Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Genomsnittlig licenshanteringstid

Featured Replies

Publicerat

Finns det någon här med lite inblick i licenshantering? Jag skrev i den existerande tråden: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/10037-väntetiden-på-licens-är-för-jävlig/page-51#entry801066

Men inlägget drunknar nog i mängden. Jag är allmänt nyfiken på hur många licensansökningar en handläggare hinner behandla på en dag, i snitt.

Och särskilt intresserad av hur det är hos Polismyndigheten i Umeå. Den person jag pratade med var inte alls villig att prata öht och det kändes som jag borde be om ursäkt för min existens. 150 ansökningar borde rimligtvis inte ta mer än 1-3 dagar även om man tar med fall med ev frågetecken i beräkningen. Även med ett taskigt IT-stöd. Det är ju inte några mysterium som ska lösas.

Som jämförelse kan man ju ta en flytt som alltid blir klar inom en vecka, oftast snabbare. Då skickar man in ett papper till en extern part (om man inte e-flyttar då går det jävligt fort) som sedan läser in den elektroniskt innan den går till verkställande myndighet (Skatteverket) där div kontroller görs innan du officiellt får ny adress.

Förresten - en e-tjänst för licensansökningar vore fina grejer....

Publicerat

Handläggarna jobbar väl inte enbart med vapen licenser som det pratats en hel del om innan, utan de hand har många andra tillstånd. Så 50 om dagen är nog inte realistiskt eller ens i närheten tyvärr..

Publicerat

Helt rätt "Galne", jag vet att tillståndsenheten här i Halmstad har hand om tillstånd som rör t.ex julskyltning, torgförsäljning, sprängningar osv utöver vapenlicenserna. Så att de har "häcken full" kan man väll förstå ibland, men det jag inte förstår är varför de då inte anställer fler när de ser att det varit såhär illa under en längre tid och det ser inte ut till att bli bättre i närtid.

Mvh

Joacim

Publicerat

Att anställa nya kostar pengar. Att låta jägare/skyttar vänta i flera månader kostar inte ett öre.

telefonskrivet

Publicerat

Lämnade in en ansökan i Karlskrona idag, receptionen sa 6veckor!

Publicerat

Säger dom 6 veckor är det typ 8

Publicerat

Lämnade in min licensansökan i måndags för en Tikka T3, en ljuddämpare och en Sauer 303. Idag, fredag, fick jag licenserna i brevlådan.Blev mycket glatt överraskad. I Norrköping är de effektiva.

• 2 weeks later...
Publicerat

Det var strul med avin (stod dubbla avgifter) men betalade in rätt summa efter telefonkontakt på befintliga OCR-numret. Gick tre veckor, ringde och kollade. Då kunde ekonomiavdelningen inte hitta igen inbetalningen. Gick ytterligare en vecka varpå länsman mejlar och säger att man hittat igen inbetalningen, sedan kom licensen efter ca 3 veckor. Rörde sig om en 22-revolver så hade faktiskt förväntat mig längre handläggningstid..

Publicerat

Fått en licens nu efter 15 veckor. Kronoberg...

Publicerat

4-5 månader i malmö.

Publicerat

Vi måste ha haft ett av landets snabbaste licenshandläggare innan hon blev förflyttad till Luleå från Kalix.

Då gick det på 24 tim. Kanske att man kunde få den på kvällen om man lämnade in ansökan från morgonen.

Efter det att hon blev placerad i Luleå så tog det 3 dygn om man var till polisen i Kalix o lämnade in ansökan o betalade där.

Från 1/1-14 så är minsta handläggningstid 3 månader numera, :verymad:

Ska det vara så svårt att skrota det nya systemet o återgå till det gamla så att det blev lite snurr på handläggningen igen???

• 2 weeks later...
Publicerat

Idag fick jag licensen på ansökan jag ämnade in den 31/7 och utskriven den 22/8 dvs 23 dagar alltså drygt 3 veckor! :thumbsup: :thumbsup: Starkt jobbat Blekinge!!

• 2 weeks later...
Publicerat

Inlämnat v. 18 2014, i skåne ännu inget i brevlådan...

Publicerat

2 mån nu i norrbotten så lite bättre har det blivit.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Publicerat

2 mån nu i norrbotten så lite bättre har det blivit.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Ett steg i rätt riktning mao. :thumbsup:

Publicerat

Hmm, då har dom jobbat bra ett tag.
Lämnade in en Licens den 7 maj å fick den 21 aug.
Då kanske man får hämta 222an snart(inlämnad 23 juli).

Publicerat

Ropa inte hej än. Hörde flera som lämnat in före mig och inte fått än :verymad:

Publicerat

Därför ja skrev hmm..... :tongue:
Bara jag hinner få den innan snön så är ja glaa.

Publicerat

På ett par licenser har jag påpekat att dett brinner i knutarna, har då fått licensen dagen efter.

Publicerat

Kompisen fick sin på 4 dagar i østergøtland førra veckan :) Kors i taket!  :P