Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blir gråtfärdig av inskjutningar!

Featured Replies

Publicerat

När du är på banan så testa att ha främre stödet på olika ställen på förstocken. Ändras träffläget markant så sitter det garanterat i mellan pipa och förstock. Bara att slipa.

• Svar 60
  • Visningar 12,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• ok, då har jag varit och testat idag igen, samma avstånd som sist, första serien om 4:a skott med jaktmatch. första, andra och fjärde skottet blev oerhört tighta, det 3:e hamnade liiite vid sidan o

• kalleanka70
    kalleanka70

Swecul, glöm inte kåpor bara, Urban pratar en del ;-) ha ha ha iPad Tapatalk HD

• Christian N
    Christian N

"Tror det är rekylklacken, som är klämd mellan pipa och låda. Denna är lite sned efter gängning. Dvs den går inte helt vertikalt ner, utan lutar en aning."   http://www.thediyhunter.com/images/journ

Posted Images

Publicerat
  • Författare

ja alltså pipan fick jag tillbax för nån vecka sedan, så den har jag skruvat tillbaka i stocken själv; godtyckligt hårt.

har inte kollat om pipan är friliggande än, det blir nr1 att göra. baserna till ringarna ska jag prova att dra åt, (ifall smeden lossat dem) hur man linjerar dem vet jag inte??

sen på med kikaren igen.

köpa mer ammo!

bygga en stadig skjutbänk/bord av en robust lastpall.

och tjacka nån form av skjutstöd/inskjutningsställ så man verkligen kan ha bössan stilla vid inskjutningen.

nollställa kikaren och sedan

skjuta utan dämpare först så det funkar, sedan på med dämparen och testa igen.

nån som har tips på stöd för inskjutning? gillar inte sandsäckar, tycker det är knepigt att få geväret still med dom...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Ja skjutstöd finns det massor av så det är bara att kika i närmaste vapenkatalog. Skjuter själv mycket med stöd från en ryggsäck fylld med förstärkningsplagg och ett bakre stöd av mossa när jag jagar fågel och har tid på mig att fixa. Har köpt ett Caldwell dead shot combo som jag fyllt med plastpärlor från clas ohlsson. Såna där som man gör grytunderlägg av och det fungerar kanon. Lätt stadigt och suger inte åt sig vatten.

Publicerat

ja alltså pipan fick jag tillbax för nån vecka sedan, så den har jag skruvat tillbaka i stocken själv; godtyckligt hårt.

har inte kollat om pipan är friliggande än, det blir nr1 att göra. baserna till ringarna ska jag prova att dra åt, (ifall smeden lossat dem) hur man linjerar dem vet jag inte??

sen på med kikaren igen.

köpa mer ammo!

bygga en stadig skjutbänk/bord av en robust lastpall.

och tjacka nån form av skjutstöd/inskjutningsställ så man verkligen kan ha bössan stilla vid inskjutningen.

nollställa kikaren och sedan

skjuta utan dämpare först så det funkar, sedan på med dämparen och testa igen.

nån som har tips på stöd för inskjutning? gillar inte sandsäckar, tycker det är knepigt att få geväret still med dom...

Jag läser lite mellan raderna nu..........du fick tillbaka pipan och skruvade fast den i stocken........? Du fick med största sannolikhet tillbaka hela lådan med pipan iskruvad, det är lådan du skruvar i stocken, inte pipan. Så då vet du alltså inte om pipan sitter fast som den ska. Sandsäckar tycker jag ger absolut bäst stöd, jag har ett HF stöd(tror jag de heter), en stålkonstruktion, men föredrar sandsäck alla dagar i veckan. Vill inte vara elak, men om du tvivlar på att du kan hålla still och skjuta väl så kanske nån kan hjälpa dig att skjuta? Inte sällan felen sitter bakom kolven, hoppas du inte tar inte illa upp!!!

Publicerat

Det går att skruva ihop många system så det blir problem, klämma fast magboxen utanför sitt spår är en klassiker tex. Kolla att allt sitter som det skall i stocken också.

