du har haft strul innan så är problemet nåt annat. Om du kan, prova ett fast montage istället för QR för att utesluta den felkällan. 

Publicerat

Skitjobbigt detta.. känner igen det rätt väl.. Men när jag helt skiftade prylar, köpte kvalité från bössa till sikte, så upphörde allt sånt där.

Man kan bli helt galen på detta, upplever att mitt luftgevär rapplar en smula och tja där finns flera möjliga orsaker till trassel.. inte orkat fixa allt.

Publicerat

Håller med hippen om kvalitet vs junk, men det är väl inget riktigt junk i detta paket vilket gör mig konfunderad.

Publicerat

Problemet är inte att det konstrar - för det gör det lite då och då. Problemet är att när det konstrar så har man noll koll på själva basen som allt roterar kring. Då börjar man tvivla på allt, inkluderande skyttet - och sedan blir det kattskit av allt.

Först: skjut in med vettig banammunition, normalt sett skjuter de flesta bössor ett par klick off med jaktammunitionen. Det löser man mao till sist.

Det första som gäller är att till fullo ha koll på bössan och sin egen förmåga att träffa där man siktar. Man skjuter med öppna riktmedel - har man hoppande träffbilder sitter det antingen hos skytten eller i bössan. Båda dessa kontrolleras enklast genom att man byter ut den ena komponenten. En kompis som kan skjuta får prova bössan, själv provar man bössan som lirar.

När bössa OCH skytt är så pass samspelta att kastskotten är borta - då, men inte förr, kan man montera kikaren. Göra ordentliga triangeltest och kontrollera träffbildsvsndringar INNAN man fortsätter. Därefter skjuta in den under full kontroll.

När det lirar - men inte förr - monterar man dämpare eller annat jox. Funkar det inte, backar man ett steg för kontroll. Och hör om. Funkar det fortfarande inte får man sparka på tomten som slog gängan - för då sitter inte dämparen rätt monterad..... Lirar det skjuter man in med jaktammunitionen.

Har man koll successivt genom hela kedjan så är inskjutning ALDRIG några problem. Men slarvar man på vägen - kommer problemen förr eller senare för oss alla.

Publicerat

Håller med hippen om kvalitet vs junk, men det är väl inget riktigt junk i detta paket vilket gör mig konfunderad.

Nja..... Det vet jag nog inte riktigt.

T

Publicerat

T

Det känner vi till sen förut. ;)

Publicerat

Det känner vi till sen förut. ;)

Vi kan väl säga så här: börja med att verkligen kontrollera att bössan kan skjuta konsekvent bra, det är liksom ingen naturlag att en browningstudsare ska göra det alla gånger......

QR är QR, de är inte direkt kända för att vara ett under av precision, kontrollera att baserna verkligen bär rätt och sitter rakt. Därefter ska de sitta fast. Jag har ärligt talat aldrig haft problem med mina, men jag vet måååååånga som spottat svurit och förbannat dem. Med mycket goda skäl ska tilläggas.

Kontrollera att ringarna linjerar - ordentligt, gissa inte. Därefter kan man montera kikaren.......

En rak bössa som skjuter bra med baser som sitter rakt och bär rätt som ges inslipade ringar och en korrekt monterad vettig kikare ska inte kladda. Nikonen är inte direkt dålig, men man kan för att eliminera den felkällan prova en vanlig fast 4x40 som man vet inte hittar på hyss med nått justerbart skräp.....

Det handlar bara om att minimera antalet variabler.

T

Publicerat

T

vad är det för fel på qr och v-mac?

Publicerat

V-mac? Inget, så länge den skruvas fast i en rak gänga som passar den....

QR? Tja, en hel del har haft problem med dem. Jag tillhör nu inte dem, men jag har spottat fräst och muttrat jag med när jag försökt hjälpa dem som haft problem.

T

Publicerat

V-mac? Inget, så länge den skruvas fast i en rak gänga som passar den....

QR? Tja, en hel del har haft problem med dem. Jag tillhör nu inte dem, men jag har spottat fräst och muttrat jag med när jag försökt hjälpa dem som haft problem.

T

Jag förstår dig, försöker själv få bort alla felkällor, men antingen en sako eller blazer, så det blir blazer!

Publicerat

Jag förstår dig, försöker själv få bort alla felkällor, men antingen en sako eller blazer, så det blir blazer!

Och felkällor eliminerar man succesivt och enligt ett genomtänkt arbete från grunden och uppåt. Att hoppa hir eller dit är meningslöst.......

/T

Publicerat

Du skriver inte om du kollat att pipan ligger ordentligt fri. En dämpare tynger ner pipan lite. Kolla så att slutstyckshandtaget inte tar i stocken när det är stängt för då blir det där och inte rekylklacken som tar upp rekylen. Kolla så att allt ligger spänningslöst i lådan när du skruvar fast kolvbultarna. Kolla dämparen så att den är i rätt kaliber för vapnet, jag har faktiskt sett de som gjort om dämparen med första skottet men precisionen blev inget vidare. Kolla så att pipan sitter fast, har hänt mig efter ett smedjobb. Den sköt jävligt tätt bitvis men träffbilderna var överallt tills problemet uppdagades. Det är ju inte det första man kollar direkt. Börja med att demontera kolven och kläm och känn. Gå sedan vidare med kikarfästen, klackar, kikare och så vidare. Hittar du någonting så ut och skjut efter åtgärd. Blir det inte bra så hem och fortsätt.