Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Idag firade min ansökan två månader så dagen till ära mejlade jag handläggarna i norrbotten och frågade hur den låg till. Fick ganska snabbt och vänligt svar att de just nu handlägger ansökningar som inkom kring 17/1. Så nu håller jag tummarna för att det bara ska ta två veckor till....

• Svar 2,2k
  • Visningar 270,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Fortfarande inte ett ljud om den bössa jag sålt, ansökan inlämnad vid årsskiftet! Så det närmar sig 3 månader nu, i VG..

Skickat från min HTC One S via Tapatalk

Publicerat

Fick mitt inköpstillstånd efter 3 månader och 18 dagar.

Det riktigt jävliga är att det är 4-5 månaders väntetid på bössan fick jag precis veta...... Suck!

Publicerat

Fick mitt inbetalningskort nu i veckan och har betalt. Kul med ett livstecken från min ansökan. Är det nån som vet om de behandlar utifrån inlämningsdatum eller när man betalar? Lämnade in 12/3 och betalade idag. I Stockholm.

Publicerat

Fick mitt inbetalningskort nu i veckan och har betalt. Kul med ett livstecken från min ansökan. Är det nån som vet om de behandlar utifrån inlämningsdatum eller när man betalar? Lämnade in 12/3 och betalade idag. I Stockholm.

kan inte tänka mig att det spela någon roll!

Publicerat

Om de räknar från inbetalningsdagen så kan jag gå och gräma mig för att jag var för slö för att åka in till stan för att betala och på så sätt hamnat två veckor efter i kön... Så lite roll spelar det.

Publicerat

De börjar behandla ansökan från den dan man betalar,

så man "spar" 8-14 dagar om man åker ner till polisen o betalar samtidigt man lämnar in ansökan.

Publicerat

Är du säker på det..?

Publicerat

De börjar inte behandla ansökan innan de fått betalt.

Precis som förut om man tänker efter.

Annars är det bara o ringa o fråga, jag gjorde det.

Publicerat

De börjar inte behandla ansökan innan de fått betalt.

Precis som förut om man tänker efter.

Annars är det bara o ringa o fråga, jag gjorde det.

stämmer

Publicerat

OK, har du frågat är det säkert så! :) Hade bara för mig annorlunda.

Publicerat

Hämtade nya knallpåken idag efter två veckors väntan på licensen. Sörmland rules :thumbsup:

Publicerat

Lagt en ansökan i internposten nu, betalar via nätet i morgon tror jag. Nu får vi se hur rappa Sthlm är!

Publicerat

Stockholm? Enligt deras hemsida tar de inte emot betalning via nätet längre. Bara via inbetalningskort eller direkt på polisstation.

Publicerat

What??

Publicerat

Lagt en ansökan i internposten nu, betalar via nätet i morgon tror jag. Nu får vi se hur rappa Sthlm är!

Internposten=FUSK :wink:

Publicerat

Hepp! Visade sig att nya VapenPär inte lirar med normala inbetalningar via nätet utan man måste betala på polisstation.. Får väl göra det då :tongue:

Publicerat

Lite granna nyfiken blir man på hur beställarorganisationen ser ut, att leverantören gör minsta möjliga och helt enligt spec. eller lite mindre är normalt.

Men om jag som beställare inte är nöjd, så lär leverantören få veta det och få ett par chanser att rätta till. Men tre månader efter driftsättning så skall det inte saknas integration mot betalningssystem.

Som jag ser det har leverantören underlevererat, vad har egentligen beställts och till vilka villkor? Eller är det en vanlig LoU, där billigast vinner oavsett hur det motsvarar beställningen.

Publicerat

Lite granna nyfiken blir man på hur beställarorganisationen ser ut, att leverantören gör minsta möjliga och helt enligt spec. eller lite mindre är normalt.

Men om jag som beställare inte är nöjd, så lär leverantören få veta det och få ett par chanser att rätta till. Men tre månader efter driftsättning så skall det inte saknas integration mot betalningssystem.

Som jag ser det har leverantören underlevererat, vad har egentligen beställts och till vilka villkor? Eller är det en vanlig LoU, där billigast vinner oavsett hur det motsvarar beställningen.

Förmodligen det sistnämnda - och kravspecar brukar ju vara riktig skit från början så att säga....

Publicerat

Erfarenhetsmässigt från folk i min närhet som gjort upphandlingar eller drabbats av andra som gjort upphandlingar upplever jag att köparen som inte kan ett skit av det tekniska tenderar bli mer rövknullad än då uppköparen faktiskt har lite koll och kan gå igenom samt kritiskt granska anbudet. Sett det flera gånger och tidvis tar man sig för pannan.. Finns en hel del "konsulter" där ute som gärna slänger in div skräpfunktioner som kostar men inte ger ngn konkret vinst. 

Hur det ser ut inom polisen vet jag inte men även där känns det som att det kan räcka med ett visst intresse för att få ansvar för ditten och datten.. tex upphandlingar av såna här grejer. Men främst tror jag det handlar om att det brister i förmåga att kritiskt granska anbud, duger inte att bara kolla slutsumma!

Publicerat

Någon som har något nytt att komma med när det gäller Dalarna? Är det fortfarande åtta veckor? 

Publicerat

suck, sambon skickade in ansökan 11 mars för sitt första vapen. I går landade inbetalningskortet i brevlådan och på det stod för ansökan om ytterligare vapen att betala 250:- ????

sambon ringde i dag för att kolla hur många vapen han stod på innan för vad vi vet har han aldrig ägt några vapen och då konstaterade han att detta kommer nog ta tid för det tog handläggaren 8 försök innan personnummret blev rätt.... för att sedan konstatera nä du har ju inga vapen sedan innan....

så nu är det bara att vänta på ett nytt inbetalningskort...

1 april eller vad??

Publicerat

Har väntat i snart 3 månader på min licens för ett vanligt jaktgevär och har inte hört ett knyst från polisen.
Brukade ta högst 1 månad om man hade otur i samband med högsäsong eller vid jaktpremiär för de andra gevären jag har.

Vet inte varför det tar så förjordat mycket längre tid nu?

/PW

Publicerat

Har väntat i 5 arbetsdagar....och då är det ändå sörmland. :(

mvh/Urban

Publicerat

Har väntat i 5 arbetsdagar....och då är det ändå sörmland. :(

mvh/Urban

Fem arbetsdagar f.r.o.m att Polismyndigheten har mottagit betalning för licensbehandlingen - är 4 arbetsdagar för mycket, enligt mig, med tanke på att all ärendehantering (förhoppningsvis) sköts med datorer, intranät och redan befintliga register. :pinch:

Att uppdatera "Min Profil" i vapenregistret borde ta en kvart, max, av en handläggare. :thumbsup:

/PW

/PW