Publicerat

caldwell leadsled plus är väl det stödet som är billigast och "bäst" för att ta bort "SBK" och ge stabil inskjutning finns självklart billigare samt även bättre stöd men en bra stoppad sandsäck fram och en liten lösare stoppad bak så har du ur ekonomisk synvikel det absolut bästa stödet

Publicerat
  • Författare

Jag läser lite mellan raderna nu..........du fick tillbaka pipan och skruvade fast den i stocken........? Du fick med största sannolikhet tillbaka hela lådan med pipan iskruvad, det är lådan du skruvar i stocken, inte pipan. Så då vet du alltså inte om pipan sitter fast som den ska. Sandsäckar tycker jag ger absolut bäst stöd, jag har ett HF stöd(tror jag de heter), en stålkonstruktion, men föredrar sandsäck alla dagar i veckan. Vill inte vara elak, men om du tvivlar på att du kan hålla still och skjuta väl så kanske nån kan hjälpa dig att skjuta? Inte sällan felen sitter bakom kolven, hoppas du inte tar inte illa upp!!!

Nej, tar absolut inte illa vid, börjar absolut tvivla på om jag kan hålla still iom att det går som det gör... =(  visst har du rätt i att låda och pipa kom hopskruvad, pipan och lådan känns ju dock onekligen som en solid del så jag undrar om dem går

att skruva isär? Vet inte om det kanske är bättre att lämna in hela rasket till typ jaktia å låta dem kolla på det... Kan väl slänga in två flaskor skumpa i potten till den som kan hjälpa mig lösa problemet! :)

Publicerat

Pipan är gängad i lådan, antar att smeden gängat ur pipan när han har gängat den. Säker på att Jaktia har kunnigt folk? Lämna till en bra smed isåfall, men vore ju kalas om du kunde få hjälp på banan av nån kunnig som kan elimenera felen.

Publicerat

Gå tillbaka till dom som sålde dämparen/gjorde gängan och reklamera/be dom skjuta in.

Utan att veta vilken som gjort jobbet så skulle jag ställa mej samma fråga som ovanstående: "Säker på att Jaktia har kunnigt folk?"

Skulle inte ens lämnat in en gammal Husqvarna bortom all räddning där....

Publicerat
  • Författare

dämpare och gänga är gjort dryga 60 mil härifrån, så med semestertider just nu och med tanke på att jag skulle behöva skicka upp allt med posten känns det lite riskabelt att kanske inte hinna få allt klart till bockpremiären... men, ja, det får bli sista utvägen. Har kollat stockskruvarna, dom gick att dra åt minimalt om jag verkligen sög i, testade att dra ett papper runt pipanoch det gick att dra ända in, så pipan antar jag är friliggande som sig bör då.

baserna till siktet gick att dra åt liiite lite om jag återigen tog i ordentligt. allt annat nu vad jag kan se funkar och är tight. blir till att testa igen och hoppas på bättre resultat nu...

Publicerat

Fick du siktet utbytt eller blev det reparerat? Är det nån kunnig som monterat ringarna? Ger mig fan på att det kan vara spänningar i kikarmontaget.

Publicerat

Har inte fått klart för mig om du skjutit utan dämpare?

Som fllera redan skrivit, det gäller att jobba systematiskt för att hitta felkällan.

1. Träffbildskytte utan dämp.

1a om det inte funkar, kolla med annat sikte.

2 om det funkar, testa kikaren genom att skjuta en fyrkant med 15klick förflyttning mellan 2 skott osv

mvh/Urban

Publicerat

Idag. 4 personer på en hyrd bana. Tot 10 vapen som skulle skjutas in/kontrolleras. Jag var mest orolig över mina två med nya gluggar. (Hade tre men sista bara kontroll) Dock visade det sig gå väldigt smidigt för mig. Trotts att kombi och DS inte är de enklaste att leka med...

Dock var det mer problem för andra. En ny glugg var inte skottfast. På en annan bössa pressade kolven på rejält. Alltså 20% av bössorna hade problem som föranleder rejäla åtgärder. Och nu pratar vi inte om problem med att få ner träffbilder på 4-5 skottsserier till under femkronan utan snarare salladstallrikar.

Var detta olycksfall i arbetet eller är det så många som har stora problem? Vad säger ni som jobbar på banorna?

