Publicerat Juli 30, 201411 yr Nja...är inte någon skumpa drickare, men bor karln linom rimligt avatånd från stockholm har jag iaf ett kvällsfördriv.... mvh/Urban
Publicerat Juli 30, 201411 yr Författare He he, bor i Åkersberga. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juli 30, 201411 yr Har du tid kan jag hjälåa dig i morgon kväll. Förutsatt att du håller med skjutbana och kaffe.... mvh/Urban
Publicerat Juli 31, 201411 yr Detta är en populär post. Swecul, glöm inte kåpor bara, Urban pratar en del ;-) ha ha ha iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 31, 201411 yr Nu har vi gjort ett ärligt försök att hitta felkällan iaf..... Det är inte dämparen.! Högst troligt inte siktet(fast dagens bästa serie sköts med min zeiss på 4ggr) Tror det är rekylklacken, som är klämd mellan pipa och låda. Denna är lite sned efter gängning. Dvs den går inte helt vertikalt ner, utan lutar en aning. Fick ihop ett antal halvdanna serier på 30-40mm/75m Är osäker på om den ger flyers rätt vad det är. Den vänstra tavlans femskottare i övre delen av ringen gav en flyer på 4skottet. Den högra 5skottaren behövde ett sättskott.(efter isärtagning) Generellt sköt den bättre efter några serier... Hur påverkar det att rekylklacken inte sitter helt vertikalt. Tänker mig spontantatt det borde få systemet att vrida sig i rekylen...?! mvh/Urban
Publicerat Augusti 1, 201411 yr Författare Ja återigen stort tack för hjälpen Urban! Ser fram emot morgondagens testserie, hoppas verkligen det var något med systemet som nu satt sig så det inte blir några fler rymlingar i grupperingen! återkommer efter nästa skjutning! Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Augusti 1, 201411 yr Detta är en populär post. "Tror det är rekylklacken, som är klämd mellan pipa och låda. Denna är lite sned efter gängning. Dvs den går inte helt vertikalt ner, utan lutar en aning." http://www.thediyhunter.com/images/journal/2010/xbolt-vs-abolt/xbolt-action-l.jpg Bild på en låda till en X-bolt om klacken som förefaller vara lös är skev idag och det uppstod vid gängning är det bara att be smeden att sätta om pipan igen, med klacken rak igen. Självfallet är det en bidragande orsak till spridningen, sen skall vi komma ihåg att det inte ens är säkert att denna pang skjuter bättre än Urbans resultat ovan men att det lika säkert är så att pangen inte skall ha en skev klack, det medför ju omgående att stocken belastas skevt och att det ligger på spänningar i systemet hela tiden. Bra insats Urban, bra gjort Swecul att våga be om hjälp. /Christian
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Författare Detta är en populär post. ok, då har jag varit och testat idag igen, samma avstånd som sist, första serien om 4:a skott med jaktmatch. första, andra och fjärde skottet blev oerhört tighta, det 3:e hamnade liiite vid sidan om. kändes väldigt bra iaf! körde glad i hågen en serie om 3 st oryx också, efter att ha vridit kikaren aningens till vänster. Jag är nöjd! förhoppningsvis har systemet kanske "satt sig" ordentligt nu efter Urbans skruvande och pillande!? Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Tror du kan vara nöjd. Som christian skrev, är det inte säkert att systemet presterar så mycket bättre.... Påtala dock rekylklacken för smeden, för att åtgärdas efter säsong. mvh/Urban