Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Maggi Mikaelsson och skogsstyrelsen är stolpskott

Featured Replies

Publicerat

Maggi Mikaelsson har gjort det igen, denna gång så springer hon skogsägarnas ärenden där hon kan tänka sig att halvera Älgstammen.

http://www.jagareforbundet.se/news/skogsutredaren_foreg.asp

När det gäller Maggi Mikaelsson så slutar jag aldrig att förvånas.

Skogstyrelsen i AC län är oxå tända på att halvera Älgstammen

http://www.tv4.se/494431.html

Varför är alla så tysta nu från vissa håll. Vargen ska ju skyddas till vargepris medans Älg stammen ska halveras.

Publicerat
Maggi Mikaelsson har gjort det igen, denna gång så springer hon skogsägarnas ärenden där hon kan tänka sig att halvera Älgstammen.

http://www.jagareforbundet.se/news/skogsutredaren_foreg.asp

När det gäller Maggi Mikaelsson så slutar jag aldrig att förvånas.

Skogstyrelsen i AC län är oxå tända på att halvera Älgstammen

http://www.tv4.se/494431.html

Varför är alla så tysta nu från vissa håll. Vargen ska ju skyddas till vargepris medans Älg stammen ska halveras.

Allt för att komma med ut på mera älgjakt så klart och hjälpa till med avskjutningen. >:( Hon ska inte göra med sådana här utredeningar. Hon retar bara upp en stor del av jägarkåren.

>:(

Är hon inte pensionsfärdig snart ??? ??? ???

Publicerat
  • Författare

Så sant hon har en förmåga att reta upp oss jägare. Nä det är dags att hon flyttar till Norge som hon tänkte göra innan hon blev Landshövding.

Publicerat
Så sant hon har en förmåga att reta upp oss jägare. Nä det är dags att hon flyttar till Norge som hon tänkte göra innan hon blev Landshövding.

Jepp!

;D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Får se vad dommen mot henne kommer att bli. Hoppas på ett kännbart straff.

Publicerat
Får se vad dommen mot henne kommer att bli. Hoppas på ett kännbart straff.

Det hoppas jag verkligen. ;D

Publicerat

Tillåt mig spåra ur och lämna Maggi som har överlevt sig själv fler än en gång, det räcker så då hon är rökt nu oavsett hur mycket SCA-snabel hon försöker tillfredställa i 11e timmen.

OK älgen käkar tall för 1,3 mdrSEK om året. Den siffran har jag ingen anledning att ifrågasätta. Vad vore kul och veta är vad jaktarrenden och fällavgifter innbringar varje år för samma skogsbolag...förmodligen en bit mer än 1,3 mdr på årsbasis eller åtminstone i häraden. Vet ej heller exakt hur mycket skogsmark skogsbolagen fövaltar men minst 10 miljoner ha är ett antagande. Betes skadan är således runt 130 kr per hektar och år. Hur många har inte arrenden i det häraden om man inkluderar fällavgifter, åtminstone i mellan och sydsverige.

Vore någon från södra sverige eller i norrland för den delen intresserad att betala arrenden och viga 1-2 veckor från fru och barn för att åka och sätta sig på en stubbe i västernorrland om där inte fanns älg? Svaret är nog nej för de allra flesta då genom att känna sig själv känner man andra.

Sedan har skogsbolagen sig själva att skylla i stor mån. Här där jag jagar är Korsnäs-Bergvik det största skogsbolaget. Kul (läs tragiskt) att titta när dom röjer sin planteringar. Lövet skall bort till varje pris och inte en slybuske lämnas, inte ens i surhål där gran/tall inte har någon framtid. Detta är förmodligen också en konsekvens av det ekonomiska ointresset att hantera lövskog hos skogsbolagen för tillfället. Men då får man också skador av vilt, för något måste dom ju äta vintertid.

Vi har ett viktigt gemensamt ansvar gentemot älgen, och mot skogsbolagens räknenissar. Det kan betyda allt ifrån insändare i tidningar till att ställa sig upp och vara lite obekväm på kretsmöten inför bolagets representanter (min favorithobby ;)) Mina argument brukar vara att visst har vi det jävligt i bondeleden men likväl har jag ännu råd med ett par älgar på skogen.

Vi har nu nya älgjaktsområden i mitt område. 1 lag blir med majoriteten privatägd skog där samsyn finns på förvaltningen redan idag. Mina två andra lag kommer Korsnäs tillsammans med Hargs bruk utgöra 90% av innehavet, där blir det nog mer spännade. ::)