Publicerat

............

Var detta olycksfall i arbetet eller är det så många som har stora problem? Vad säger ni som jobbar på banorna?

Jobbar iofs inte på banan, men jag skulle säga att det är ganska normalt. Vanligast är att skytten hittar på hyss när hen ska vara så fenomenalt nogrann, efter det kommer fästen, fel på bössan (som man borde ha upptäckt LÅNGT tidigare när det gäller bössor man bytr sikten på eller sätter dämpare på ) och sist faktiskt kikaren (så länge vi pratar Leupold och uppåt).

En känd felkälla är felktig hantering av benstöd......

/T

Publicerat
  • Författare

Fick du siktet utbytt eller blev det reparerat? Är det nån kunnig som monterat ringarna? Ger mig fan på att det kan vara spänningar i kikarmontaget.

siktet fick jag reparerat, det monterades i butik. så, ja det var nån som var kunnigare än mig som monterade iaf.

hur som så är det över 2 år sedan och jag har inte haft problem efter reparationen.

Sköt utan dämpare först ja, 3 skott varav två var samlade och ett liite off som jag avfärdade som "ryck-skott" och i ivern att pröva dämparen drog jag på den.

Publicerat

siktet fick jag reparerat, det monterades i butik. så, ja det var nån som var kunnigare än mig som monterade iaf.

hur som så är det över 2 år sedan och jag har inte haft problem efter reparationen.

Sköt utan dämpare först ja, 3 skott varav två var samlade och ett liite off som jag avfärdade som "ryck-skott" och i ivern att pröva dämparen drog jag på den.

Nu hade jag iofs börjat hemma med att montera dämparen och kollat att den satt rakt och bar på rätt sätt mot pipan innan jag dragit åstad till skjutbanan.

Som det låter nu är det i dämparen eller dämparens montering mot pipan du får leta.

T

Publicerat

Hem kommen efter en inskjutning av en T3 i 308 win. Med en zeiss och en A-tec ctm4.

6 smällar sen var de klart. Sen att de gick totalt 20 är en annan sak;-)

Säck fram och säck bak. liggande inskjutning.

Med piss ammunition från S&B var de här första 3 skottan.

post-5975-0-03143000-1406670253_thumb.jp

S.

Publicerat
  • Författare

a8avu9am.jpg

Ja så här såg den bästa serien i förhållande till vart jag siktade ut.

så här såg den bästa grupperingen (längst till höger) ut men den var helt åt fanders mot vart jag siktade.

8e8ygama.jpg

Publicerat

Swecul- det är bara att börja om från början, någon som är vapenhabil måste hjälpa dig att börja om med pangen.

dvs den långa vägen, som omtalats flera gånger här inne. Du kommer att ha svårt att få ordning på pangen annars och förtroendet för den är knäckt. /Christian 

Publicerat

Christian har helt rätt! Finns det verkligen ingen här inne, eller i din bekantskapskrets som KAN vapen, och kan skjuta som kan offra en stund?

Jag är ju långt ifrån expert och bor en jävla bit ifrån, annars hade det varit trevliga klurigheter att försöka lösa.

Publicerat

a8avu9am.jpg

Ja så här såg den bästa serien i förhållande till vart jag siktade ut.

så här såg den bästa grupperingen (längst till höger) ut men den var helt åt fanders mot vart jag siktade.

8e8ygama.jpg

Det grupperar men det hoppar på tavlan - jag hade synat skytten i sömmarna (och ännu längre in).......

/T

Publicerat
  • Författare

Christian har helt rätt! Finns det verkligen ingen här inne, eller i din bekantskapskrets som KAN vapen, och kan skjuta som kan offra en stund?

Jag är ju långt ifrån expert och bor en jävla bit ifrån, annars hade det varit trevliga klurigheter att försöka lösa.

Näe, har faktiskt ingen i bekantskapskretsen att tillgå, och som sagt var det ligger två flaskor skumpa i pottten! :)

Publicerat

Var bor du?

mvh/Urban

Publicerat

Skumpa!? Vart bor du?

Publicerat

nu vaknade folket till hehehe