Publicerat Augusti 12, 201411 yr Pmt Jag tycker nog att skidjakt efter vinterspelande Orrtupp är en mycket lämplig för att inte säga trevlig nybörjarjakt. Och då tillhör nog avståndsmätare självklarheterna för en nybörjare. Antingen en lasermätare. Gammal hederlig optisk eller allra helst av kött och blod i form av erfaren spotter... Med det vill jag alltså återigen understryka att det gäller att syna orsaker och förhållanden bakom råd man får.
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Koppel är aldrig fel. Säger han som inge äger. Och om ni har egen hund en bra försäkring! Första förband är bra med. S.
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Absolut men för en rookie som ska ta skott rakt upp i himmeln utan referenser,vad är 25-vad är 35-vad är 45? jag tror inte många rookies har en klar bild hur en duva eller en trut eller en gås ser ut på 35m,det kan lika gärna bli 25 som 55m. /Mike Det har de inte.... Å andra sidan finns det så många som har avståndsmätare att de förmodligen kan låna en för att lära sig lite siluetter om det nu är frågan..... Men igen: viktigare än en bra kikare? Ett par bra stövlar eller en bra jacka? Om du ska springa bakom en vorsteh på fjället efter ripor - släpa med en avståndsmätare? Om du ska gå bakom en spaniel på kaninjakt - avståndsmätare? På ankjakten när ankorna kommer i sjok över dig - avståndsmätare? Före kikaren, stövlarna, jaktradion? /T
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Detta är en populär post. De jakterna du listar är väl inte i första hand dom där avstånden eller skyttet är det mest krävande. Någon sorts sunt förnuft när saker är tillämpliga har väl de flesta,jag har tex inte lasermätare med mig när jag pyrchar kanin av den enkla anledningen att hållen aldrig blir över 100m, inte heller när jag jagar ringduva över bulvaner Så här va Tobias,du och jag är jämnåriga och när vi började skjuta fanns inte dessa hjälpmedel,vi har gått den hårda skolan med många trial and error innan det började sitta hyffsat med skytte och avstånd.det fanns inga sportingbanor ens att träna på varken i sthlm eller i sörmland då utan jägartrap var den dominerande grenen och"det enda man behövde skjuta" för att kunna jaga med hagel bla..bla,,bla Idag behöver man inte offra flera år på att prova sig fram då hjälpmedel finns,ett jägarliv är för kort som det är så varför gå den hårda skolan när det finns genvägar? för att hylla någon sorts kultur att man inte använder lasermätare vid hageljakt. Nja så trångsynt kommer jag aldrig bli åtminstone. /Mike
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Engångshandskar några par Extra batterier till kåpor lampor och dylikt Toapapper för kaffet på samlingen innan jakten kan ställa till det när man minst anar eller vill Kikare Extra strumpor/Sockar Viltdragare/rep Se till så allt är nyladdat jaktradio mobil etc
Publicerat Augusti 12, 201411 yr .......... för att hylla någon sorts kultur att man inte använder lasermätare vid hageljakt. /Mike Det handlar inte om att hylla en kultur (det gör man när skiter i att ta ut studsaren ur skåpet) - det är för det finns helt enkelt inget behov av den. Vill man mula glidande trutar eller kråkor så må den vara behjälplig - om man är flera så en mäter och de andra skjuter. Men det är långt i från ett absolut krav..... I princip allt annat flyktskytte sker med viltet stigande eller sjunkande åt endera sidan..... Du har ju aldrig ETT mått utan du får ETT mått när det smäller, typ. Men viktigare än en kikare? Eller stövlar? Seriöst...... Som jag skrev - jag prioriterar ner den så pass långt att jag inte köpt en än. Och det känns inte som om det kommer att ske ett inköp inom överskådlig framtid heller...... /T
Publicerat Augusti 13, 201411 yr När jag var grön så var det absolut viktigaste för mig var ett riktigt bra stöd det absolut viktigaste för mig för den pulsen jag hade o som jag viftade med pipan så fick jag avstå skott när stödet inte var tillräckligt för då hjälper det inte om man har dyraste bössan kikaren kläderna. Sen var det kläderna o vad man skulle ha på fötterna o hitta en kombination som funka för dom olika årstiderna i bland frös man som ett as o ibland svettades man som ett as för jaga när man fryser eller svettas är inte kul när man ska ha en spännande rogivande upplevelse. Det viktigaste för mig idag är 1) Ett riktigt bra stöd o en väl skjutande bössa. 2) Kläder o camo. 3) lockpipor o avståndsmätare. Mvh.